Caz musiqisi intellektuallar üçündür,
yoxsa?..
Salman Qənbərov:
«...Cazı daha çox ziyalılar dinləyir»
Caz musiqisi nədir?
Həyatımızda, mədəniyyətimizdə
rolu və əhəmiyyəti nədən
ibarətdir? Bu sahədə
bilgilərimiz çoxdurmu,
yoxsa... Bu və digər sualların cavabı peşəkar cazmen, sözün həqiqi mənasında sənətkar adına layiq musiqiçi, «Bakustik caz» qrupunun
lideri Salman Qənbərovla söhbətimizdə
aşkarlanacaq.
- Salman bəy, Siz bu gün
Azərbaycan musiqi məkanında caz ənənələrini davam
etdirən öncül
musiqiçilərdən birisiniz.
Cazın auditoriyasının
məhdud çərçivədə
olduğunu nəzərə
alsaq, professional musiqiçi
kimi yaradıcılıq
imkanlarınızı arzuladığınız
səviyyədə reallaşdıra
bilirsinizmi?
- Razıyam, mən hər zaman kəmiyyətə yox, keyfiyyətə önəm
vermişəm. Çoxluq,
tünlük olan məkanı sevmirəm. Artıq 1997-ci ildən etibarən Vaqif Mustafazadə adına «Jazz
Club»da çıxış
edirəm. Bu yer ümumiyyətlə mənə
çox əzizdir.
- Qəribədir ki, «Jazz
Centre»dən fərqli
olaraq «Jazz Club»da insan özünü daha səmimi, rahat hiss edir.
- Mənə elə gəlir ki, müxtəlif tədbirlərin,
yubileylərin keçirilməsi
üçün «Jazz Centre»in geniş məkanı daha münasibdir. Amma haqlısınız,
«Jazz Club» mənimçün daha xoş və
rahatdır. Orada daim hərəkət, demokratiya var. Gələn auditoriyanı da kluba girişlərindən,
kimin harada, necə əyləşməsindən,
hətta hansı məqsədlə gəlməsindən
belə artıq tanıyıram.
- Son zamanlar caz musiqisinin
efir təbliğatı
daha geniş vüsət alıb...
- (ironik gülüşlə)
Ya gecə yarısı, ya da səhərə yaxın. Adlarımızı
nə yazırlar, nə də deyirlər, sanki heç yoxmuşuq kimi. Mənim adımı yazmasınlar,
amma heç olmasa qrupun adını
- «Bakustik caz» yazsınlar. Tamaşaçı
da bilməlidir ki, konkret hansı
musiqiçini dinləyəcək.
Yəni öncədən
bilməlidir ki, gözləməyə dəyər,
yoxsa başını
atıb yatsın. Digər tərəfdən,
bu həm də hörmət,
professional yanaşmadır. Caz musiqisini təəəssüf ki, kliplərin içində
yayımlayırlar.
30-cu illərin «Lətif» adlı səssiz filmi üzərində Fəxrəddin Dadaşovun
kamançada, Natiq Şirinovun nağarada və mənim royalda filmə baxaraq instrumental improvizələrimiz
yerli telekanal vasitəsilə lentə alınıb. Özü də müəllif hüquqlarına sahiblənərək.
Ancaq indiyədək yayımlanmır. Avropa mədəniyyətində dəbdə
olan bənzər layihə məgər indiyədək Azərbaycanda
və ya MDB dövlətlərində gerçəkləşibmi?!
Əgər estrada müğənnilərindən hansınınsa klipində
ilk dəfə banan çəkilibsə, onu mütləq təbliğ
edirlər ki, Azərbaycanda birinci dəfə banan filankəsin klipində göstərildi!
- Demək olmaz ki, cazsevərlər arasında caz musiqisinin fəlsəfəsini
hər kəs dərk edir, anlayır. Bu baxımdan, belə bir fikir
də formalaşıb
ki, caz musiqisi
intellektuallar üçündür.
Maraqlıdır, cazda
intellektual meyar necə müəyyənləşdirilir?
- Etiraf edək ki, bu gün
cazı daha çox ziyalılar dinləyir. Zavoda, fabrikə gedən fəhlə caza qulaq asmayacaq. İnsanlar üzərində
müşahidələrim və
həyat təcrübəm
mənə dinləyici
auditoriyasını tanımağıma
kömək edir. Yəni təxmini bilirəm ki, caz musiqisini dinləməyə gələnlər
hansı zamanda hansı üsluba üstünlük verirlər:
klassik caz, avanqard caz, pop-caz, yoxsa folk-caz. Bu baxımdan, proqramı öncədən
deyil, gecəyə toplaşan dinləyicilərin
zövqünə görə
müəyyənləşdiririk. Yəni dinləyicinin tələbatını ani
hiss etmək bacarığı
olmalıdır ki, deməsin «bu musiqi mənlik deyil» və ya «mən cazı
sevirəm, amma başqa səpkidə dinləmək istərdim».
- Ümumiyyətlə, cazı
anlamaq lazımdırmı,
yoxsa sadəcə dinləmək və ruhunu qidalandırmaq kifayət edir?
- İlk növbədə, insanda dinləmək qabiliyyəti olmalıdır.
Mümkündür ki,
birinci dinləyişdən
nəsə anlaşılmasın.
Məgər Avropa dinləyiciləri Alim Qasımovun oxuduğu mahnıları, dəstgahları
anlayırlarmı? Əsas
odur ki, dinləməyi, cazla «tanışlığı» arzulayasan.
Xırdalasaq, caz musiqisinin də Üzeyir Hacıbəyovu,
Qara Qarayevi var. Sadəcə olaraq, klassiklərin 600 ilə keçdiyi yolu caz musiqisi 100 ilə keçib. Ümumiyyətlə, «caz»
sözünün tərcüməsi
yoxdur, kimsə həddən ziyadə feyziyablığını, heyranlığını
bildirmək üçün
«ca-a-az» adlandırıb,
belə də qalıb. İndiki zamanda caz musiqisinin
sərhədləri də
pozulub, bilmirsən cazdır, yoxsa akademik-avanqard.
- Bildiyimə görə, siz böyük konsert salonlarında, saraylarda çıxış
etməyi sevmirsiniz.
- Mən realistəm. Caz festivalı çərçivəsində mümkündür ki, çıxış edim.
Ancaq yenə də zövq ala bilmirəm. Yadımdadır,
ilk keçirilən caz
festivalında tamaşaçılar
pulsuz, sırf dəvətnamələr əsasında
saraya gəlmişdilər.
Yəni «fərqli yoxdur kim ifa
edəcək, havayı
konsertdir, gedim baxım» düşüncəsilə
gələnlərə axı
mən necə ifa edim?!
- Yeri gəlmişkən, milli musiqilərimiz digər janrlarla sintez ediləndə «amandır, qoymayın, musiqimizi bərbad hala saldılar» kimi ittihamlar artıq yerli-yersiz dəbə düşüb.
Sizin ünvanınıza
bənzər ittihamlar
deyilməyib ki?
- Sizə bir hadisəni
danışım. Bir
neçə il əvvəl Kapelhausda solo konsertimdə ekspromt çıxış oldu.
Bildiyim sadəcə konsertimə bir saatlıq zamanın ayrılması idi. Gecəni «Mu... Qam» adlandırmışdım. Çoxları
elə bildi ki, muğam, segah ifa edəcəyəm.
Əslində isə bu sözün mənası «Musiqi Qəmbərovundur» anlamını
verirdi (Gülərək).
Sadəcə olaraq, həmkarlarıma azacıq
sataşdım. Yəni
camaatı cəlbetmək
məqsədilə muğam
adından istifadə edənlərə bu mənim zarafatyana etirazım idi. Digər bir tərəfdən, bu cür ittihamları ancaq Habil Əliyev
deyər. Hansı ki, özü cavanlığında Qənbər
Hüseynlinin «Cücələrim»ini nə günə
salmışdı. Təbii
ki, sözün yaxşı mənasında.
Habil Əliyevin ifasındakı «Cücələrim»də toyuq, cücə səsi də vardı. Maraqlıdır, o vaxt Habil bəy bu iradları necə qarşılayardı?!
İnsan qocaldıqca
«...bizim vaxtımızda
belə idi» deməyə adət edib. Onsuz da
çərçivəsi məhdud
olan muğamın köklərini Alim Qasımov bilir, ancaq improvizə də etmək istəyir. Dünyanın hər yerini gəzib, görüb, dünyagörüşü onu
yeniliklərə sövq
edir. Yəni kiminsə ağlına gəlməyən Alimin ağlına gəlib. Buna
görə də qınamaq düzgün deyil. Əks halda, musiqidə inkişaf da olmaz. Dədə-babalardan,
babəklərdən, koroğlulardan
bəsdir danışdıq.
Artıq bugünkü
qəhrəmanlardan danışmağın
vaxtıdır!
- Bir neçə il öncə Bakı Musiqi Akademiyasında caz fakültəsi açıldı.
Tədris sahəsinin səviyyəsini necə dəyərdəndirirsiniz?
- Bəli, ancaq tək mən çox iş görə bilmərəm.
Heç kəs ayda 10 dollara işləməyə razı
olmaz. Mənim işləməyimə səbəbsə,
maddi ehtiyac deyil, uşaqların caza olan həvəsləridir.
Bu baxımdan, caz təhsilinin ümumi səviyyəsi heç də qənaətbəxş
deyil. Musiqi əlifbasını bilməyib,
bəstəkarlıq iddiasına
düşənlər var. Ümumiyyətlə,
caz musiqisinin konkret ixtisası yoxdur, burada pianonu, nəzəriyyəni,
stil tarixini, bəstəkarlıq, polifoniya,
dramaturgiyanı bilmək
lazımdır ki, sonradan «tapdım» deməyəsən.
- Azərbaycan cazının
dünya musiqi aləmində yeri varmı?
- Nə bilim vallah,
Əzizə Mustafazadəni
götürsək, ona
Azərbaycan cazı demək olarmı, bilmirəm. Baxmayaraq ki, o, adının Azərbaycanla hallanmasını
istəmir. Ancaq mən Vaqif Mustafazadənin musiqisi, ifası üçün darıxıram. Onun səmimiyyəti Əzizədə
yoxdur. Azərbaycan musiqisini ifa etsə də, hiss eləmir. Təəssüf
ki, nə qədər tanınırıq
desək də, belə deyil. Heç kəs tanımır, bizdən gözləntiləri də
təkcə folklordur.
İnanmırlar ki, Azərbaycanda Murad Adıgözəlzadə, Rəna
Rzayeva, Murad Hüseynov kimi pianoçularımız var. Gözəl
violonçel ifaçılarımız
var, amma şəraitsizlikdən ümidsizləşir,
ruhdan düşürlər.
Beynəlxalq masştabda
turnelər təşkil
edilməlidir. Mədəniyyətin
siyasət strategiyası
düzgün qurulmalıdır.
- Yaradılıcıq planlarınızı
bilmək maraqlı olardı.
- Avqust ayının 21-də
Almaniyanın Osnabryuk şəhərində Şərq
ölkələrinin musiqisi
festivalı keçiriləcək.
Hər il keçirilən bu festival
artıq ənənəvi
hal alıb. Dörd günlük bu festivala dunyanın
demək olar ki, bütün ölkələrindən qatılacaqlar.
Azərbaycan həmin festivalda «Bakustik-caz» qrupu ilə təmsil olunacaq. Bundan başqa, oktyar ayında Azərabycan mədəniyyəti
günləri çərçivəsində
İsveçrəyə səfər
edəcəyik.
Yaxın gələcəkdə
yeni kompozisiyardan ibarət növbəti albomum da işıq
üzü görəcək.
Sevda
Mədəniyyət.- 2009.- 7 avqust.- S. 6.