«Ruhlar heç zaman ölmür»
Bu fikrin müəllifi ömrünü vətən həsrəti
ilə başa vurmuş şair Abay Dağlıdır
Azərbaycan ictimaiyyəti
Abay Dağlı imzası ilə bağlı kifayət qədər
məlumata malik deyil. Bu yöndə çoxlu arxiv sənədlərini
araşdıran Salman Mümtaz adına Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət Arxivinin direktoru Maarif Teymur Abay
Dağlının həyatı haqqında məlumat verərək
bildirir ki, o, 1906-cı ildə Şuşada anadan olub, əsl
adı Cəmil olub. 1913-cü ildə Şuşada ikinci dərəcəli
məktəbdə təhsil alıb. 1927-29-cu illərdə Azərbaycanda
fəaliyyət göstərən mərkəzi partiya məktəbində
oxuyub. Abay Dağlı
1940-cı ilə qədər Azərbaycanın
müxtəlif rayonlarında,
o cümlədən
1929-32-ci illərdə Şəmkir
rayonunda müəllimlik
edib. 1932-ci ildə Cəmil Ağayev indiki Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin dil və ədəbiyyat fakültəsinə daxil olur. 1936-cı ildə həmin fakültəni bitirdikdən sonra Şəkidə pedaqoji məktəbdə müəllim
işləyir. Onun bu dövrdə müəllimliklə yanaşı,
Şəkidə nəşr
olunan qəzetlərdə
"Şuşalı" təxəllüsü
ilə şeir və məqalələr yazaraq çap etdirməsi məlumdur. O, həmçinin jurnalistlik
fəaliyyəti ilə
də məşğul
olub. Həmin illərdə elmi fəaliyyətlə də
məşğul olmaq
qərarına gəlir.
Aspiranturaya daxil olan Abay 1940-cı ildə Nizami muzeyində elmi işçi vəzifəsində çalışıb,
XI yüzil Azərbaycan
ədəbiyyatı barədə
araşdırmalar aparır.
1941-ci ildə gənc
alim hərbi xidmətə çağırılır. Lakin Abay Dağlı müharibədən
sonra Azərbaycana qayıtmır, ömrünü
mühacirətdə başa
vurur. O, əvvəl Münhendə, sonralar Ankarada və İstanbulda yaşayır.
Maarif Teymur deyir ki,
Abay Dağlı Vətənində gördüyü
haqsızlıqları yurdunun
imperiya caynağında
olmasını, xalqın
başına gətirilən
məşəqqətləri heç cür həzm edə bilmir, bu səbəbdən
də mühacirətdə
qalmağı, yurdunun
ağrı-acılarını
dünyaya çatdırmağı qərara alır. O, 1918-20-ci illərdə
mövcud olmuş Azərbaycan Demokratik Respublikasını devirərək
onun yerində sosialist Azərbaycanı quran imperiyanın qayda-qanunlarını qəbul edə bilmir. Onun bu
dövrdə yazdığı
şeirlərində Vətənə,
yurda, ulusa bağlılıq motivləri
çox güclüdür.
Onun "Xanəndə
Xana" adlı şeiri bu baxımdan
çox xarakterikdir. Abay Dağlı doğulub boya-başa çatdığı Şuşaya,
Xarı bülbülə
çoxlu yanıqlı
şeirlər həsr
edib. Bu şeirlərdə onun vətən həsrəti
bütün aydınlığı
ilə görünür,
bilinir. "Səslərəm"
adlı şeirində
də bu motiv hədsiz güclüdür. Abay Dağlı türkün türkü sevməməsini,
daha doğrusu, başqalarına yarımasını
heç cürə qəbul edə bilmirdi. O, 30-cu illərdə
Azərbaycanın dəyərli
oğul və qızlarının başlarına
gətirilən müsibətləri
görmüş, eşitmişdi.
Bütün bu hadisələr onun mənəvi aləmində
sovet quruluşuna qarşı nifrət yaradırdı.
Abay Dağlı
Münhendə bir müddət yaşadıqdan sonra 1955-ci ildə
Türkiyəyə pənah apardı. Düz 1989-cu ilə kimi
bu ölkədə yaşayır.
Hazırda Abaya
Dağlının nəsli yaşayır. O, bu müddət ərzində
qohumlarına məktublar
yazır, çətinliklə
də olsa, onlardan hal-əhval
tutur. Sovet rejiminin mahiyyətini bütünlüklə anlayan
Abay Dağlı qohumlarına yazdığı
məktublarda deyirdi ki, nə etməli,
əbədi bir həsrət içindəyik.
O, qohumları ilə məktublaşmasına görə
doğmalarına əziyyət
veriləcəyindən çox
narahat olurdu. Abay Dağlının
1960-1969-cu illərdə qohumlarına
yazdığı 10-a qədər
məktubu hazırda Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət
Arxivində qorunur. Məktublarda adı xatırlanan Xanım xala Abay Dağlının
bacısıdır. Abay
Dağlının adına
Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət
Arxivində açılmış
şəxsi fondda onun 300-ə qədər şeiri, tərcümeyi-halı və s. qorunur.
Maarif Teymur Abay
Dağlının klassik ədəbiyyatımızı
böyük bir səylə öyrəndiyini deyir: “Onun arzusu
bu yöndə maraqlı bir dissertasiya yazmaq idi. Ancaq 1941-ci ildə
Abay Dağlı elmi işçi kimi çalışdığı
muzeydə ixtisara düşür və müharibəyə göndərilir.
Onun müharibəyə
gedənə qədər
yazdığı şeirlərini
bacısı Xanım
xala uzun illər ərzində qoruyub-saxlayır. Zəmanənin zəhmindən
Xanım xala qardaşı Abay Dağlının Vətənin
azadlığına həsr
olunmuş şeirlərini
qayçı ilə kəsib götürür
ki, rejim qardaşını bu şeirlərə görə
incitməsin. Bununla yanaşı Xanım xala qardaşının şeirlərini böyük
bir sevgi ilə qoruyaraq bu günümüzə çatdırıb. 14 il əvvəl onun təqdim etdiyi materiallar əsasında Abay Dağlının adına arxivimizdə şəxsi fond açdıq. Sonradan Abay Dağlının
yaradıcılığından hansı nümunələrin
qalmasını soraqlaşmağa
çalışdıq. 1991-ci ildə Ramiz Abutalıbov Parisdən gətirdiyi çoxsaylı
sənədlərin içərisində
Abay Dağlıya aid soraqlar tapıldı.
Onu da xüsusi
qeyd etmək yerinə düşər ki, Abay Dağlı şeirlərini
müxtəlif təxəllüslərlə
yazıb. «A.Dağlı»,
«Ağa Dağlı»,
«A.Cəmil», «Ağayev
Cəmil» və başqa imzalar ona məxsus olub. "Onlar türklərdir" kitabı
hazırda arxivimizdə
saxlanır. Bu kitab gündəliklər əsasında yazılıb.
Abay Dağlı yazır ki, biz türk məmləkətinin
tarixini daim öyrənməliyik. Nə
qədər ki, yurdumuzun tarixini öyrənməmişik, daim
məhrumiyyətlərə, məğlubiyyətlərə məruz qalacağıq. "Onlar türklərdir"
kitabında Sibirə sürgün edilən 30 nəfər ziyalının
başına gətirilən
müsibətlərdən bəhs
edilir. 1993-cü ildə
Abay Dağlının
"Onlar türklərdir"
kitabı Bakıda işıq üzü görüb. Həmin
kitabda böyük şairimiz Hüseyn Cavidlə bağlı məqamlar da var”.
Maarif Teymur bu qənaətdədir
ki, Abay Dağlının yaradıcılığı ciddi
şəkildə araşdırılmalıdır: «Onun əlimizdə
olan kitablarının adlarını sadalamaq olar ki, Abay
Dağlının geniş erudisiyaya, ruha malik vətənpərvər
ziyalı obrazı gözümüzün qarşısında
canlansın. Onun "Dədə Qorqud",
"Füzuli" pyesləri
bu mənada diqqətəlayiqdir. Şəxsən
mən 15 il əvvəl Abay Dağlı haqqında bir neçə məqalə yazmışam,
şeirlərini, "Dədə
Qorqud" pyesini nəşr etdirmişəm.
Onun "Füzuli"
pyesini isə Anar azərbaycancaya uyğunlaşdıraraq "Azərbaycan"
jurnalında nəşr
etdirib. Abay Dağlının 10-a qədər
pyesi var. "Əsir ruhlar" pyesi mifik, fantastik
bir əsərdir. İki gəncin biri-birinə sevgisi əsasında yazılmış bu əsərdə Abay Dağlı belə bir qənaətə gəlir ki, ruhlar heç zaman ölmür. Təəssüf ki, hələ bu əsəri nəşr etdirə bilməmişik.
Abay Dağlının
uşaqlar üçün
yazdığı "Balam-balam"
adlı əsəri çox maraqlıdır. Onun yaradıcılığı
hələ də tam öyrənilməyib. Onun irsinin bu
mənada gələcək
nəsillərə çatdırılması
çox zəruridir.
Abay Dağlının
şeirləri hazırda
Ankaradakı milli kitabxanada mühafizə edilir. Onun əsərləri
ilk növbədə obyektivliyi ilə diqqəti cəlb edir. Tanınmış ədəbiyyatşünas Mustafa Haqqı Türkəqul Abay Dağlının "Əski
ruhlar" kitabına ön sözündə yazırdı ki, "Onlar türklərdir" əsərindən sonra Abay Dağlı artıq susdu, «Görə biləcəyi
işlər bu qədər idi» hökmünü verənlər
çox səhv
edirlər. Çünki
Mirzə Abay kimi hər janrda
məzmunlu əsərlər
yazmağa qadir olan və hər
şeyi nəzər alaraq həyatını milli davaya həsr
edən bir mücahid susa bilməzdi. Abay Dağlı xaricdəki
ədəbi fəaliyyət
zamanı heç bir cəryana və qruplaşmaya qatılmadı, türkçülük
və Azərbaycanın
istiqlalı fikrini daim bayraq kimi
başının üzərinə
qaldırdı, bütün
qüvvə və bacarığını bu
ideya uğrunda mübarizəyə həsr
etdi. Türkəqul
daha sonra yazır: "İradəli
və idealarında türkçülüyə sadiq
olan Abay Dağlının yeganə
arzusu Azərbaycanın
istiqlalına qovuşması
və türkçülüyün
payıdar olmasıdır".
Maarif Teymur inanır ki,
Abay Dağlının yaradıcılığı bundan sonra
daha geniş şəkildə tədqiqata cəlb olunacaq. Türkiyədə Abay Dağlı imzası tanınır. Orada onun bir neçə
kitabı işıq üzü görüb. Onun əsərlərinin Azərbaycanda da nəşri və səhnələşdirilməsi yaxşı olardı.
Elçin Qaliboğlu
Mədəniyyət.- 2009.- 26 avqust.- S. 12.