Qarabağ problemi ədəbiyyatda
2-ci yazı
Əvvəli ötən sayımızda
Azərbaycan ədəbiyyatında
yaradılmış müxtəlif əsərlərdə erməni
terrorçusunun (işğalçısının) əlinə
silah alıb qəddar cinayətlər törətməsinə
sövq edən «dəyərlər» sisteminin açıqlanmasına
ənənəvi olaraq xüsusi diqqət yetirilmişdir. Məsələn, Mirvarid Dilbazinin
«Bu bəla hardan gəldi…» poemasında ermənilərin
qonşunun malına göz dikərək, torpaqlarını süni şəkildə böyütmələrinə
və həmişə
arzusunda olduqları «Hayastan» yaratmaq kimi məkrli istəkləri bədii dillə oxucuya çatdırılır:
Sonra başqa torpaqlara
Əl uzatsın,
Dənizlərdən dənizlərə
Böyük Hayastan yaratsın.
Erməni terrorçularının (işğalçılarının)
Andranik kimi qaniçən bir cəllada pərəstiş
etmələri, onu milli qəhrəman səviyyəsinə qədər
ucaltmaları faktları
reallıqdır. A.Rəhimovun
«İkili dünyam» romanında türk millətinə qarşı
amansız və insana xas olmayan
yırtıcı hərəkətləri
ilə seçilmiş
Andranik kimi qaniçən, başkəsən
bir iblisə heykəl qoymaları erməni millətçiliyi
altında pərdələnmiş
neofaşist görüşlərin
realizə olunmasının
əlaməti kimi qəbul edilməlidir. Həmin əsərdə erməni
terrorçularının (işğalçılarının)
bu münaqişəyə
Azərbaycana köçürülməyə
başladıqları vaxtlardan
hazırlaşdıqlarını erməni mayoru Sarkisyanın «...keçən
əsrdən indiyədək
ermənilərdən toplanan
vəsait, ikincisi isə işğal zamanı qarət edilən var-dövlət hesabına» kimi fikirləri ilə təsdiq edir. Göründüyü
kimi, ermənilər istər çar Rusiyası dövründə,
istərsə də
SSRİ kimi imperiya dövründə də öz xülyalarından əl çəkməmiş,
bu müharibəni aparmaqları üçün
tarixən hazırlaşdıqları
məlum olur. E.Mehrəliyevin «Doxsanıncı
illər» əsərində
Samvelin babasının
da azərbaycanlılara
qarşı vuruşduğu
aydınlaşır. Belə
ki, Samvelin dili ilə verilmiş
bu «genetik nifrət» əsərdə
öz əksini tapmışdır: «Hamınızı
gəbərdəcəm! Kökünüzü
kəsəcəm!… Bax
o dağda, Qəmzə Abbas qızı mənimkiləri
vurub öldürüb...
Babam hələ də onun qurğuşununu
gəzdirir qulağının
dibində... Bilirsən
bunları? Mən də onun törəmələrini
qıracam».
Qeyd etmək lazımdır ki, bir sıra
əsərlərdə erməni
millətçiliyinin qüsurlu
olması onların tarixi və mentaliteti ilə əlaqələndirilmişdir. Bu fikir bir qədər «irqçilik» kimi görünsə belə,
Ermənistanın qonşu
dövlətlərin əksərinə
torpaq iddiası olması ermənilərin
milli, dini-mədəni görüşlərində
müəyyən aqressivliyin
olması barəsində
tezisi irəli sürmək olar. Belə ki, Ermənistan
nəinki Türkiyə
və Azərbaycanın
torpaqlarına iddialıdır,
hətta Gürcüstanın
Samtsxe Cavaxetiya və strateji mütəffiqi olan Rusiyanın Krasnodar vilayətinə də göz dikmişdir. A.Rəhimovun «İkili
dünyam» əsərində
rus generalı Şatalovun dili ilə erməni terrorçularının (işğalçılarının)
iç üzünün
açıqlanması, ermənilərin
bir millət kimi özəl xüsusiyyətlərinin tam
işıqlandırılması faktı diqqəti cəlb edir: «Ermənilər azərbaycanlıların
tam əksinədirlər.
Bütün məsələlərdə
özlərini görəndirlər.
Hər kiçik şeyə görə mənəviyyatlarını ayaqlar
altına atandırlar.
Özlərini sevəndirlər.
Sanki təxribat, terror üçün doğulublar. Qana susayandırlar. Ailə namusu nədir bilməyəndirlər. Özləri
xəyanətkar olduqlarından
onları aldatmaq çox çətindir. İşləri düşən
adamın, özlərindən
qolu zorluların ayaqları altında yatmağa da hazırdılar. Bunlarla dostluq etmək olmaz».
Uzun illər işlənilmiş ideoloji mexanizmin təsiri nəticəsində gənc ermənilər neofaşist millətçi dəyərləri qavramağa və onları vətənpərvərlik hissləri ilə qarışdırmağa başlayırlar. Nəticədə həmin şəxslərdə dəyərlər sisteminin sınması özünü büruzə vermiş olur. «Böyük Hayastan» iftira ideologiyası erməni gənclərinin nəinki beyinlərini, hətta «ürəklərini» çürüdür. Milli ədəbiyyatımızda bu problemə diqqət yetirilmişdir. Belə ki, müxtəlif əsərlərdə ermənilərin gözlənilməz hücumlarının təsvirinin verilməsi faşistlərin hərəkətlərinin təkrarı kimi gözümüzdə canlandırılır.
Ermənilərin törətdikləri dəhşətləri,
insanlığa sığmayan
hərəkətləri, iztirabları,
itkiləri əks etdirməsi baxımından
E.Mehrəliyevin «Doxsanıncı
illər» romanı maraqlıdır. Əsərdə
ermənilərin törətdikləri
ağır cinayətlər,
Kamalın cəsədi
üzərində etdikləri
insana xas olmayan hərəkətlər
də təbii şəkildə, real təsvirlərlə
verilir: «Samvel isə tələsmirdi, bıçağı Kamalın
hulqumundan götürüb,
əvvəlcə qulaqlarını
kəsdi, avtomatınının
qundağıynan vuraraq
dişlərini sındırdı,
sonra sinəsinə xaç şəkli çəkdi, gözlərini
çıxartdı, lap axırda
da soyumaqda olan meyitin başını
bədənindən ayırdı...»
Nüşabə Məmmədlinin real faktlara əsaslanan «Zəngulə» əsərində Qarabağ münaqişəsi zamanı ermənilərə əsir düşmüş azərbaycanlılara verilmiş işgəncələr təsvir edilir. Ermənilərə əsir düşmüş azərbaycanlıların Xankəndi yaxınlığında bir tövlədə yerləşdirilmələri, qız-gəlinlərimizin onların əllərində oyuncağa çevrilmələri ağır da olsa, əsərdə öz əksini tapmışdır. Bu romanda təsvir olunmuş erməni yaraqlılarının əsir düşmüş azərbaycanlılara işgəncə vermələri ilə yanaşı, ölülərdən (iki yaşlı körpə və onun anasından) qisas almaları erməni terrorçularının (işğalçılarının) insanlıq böhranının göstəricisidir. Əsirlərə görk olsun deyə, əsir düşmüş azərbaycanlıların cəsədlərinin onların gözü qarşısında yandırılması, öldürülmüş erməninin erməni bayrağına bükülmüş və çiçəklə bəzədilmiş cənazəsinin üstündə üç cavan əsgərimizi bir-birinə zəncirvari vəziyyətdə bağlayıb, boyunlarını balta ilə vurulması, ermənilərin əsir düşmüş azərbaycanlılara etdikləri zülmlər, hamilə qadına divan tutulması erməni yaraqlılarının daxili aləmlərinin tam açılmasının, onların kəskin mənəvi və humanist böhrana məruz qalmasının göstəricisidir. Bu böhranın mahiyyəti Ə.Əmirlinin «Ölü doğan şəhər» romanındakı Aşotun dili ilə yığcam və aydın təsvir edilmişdir: «Ara, türk köpəy oğlu, sən bizi hərif bilmisən? Yəni sən axmaq musurman bizim torpağımızı, evimizi bizə satıb gedib kep eləmək istəyirsən? Sora deyəsən ki, erməni Aşotun anasını belə…bizdə türk öldürmək şərəf işidi. Təmizləməliyik bu torpaqları onlardan, nə qədər ki, yayılmayıblar qovmalıyıq hamısını».
Erməni terrorçusunun (işğalçısının)
keçirdiyi insanlıq
və humanistlilik böhranı onun daxili aləmini tamamilə dəyişmiş
olur və kəskin mənəvi-psixoloji
sindroma səbəb olur. Bu sindromun
əsas mahiyyəti erməninin dili ilə E.Mehrəliyevin «Doxsanıncı illər» romanında aydın açıqlanmışdır. Bu kontekstdə erməni cəlladı Samvelin söylədikləri
kəlmələrdən sitat
gətirmək məqsədəuyğun
olardı: «Türkləri
yaxalayıb qulaqlarını
kəsəndə hər
şeyi unudacağıq».
Artıq Samvel üçün qəddarlıq
gündəlik həyat
tərzinin tərkib hissəsinə çevrilmişdir.
Məhz bunun nəticəsində erməni terrorçuları
(işğalçıları) qəddar və cinayətkar əməlləri
həmçinin öz
millətindən olan şəxslərə qarşı
da törətməyə
başlamışlar. «İkili
dünyam» romanında
erməni terrorçularının
(işğalçılarının) təkcə azərbaycanlılara qarşı deyil, həm də öz millətlərinə
qarşı qeyri-insani
hərəkətlər törətdiklərini
müəllif erməni
Nellanın dili ilə erməni polkovniki Babayanın və podpolkovniki Qriqoryanın simalarında
açıqlayır: «...hər
biriniz yüzlərlə
günahsız erməni
oğlunun öldürülməsinə bais olmusunuz.
Erməni zabitlərinə,
əsgərlərinə divanlar
tutmusunuz. Bəli, cənab zabitlər, bunlar da sizin
xidmətlərinizdi. Sizin
üçün ermənilərlə
azərbaycanlılar arasında
heç bir fərq yoxdu. Gözləriniz elə qızıb ki, evlərə soxulub nə qədər erməni qadını, qızı zorlamısız,
oğurluq etmisiz. Sizin xüsusi qarətçi dəstələriniz
var. Bunlara nə deyirsiz?.. Xalqa xidmət?!
Neofaşist erməni ideologiyasının təsiri altında mənəviyyatı məhv olmuş erməni terrorçusunun (işğalçısının) milli ədəbiyyatda fiziki cəhətdən də məhv edilməsi əksər əsərlərdə süjet xəttinin tərkib hissəsi kimi verilmişdir. Məsələn, A.Rəhimovun «İkili dünyam» romanında Azərbaycanlı övladı tərəfindən cəzalandırılmış erməni polkovniki Babayanın və podpolkovniki Qriqoryanın öldürülməsi erməni terrorçularının (işğalçılarının) məğlubiyyəti, haqq-ədalətin qələbəsinə dair müəllifin ümidlərini özündə əks etdirir. Qarabağ dərdini birbaşa olaraq öz həyatında yaşamış Eyvaz Zeynalovun “Qarabağ hekayələri” silsiləsindən olan hekayələri də erməni planlarının real faktlar əsasında bədii dillə ifşasıdır. Xüsusi ilə onun “Yad dağlarda” hekayəsində personajlarının dili ilə müharıbənin supergüclərin nəzarətində olduğu aydınlaşdırılır. Hekayədə rus əsgərlərinin və erməninin işğal etdikləri Azərbaycan torpağında dialoqlarının verilməsi ilə bu məlum fakt diqqətə çatdırılır.
Sabutay
Mədəniyyət.-
2009.- 29 aprel.- S. 12.