Direktordan prodüserədək
Əli İsa Cabbarov: «Prodüser kinosu Azərbaycan
kinosunun inkişafının əsas təminatçısıdır»
Bu sayımızdan etibarən
ölkəmizdə fəaliyyət göstərən
prodüserlərlə müxtəlif mövzularda müzakirə
aparacağıq. İlk qonağımız kinematoqrafçıların
peşəkar sənədli
film rejissoru kimi tanıdığı
Əli İsa Cabbarovdur. Amma Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin «Bu meydan, bu ekran»
müsabiqəsindən sonra
onun prodüser bacarığı da ortaya çıxdı. «Ev», «Düyün», «Yalançılar», «Teatral
həyat» filmlərinin
prodüseri ilə milli kinomuzun inkişaf istiqamətləri
barədə söhbətimizi
oxuculara təqdim edirik.
- Son illər prodüser kinosu modeli həm
də dəb halını alıb. Siz, nədən bu modelə üstünlük
verirsiniz?
- Gəlin sovet kino tariximizə nəzər salaq. O vaxt prodüserlər faktiki
olaraq studiyanın direktoru idi. Onun intellektual və
yaradıcı səviyyəsindən asılı olaraq filmlərimizin
keyfiyyəti də müxtəlif idi. Bu birinci
bağlılıq. İkinci tərəfdən, faktiki
prodüser olan studiya direktorları azad olmadığına
görə istehsal siyasətində yüksək nəticələr
əldə edə bilmirdi. Deyək ki, əgər Hüseyn
Mehdiyev və Ramiz Rövşənin uğurlu yaradıcı
tandemi yaranıbsa bunu dəstəkləmək, birgə film
istehsalına yardımçı olmaq lazımdır. Bundan
başqa prodüser bu tandemin zəif nöqtələrini
görüb aradan qaldırmalı və onları yüksək
nəticə əldə edə biləcək yaradıcı
komanda ilə təmin etməlidir. Studiya direktoru azad
olmadığına görə bu addımları ata bilmir. Bir
də maddi maraq çox vacib məsələdir.
İnsanın keyfiyyətli məhsul ərsəyə gətirməsi
üçün maddi marağı olmalıdır.Yəni
keyfiyyətli məhsul istehsal edirsən, çox qazanırsan.
Bu cəhətdən də istehsalçı şirkətin
mülkiyyət formasının özəl olması çox
vacibdir. Sovet iqtisadiyyatının çökməsinin əsas
səbəblərindən biri məhz dövlət mülkiyyətinin
total hakimiyyəti idi. Yaxşı işləməyə
heç bir stimul yox idi. Azərbaycan dövləti özəl
sektorun inkişafını bir kurs kimi artıq 16 ildir ki,
seçib. Dövlət sifarişinin bütün
icraçıları özəl şirkətlərdir. 2005-ci
ildə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi film layihələrini
özəl prodüser şirkətlərinə həvalə
edib. Gəlin nəticələrə baxaq. Azərbaycan kinosu
xarici festivallarda daha artıq təmsil olunur. Xüsusilə bu
sahədə qısametrajlı filmlərimizi misal gətirmək
olar. Filmlərimiz daha keyfiyyətli texnikanın köməyi
ilə istehsal olunur və bu işə cəlb olunmuş
şirkətlərin coğrafiyası təkcə Rusiya ilə
məhdudlaşmır. HD formatında istehsal bir yenilik kimi
özəl prodüserlər tərəfindən təklif
olunub və həyata keçirilir. Özəl prodüser mərkəzlərinin
istehsal etdiyi filmlər janr və mövzu baxımından rəngarəngdir.
Birgə istehsal istiqamətində az da olsa addımlar
atılır. Mənə elə gəlir prodüser kinosu Azərbaycanda
artıq özünü təsdiq edib və tam yaşama
hüququnu qazanıb.
- Sizin fikrinizcə, bu sahədə
hansı çatışmazlıqlar var?
- Prodüser fəaliyyətinin
konseptual anlamında ciddi problemlər var. Bir qayda olaraq bu fəaliyyət
dövlət sifarişini yerinə yetirən menecer kimi
başa düşülür. Sifariş sənə hədiyyə
olunur, sən də onu həyata keçirməlisən.
Düşünürəm ki, yaxın vaxtlarda bu forma aradan
qaldırılacaq. Gəlin film istehsalı prosesini
bütün mərhələlərində nəzərdən
keçirək. Prodüser kino bazarını analiz edir. Beynimdə
formalaşmış ruhi, ideoloji, siyasi və ya dini
konsepsiyanı dəqiq ifadə edir. Sonra bu konsepsiyanı daha
parlaq ifadə edə biləcək janrı və mövzunu
seçir. Bu seçimdə bazarın da konyukturunu nəzərə
alır. Sonra tam formalaşmış layihəsinin
konsepsiyasını qısa şəkildə ifadə edir. Əlavə
olaraq, bu konsepsiyanı həyata keçirə bilən
yaradıcı heyəti yığır. Film istehsal olunandan
sonra onun yayımı və gəlirliyi istiqamətində
addımları həyata keçirir. Baxın nə qədər
intellekt, güc və yaradıcı qabiliyyət tələb
edən fəaliyyətdir. Sözsüz ki, kino tarixini,
müasir kino bazarını, nəzəriyyəni bilmədən
bunları keyfiyyətlə həyata keçirmək
mümkün deyil. Yəni prodüser kifayət qədər
intellektual, analitik qabiliyyətli, yaradıcı şəxs
olmalıdır.
İkinci problem - yaradıcı
personala ekspluativ münasibətdir. Bu sovetdənqalma ənənədir.
Rejissoru və ya ssenaristi sındırmaq. Mənə elə gəlir
prodüser heyəti yaradıcı personalın qulluğunda
durmalıdır. Rejissor istehsalat zamanı özünü tam
komfort hiss etməlidir.
Bizim prodüserlərin
yayımdan yox, istehsalatdan gəlir götürmək istəyi
anlaşılan deyil. Bu hal, məncə, iqtisadi yox, sırf
mentallıqla bağlı psixoloji problemdir. İfrat qənaət
xəstəliyinə tutulmuş kino menecerinin sağalması
hallarına kino tarixində hələ rast gəlinməyib.
Başqa bir problem prodüserlərin
filmin istehsalından sonra yayımına heç bir təşəbbüs
göstərməmələridir. Bu bir qayda olaraq yayım
haqqında düşünürlər. Ona görə özəl
prodüser şirkətinə istehsalat hüququ ilə
yanaşı, yayım hüququ da verilməlidir.
- Prodüser üçün
hansı keyfiyyətləri daha vacib sayırsız?
- Müxtəlif qüvvələri
bir konsepsiya altında birləşdirməyi. Filmin uğurlu
alınmasına xidmət edəcək insanları bir yerə
yığmağı. Bu, film istehsalının hər mərhələsində
vacibdir. Yaradıcı iddialı insanların məhz sənin
layihənə vacib olan kombinasiyasını qurmaq. Bir filmdə
operator və rejissor uğurlu əməkdaşlıq edir, digər
filmdə həmin layihənin janrından asılı olaraq
başqa operator lazım ola bilər. Maliyyə paketinin
formalaşmasında da bu əsas amildir. Maliyyəyə malik
olan adamlar arasından sənin layihəni dəstəkləyəcək
adamı tapmaq, onun marağı ilə sənin marağın
arasında konsensus yaratmaq birbaşa prodüserin vəzifəsidir.
Şəxsən mənim üçün prodüserlik layihənin
keyfiyyətli alınması məqsədilə müxtəlif
insanların ittifaqını yaratmaqdan ibarətdir.
- Kinomuzda baş verən irəliləyişlər
yetərincədir. Sözsüz, problemlər də var...
- Dövlətin elan etdiyi kino
siyasəti bütün ictimaiyyətə aydındır.
Dövlət kinonu dəstəkləyir.
Azərbaycan kinosunun 2008-2018-ci illər
üzrə inkişafına dair Dövlət Proqramında əsas
vəzifələr arasında kino sahəsində beynəlxalq
əlaqələrin dövlətin himayəsi altında
inkişaf etdirilməsi və bunun üçün dövlət
büdcəsindən məqsədli vəsaitin
ayrılması, kino sistemində yeni iqtisadi münasibətlərin
formalaşması və idarəetmənin təkmilləşdirilməsi,
özəl sektorun, o cümlədən kino istehsalı müəssisələrinin,
prodüser mərkəzlərinin, kinoteatrların və
kinoprokat şirkətlərinin işləmə mexanizminin
qurulmasına şərait yaradılması, dünyanın
aparıcı kino şirkətləri ilə müştərək
filmlərinin istehsalının təşkil edilməsi, özəl
kino istehsalı müəssisələrinin
yaradılmasının dəstəkləməsi mexanizminin
hazırlanması və həyata keçirilməsi, dövlət
vəsaiti hesabına istehsal olunan filmlər üçün
aktual mövzulara həsr edilmiş kino layihələrinin
müsabiqə yolu ilə seçilməsi mexanizminin işə
salınması, kino xadimlərinin beynəlxalq, ikitərəfli
və çoxtərəfli kino layihələrində
iştirak etməsi kimi vacib bəndlər var.
Bu qərar Azərbaycanın kino
prodüserlərinə kifayət qədər fəaliyyət
meydanı verir. Sadəcə yorulmadan işləmək
lazımdır.
Aliyə
Mədəniyyət.- 2009.- 28 avqust.- S. 11.