Mədəni dəyərlərin vahid
gen qaynağı
Folklorşünas-alim
AMEA-nın müxbir üzvü, professor Azad Nəbiyev
“Oxşar dəyərlərin gen qaynağı- geneoloji nəzəriyyə”
(“Elm və təhsil”, 2009) adlı dəyərli
monoqrafiyası ilə elmi ictimaiyyətlə görüşə
gəlib. Mən bu kitabı oxuyandan sonra bu qənaətə gəldim ki, folklorumuzdakı uçan xalça (ya sehrli xalat) obrazının
folklorşünaslıq tarixində
analoqu yaradılıb.
Belə ki, ibtidai mədəniyyət
dövrünün uçan
xalçası çox-çox
sonralar fizik alimlərə cahanşümul
dərəcədə əhəmiyyətli
olan elmi kəşflər aparmağa
stimul verdiyi kimi, professor A.Nəbiyev də bu əsəri ilə dünya humanitar elmi qarşısında geniş
intəhasız üfüqlər
açıb. Necə
ki, uçan xalça (sehrli xalat) peyk sistemlərinin,
təyyarənin ixtirasına
rəvac verdi, eləcə də A.Nəbiyev yeni universal nəzəriyyə
ilə bəşəriyyətin
humanitar düşüncə
tarixində başlanacaq
inqilabi ideyanın başlanğıcını qoydu.
Bu əsərin elmi mahiyyətini ilə yanaşı, ictimai-siyasi nöqteyi-nəzərdən böyük
missiya daşıdığını
da qeyd etməliyik.
Sakini olduğumuz XXI əsrdə qırğın-qiyamətlərin, ədalətsizliklərin
artdığı göz-görəti acı həyat reallıqlarıdır.
Kitabda verilmiş yeni nəzəriyyə bəşəriyyəti
genişmiqyaslı sülhə
səsləyir. Özü
də sadəcə gözoxşayıcı şüarlar,
yaxud ictimai-siyasi səpkili pamfletlər şəklində yox, bəşəriyyətin tarixi
yaddaşını silkələyib
oyatmaqla-özünəqayıdışa
səsləməklə, onları
bir ata-ananın
(Adəm-Həvvanın)
övladları olmasını
düşündürə-düşündürə sülhə
çağırır. Müəllif
kitabın - “Nəticə”
hissəsində göstərir:
“Təqdim edilən
nəzəriyyə oxşar
mədəni dəyərlərə
ən yeni yanaşma olub, oxşar süjetlərin gen düşüncəsindən
xalqların folklor yaradıcılığının yayılmasının tarixi
spesifikasını açıqlamağa
imkan verir. Bu isə tarixən
eyni geneoloji qaynaqdan olan xalqların yenidən özünə qayıdacağına,
vahid xalqa çevrilib sərvətləri
dünyanın yeni nizamına uyğun olaraq bölüşdürəcəyinə
ümidləri artırır”.
Bu fikirlər bir daha onu
sübut edir ki, alim burda təkcə yeni elmi nəzəriyyənin
bünövrəsini qoymaqla elmi müstəvidən dəyərli
bir irs yox, həm də dünyanı narahat edib
düşündürən qlobal problemlərin həlli istiqamətində
də özünün alim səsini ucaltmışdır. Özü də
bu xeyirxah ideya yalnız humanitar sahənin mütəxəssislərini deyil,
dəqiq elmlərin bilicilərini də özünə səfərbər
edəcək dərəcədə
dünyanın bütün
elm xadimlərinə və ümumilikdə isə insanlığa ünvanlanmışdır. Bununla da “mədəni dəyərlərin vahid gen qaynağının öyrənilməsini” (səh.81)
zəruri hesab edən professor, həm dünyamızı
siyasi sabitliyə dəvət etmiş, həm də elm aləminə dəyərli töhfə
vermişdir.
Əlbəttə, əsl
alimin xidməti yalnız onun elmə nailiyyəti məhdudlaşmır,
həm də insanlıq qarşısında mühüm mənəvi
missiyanı yerinə yetirir-insanlar, xalqlar arasında sülh,
dostluq, qardaşlıq körpüsü yaratmaqla
böyüklük, ağsaqqallıq nümayiş etdirir. Azad
müəllim də bu əsəri vasitəsilə bəşəriyyətin
müdrik yolgöstərəni kimi çıxış
etmişdir.
“Xalqların öz tarixi
gen, mənşə birliyinə qayıdışı prosesini
” (səh. 79) - mərhələsini gözləyən professor
Azad Nəbiyev bu barədə hələ çox-çox əvvəllər
insanlara ilahi qüvvə vasitəsilə iki dəfə “mesajlar”
göndərildiyini vurğulayaraq yazır:
“Cəmiyyətin bu
sürətli yüksəliş və tərəqqi
dövrü barədə tarix ərzində insanlara iki dəfə
çox mühüm informasiyalar ünvanlanmışdır. Bunların birincisi hələ tam oxuyub başa çatdıra bilmədiyimiz
Zərdüşt nəğmə
və himnləri vasitəsilə olmuşdur.
Ünvanlanma tarixindən
yüzilliklər ötsə
də, cəmiyyət
hələ onların
şifrəsini aça
bilməmişdir.
İkincisi isə daha
qüdrətli və ilahi informasiya ötürücüsü
- böyük Yaradanın dörd mələyindən biri olan
Həzrəti Cəbrayıl vasitəsilə dünyanın
sonuncu peyğəmbəri Məhəmməd peyğəmbər
əleyhissəlama cəmiyyətə çatdırmaq
üçün nazil edilmiş dünyanın sonuncu səma
kitabı Qurani-Kərimdə öz əksini
tapmışdır.” (səh.79-80).
Göründüyü
kimi, müəllif bu tezislərin hələ çox qədimlərdə
ilahi-səmavi qüvvələr tərəfindən söylənildiyini
bildirməklə, bu ilahi şifrələrin kodunu aça
bilmək üçün özünün nəzəri
baxışlarını sistemə salıb bir monoqrafiya kimi
müasir dünyaya təqdim etmiş, bəşəri-mədəni
dəyərlərə yeni baxış müstəvisində
yanaşmaqla dünyanı ədalətli gələcəyə
dəvət etmişdir. Onu da nəzərdən qaçırmaq
olmaz ki, bu zaman alim
təkcə ümumi nəzəri humanitar fikirlərlə kifayətlənməmiş,
bu yöndəki bilgilərini paralel olaraq riyazi model
və düsturların
köməkliyindən istifadə
etməklə də açıqlamışdır. Başqa sözlə, humanitariya sahəsində aparılan
tədqiqatı riyazi formullarla da “yükləmiş”, məqsədə
yetməyin həlli mümkün olan bütün variantlarından
istifadə etmişdir.
Biz də professor A.Nəbiyevin
bu xeyirxah ideyasını - filoloji fikir nəzəriyyəsini
ürəkdən alqışlayır və bütün elm
sahələrini bu istiqamətdə tərəfdaşlığa
səsləyirik!
Şakir Əlifoğlu,
AMEA-nın Folklor İnstitutunun böyük elmi
işçisi
Mədəniyyət.- 2009.- 26 avqust.- S. 12.