Kinooperatorların Xanı
Xan Yusif oğlu Babayev Lənkəran
rayonunun Seydəkaran kəndində həkim ailəsində
dünyaya göz açmış, ibtidai təhsilini
Bakının 48 saylı məktəbində almış,
1931-1937-ci illərdə N.Nərimanov adına Azərbaycan
Dövlət Politexnikumunun elektronika fakültəsində
oxumuşdur. Bu illərdə
o, eyni zamanda müxtəlif təşkilatlarda səs mexaniki
köməkçisi, texnik-elektrik, Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrında işıq sexi müdirinin II köməkçisi
işləmişdir. Lakin harada təhsil almağından və
işləməyindən asılı olmayaraq, çox sevdiyi
fotoaparatı heç vaxt əlindən yerə
qoymamışdı. Hətta müharibənin o ağır
illərində və sonralar kinooperator olanda belə bu gözəl
obyektivdən ayrılmamışdır.
1938-ci il Xanın həyatında
dönüş ili oldu. X.Babayev Moskvaya gedib, Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya
İnstitutunun operatorluq fakültəsinə daxil olmuşdu.
Lakin II dünya müharibəsinin başlanması ilə bu
sevinc çox uzun sürmədi. Leytenant X. Babayev müharibənin
ilk günündən qələbə gününədək
döyüşən ordu sıralarında olmuş, bir
kinooperator kimi Sovet İttifaqı marşalı Konevin
komandanlıq etdiyi qoşunların tərkibində həm
vuruşmuş, həm də ümumittifaq jurnalları
üçün çoxlu kinosüjetlər çəkmişdir.
Onun döyüş yolları Polşadan, Macarıstandan,
Çexoslovakiyadan, Rumıniyadan, Almaniyadan keçmişdir. Cəbhələrdə
göstərdiyi igidliklərə görə "I dərəcəli
Vətən müharibəsi" (1943), "Qırmızı
ulduz" (1944), "Qırmızı bayraq" (1945) ordenləri,
"Stalinqradın müdafiəsinə görə" (1942),
iki dəfə "İgidliyə görə" (1943)
"Berlinin alınmasına görə" (1945) və
"Praqanın azad olunmasına görə" (1946)
medalları ilə təltif olunmuşdur.
Ordudan tərxis olunan
kimi gənc zabit təhsilini görkəmli rus kinooperatoru,
professor Boris Volçekin emalatxanasında davam etdirmişdir. X.Babayev
1950-ci ildə institutu bitirib yenidən Bakıya, doğma
kinostudiyaya bu dəfə professional kinooperator kimi
qayıtmışdır.
Xan hələ
kinematoqrafiya institutunun tələbəsiykən 1947-ci ildə
dostu, kinooperator T.Axundovla birgə iki sənədli film - məşhur
pambıq ustası Sürəyya Kərimovadan, Ağdam
bölgəsində pambıqçılığın
inkişaf etdirilməsi üzrə görülən tədbirlərdən
bəhs edən "Çağırışa cavab",
1949-cu ildə Azərbaycanın Ağstafa rayonundakı
"İskra" kolxozunun əldə etdiyi nailiyyətlərə
həsr olunmuş "Yeni həyat qurucuları" kinolentlərini
çəkmişdir. Həmin
il istehsala buraxılan "Bakının
işıqları" tammetrajlı bədii filmində II
operator işləmişdir. Bu filmdə X.Babayev müstəqil
çəkdiyi bir fraqmenti diplom işi kimi müdafiə
etmiş və bu iş "əla" qiymətə layiq
görülmüşdür. Bununla əlaqədar filmin
baş operatoru Q.Yegiazarov diplomçu tələbəyə
verdiyi "Xasiyyətnamə"də (14 dekabr 1950-ci il) belə
yazmışdır: “Bakının işıqları"
filminin II operatoru X.Babayev özünü əla şəkildə
göstərmişdir. O, operator ustalığı
texnikasına yaxşı yiyələnmişdir. Və mürəkkəb
yaradıcılıq məsələlərinin həllinə
cəsarətlə yanaşır. Yaradıcılıq
prosesində özünü sərbəst hiss edir".
İnstitutu bitirib
Bakı kinostudiyasında fəaliyyətə başlayan gənc
operator T.Axundov və K.Həsənovla birgə Azərbaycanın
ən zəngin mis və filiz yataqlarına malik Gədəbəy
torpağından bəhs edən "Gədəbəyin sərvəti"
(1950-ci il), C.Məmmədov, L.Koretski, V.Zbudski ilə birgə
Azərbaycanda respublika stadionunun təntənəli
açılışına həsr olunmuş "Respublika
stadionu" (1951-ci il), yeni neft layları axtarıb tapmaqla məşğul
olan neftçilərin gərgin əməyindən
danışan "Neft kəşfiyyatçıları"
(1952-ci il) sənədli filmlərini çəkmişdir.
1953-cü ildə
"Doğma xalqımıza" bədii-sənədli filmi
istehsala buraxılarkən Xan Babayev və Teyyub Axundov filmə
operator təyin olunurlar. Əsas süjet xəttini Azərbaycan zəhmətkeşlərinə
incəsənət ustalarının yaradıcılıq
hesabatı təşkil edən bu film üzərində təcrübəli
kinooperator Ə.S.Atakişiyevin rəhbərliyi altında iki həmkar
çalışırlar. Bununla bağlı filmin
quruluşçu rejissoru H.Seyidzadənin Xan Babayev haqqında
söylədikləri fikirlər maraqlıdır: “Xan Yusif
oğlu" Azərbaycan incəsənət ustaları"
filmi (film ekranlara “Doğma xalqımıza" adı
altında buraxılmışdır - A.K.) üzərində
II operator işləmişdir. İş zamanı o
özünü bacarıqlı, rəngli filmin ("Doğma
xalqımıza" Azərbaycan kino tarixində ilk rəngli bədii-sənədli
filmdir- A.K.) istehsalı prosesini bilən, professional cəhətdən
hazırlıqlı, zövqlü və filmin təsvir həllində
fərqli yaradıcılıq keyfiyyətlərinə malik
operator kimi göstərmişdir”.
H.Seyidzadə.
29 yanvar 1954-cü il".
Xan Babayevi
kinematoqrafda "təbiətin tərənnümçüsü"
adlandırmaq olar. Onun çəkdiyi "Ögey ana",
"Böyük dayaq", "Yenilməz batalyon" və
s. filmlərdə təbiət adi fon rolunu oynamır, bu filmlərdə
fon fəaldır, personaj kimi fəaliyyətdədir. Azərbaycan,
onun meşələri, dağları, dərələri,
gözəl bağları, çayları ekranda sanki cana gəlir,
tamaşaçı ilə ünsiyyətdə olur. Xan Babayev əsl
Azərbaycan milli kinooperatoru, doğma torpağın nəğməkarı
idi.
Kinorejissor Həbib
İsmayılov və kinooperator Xan Babayevin birgə səyi ilə
iki bədii film - "Ögey ana" və "Böyük
dayaq" çəkilmiş və ekranlara
çıxarılmışdır. Qeyd etmək
lazımdır ki, "Ögey ana" filmi 1959-cu ildə Kiyevdə
Ümumittifaq kinofestivalında üçüncü
mükafat almışdır.
Xan Babayev 1960-cı ildə Azərbaycan
Radio və Televiziya Verilişləri Komitəsinə işə
keçənə qədər Bakı kinostudiyasında neftin
çıxarılması uğrunda aparılan qəhrəmanlıq
mübarizəsindən, qabaqcıl neftçilərin irəli
sürdükləri sürətli təşəbbüslərin
həyata keçirilməsinə mane olan mühafizəkarlarla
yenilikçilərin toqquşmasından, gənclərimizin əmək
fədakarlığından bəhs edən "Qara
Daşlar" kinopovestini (1956, Ə.İsmayılovla birgə),
gənclər və tələbələrin III Respublika
festivalına həsr olunmuş "Səadət və əmək
mahnıları" rəngli sənədli (1957, baş
operator), Moskvada keçirilmiş Azərbaycan incəsənəti
və ədəbiyyatı ongünlüyü haqqında
"Azərbaycan mədəniyyətinin baharı"
tammetrajlı rəngli sənədli (1959, C.Məmmədovla
birgə rejissor və operator) filmlərini, ittifaq və
respublika kinojurnalları üçün yüzlərlə
xronikal kinosüjetlər çəkmişdir.
Rejissor Ağarza Quliyevin "Qara Daşlar" bədii filminə operator dəvət olunan Xan Babayev çəkilişlərə başlamamışdan əvvəl lentə aldığı yerləri çox ciddi şəkildə öyrənir, tez-tez Neft Daşlarına gedir, burada neftçilərin işi və yaşayışı ilə tanış olurdu. Əvvəlcədən belə yüksək səviyyəli hazırlığın nəticəsidir ki, filmdə bir çox epizodlar, xüsusilə dəniz lövhələri maraqlı və inandırıcı alınmışdır. Filmi görənlər yəqin ki, tufan qopmuş Xəzərin ümumi mənzərəsini xatırlayırlar.
Bundan sonra Xan Babayev çox qısa vaxt ərzində Azərbaycan televiziyasında çalışır. Lakin "Böyük dayaq" filminin istehsala buraxılması ilə əlaqədar yenidən doğma kinostudiyaya qayıdır. Film çəkilib ekranlara buraxılandan sonra "Bakı" qəzetində (14 may 1963-cü il) Xan Babayev haqqında məqalə dərc olunur. Məqalənin bir yerində Xan operator işi ilə bağlı müxbirlə fikirlərini bölüşüb belə deyir: "Film üçün kadr çəkərkən əlverişli obyektlər tapmaq, obrazları tamaşaçıya bütün xüsusiyyətləri ilə çatdırmaq lazımdır. "Böyük dayaq" filmi çəkilərkən bir sıra çətinliklər qarşıya çıxmışdı. Amma kollektivimiz səylə çalışdı. Bəzən bir həftənin işini üç gündə görməli olduq".
Xan Babayev "Böyük dayaq"dan sonra rejissor H.Seyidzadənin "Yenilməz batalyon" bədii filmi üzərində (R.İsmayılovla birgə) işə başlayır. "Yenilməz batalyon" operator X.Babayevin son filmi olur.
"Yenilməz batalyon"a həyəcansız baxmaq olmur, hadisələrin dramaturji inkişafını diqqətlə izləyən tamaşaçı qəhrəmanların taleyinə biganə qala bilmir, hətta filmin nümayişindən sonra da düşüncələrə dalır. Əvvəlki filmlərindən fərqli olaraq, operator bu dəfə "Yenilməz batalyon"un xarakterinə, üslubuna uyğun ənənəvi işıqlandırma üsullarından imtina edir. Kütləvi səhnələrdə aktyorlara tam sərbəstlik verir. Buna görə də filmdə mizansəhnələr daha da inandırıcı alınmışdır. Bütün ekranı tutan ikibaşlı qartal emblemi - çarın simvolu elə rakursdan lentə alınmış və elə işıq - kölgələrlə təqdim olunmuşdur ki, bu səhnəyə baxarkən çarizmin xalqlar üzərindəki fiziki və mənəvi təzyiqini açıq-aydın hiss edirsən.
Mahir operator "Yenilməz batalyon" filmi üzərində işləyərkən ağır xəstələnir. Onun özünün təklifi ilə cavan, lakin istedadlı kinooperator Rasim İsmayılov filmdə Xanın işini uğurla davam etdirir.
X.Babayev heç vaxt özünü işsiz, hərəkətsiz təsəvvür etmirdi. Kinokameradan ayrı düşmək onun üçün həyatdan, cəmiyyətdən ayrı düşmək demək idi. Ancaq xəstəlik bu gözəl insana aman vermədi. O, 1967-ci il mayın 29-da vəfat etdi.
Azərbaycanın ilk milli professional kinooperatorlarından biri olan Xan Babayev hansı filmdə işləyirsə-işləsin, öz peşə ustalığı və incə bədii zövqü ilə rejissor fikrini zənginləşdirməyi bacarırdı.
Təsadüfi deyil ki, tanınmış özbək kinooperatoru Əhməd Şəmiyev azərbaycanlı həmkarına fotoşəklini bağışlarkən onun arxasında bu sözləri yazmışdı: "Hörmətli Xan! Sən operatorların Xanısan!" Həmin fotoşəkil bu gün də X.Babayevin şəxsi arxivində saxlanılır.
X.Babayev Azərbaycan Kinematoqrafçılar İttifaqının katibi olarkən kinomuzun gələcəyi ilə bağlı məsələlərin həllində həmişə prinsipial mövqe tutardı. Nə sənətdə, nə də həyatda güzəştə getməyi sevməzdi.
Aydın Kazımzadə,
Əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2009.- 19 avqust.- S. 11.