Diyar-diyar düşən
səs
Onun səsi, ifası,
mikrofon önündə oturuşu-duruşu bir ayrı
tamaşaydı. Mən onu heç kimlə dəyişik
salmaram. Minin-milyonun içində üzünü görmədən
belə, bu səsin sahibini tanıyıram. Gümanımca,
aradan on illər, yüz illər ötəcək, o səs itib-batmaq
qorxusundan uzaq olduğundan zamanın üstündən
ötüb keçəcək, həmişə diri
qalacaq.
Əbülfət Əliyev
uşaqlığımın xanəndəsidi. Yəni,
gözümü açandan, ağlım kəsəndən
gördüyüm sənətkarlardandı. O vədə
vur-tut bir televiziyamız varıydı. Sayca, sən deyən,
elə də çox olmayan xanəndələrimiz ora
çıxanda bir növ imtahan verirdilər. Mövcud qaydalara
görə, indiki kimi hər əlinə mikrofon götürən
ekrandan boylana, radiodan səsini yaya bilməzdi.
Xanəndə
adını həmişə urvatlı saxlayan bu kişiylə
bağlı ürəyimdə, dilimdə çox sözlər
var. Sanki özümü seçim qarşısında hiss
etdiyimdən hardan, nədən başlayacağımı
beynimdə vuruşdururam. Həyatda üz-üzə
dayanıb bircə kəlmə belə kəsməsəm də,
səsinə, avazına heyran qaldığım, illərdən
bəri ifasıyla zövqümüzü oxşayan Əbülfət
Əliyevin ünvanına nə deyəsən ki, yerinə
düşə. Hələ sağlığında
böyük sevgiyə, dərin ehtirama və yüksək
dövlət mükafatlarına layiq görülmüş bir
sənətkar barədə hər zaman yazmağa dəyər.
İllah da adamı varlığından qoparan, ahənrüba
kimi səni özünə çəkən səslərin
qeybə çıxdığı, sənət aləmində
cığallığın, dikbaşlığın həddini
aşdığı bir vaxtda. Adi danışığında
sanki nəğmə oxuyan Əbülfət, bu günləri
görsəydi, iddiası özündən yekə
ulduzların meydan sulamasına dözərdimi, görəsən?
Altmış dörd
illik ömür üçün xanəndə az iş
görməyib. Milli teleradionun fondundakı lent yazıları
öz yerində, neçə-neçə el nəğmələrini
sevdirə-sevdirə oxuyub yaşatmaq, dünəndən bu
günə ötürmək ən böyük xidmətidi
ustadın.
Əbülfət
Şuşada doğulmuşdu. Musiqi beşiyində, nadir səslər
muzeyində. Düzdü, taleyin gərdişindən o burada
yeddicə il yaşayıb. Atasının qəfil
ölümü səbəbindən ailələri əvvəlcə
Qaryaginə (indiki Füzuli rayonu), dörd il sonra Ağdama
köçüb. Uşaqlıqdan musiqiyə könül
verib, ilk addımlarını da burda atıb. Uşaqlıqdan
bacardığı işin qulpundan yapışıb. Səsinə
və qavalına güvənən Əbülfət, məlahətli
səsiylə bütün Ağdam camaatını feyziyab eləyib.
Xanəndənin şöhrətli alim Xudu Məmmədov və
unudulmaz kaman ifaçısı Elman Bədəlovla
dostluğu da həmin illərdən başlayıb. Saatlarla
Xanın, Zülfünün, Bülbülün
vallarını dinləməkdən doymayan gənc xanəndə
əvvəl-əvvəl onların ifalarından bəhrələnib.
Amma qısa vaxtda o öz yolunu tapıb, püxtələşib.
On doqquz yaşı olanda Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasının səhnəsini fəth etdi. O vədə
filarmoniya say-seçmə sənətkarların həsədlə
baxdığı musiqi məbədiydi. Barmaqla sayılan
solistlərin sırasına düşmək Tanrıdan gələn
xoşbəxtlikiydi. Görünür, yaradan
uşaqlığından çox əziyyətlər çəkmiş
bu gəncə lütfünü əsirgəməmişdi. Hələ
rayonda yerli radioyla oxuyub, səsi kəndləri dolaşanda
Mülayim arvad necə qürrələnmişdi, o ki qala indi
ola. Anası Mülayim Əbili deyə əzizlədiyi
oğlunun uğurlarından doyunca sevinəcəkdi, ürəyi
dağa dönəcəkdi. Onun Əbili dediyi suyuşirin
oğlu illər sonra xalq artisti Əbülfət Əliyevə
çevriləcəkdi. Bütün bunlara zaman
lazımıydı. Hələliksə o gəncdi, on səkkiz
yaşında birinci kərə üzünü
gördüyü Bakıya təzə-təzə isinişir.
Respublika olimpiadasındakı qələbəylə
başlayan tanışlığın ardından onun burada nə
az-nə çox qırx altı ili keçəcəyindən
və bundan sonra Ağdama, Şuşaya qonaq kimi gedəcəyindən
xəbərsizdi. Bir də
1944-cü ilin yazı
hara, 1990-ci lin
27 dekabrı hara.
Oxuduğu «Rast» və
«Zabul segah» muğamlarıyla münsiflər heyətinin-
Bülbülün, Xan Şuşinskinin, Əfrasiyab Bədəlbəylinin,
Səid Rüstəmovun diqqətini çəkən və az
sonra sonuncunun xeyir-duasıyla ilk dəfə respublika radiosuyla
canlı konsert verən xanəndə tamaşaçı və
dinləyiciləri birinci görüşdəncə
ovsunladı. «Rast» dəstgahını
və «Yar bizə qonaq gələcək» xalq mahnısını qısa
müddətdə iş
yeri olmuş Azərbaycan radiosunada birinci çıxışında
oxudu. Tarzən Məmmədağa Muradov və kaman ustası Hafiz Mirzəliyevin müşayiətilə.
Uzun illər ərzində repertuarı kimi, müşayiətçilər də çox dəyişdi. Qurban Pirimov, Bəhram Mansurov, Sərvər İbrahimov, Əhsən Dadaşov, Həbib Bayramov, Qılman Salahov, Habil Əliyev, Elman Bədəlov,
Fərhad Dadaşov, Tələt Bakıxanov və başqalarıyla səhnədə, radio-televiziyada,
el şənliklərində çalıb-çağırdı.
Ağdamdan Bakıya gəlişində
Qarabağ məclislərində çox oxunan «Ay
bülbüllər», «Kimə yalvarım», «Uca barıdan
aşaram mən», «Stəkanın deşilsin», «Uca dağlar» və
sair mahnıları ifa etməklə yetərincə
tamaşaçı toplayan xanəndə dinclik nə
olduğunu bilmədi. Oxuduqlarının siyahısı günbəgün
genişləndi. Xalq və
bəstəkar mahnıları,
muğam və təsniflər Əbülfət
səsinin, guşəxanlığının
sayəsində özünün
daha bir orinal sifaçısını
tapdı. Xanəndə nəyi necə çatdırmağı yaxşı
bilirdi. O, ömründə
bir yol səs
diapazonu imkan verməyən muğamlardan,
mahnılardan yapışmayıb.
«Gərək oxuyan adamın sir-sifəti gərgün vəziyyətə düşməsin,
səsi haracan yetir, ordan o tərəfə keçməsin»
qənaəti köhnə
xanəndələr kimi
Əbülfət müəllimə
də yad deyildi. Bu səbəbdən
«Bayatı-Şiraz», «Segah»,
«Şur», «Humayun» oxuyub, «Şüştər»əsə tamam-kamal girişməyib. Söz sərrafı olması
və qavalla məharətlə davranması
da onun üstün
cəhətlərindəniydi. Bir çox mahnıların ərsəyə gəlməsi,
yaşaması, bayağı
sözlərinin dəyişdirilərək
köhnə görkəmini
dəyişməsi məhz
xanəndənin iştirakıyla
baş tutub. «Dinə bilmədim», «Bu qala daşlı qala», «Ay Pəri», «Endim bulaq başına»,
«Bülbüllər gəzər
bağı», «Tel nazik»
və sair dillər əzbəri olan nəğmələr
ilk ifaçısından qazandığı
uğurlar hesabına hələ çox yaşayacaq. Qəmli «Humayun» muğamı üstə yazılsa da, şux ovqat
gətirən «Eşqimin
növrağı» kimi:
Könlüm
düşdü diyar-diyar,
Bir kəkliyin
sorağına.
Mən yalvardım o
qonmadı,
Çox yalvardım, o
qonmadı,
Məhəbbətin
budağına.
Meyl etmədim hər
gözələ,
Sədaqətim
düşdü dilə...
Təqribən on ilə
yaxın Opera və Balet Teatrında çalışan, Məcnun,
Kərəm, Şah İsmayıl rollarını yaradan sənətkar
musiqimizi dünyanın üç qitəsində- Avropa, Asiya
və Afrikada uğurla təmsil etməyi də bacarıb. Onun
1965-ci ildə İrana qastrol zamanı Tehranda sovetin kəshakəs
rejiminə məhəl qoymadan
Eşq əhlini təbiət
özü imtahan edib,
Məcnunu dərdi-hicr
ilə, Mənsuru dar ilə.
Vahid, bu şeiri Təbrizə
göndərmək istərəm,
Qismət olaydı, bir
görüşək Şəhriyar ilə
oxuması, o taylı-bu
taylı həmvətənlərimizin ürəyindən xəbər
verməklə yanaşı, bir növ diplomatik gedişiydi.
Əbülfət Əliyev Qarabağ
hadisələrinin gərginləşən
dövründə xəstəlik
tapdı. Qaraciyərində ağrıların şiddətlənməsinin
əsl səbəbinin
məlum hadisələr
olub-olmadığını söyləmək çətindi.
Amma baş verənlərin onun rahatlığını
əlindən aldığını
əminliklə demək
olar. Bir vaxtlar şirin-şirin
Gəldim Qarabağa
bahar çağında,
Öpdüm, əzizlədim
torpağı burda.
Hayana baxdımsa, nəğməli
gördüm,
Hər otu, ağacı,
yarpağı burda.
Hansı obasına
düşdüsə yönüm,
Çiçək sərgisiylə
bəzəndi önüm.
Nənələr deyəndə,
başına dönüm,
Alışdı
ömrümün çırağı burda.
nəğməsiylə
dil-dil ötən, Qarabağı vəsf eləməkdən
doymayan sarsılmaya bilməzdi. Sarsıldı da. 1990-ci ilin
sonunda, dekabrın 27-də
ömür təqvimi
bitdi. O gündən
bu yana
xanəndənin əbədiyyət
ömrü başlayıb.
Əbülfət səsə dönüb
evlərimizi, məclislərimizi,
söhbələrimizi, sənət
cəfakeşi Mustafa Çəmənlinin
kitabını, neçə-neçə
qələm adamlarının
yazılarını dolaşır.
Və nə yaxşı ki, şair Məmməd Namazın söylədiyi kimi:
Sevgi də əbədi
deyilmiş demə,
O hansı çiçəkdir
Vaxtında solmur.
Səsini dinlədim,
kövrək səsini
Yaxşı ki, nəğməni
Dəfn etmək olmur.
Nə yaxşı...
Seymur Elsevər
Mədəniyyət.- 2009.- 28 avqust.- S. 3.