Yazarlarımız realizmdən
qurtula bilmir
Ədəbiyyatımızda
bu gün olduqca qəribə, anlaşılmaz janrmüxtəlifliyi
mövcuddur. Klassiklərimiz öz dövrlərində daha
çox hakim zümrəni, müasirlərimizsə
ixtisaslaşma rejimində bir-birilərini tənqid edirlər. Ədəbiyyat
tarixinə nəzər salsaq, görərik ki, zaman-zaman janrlar
ədəbiyyatın bütöv bir dövrünü səciyyələndirib.
Məsələn, məsnəvi şeir şəkli XI, XII,
XIII, qəzəl XVI, XVII, XVIII, aşıq şeiri XIX əsrin
aparıcı janrları olub. Deməli, hər hansı bir
janrın sürətli inkişafı həmin dövr ədəbiyyatının
inkişaf istiqamətini müəyyənləşdirir. Bugünkü
ədəbiyyatımızın yolunu müəyyənləşdirəcək
janr hansıdır? Təbii ki, bunu birmənalı müəyyənləşdirmək
çətindir. Ədəbiyyatımızdakı
hazırkı janr qarışıqlığı “qonşuda
var məndə də olsun” prinsipi ilə aparılır. Bir
yazar bir neçə janrda yazır. Gənclərin
böyük əksəriyyəti roman yazdıqlarını
iddia edirlər. Romanların əksər hissəsi teleseriallar
kimi, sadəcə iki ailənin həyatından bəhs edir. Hamının
başının öz dərd-sərinə
qarışdığı bir dövrdə heç kəsin
boş-boş şeylər oxumağa vaxtı yoxdur. Digər tərəfdənsə,
iki ailənin mənasız söz-söhbətlərini, roman
şəklində oxumağa lüzum yoxdur. Biz onları qeybətcil
bir qadının dilindən və yaxud televiziyaların kriminal
proqramlarından da eşidə bilərik.
Ədəbiyyatımızda
müəyyən bir dəyişikliklər ona görə
yoxdur ki, yazarlar daha çox öz həyatlarından
yazmağa çalışırlar. Məsələn, sovet dövrünün son 50 ilində yazılmış nəsr
əsərlərinin çoxunda
qəhrəmanların əksər
hissəsi nəşriyyatlarda,
qəzetlərdə, jurnallarda
çalışan şəxslərdir.
Çünki əsərlərin
qəhrəmanlarının əksəriyyəti məhz
nəşriyyat sahələrində
çalışanlardır. Düşünün, bu əsərlər nə qədər insanın həyatı ilə uzlaşa bilər? Təbii ki, çox az adamın.
Əsər yazarkən
qeyri-adi bir mövzuyla oxucunu heyrətləndirmək lazımdır.
Məsələn, Cek
Londonun “Həyat eşqi” hekayəsindəki
qəhrəmanın çarəsizliyi,
düşdüyü vəziyyət
böyük bir oxucu kütləsini heyrətləndirir. Və
oxucu da istər-istəməz həmin naməlum nöqtəyə can atır. İstəyir ki, həmin naməlumluğun nə ilə bitəcəyini öyrənsin. Antuan Do Ekzüzperi dünya oxucusu üçün daim ona görə maraqlıdır ki, o heç kəsin
yazmadığı mövzuda
- pilotların həyatından
yazıb. Məsələn,
Ekzüzperi “Gecə uçuşu” əsərindəki
Pelren və Fabyer obrazlarının dili ilə pilotçuluğun
sirlərindən, bu sənətin ölümlə
həyəcanla, təhlükəylə
nə qədər yaxın olduğundan danışır. Bizim ədəbiyyatımızdasa müxtəlif
bədii metodlarla eyni mövzulara o qədər təkrar qayıtma var ki, əsərin
sonunu əvvəlində,
çox dəqiq müəyyənləşdirirsən. Əsərlərimizdəki obrazları
hamımız yaxşı
tanıyırıq. Onlar
bizim əmilərimiz,
dayılarımız, bibilərimizdir,
biz onların hansı situasiyalarda nə edəcəyini bilirik. Lazımdır ki, elə hadisələrdən
əsərlər yazılsın
ki, bizlər - oxucular tanış olmadıqları həyatı
görsünlər və
heyrətlənsinlər. Yazarlarımız
mənə Kafkanın
“Qəsr” romanındakı
K obrazını xatırladır.
K yerölçən olduğu
halda, əsər boyunca bir metr
belə yer ölçmür. Son dövrlər bu qədər roman yazılıb, hamı hay-küy qaldırıb, amma ədəbiyyatı sirkələyəcək əsərlər
yoxdur. XX əsrin əvvəllərində Y.V.Çəmənzəminli
“Qızlar bulağı”
adlı fəlsəfi
roman yazıb. Hansı ki, o dövrdə Azərbaycanda fəlsəfə
elm kimi çox az adamı
maraqlandırırdı. XXI əsrdə isə demək olar ki, bütün universitetlərdə fəlsəfə
bir elm kimi
tədris edilir. Kitablar nəşr edilir, amma fəlsəfi
əsərlər çox
az yazılır.
Ədəbiyyatımızda
nəsr ənənələrinin tarixi qədim
olmadığından adventura, səhayət romanları da qələmə
alınmayıb. Yaxud mifoloji,
fantastik əsərlər
də yoxdur. Azərbaycan romanının
tarixi sırf realizmlə bağlıdır.
Biz realizmin təsirindən çıxa
bilmirik. Sabir satirası, M. Cəlil ironiyası hələ də ədəbiyyatı
istiqamətləndirir. Köhnə
dəblər dağılmır,
postmodern mətn adı altında sırınan əsərlərin
bətnində realizm qalmaqdadır. Səbəbsə
ondan ibarətdir ki, çoxlarının ürəyində mühitə
etiraz, satiraya maraq var. Yazarlar
özlərini hələ
də “haqq aşığı” kimi aparırlar. Kamyunun gözəl bir fikri var: “Realist
olmaya bilərsən, amma reallıqdan qaça bilmərsən”.
Mən də realizmin tərəfdarıyam.
Amma hər şeyi öz adıyla niyə çağırmırıq? Niyə
hələ də realizmdən qurtula bilməyənlər özlərinə
postmodernist deyirlər?
Niyə özlərinin
postmodernist adlandırırlar?!
Fərid Hüseyn
Mədəniyyət.- 2009.- 29 aprel.- S. 12.