Ədəbiyyatın meyarlarına yeni baxış
Ali məktəblər
üçün fundamental dərslik yaratmaq tədqiqatçıdan
təkcə nəzəri cəhətdən
hazırlıqlı olmağı tələb etmir, həm də
zəngin pedaqoji təcrübə, analitik təfəkkür tərzi
və səriştə istəyir. Bu mənada Azərbaycan
Müəllimlər İnstitutunun Quba filialının "Ədəbiyyat
və dillər" kafedrasında nəşrə
hazırlanan professor M.İ.Əliyevin "Ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
əsasları" ("Elm və Təhsil", 2009, 678 s.)
adlı dərsliyi hər şeydən əvvəl gərgin
elmi zəhmətin məhsulu kimi diqqəti cəlb edir.
Kitabın elmi redaktoru
akademik Bəkir Nəbiyev, rəyçilər AMEA-nın
müxbir üzvü, filologiya elmləri doktoru Teymur Kərimli
və filologiya elmləri doktoru Tərlan Quliyevdir. Uzun müddətdir
ki, ali məktəblərin filologiya fakültələrinin tələbələri
üçün ədəbiyyat nəzəriyyəsi fənnindən
mükəmməl bir dərsliyə ehtiyac duyulurdu. Belə ki,
artıq ali məktəblərimizin yeni tədris
proqramlarına keçdiyi, dünyaya inteqrasiya edildiyi bir
zamanda sovet dövrü ideologiyasının təsiri
altında yazılmış dərsliklərdən fərqli,
siyasi meyllərdən uzaq bir dərsliyin ortaya qoyulması vacib
idi. İndiyədək çap olunmuş dərsliklərdə
diqqətdən kənarda qalan nəzəri-metodoloji məsələlərin
əks olunmasına tələbat yaranmışdı. Ədəbiyyatımızda
özünü göstərən bəzi təmayüllər,
ənənələrdən kənara çıxma halları
və s. kimi məsələlər elmi-nəzəri fikir
müstəvisindən yeni dərsliyin yazılmasını
diktə edirdi.
Bəs görək
bütün bu kimi tələblərə yeni dərslik cavab
verirmi?
Dərslik
"Giriş"indəki ilk cümlə diqqəti çəkir:
"Bədii sözün "allahlara" belə təsir edəcək
sehrkar qüvvəsinə, qüdrətinə inanan insan zəngin
söz xəzinəsi yaradaraq onu Ədəbiyyat
adlandırdı".
Elə bu ibarədən
buradan professor Məmməd İracoğlunun dərsliyin
hazırlanmasına çox ciddi yanaşma istəyi
özünü göstərir. Müəllif Maksim Qorki,
Aristotel və başqa nəzəriyyəçilərə
müraciət etməklə özünün söyləyəcəklərinə
zəmin hazırlayır.
Müəllif Aristotelin ədəbiyyatda
tipiklik və obrazlılıq məsələsini
xatırladaraq yazır: "Şairin vəzifəsi həqiqətən
olmuş bir şeydən danışmaq deyil, ola biləcək
şeydən, deməli, ehtimal, yaxud zərurət üzrə
mümkün olan şeydən danışmaqdır".
Bu kimi ciddi tələblərə
əsaslanan müəllif "Ədəbiyyatşünaslıq
elminin sahələri" adlanan hissədə
"Varlığın bədii inikası. Surət, xarakter,
tip", "Bədii portret", "Bədii konflikt",
"Daxili ziddiyyət", "Bədii əsərin mövzu
və ideyası", "Məzmun və forma", "Bədii
əsərin kompozisiyası və süjeti",
"Peyzaj", "Bədii detal", "Bədii dil",
"Bədii üslub", "Bədii təsvir və ifadə
vasitələri" və "Bədii ədəbiyyatda
gülüş. Satira və yumor" adlı
yarımbaşlıqlarla birici bölmə üzrə
mülahizə və düşüncələrinişərh
etmişdir.
Kitabın "Bədii
üslub" bölməsində professor Məmməd Əliyevin
fərqli şriftlə verdiyi tərifə fikir verək:
"Üslub - yazıçının fərdi
yaradıcılıq qabiliyyətini əks etdirən elementlər
toplusudur".
Fikirlərini davam etdirən
tədqiqatçını ümumxalq dilinin ifadə tərzi
kimi meydana çıxan bədii üslubun özəl
xüsusiyyətlərindən söz açması dərsliyin
orijinallığınışərtləndirir. Bədii
üslubun digər üslublardan fərqli cəhətlərini
göstərən müəllif bu zaman
"obrazlılıq", "ekspressivlilik", "bədii
surət", "modallıq" anlayışlarına
aydınlıq gətirir. Məsələn,
"ekspressivlik" termininə belə şərh verir:
"Bədii üslub
özünün estetik-ekspressiv xüsusiyyəti, ekspressivlik
sistemi ilə də digər dil üslublarından fərqlənir.
Latın mənşəli ekspressio sözündən olub,
"ifadəlilik" mənasını ifadə edən
ekspressivlik termini bədii üslubda ifadəlilik əlamətlərinin
məcmusu, qarşılıqlı əlaqəsi və sistemli
təzahürü kimi meydana çıxır və bədii əsərdəki
obrazlılığı daha da qüvvətləndirir. ...Bədii
əsərlərdəki müxtəlif emosional məqamlar
ekspressivliyin ifadəsi kimi meydana çıxır, əsərdəki
obrazlılığı daha da qüvvətləndirir".
Dərsliyin "Ədəbi
növlər və janrlar" bölümündə də
epik, lirik və dramatik növlər və onların janrları
barədə müfəssəl məlumatlardan oxucular yetərincə
faydalanırlar.
Kitabın "Şeir
sistemləri və vəznlər haqqında" bölməsində
"Heca vəzni", "Sərbəst şeir" və
"Əruz vəzni" adları altında təhlil edilir. A.İ.Potebinya,
Y.D.Polivanov, F.Korş, V.İ.Şapovalov, M.C.Cəfərov,
V.Radlov, Q.Şenqeli, V.Xolşevnikov, İ.V.Stebleva və
başqa görkəmli alimlərin fikirlərinə söykənən
professor M.Əliyev yazır "Sillabizmin əsas prinsipləri
yalnız şeir misralarının bir-biri ilə ümumi
müqayisə olunmasının təyin edilməsi ilə məhdudlaşmır.
M.Cəfərovun, Z.Əhmədovun qeyd etdikləri kimi, əgər
sillabika bütün hallarda şeirin misralarında hecaların
miqdarının adi bərabərliyini bildirsəydi, deməli,
biz türk xalqlarının və həmçinin Azərbaycan
poeziyasının bir sıra mühüm şeir xüsusiyyətlərini
izah edə bilməzdik".
"Azərbaycan
şeirinin ritm vasitələri" adlanan bölmədə
qafiyə, ritm, təkrir, alliterasiya, assonans və başqa məsələlərə
geniş müstəvidən yanaşıb, alliterasiya, assonans
tipli hadisələrin guya monqollardan gəlməsi kimi
yanlış fikirlərə aydınlıq gətirir. "Kitabi-Dədə
Qorqud", "Manas", "Alpamış" kimi
dastanlarını dili ətrafında maraqlı mülahizələr
irəli sürür.
Müəllif həminçinin
ədəbiyyatımızda mövcud olan əruz qafiyə
sisteminin ərəblərdən gəlmə deyil, folklormuza təşəkkül
tapdığını vurğulayır. Ümumilikdə dərslikdə
müəllifin şeir vəznləri, onların tərkibi,
quruluşu barədə mülahizələri əsaslıdır.
"Azərbaycan
şeirinin bənd quruluşu", "Azərbaycan xalq
şeirinin forma və şəkilləri", "Azərbaycan
klassik şeirinin poetik formaları" və başqa
yarımbaşlıqlarda apardığı təhlillərdə
M.İracoğlu özündən əvvəlki dərsliklərdən
fərqli olaraq problemə yeni münasibət bəsləyir,
mövcud nəzəri fikirlərə fərqli mövqedən
yanaşır.
Bütövlükdə,
professor M.İ.Əliyevin "Ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
əsasları" kitabı müasir ədəbi prosesin
meyarları çağdaş təhsilimizin tələbləri
baxımından əhəmiyyətli və faydalıdır.
Şakir Albalıyev
Mədəniyyət.- 2009.- 21 avqust.- S. 12.