Dünyada bir Mircavad vardı...
Görkəmli fırça ustasının
ölümündən on yeddi il keçir
Sovet dönəmində
Bakıda sənət dünyası nağıl və
bayatılarımız, muğam və xalçalarımız
qədər mənalı, sirli-soraqlı, bir qədər də
müəmmalı olan bir rəssam yaşayırdı. Hələ
sağlığında haqqında əfsanələr gəzən
bu rəssamın üzünə sərgi salonları uzun
müddət bağlanmışdı. Görmədiklərimizi
görməyə, qəbul etməyə hazır
olmadığımızın nəticəsi idi bu… O vaxtlar Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqına rəhbərlik edən, sənətin
zirvəsinə "kəsmə yollarla" yüksələn,
xalqın tanımadığı "xalq rəssamları"
dünyanın yarısından çoxunu gəzib
saysız-hesabsız əsl sənət möcüzələri
gördükləri halda, hər gün təmasda olduqları
soydaşlarının əsərlərindəki qeyri-adiliyi qəbul
etmək istəmirdilər. Çünki o,
özümüzünkü idi.
Dolanışığını
təmin etmək üçün müqavilə ilə
işlədiyi əsərləri bədii şuranı
razı salandan sonra belə sərgi ekspozisiyalarından
çıxarılırdı. Çəkdikləri sosialist
realizminin "ümumi çərçivəsi"nə
sığışmadığına görə… Elə
olmuşdu ki, ona avansı verilmiş müqaviləni belə
iş tamamlanandan sonra ləğv etmişdilər. Beləcə,
sıxıntılı illər bir-birini əvəz
etmişdi. O isə sadiq qalmışdı həyat
idealına, sənət prinsiplərinə. Həmin rəssam
bu gün hamının yaddaşına sənət fədaisi
kimi həkk olunmuş Mircavad Mircavadov (1923-1992) idi…
Başlanğıc
50-60-cı illərdə
vahid sovet məkanında yaşamağa məhkum olan əksər
xalqlarda yuxarıdan göstəriş kimi təbliğ olunan
sosializm ideyalarından doyanlar, hətta ona etiraz edənlər
sırasında Azərbaycan yaradıcıları da vardı. Azərbaycanda
ilk "dissident" rəssam Mircavad idi. Hələ Ə.Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Məktəbində
təhsil aldığı illərdə o, təsadüfən
bu gün adı dünya rəssamlığının
qızıl kitabına yazılmış fransız Pol
Sezanın postimprsionist cərəyana aid edilən əsərlərinin
reproduksiyası ilə tanış olur. Əsərlərdə
həyat hadisələrinə münasibətin bu qədər
fərqliliyi onu çox heyrətləndirir və ona hər
gün məktəbdə təlqin olunan "sosialist
realizmi"nin analitik rəssamlığın yanında
çox sönük olduğunu dərk edir. Hətta təhsilini
bir müddət yarımçıq qoyub, reproduksiyalara öz
imkanı daxilində nəzirələr də çəkir,
Azərbaycanı fransız gözü ilə "təhlil"
edir. Sonralar valideynlərinin və müəllimlərinin təkidi
ilə məktəbi diplom almaq naminə bitirsə də, az
sonra yaşıdları ilə Sankt-Peterburqa təhsil
almağa gedəndə elə şəhərə
çatar-çatmaz fikrini dəyişir. İ.Y.Repin adına
Rəngkarlıq, Heykəltəraşlıq və Memarlıq
İnstitutunda da sovet gerçəklyində mövcud olan
Bakıdakı ideoloji təhsilin davamını görəcəyini
ehtimal edən Mircavad yoldaşlarından ayrılmağa qərar
verir. Dünyanın şöhrətli muzeylərdən
sayılan Dövlət Ermitajına gedir - Pol Sezannı öyrənməyə...
O vaxtlar ideoloji fərqə görə təbii ki, bu rəssamın
əsərlərinə muzeyin çox geniş
ekspozisiyasında yer ayrılmamışdı. Mircavad həmin
əsərlərlə çox çətinliklə fondlarda
tanış olur. Muzeyin direktoruna müraciəti də
xahişdən daha çox, ultimatuma bənzəyir: "Ya siz
mənə Sezannı göstərəcəksiniz, ya da mən
sizi öldürəcəyəm!" Qarşısındakı
gəncin yaşantılarını dərindən hiss edən
muzey direktoru ona fondlarda Sezannın və mütərəqqi cərəyanların
nümayəndələrinin əsərləri ilə
tanış olmağa, hətta surətlərini
çıxarmağa imkan verir. Amma bu, gənc rəssamı nə
qədər sevindirsə də, daxilən rahatlanmır. Burada
keçirdiyi illəri itirilmiş saymasa da,
axtardığını hələ tapa bilmədiyindən vətənə
qayıtmağa qərar verir. Geri qayıdan rəssam
özünə Bakıda da yer tapa bilmir,
tanışlarından birinin Buzovna qəsəbəsindəki
bağ evində 10 ilə yaxın yaşayır, müxtəlif
eksperimentlər aparır, daha çox mücərrəd sənətin
tələblərinə cavab verən kompozisiyalar yaradır. Onun
məkana və zamana uyğun gəlməyən "yenilikləri"nin
sorağı bütün Bakıya, xüsusilə də
ideoloji dairəyə yayılır. Həmin bağ evinin sahibi
- ali məktəblərin birində "Sovet İttifaqı
Kommunist Partiyasının tarixi" fənnini tədris edən
professor da gənc rəssamın bədii
axtarışlarını bir çoxları kimi "antisovet
addım" sayaraq ondan bağı boşaltmağı
xahiş edir. Rəssamın gərgin
yaşantılarının üzərinə daha bir
sıxıntı əlavə olunur. 37 yaşında onun
Qobustana getməsi və oradakı qaya rəsmləri ilə
tanışlığı, az sonra milli miniatürlərimizi dərk
etməsi, mifologiya və xalq sənəti ənənələrini
öyrənməsi onu bir rəssam kimi yetkinləşdirir. Dünyada
orijinal baxışın mümkünlüyü
başqalarına da yaradıcı impuls verir və 60-cı illər
rəngkarlığımızda rəssamın qardaşı
Tofiq Cavadovun, eləcə də Əşrəf
Muradoğlunun, Qorxmaz Əfəndiyevin, Müslüm Abbasovun və
sonralar üslubunu dəyişən Rasim Babayevin donuq ənənədən
çıxan əsərləri yaranır. Nə etdiklərini
bilən bu rəssamlar əslində o vaxtlar çəkdiklərinə
görə təqdir olunacaqlarına heç ümid də bəsləmirdilər.
Dönüş anı
Mircavadın davamlı
şəkil alan maddi-mənəvi sıxıntıları səksəninci
illərin ortalarına kimi davam etdi. Xoş bir təsadüf hər
şeyi dəyişdi. Zəmanəmizin görkəmli
yazıçısı Çingiz Aytmatov 1985-ci ilin
payızında sənət dostu Bəxtiyar Vahabzadənin
yubiley təntənəsinə gələndə rəssamın
emalatxanasında da oldu. Burada o, əsərləri ilə
tanış olduqdan sonra rəy kitabına bu sözləri
yazdı: “Açığını deyim ki, fəciliyi və
iblisanəliyi fırça vasitəsilə belə ifadə
etmək ustalığına indiyədək rast gəlməmişəm.
Tablolar bir an belə göz önündən getmir. Görəsən,
biz onları qiymətləndirə biləcəyikmi?"
Çingiz Aytmatovun
işə qarışmasından sonra Bakıda 64 yaşlı
rəssamın ilk fərdi sərgisi açıldı. İki
sənətkarın təsadüfi tanışlığı
sonradan dostluğa çevrildi. Yeri gəlmişkən, qeyd edək
ki, Mircavadın ilk Bakı sərgisinə həsr olunmuş
kataloqun giriş məqaləsini bu sətirlərin müəllfi
yazmışdı. Təəssüflər ki, belə ki, o
vaxt titullu adlı-sanlı sənətşünaslarımız
müxtəlif səbəblər ucbatından bu işi
görmək istəməmişdilər.
Onun sənət dünyası
Mircavad əsərlərindəki
kökəqayıtma meylinin qabarıqlığını,
onun əski milli qaynaqlarımızı müasir biçimdə
təqdim etmək istəyini görkəmli musiqiçimiz
Vaqif Mustafazadənin muğam mövzusundakı improvizələri
ilə müqayisə etmək olar. Bu isə çox çətinliklə,
olub-keçənlərə qeyri-adi yaradıcı münasibətin
nəticəsində, fərdi iç dünyanın
açımı ilə yaranır. Bu mənada Mircavadın əsərlərinin
onun Şərq rəssamlağının və Azərbaycan mənəvi
dəyərlərinin bədii-estetik prinsiplərinə
özünəməxsus münasibəti hesab etmək olar.
Rəssam folklordan əxz
olunan motivləri, milli adət-ənənələri,
dünyamızın başının üstünü alan
müharibə təhlükəsinə biganəliyə
etirazını əsərlərində özünəməxsus
duyumla, rənglər selinin işığında
tamaşaçıya təqdim etmişdir. Odur ki, istər
Şərq rəssamlığı prinsiplərindən
qaynaqlanan "Rənglərin işığında",
"Süsən", "Bürc", "Şərq
miniatürləri mövzusunda improvizələr" lövhələri,
istərsə də problemlərə münasibətini ifadə
edən "Sovqat", "Müdaxilə", "Şeytan
sirki", "Ümid işığı" tabloları cəlbedici
və düşündürücüdür.
Hiss olunur ki, rəssamın
gözündə al da, yaşıl da, sarı da, qara da
çoxdan adi rəngliyindən çıxıb, Rəsul
Rzanın "Ağrının, sevincin, ümidin də rəngi
var" misralarını rəssam əsərlərində əyaniləşdirib
desək, səhv etmərik. Müxtəlif mövzuları əhatə
edən, ölçüyəsığmaz ehtirasla
yaradılmış irili-xırdalı əsərlərini
keşməkeşli əsrimizə verilən suallar toplusu
adlandırmaq daha düzgün olardı. Fəlsəfi
düşüncə və qrotesk, nağılvari
görüm və reallıq, muğam və xalça
açımı ilə səsləşən obrazlı hikmət
rəssamın zamanla apardığı qeyri-adi müsahibənin
məna-yuk daşıyıcısıdır. Yox, bu tablolarda
dünyamız heç də öz real görkəmini itirməyib.
Reallığın daha dərin qatlarını, indiyə qədər
rastlaşmadığımız analitik sənətikar
nüfuzunun rəng plastikasında şərhini
görürük.…
Mircavad üçün
xeyir-şər anlayışındakı acını
şirindən ayıran sədd tam aydındır və
özünün sənətkar borcunu da bu səddin
pozulmasına yol verməməkdə görür. "Şeytan",
"Çağırılmamışlar", "Meydan və
Mafiyaçılar" lövhələrindəki fantasmaqorik
obrazlar rəssamın qarşılaşdığı biganələri,
laqeydləri və zalımları bütün
açıqlığı ilə ifşa edən bədii
vasitədir. Mircavadın əsərlərini əsl sənət
xiridarları həmişə arayıb-axtarmış, onlar
haqqında öz fikirlərini söyləmişlər.
Məşhur sənət
tarixçisi, sənətşünaslıq doktoru M.Alpatovun
"Onun əsərlərində sarsılmaz xarakterin
çoşqun ehtirası vardır", xalqımızın
yaxın dostu, qazax şairi Oljes Süleymenovun "Asiya ruhu bu əsərlərdə
nə qədər güclüdür. Fikrimi ifadə etməkdə
çətinlik çəkirəm!" sözləri taleyi
sınağa çəkilmiş Mircavadın bənzərsizliyini
bir daha təsdiqləyən ifadələrdir. Həmin illərdə
Azərbaycan təsviri sənətinin tarixini yazan bizim sənətşünaslar
isə sanki respublikada belə bir rəssamın
mövcudluğunu görməzliyə vurur, adını nəinki
monoqrafiyalara, hətta adicə məqalələrdə belə
yazmağa ehtiyat edirdilər. Milli rəssamlığımıza
gətirilən "Mircavad görümü"nü layiqincə
dəyərləndirə bilməyən bir sənətşünaslıq
doktoru isə "Gənclik" jurnalında çap etdirdiyi
məqalədə tam ciddi şəkildə "6-7
yaşlı uşağın çəkdikləri Mircavad
Mircavadovun tablolarından qat-qat yaxşıdır" sözlərini
yazmışdı...…
Gecikmiş etiraf
Mircavadın ilk fərdi
sərgisi açılanda elə düşünürdüm
ki, uzun illər ona qarşı davam edən laqeydlik buzu birdəfəlik
sındı. Sən demə,
belə deyilmiş. Yaddan çıxarmışdım ki, rəssamın
sərgisinin təşkilinin təşəbbüsçüsü
biz yox, qırğız yazıçısı olmuşdur. Bu
sərgi özümüzün Mircavadın sənəti
qarşısında etirafımız deyildi. Onun dünyanı
dolaşan sonrakı sərgiləri də salonlara qeyri-rəsmi
yol tapmışdı.…
Sərgi salonları
üzünə açılandan sonra sorağı
dünyanın neçə-neçə ölkəsindən
gəldi. Danimarkada
"Mircavad fondu" yaradıldı. Ona çoxdan layiq
olduğu fəxri adı da ("Azərbaycanın əməkdar
incəsənət xadimi") verdilər. Haqqında sənədli
film də çəkildi. Düzdür, hələ sovet
gerçəkliyində yaşadığına görə
sosialist rəssamlığının azərbaycanlı
islahatçısına dövlət mükafatı verməyə
cəsarət etmədilər, sadəcə rəsmlər-yaşlı
nəsil onu lap əvvəlki illərdə olduğu kimi
"görməməzliyə" vurdular. Onu dəyərləndirənlər
isə Rəssamlar İttifaqının rəhbərliyinə
seçilmiş gənclər idi?.…
Rənglər patriarxının payızı, yarpaq
tökümü...
Cəmisi 69 il
yaşadı. Bilmirik,
69 yaşa cəmisi demək olarmı? Rafaeli, Van Qoqu,
Puşkini, Lermontovu, Müşfiqi, Asəf Zeynallını
xatırlayanda bu yaş lap çox görünür. Amma bu da
həqiqətdir ki, yaratmaq eşqiylə yaşayan hər kəs
üçün ömür həmişə
yarımçıq qalır. Elə Mircavad üçün də
belə oldu, çünki gerçəkləşdirməli
arzuları çoxdu. Ömrünün son dörd-beş ilində
olum, ya ölüm sualına cavab axtardığı mənə
də bəlli idi. Ancaq mən çox vaxt bunu uzaqdan-uzağa
eşidib görürdüm. Bir nəfər isə
bütün ağrıları onunla yaşayır, yarı
bölürdü. Onu bir az da yaşatmaq, ömrünü
uzatmaq üçün bütün çətinliklərə
dözürdü. Bu onun ömür-gün yoldaşı
Rübabə xanım idi. Elə rəssam bioqrafiyasının
başqalarına məlum olmayan məqamlarını da ondan
eşitmişəm.…
Mircavadın rənglər
dünyasından ayrıldığı gün çox uzaqda
qalsa da, o hadisəni Rübaba xanım üçün
xatırlamaq yenə də çətindir. Sənəti və
sənətkarlığı həyat yoldaşından öyrənən,
çoxdan yaradıcıya çevrilən bir insan
üçün o gün nələri itirdiyini görmək və
dərk etmək çox ağır idi.
Mən bu dramatik əhvalatı
eşitmişdim, amma yenə də eşitmək istəyirdim.
Bir az təfərrüatı
ilə, bir daha onu xatırlamağın xatirinə. Axı
ölümündən sonra, deyəsən, qıraqda elə
xatırlayanı da qalmamışdı. Düzdür, bir
neçə il əvvəl, gec də olsa
yaşadığı binaya xatirə lövhəsi də
vurulub, amma milli rəssamlığımızın müasir
islahatçısının gördükləri
qarşısında bu, çox azdır. Bu məqamda xəyalən
oxucuları rəssam üçün fiziki mənada çox
çətin olan 80-ci illərin sonuna qaytarmaq istərdik. O
vaxt uzaq Avstriyanın Vyana şəhərində Mircavad
ağır yaşantılarının fiziki ifadəsi olan xəstəliklə
mübarizə aparırdı, xanımı Rübabəylə
birlikdə. Getmədikləri yer qalmamışdı,
Bakıdakı evlərini lap unutmuşdular, desək, yalan
olmaz. O, daim Moskva həkimlərinin nəzarətində idi,
maddi durumu yaxşılaşanda ara-sıra Avropa ölkələrinə
də üz tuturdular. Birlikdə ölümlə mübarizə
aparırdılar. Çox ağır dərdə mübtəla
olmuşdu Mircavad: beyninin yarısı
çürümüşdü. Yarı beyinlə rəngi rəngə
calayır, heyrət mücəssəməsi yaradırdı.
Ölüm qaçılmaz idi, Rübabə də bunu bilirdi.
1990-cı ilin yanvarı idi. Mircavad Moskvadaydı, "Nasional" hotelində... Dava-dərman dalınca Avstriyaya getməyə hazırlaşırdılar. 20 Yanvar hadisəsi barədə xəbəri də Moskvada eşitdi. Rəssamın həmin anlarda nümayiş etdirdiyi etiraza, kommunist rejimini ifşa edən sözlərinə tanınmış hoteldə məskunlaşan yüzlərlə xarici ölkə vətəndaşı şahidlik etdi. Gücü sözə və rəngə çatan xəstə sənətkar bundan artıq nə edə bilərdi? Elə bir neçə gün sonra Vyanaya da çox incik getdi: Bakıda çoxlarından nigaran idi. Bir sözlə, dərd üstə dərd qalanmaqdaydı. Rübabə də belə məqamda onu mühitdən uzaqlaşdırmaq istəyirdi, bütün vasitələrlə qəm pəncərəsini onun üzünə bağlamağa çalışırdı. Onlar Vyanaya bir imkanlı tanışın dəvəti ilə gedirdilər, tanışlarının qədim bir qəsrində yaşayırdılar. Amma şəhərə yetişəndə Mircavad nədənsə fikrini dəyişdi, hoteldə qalmağa üstünlük verdi. Şəhərdə münasib hotel axtarışı uzun çəkmədi. Zahiri xoş təsir bağışlayan bir hotel gözünü yaman tutdu, xanımından adını soruşdu. Cavabında "Bethoven" sözünü eşidəndə "Burda qalacağıq!" dedi. Hotelin Opera Teatrının qonşuluğunda yerləşməsi də rəssamın ürəyincə idi. Yerbəyer olandan sonra xanımından ona işləmək üçün şərait yaratmağı xahiş etdi. Vyana kimi şəhərdə bu asan bir işdi. Bir azdan hotelin ikinci mərtəbəsindəki geniş otaqda iri çərçivəyə çəkilmiş üç kətan, palitra, rəng və s. hazır idi. Qüvvəsi tükənməkdə olan rəssam xanımından kətanlardan birinin səthini qara rənglə örtməyi xahiş etdi. İşi tezləşdirmək üçün tez quruyan akvarel boyalarından istifadə etmək lazım gəldi. Bundan sonra rəssam yaşantılarını gerçəkləşdirməyə başladı. Gah bütövləşən, gah da qırılan işıqlı, haradasa, tikanlı məftilləri xatırladan şaquli xətləri kətan boyu yayıldıqca əsərin dramatizmi güclənirdi. Kompozisiyanın kulminasiya nöqtəsi kətanın ortasında yaşıl, qırmızı və bozumtul rənglərin qarışığından yaranan çox müəmmalı, hardasa dağılmış beyni xatırladan bir mənzərə-atributu idi… Beyninin yarısı artıq çürüyən para beyinlə varlığını öz yaradanına xatırlatmaq istəyən rəssam, görəsən, bununla daha nə demək istəyirdi? Bir neçə günün ağrılı yaşantıları bahasına üç kətandan ikisi öz ağlığını tamam itirdi. Amma son əsərdə rəssam nə qədər çalışırdısa da, işi tamamlaya bilmirdi; rəngi rəngin yanına qoysa da, onların qovuşuğunu əldə elə bilmirdi. Günah barmaqlarda yox, beyində idi. Artıq əllə baş arasında əlaqəli ritm pozulmuşdu. Rənglərin əlaqəsini yarada bilməyəcəyinə əmin olanda rəssam xanımını köməyə çağırdı. Xahiş etdi ki, kətanı aclıqdan çıxarsın. Rübabə artıq rəssam kimi fəaliyyət göstərsə də, eləyəcəklərinin Mircavad dühasına yamaq olacağından qorxdu: "Yox Cavad, mən bacarmaram, mən sən ola bilmərəm". Ancaq rəssam fikrində israrlı idi: “Bacararsan, bu müddətdə öyrəndiklərin kifayət edər" deyib "Baxın oğlunun kor atasının musiqisinə həyat verdiyini unutmusan?" soruşdu.
10-15 il əvvəlin sözü idi. Bəstəkar İ.S.Baxın həyatından bəhs edən filmə baxırdılar. Musiqiçi gözünün nurunu itirdiyindən notları oğlu səsləndirirdi. Rəssamın "Mən kor olsam, sən də dediklərimi, bax, bu cür yerinə yetirə bilərsənmi?" sualı o vaxt da Rübabəni çətinə salmışdı. Onda da "yox" demişdi, indi də. Çünki Mircavad olmaq qeyri-mümkündü. İlk dəfə həmin an rəssam özünün gücsüzlüyünü duydu. Bildi ki, artıq istədiyini edə bilmir və bir daha eləyə bilməyəcək. Gücü yalnız dünyada özünə həmdəm bildiyi fırçasına çatdı, onları ayaqları altına atıb tapdalamağa başladı. Mircavad rənglər dünyasına açılan qapını birdəfəlik kilidləyirdi. Rənglər patriarxının payızı, yarpaq tökümü idi.
İlyarım sonra - 1992-ci ilin isti iyun günündə rəssam Kopenhagen - Moskva qatarındakı dar kupedə dünyasını dəyişdi. O vaxt Rübabəylə Danimarkada yaşayan oğlu Xəzri ilə görüşdən qayıdırdılar. Həmin an həyatda özünə sarban saydığı Mircavadın gözlərini əbədi yumması və bundan sonra rastlaşdığı hadisələr Rübabə üçün o qədər gözlənilməz oldu ki, o, nə edəcəyini artıq bilmirdi… Hər şey meyitin məcburən Brestdə qatardan düşürülməsindən sonra başladı. Belə ki, onu meyitxanaya aparandan sonra yandırmağa hazırlaşırdılar. O isə həkimlərin qarşısında bacardığı və bacara bilməyəcəyi vədləri dilə gətirərək ərinin meyitinin yandırılmasının qarşısını almağa çalışırdı, onun müsəlman olduğunu, şəriətə uyğun dəfn olunması barədə vəsiyyətini arqument kimi tez-tez bu an asılı olduğu adamlara xatırladırdı. Ərinin meyitini Bakıya aparmaq üçün sink tabut hazırlanması məsləhət görülürdü. Buna razılıq alınanda isə məlum oldu ki, bunun üçün nə Rübabə xanımın kifayət qədər pulu, nə də tabutu hazırlayacaq usta var. Moskvadakı bankların birində Mircavadovların pulunun olması problemin yarısını həll edirdisə, ustanın olmaması hər şeyin üstündən xətt çəkirdi. Son anda məlum olur ki, şəhərdə vaxtilə belə bir usta olub, ancaq çoxdan ona ehtiyac olmadığından bu işdən uzaqlaşıb və harada yaşadığı da məlum deyil. Gərgin axtarışlardan sonra həmin qoca ustanın ucqar bir kənddə yaşadığı bəlli oldu. Onunla əlaqə yaradıldı və o, bu işə çətinliklə də olsa razı salındı. Bundan sonra Rübabə pul ardınca qatarla Moskvaya gedib-qayıdır və usta işə başlayır. Qoca belorus sənətkarının gün ərzində hazırladığı sink tabutu Bakıya uçan təyyarədə tək müşayiət edən Rübabənin sevimli ərini köhnə Yasamal qəbiristanlığında torpağa tapşıranda da yanında cəmisi 3-4 nəfər vardı. Çünki Mircavad özü dəfninin hay-küylü olmasını istəməmişdi. Dost-tanışlarının hamısı da hadisədən ancaq dəfndən sonra xəbər tutmuşdular.
O vaxtdan 17 il keçib. Etiraf edək ki, ona və onun bədii irsinə münasibət arzulanan səviyyədə olmayıb. Onun əsərlərinin əksəriyyəti Azərbaycandan çox, xarici ölkələrdədir. Başqa sözlə desək, mədəni irsimizə soyuq münasibət ənənəsi kimlər tərəfindənsə hələ də davam etdirilməkdədir.
Ziyadxan Əliyev,
əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2009.- 19 avqust.- S. 8-9.