Kitabı
necə oxumalı?
Sabutay
Sözün gücü böyükdür. Ona görə böyükdür
ki, sözlə insanları birləşdirmək
də olar, ayırmaq da, sözlə məhəbbət
də qazanmaq olar, ədavət və düşmənçilik
də.
Lev Tolstoy
Son vaxtlar hərə bir şeyi necə etməyin yollarından yazır. Şou-ulduza çevrilməyin üsullarından,dadlı yemək bişirməkdən tutmuş mobil telefon işlətməyə qədər hamı məsləhət verir. Ürəyimdən palaza bürünüb elnən sürünmək keçdiyindən mən də bildiyim bir işlə bağlı təcrübəmi nəzərinizə çatdırmaq istəyirəm.
Mən məişət və texniki məsələlərdə piyadayam, lakin kitab oxumağa alışmış birisi kimi sizinlə bu barədə təcrübəmi bölüşə bilərəm. Kitabı, əlbəttə hərə bir cür oxuyur. Amma mütaliənin sistemli və qaydalarla aparılması özü bir vacib mədəniyyət amili olduğundan, öz qaydalarımı sizinlə bölüşürəm.
1. Bir kitabı niyə oxuduğunuzu əvvəlcədən təyin edin. Kitabı vaxt öldürmək üçün, yoxsa ciddi tədqiqat üçün oxumaq həmən kitab haqda fərqli nəticələrə gəlməyə və o kitabın da sizdə fərqli təəssürat yaratmasına rəvac verir. Bundan əmin olun. Odur ki, öncə bir kitabı niyə oxuduğunuzu, nə səbəbə məhz bu kitabı vərəqlədiyinizi düşünün.
2. Kitabı oxumazdan öncə, müəllif haqqında bioqrafik məlumat alın, ümumi yanaşma haqqında bir başlanğıc təsəvvürə malik olmaq üçün kitabın mündəricatını, yəni strukturunu əks etdirən səhifələrini öyrənin. Bu müəllifin ideyanı necə strukturlaşdırması, hansı skelet üzərinə ət-qan hörməsini anlamağa yardım edəcək.
3. İlk bir neçə səhifədən sonra kitabın oxunma dərəcəsini, yəni asan, yoxsa çətin “getdiyini” təyin etməyə çalışın. Aygün Kazımovanın həyatından bəhs edən kitabla, deyək ki Nəsiminin qəzəllərində din və fəlsəfə ideyalarının semiotikasına hərs olunmuş tədqiqat əsəri eyni cür “getməyəcək”. Bunu təyin etdikdən sonra sürətinizi buna görə də uyğunlaşdırın. Hər cümləsi məna dolu olan kitabı bir su içimi kimi oxumaq müəllifə və ehtiraslı oxucunun özünə hörmətsizliyidir.
4. Kitabla mükaliməyə
girin. Materialı passiv oxumaq az zövq verir. Oxuduğunuz cümlələrin arxasındakı ideyalarla bağlı assosiasiyalar formalaşdırın, müəllifə
xəyalınızda soru
sorun, ara-sıra kitaba cümlələr yığını kimi yanaşmaqdan çıxıb
mətnin struktur vahidləri arasındakı
münasibətlərə nəzər
salmağa çalışın
- təbii ki, əgər vaxt öldürmək üçün
oxumursunuzsa. Paraqrafdakı ideyanın ümumi müəllif arqumentinə
neçə oturdulduğunu,
paraqrafdan, absazdan bir-birinə keçidin hissolunmaz, yoxsa qəfil, ideyadan-ideyaya əlaqələndirilmədən adladığına diqqət
edin. Öz həyat təcrübənizi
mətnə gətirin.
Müəllifin tezisi, onu dəstəkləyən arqumentlərə
və onların ifadəsi şəklinə
diqqət edin. Müəllifin yazdığı nə qədər həyatidir? Ətraf dünyada
belə şeyin olma ehtimalı nə qədərdir?
Mətndəki obrazlar çoxmu
açıq, yoxsa qapalı, küçə
diliylə, yoxsa kitab diliyləmi danışır və s.
5. Əgər elmi
kitab oxuyursunuzsa, müəllifin istinad etdiyi mənbələri, bədii kitabda isə sətiraltı mənaları və müəllifin ümumi həyatdan,popmədəniyyətindən
verdiyi metafor və ideyaları izləyin. Bunlar sizə detektiv
kimi kitabın astar üzünü görməyə və kitabın başqa eyni mövzuya, ideyaya həsr edilmiş kitablar dünyası arasında yerini təyin etməyə yardım edər.
6. Xoşunuza gələn,
gözlənilməyən, anlamadığınız, sizə
nifrət, kin, həyəcan,
zövq və s. bu kimi əhval-ruhiyyə
dəyişikliyi gətirən
parçaları ən
azı iki dəfə oxuyun. Onları oxumaqla, sadəcə, kitabı daha dərindən deyil, özünüzü də
daha dərindən anlamış olursunuz.
Əgər bir cümlə,
fikir sizə qəfil ideya verirsə və bu ideya sonradan
axına çevrilib beyninizdə zəncir kimi ideyaları çəkib gətirirsə,
kitabı oxumaq hesabına o ideyaları öldürməyin. Həmin cümləni
qeyd edin, kitab oxumağı buraxın, o ideyalara fokus olun, gələn
assosiasiyaların tam gəlib
tükənməsinə fürsət
verin, onları yazın. Həmin o fikir, assosiasiya qasırğası sonradan
o kitabdan aldığınız
ən dəyərli şey ola
bilər.
7. Kitab metafor və obrazlarla doludursa və ya təsəvvür olunması mümkündürsə,
xəyalanızda oxuduqlarınızı
ardıcıl olaraq canlandırın. Gözlərinizin önündə xəyalən
mövzular canlansın,
ətə-qana gəlsin,
hərəkət etsin.
Müəllif şeirdə
“yağışın göz
yaşı”, “evli subay” deyirsə, o zaman qafanızı əziyyətə salın
və yağışın
necə ağlayacağını
təsəvvür edin,
evlinin necə subay olacağı barədə özünüzdən
bir şey uydurub, onu xəyalınızda
canlandırın. əzbərlənəsi və
ya hər hansı şəkildə
yadda saxlamalı olduğunuz mətni bir qəlibə salın, onun üçün qəlib,
kateqoriya formalaşdırın.
Məsələn, mətndə
şahidlikdən bəhs
edirsə, şahidin şəxsiyyəti, şahidin
mövzusu, mövzuya verilən reaksiyanı, şahidin mövzunu qavrama və əks etdirmə səviyyəsi kimi özünüzdən bir
şeylər uydurun və cümləni, ideyanı parçalayıb,
hər bir parçanı o qəlibə
otuzdurun. Daha dərinə getmək
istəsəniz, İnternetdən
mnemonika haqqında oxuyun.
8. Kitabı bir az oxuyub,
sonra uzun müddət (ay, il) fasilə verib yenidən oxumaq arzuolunmaz vərdişdir, əgər belə edirsinizsə, o zaman hər dəfəsində
öncədən oxuduğunuz
səhifələrə göz
atmaqla yaddaşınızı
təzələyin.
9. Oxumaqla bağlı
şüurlu şəkildə
özünüzə aid, şəxsi-emosional
vərdişlər formalaşdırın.
Bu, sizi emosional duruma keçirər, mütaliəni başqa gündəlik fəaliyyətlərinizdən
nisbətən fərqləndirilmiş
bir iş halına gətirər. Mən, məsələn, kitab oxuyanda uzanmağı və ya çay
içməyi sevirəm.
Xüsusilə xoşuma gələn
parçaları ikinci
dəfə ayaqüstə
otaqda var-gəl edərək oxuyaram.
İdeya
xoşuma gəlirsə,
kitab oxumağı buraxıb o ideyanı dilə gətirirəm, ucundan tutub ucuzluğa
gedirəm ya başqasıyla ya da başqası yoxdursa, öz-özümlə
o ideya haqqında danışıram, onu xırdalayıram. Təzə kitabı
mütləq qoxlayaram,
çünki kitab iyini sevirəm. Hər oxuma - belə deyək - seansından sonra kitabın son səhifəsinə nə
qədər qaldığına
baxaram. Bu, mənə zövq verir. Kitab oxumağı hadisə
halına gətirsəniz,
daha çox zövq alarsınız.
Və ən nəhayət, oxucu kimi “formada qalmağın”
ən uğurlu yolu: eyni marağı
bölüşən və
kitab oxumağı sevən birisini tapın. İnternet və forumlar
indi buna imkan verir. Belədə
oxuduqlarınız, bölüşmək
və yoxlamaq mümkündür. Bu,
həm də düşüncələrinizi itilər.
Mədəniyyət.- 2009.- 29 aprel.- S. 13.