Kino: gerçək və yuxu arasında sənət
Səs, söz və rəngdən
sonra hərəkət yarandı. Əslində sonuncu çoxdan, lap
çoxdan varıydı. Sadəcə, onun bəyaz parça
üzərinə köçürülməsi
üçün uzun zaman və kəşflər gərək
idi. Saniyədə iyirmi dörd kadrın qovhaqovuyla nəticələnən,
real həyatın bir parçasını sanki canlı şəkildə
özümüzə qaytaran möcüzəli sənət məhz
hərəkət hesabına hərəkətə gəldi.
Ötən minilliyin on
doqquzuncu yüz ilinin sonuna beş il qalmış fransız
Lümer qardaşları özləri də bilmədən
dünya incəsənəti tarixində yeni bir
cığır açdılar. Onların çəkdiyi qısa
süjetlər hamını heyrətə saldı. Çox
da, o çağacan foto varıydı. Amma bayaqdan kadrda donub
qalmış insanın yeriməsini heç kim görməmişdi
axı. Beləcə, kino yarandı. Daha doğrusu, müasir
kinematoqrafın babası sayılan sinematoqraf.
Tarixə baş vurub, bir qədər
uzaqdan başlamaqda məqsədim var. Sözümün
canı odur ki, Azərbaycanda kinonun yaşı dünyadan azca
geri qalır. Fərq heç tam üç il deyil. Nədən ki, 1898-ci ildə Bakıda filmlərin
nümayişi faktı var. İyirmi beş il burda
çalışmış Aleksandr Mixayloviç Mişonun
lentə aldığı, yerli həyatdan
götürülmüş «Bibiheybətdə neft fontanı
yanğını», «Əlahəzrət Buxara əmirinin
«Velikiy knyaz Aleksey» paraxodunda yolasalma mərasimi», «Qafqaz rəqsi»
və «İlişdin» bədii kinosüjetləri ölkəmizdə
kinonun təvəllüd tarixini yazıb. Həmin
il yanvarın 8-də şəhərimizdə xarici filmlərin,
iyunun 21-də isə yenə də Mişonun çəkdiyi
dörd süjetin sirk tamaşası vaxtı göstərilməsi
bəlli olsa da, kinomuzun yaşı ilk müstəqil
nümayişə və milli nümunələrə söykəndiyindən,
avqustun 2-sindən hesablanır. Hərçənd təqribən
on il əvvələdək vəziyyət başqaydı.
«Neft və milyonlar səltənəti» ən qocaman filmimiziydi.
1916-cı il mayın 14-dən o yana tarix tanımırdıq.
Bir qədər əvvəl söylədiyimiz faktlar məlum
olduğu halda, müəyyən səbəblərdən əhəmiyyətsiz
sayılmışdı.
Yaşı yüz onu
adlamış kinomuzun iyirmi ili gözlərimin qabağında
keçib. Kiminsə
gözündə bu, az müddətdi. Bununla belə, mən də
xeyli hadisələrin şahidiyəm, indi haqq dünyasına
qovuşmuş neçə-neçə sənətkarlarla
ünsiyyətdə olmuşam.
Sovetin
axıraxırında yeni iqtisadi münasibətlər şəraitində
film çəkilişləri gözümün önündədi.
Sponsor
anlayışı dilimizdə təzə-təzə
özünə yer eləyirdi. Uzun illər
dövlət himayəsində
yaşayıb-çalışan kinoçular yeni qaydalara
alışa bilmirdilər. Əksəriyyət ürəyindən
keçəni çəkmək üçün meydan
açıldığına sevinsə belə, maliyyə
tapmaq müşkülüylə üz-üzə
qaldığından özlərini anlaşılmaz,
çaşqın vəziyyətdə hiss edirdilər.
1990-cı illərin birinci yarısında studiyalara
parçalanmış «Azərbaycanfilm» kinostudiyası miskin
görkəmə düşmüşdü. Onun şöhrətli
çağlarından nişanə qalmamışdı.
Daş-divar, texnika həminkiydi, mühitsə tamam başqa. Bir vaxt dəhlizlərində insanlar qaynaşan, səs-küyündən
qulaq tutulan nəhəng kinofabrika indi suyu sovrulmuş dəyirmana
dönmüşdü. Onsuz yayın cırhacırında da sərin
olan kinostudiyanın binasında nəfəs-hənir
yoxluğundan, çəkiliş qıtlığından
soyuqluq hökm sürürdü. Arabir hansısa
otağın qapısında film adı görəndə
sevinirdin. Demək, kimsə nəsə çəkəcək.
Çətin dövrüydü.
Bayaq ötənlərdən nişanə qalmamışdı
deyəndə, hər şeyi nəzərdə tutmadım. Həqiqətən
maddi ölçülər sarıdan vəziyyət tamam fərqliydisə
də, sənətkar resursuna gələndə,
şükür, ümid üzülməmişdi. Hələ Əjdər İbrahimov, Tofiq
Tağızadə, Şamil Mahmudbəyov, Muxtar Dadaşov, Rasim
Ocaqov, Həsən Məmmədov, Həsən Turabov,
Şahmar Ələkbərov, Ceyhun Mirzəyev, Həsən Əbluc,
Niyazi Bədəlov, Ədhəm Qulubəyov, Əhmədağa
Muğanlı, Asif Əliyev və başqaları kimi istedad
sahibləri, yüksək peşəkarlar vardı. Bəli,
film yox, filmsizlik dərdi çəksələr də,
varıydılar. Çox təəssüf, indi onların
heç biri aramızda yoxdu. Azərbaycan
kinosunun say-seçmə filmlərində əməyi
keçən, onun simasını müəyyənləşdirən
bu insanlar sənət vurğunuydular.
İşsiz-gücsüz, maaşsız qaldığı
günlərdə ayaqlarını bir addım kənara qoymaq
istəməyən fədailəriydilər.
Xoşbəxtəm ki,
adlarını çəkdiym sənətkarların
hamısını görmüşəm, söhbətlər
eləmişəm. Yadımdadı, Şahmar «Qəzəlxan»
filmini ərsəyə gətirməkçün hansı
cidd-cəhdlə meydana atılmışdı. Ssenarini kiminsə
yazacağına gümanlı olan, axırda ondan yarımayan
aktyor özü bu işə girişmişdi. Birinci dəfə
üçün heç də pis alınmamışdı.
Daha sonra tez çəkilişə başlamışdı.
Şahmar sanki vaxtının azlığını duyurdu. Ona
görə ağırlaşan səhhətinin fərqində
deyildi, tələsirdi. Yamanca tələsirdi zorən rejissor.
O, aktyorluqdan sağlamlığıyla bağlı problem
üzündən məcburən ayrıldığından
rejissorluğuna belə ad qoymuşdu. Qəribədi, bu gün
ədəbsizlik, hətta əxlaqsızlıqla bağlı
baş verənlər bizi haldan çıxarmadığı
halda, iyirmi il əvvəl Şahmarın rejissor kimi ilk müstəqil
işində - «Sahilsiz gecə»də
çatdırdığı mətləblər insanları
coşdurmuşdu. Filmi millətimizə ləkə sayanlar
tapılmışdı o vədə. Daha sonra yüzlərlə,
minlərlə insanın hansı mənəviyyatsızlıq
girdabına yuvarlanacağını ağıllarına gətirmədən.
Şahmar da ağlına
gətirmirdi. Əliağa Vahidin ölməz xatirəsini əbədiləşdirmək
yolunda əziyyətlərə qatlaşan sənətkar «Qəzəlxan»ın
eyni zamanda onun özünə rəhmət
oxutduracağını, adına ölməzlik gətirəcəyini
bəlkə bir yol beynində dolandırmamışdı. Film
ekrana çıxan ərəfədə onunla söhbətim, daxili
baxışdan sonra təəssüratım barədə qəzetdə
yazım və buna diqqət nişanəsi kimi zəng vurub
minnətdarlıq söyləməsi xəyalımdan getmir. Hələ
bir neçə dəfə evlərində
görüşümüzü, ömür-gün
yoldaşı Kəmalə xanımın, qızları Ləmanın,
İzulətin onun necə qayğısını çəkdiklərini
demirəm. Şahmar mehriban, koloritli bir insan, sənətçiydi...
Növbəti film «Yük»
adlanacaqdı. Adlandı da. Amma onu Şahmar çəkmədi,
çəkəmmədi. O, özgəsinin
ömür «yük»ünü çəkmək istərkən
öz yükünə gücü çatmadı. İşi
Rövşən Almuradlı başa çatdırdı. Və
Bakı milyonçularının, xüsusən Musa
Nağıyev və Hacı Zeynalabdin Tağıyevin həyatından
bəhs edən maraqlı film ekrana çıxdı.
«Mosfilm» boyda kinostudiyada öz yeri, çəkisiylə
seçilən Əjdər İbrahimovu xatırlamaq olduqca
xoşdu. O, köhnə
kişilərdəniydi. Maraqlı həyat, sənət yolu
keçmişdi. Əjdər müəllimi sonuncu dəfə
o zamankı Müalicə Komissiyasında, yataqda gördüm.
Axır dəqiqələrdə də kitabla baş-başa
qalan rejissor əlindəki «Qabusnamə»yə işarəylə
«çox maraqlı kitabdı» dedi. Ordan-burdan
danışıb, yaşıma yaraşmayan müdrikliklə
təsəlli versəm də, sən demə, sonluğun
çatdığını duymuşdu. Ayrılanda xəfifcə
gülümsəyib, «məndən narahat olmayın» deməyi
unutmadı. Necə ki, indi biz onu unutmamışıq…
Yaşına görə
qıvraq, şux, zarafatından qalmayan Tofiq Tağızadə
özgə aləmiydi. Müharibənin od-alovundan
keçmiş, bir barmağını döyüşdə
itirmiş Tofiq müəllim «mən kinonu beş
barmağım kimi bilirəm» deyəndə gözdən
yayınmayan dörd barmaq gülüş ovqatı
yaradırdı. Amma qocaman rejissorun mükəmməl təhsil
alması, sənətin sirlərinə yiyələnməsi
danılmaz
faktıydı. Və orası da doğruydu ki, axır illərdə
çəkdiyi « O dünyadan salam» filminə əməllicə
irad tutmaq mümkünüydü. Eləməyib tənbəllik
öz iradlarımı ona söyləmişdim.
Cavanlığıydı də, ağına-bozuna baxmayıb,
demişdim. Təbii, o da haqlılığını
sübuta yetirməyə çalışmışdı…
Bizim nəslin sevimli
uşaq qəhrəmanı İsmayıl obrazını yaradan
Ceyhun Mirzəyevi də anmamaq mümkünsüzdü. Heyf, tam mənada
açılmayan, bütün potensialını ortaya qoymaq
imkanından məhrum Ceyhun istedadda bir insan xaricdə
olsaydı, yəqin daha böyük uğurlar və təminatlı
yaşayış qazanardı. Dövrün, rejimin çərçivələri
şəraitində bizim sevimli sənətkarımız, nə
yazıq ki, insanlardan incik, onlardan ehtiyatlanan görkəmdə
qarşımıza çıxırdı.…
Bəs Həsən Məmmədov,
Həsən Turabov, Həsən Əbluc...
Açığı, onların hər üçünü
şəxsən tanıdığıma görə
özümü çox xoşbəxt hesab edirəm. Adaşlar ayrı-ayrılıqda bir-birinə bənzəməyən
xarakterə, yaradıcılıq potensialına malik olsalar da,
sanki onları birləşdirən ümumi, ortaq nəsə
vardı. Məncə, həmin ortaq nöqtə hər
üçünün sadə, səmimi, qayğıkeş
insan olmaqlarıydı. Əblucun, Həsən Məmmədovun
sevə-sevə mənə «necəsən, ay Elsevər»
müraciətlərini, Turabovun «nə var-nə yox, niyə gəlmirsən,
söhbələşək» kəlmələrini yəqin
heç zaman unuda bilməyəcəm. Xüsusən
son illərdə Həsən Turabovla saysız-hesabsız
söhbətlərim tama-kamal, bir kitablıq xatirədi.
İlk baxışdan qapalı, ağır təbiətli adam
təsiri bağışlayan Turabov onu yaxından
tanıyanların bildiyi kimi, necə səmimi, ürək
qızdırmalı həmdəmiydi.
Barat Şəkinskaya,
Leyla Bədirbəyli, Lütfi Məmmədbəyov Şamil
Mahmudbəyov, Elçin Məmmədov, Sofa Bəsirzadə,
Muxtar Avşarov, Məlik Dadaşov, Asif Əiyev kimi sənətkarlarla
bağlı xatirələrim də onlardan yadigar qalan ən
qiymətli mirasdı mənimçün. Axı Barat Şəkinskayanın
xanım-xatın söhbətlərini, həyatsevər
Elçinin zarafatlarını, məzələrini, Leyla
xanımın yaşlı vaxtında da saxladığı
naz-qəmzəsini, bəy nəsilli Şamil müəllimin
sadə, xeyirxah çöhrəsini, Lütfi müəllimin
ötkəmini, Asif Əliyevin təmkinini, nurlu simasını
necə unudasan.
Bunların heç biri unudulan deyil. Əsla...
Bu illərdə
bədii cəhətdən zəif, yaxud səviyyəli
sayıla biləcək «Pəncərə», «Təhminə»
«Qara Volqa», «Yuxu», «Yarasa», «Özgə vaxt», «Ailə», «Otel
otağı», «Sarı gəlin», «Yalan», «Ovsunçu»,
«Küçələrə su səpmişəm», «Girov»,
«Yoxlama», «Biz qayıdacağıq», «Cavid ömrü»,
«Hökmdarın taleyi» və başqa filmlər çəkilib.
Son iyirmi ildə bir neçə dəfə
kamera arxasında və qarşısında dayanan rejissor,
operator və aktyorlarımız da olub, «Ağ atlı
oğlan» bədii filmindən keçən on dörd ildən
bəri Ənvər Əbluc kimi növbə gözləyən
də.
«Cavad xan». Rövşən Almuradlının və
Azərbaycan kinosunun hələlik sonuncu filmi belə
adlanır və bu gün öz baxış növbəsində
tamaşaçı ilə görüşdü. Ekranda hərəkət
edən qatarın sanki insanların üstünə
çıxacağını düşünənlərin
zamanından çox ötməsinə baxmayaraq, kino iyirmi birinci əsr adamını
öz ecazında, tilsimində saxlayır. Bu düşüncə
kaş daimi ola.
Seymur Elsevər
Mədəniyyət.- 2009.- 7 avqust.- S. 11.