Çövkən - sağlamlıq və sevgi
At muraddır! Azərbaycanda minlərlə, bəlkə
də milyonlarla gözəl, sərrast deyimlərdən biri də
elə bu zərb-məsəldir. Məsələn, xalq
arasında inama görə, əgər yuxuda at görmüsənsə,
arzuna, istəyinə çatacaqsan. Atda bir müqəddəslik,
həmişəyaşarlıq, məğrurluq var və daha
neçə-neçə bu kimi müsbət keyfiyyətləri
özündə cəmləşdirib. Atı
nağıllarımıza, dastanlarımıza gətirən, əsas
qəhrəmanlardan birinə çevirən də elə bu
xüsusiyyətlərdir. «Koroğlu» dastanını oxuyub
Qıratı sevməmək mümkün deyil. Sadalanan keyfiyyətlərə
bu və ya digər formada başqa heyvanlarda da rast gəlmək
mümkündür. Ancaq atı onlardan fərqləndirən
bir xüsusiyyət də var - o, insanların əbədi dostu
və köməkçisidir. Bəşər övladı
tarixən atdan xeyir görüb, faydalanıb.
Çövkən- qaydaları pozulmaz oyun
Fiziki qüvvə tələb
edən çövkən oyununda yüksək bacarığa,
manevretmə qabiliyyətinə malik olmaq oyunda iştirak edənlər
üçün ən əsas keyfiyyətlərdən biridir.
Oyunun yaxşı alınması üçün həm
minici, həm də at vəhdət təşkil etməlidir...
Oyunun mahiyyəti ondan ibarətdir
ki, iştirakçılar iki dəstəyə ayrılır
və iki tərəfdə qoyulan dirəklərdən ibarət
rəqib qapılarından topu keçirmək tələb
olunurdu. Seçilmək üçün bir dəstənin
üzvləri mütləq o biri dəstəninkindən fərqli
geyimdə oyuna qatılırlar.
Bu oyunların özəlliyi
ondan ibarətdir ki, yaş həddi tələb olunmur. Fiziki cəhətdən
sağlam olan şəxs hər vaxt çövkənlə məşğul
ola bilər.
Çövkənin müəyyən
edilmiş qaydaları olduğunu diqqətə çəkən
R.Ramazanov bildirdi ki, bu oyunda iştirak edən hər
komandanın tərkibi 7 nəfərdən ibarətdir.
Atların sayı 6 olmalıdır. Oyun ikihissəli olmaqla 30 dəqiqə
davam edir. 10 dəqiqə fasilə olur. Oyunçunun xüsusi
geyim formasına papaq, çuxa, at minmək üçün
gen şalvar, yüngülboğazlı çəkmə
daxildir. Oyunçular eyni formadan, eyni uzunluqda olan çomaqdan
istifadə edirlər. Bu oyunda istifadə edilən top girdə
və 38-41 sm arasında olur. Qapı çərçivəsindən
cərimə meydançasına daxil olub topu qapıya vurmaq
hesaba alınmır».
Çövkən
oyunlarının hakimi isə, adətən, meydanı at
üstündə müşayiət edir. Ona yan xətlərdə
duran iki hakim də köməklik göstərir.
Oyunçu geyim qaydalarına
əməl etməyəndə, kobudluq edəndə meydandan
birdəfəlik və ya 2 dəqiqəlik qovula bilər.
Mütəxəssis bildirir ki, əvvəlki illərdən fərqli
olaraq builki turnirdə qaydalara daha düzgün riayət edirlər.
Həm mədəniyyət, həm idman
Bir neçə minillik
yaşı olan atçılıq mədəniyyətimizin və
tariximizin bir hissəsidir. Hələ qədim dövrlərdən
başlayaraq, Azərbaycan bu gün dünyada populyar olan
müxtəlif idman növlərinin meydana gəldiyi məkan
olub. Güləş, qılıncoynatma, oxatma, at
yarışları kimi cəsarət, igidlik tələb edən
oyunlar çox böyük əhəmiyyət kəsb edib. Məsələn,
Oğuz türklərindən bəhs edən «Kitabi-Dədə
Qorqud» dastanında yazılır ki, bu diyarda igidlik göstərməyən,
üz-üzə döyüşdə iştirak etməyən,
öz cəsurluğunu nümayiş etdirməyən
oğlanlara ad verilmirdi.
Maraqlıdır ki, bu dastanda
qədim tarixə malik atüstü milli oyunlarımızdan
biri olan və bu gün ölkəmizdə bərpa edilən
çövkənin də adı çəkilir. Qeyd edək
ki, həddindən artıq mürəkkəb və eyni zamanda
maraqlı, olan bu oyun insanın atı ram etməsindən sonra
meydana gəlib.
Nizami, Xaqani Şirvani, Xətai
və başqa şairlərin əsərlərində, eyni
zamanda qədim miniatür sənətimizdə çövkənlə
bağlı maraqlı məlumatlar verilir. Qədim miniatürlərdə
kişilərlə bərabər qadınlarımızın
da çövkən oynamaları bu oyuna olan böyük
maraqdan xəbər verir.
Britaniyalı səyyah M.Braun
1842-ci ildə çövkən haqqında öz fikirlərini
belə izah edirdi: «Bu, atlarla əsl hokkey oyununa bənzəyir.
Çox gözəl oyun növüdür və
düşünürəm ki, qərblilər
üçün də faydalı olardı».
Görkəmli özbək
şairi Ə.Nəvai bu oyunu «çavqan» (fars dilində əlağacı),
azərbaycanlılar «çövkən», əfqanlar
«çovqan», taciklər «çavqonbozi»
adlandırırdılar. Firdovsi, Ömər Xəyyam, Hafiz,
İbn Sina, Xosrov Dəhləvinin əsərlərində də
çövkənin adı xatırlanır. Orta əsr müəlliflərinin
yazdıqlarından isə bəlli olur ki, o zamanlar
çövkənlə məşğul olan məşhur
oyunçular hətta sərhədlərdən kənarda da məşhur
idilər.
Azərbaycana gəlincə,
ölkəmizdə 10-dan çox atüstü oyun növü
var və bu oyunların tarixinin min ildən çox olduğu
bildirilir. Onlardan ən çox tanınanı və seviləni
çövkəndir. Azərbaycan SSRİ-nin tərkibinə
daxil edildikdən sonra ittifaqın digər respublikaları
arasında bu növ də daxil olmaqla, atüstü xalq
oyunları üzrə mütəmadi yarışlar
keçirilirdisə də, respublikamız bu yarışlarda
iştirak etmirdi. 1000 il əvvəl həvəslə
oynanılan «Çövkən», «Sürpapaq», «Baharbənd»,
«Yaylıq», «Gərdək qaçırmaq» və s. oyunlar
haqqında əhalinin əksəriyyətinin, xüsusən də
gənclərin heç bir anlayışı yox idi. Həmin
dövrdə bu məsələ yüngül atletika mütəxəssisi,
respublikanın əməkdar məşqçisi Fikrət
Hüseynovun diqqətini cəlb edir. O, bu sahədə tədqiqat
işləri aparmağa başlayır. Sirr deyil ki, 1000 il
keçdikdən sonra milli atüstü oyunların bərpası
gərgin axtarış və əmək tələb edirdi. Nəhayət,
1958-ci ildə Gəncənin Bağmanlar qəsəbəsinin
çıxacağında kiçicik Cıdır düzü
təşkil edən Fikrət müəllim 4 kolxozdan
atları yığır və gəncləri öz ətrafına
toplayır. Bu dövrə qədər Azərbaycan milli
atüstü oyunlar üzrə ittifaqmiqyaslı
yarışlarda iştirak edə bilmirdi. Bunu aradan qaldırmaq
üçün Gəncə ətrafındakı 4 kolxozda
10-a yaxın xüsusi komandalar yaradıldı, məşqlər
başlandı. O, Azərbaycan atüstü milli
oyunlarının qaydaları haqqında məlumatları
çap edərək, Cıdır meydanlarının rəhbərlərinə
paylandı ki, ona müvafiq hazırlıq işləri
görülsün və bizim komandalar bu yarışa
qatıla bilsinlər. Bu məqsədlə hazırda Gəncədə
yaşayan 85 yaşlı Fikrət müəllim Sovet
İttifaqı Marşalı Semyon Budyonnıya müraciətdən
sonra Azərbaycan komandası 1961-ci ildə Moskvaya dəvət
alır. İlk yarış Azərbaycan və erməni
çaparları arasında keçirilməli olur. Azərbaycan
idmançılarının yarışa
qatıldığını görən ermənilər
çövkəni oynamaq üçün ərizə verirlər.
Məqsəd Azərbaycan komandasını məğlub etmək
idi. Lakin onlar buna nail ola bilmir və uduzurlar. Lakin 90-cı illərdən
sonra müxtəlif bölgələrdə fəaliyyət
göstərən atüstü idman komandalarının fəaliyyəti
dayanır.
Yeni nəfəs
Atüstü milli oyunlarımızın
qorunub saxlanılması, qədim tarixə malik
atçılıq ənənələrinin bərpası,
ölkəmizdə atçılıq turizminin təbliği,
gənc nəsildə bu sahəyə marağın
oyadılması məqsədi ilə 2005-ci ildən
başlayaraq Prezident Kuboku uğrunda çövkən milli
oyunu üzrə turnir keçirilir. Sözügedən kubok
uğrunda turnir ənənəvi olaraq Şəkinin
Daşüz kəndində yerləşən Respublika
Atçılıq Turizm Mərkəzinin bazasında təşkil
edilir. Turnirlər adətən hər ilin dekabrın 19-da start
götürür. Yarışın təşkilatçısı
Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin Respublika Atçılıq Turizm Mərkəzidir.
Qeyd edək ki, 2006-cı ilin 18 aprel tarixində ölkə
prezidenti cənab İlham Əliyevin müvafiq fərmanı
ilə Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi yaradılanda
onun strukturuna Atçılıq Turizm Mərkəzi də daxil
edilib. Mərkəz Respublika Atçılıq İdman Mərkəzinin
Şəki filialının bazasında yaradıldı. Mədəniyyət
və turizm naziri Ə.Qarayevin səyi ilə qısa vaxt ərzində
yaradılan mərkəz elə həmin il atçılıq
idmanı üzrə Marafon-45, Prezident Kuboku turnirlərini təşkil
etdi. Prezident Kuboku uğrunda çövkən milli oyunu
üzrə turnirin ilk qalibi Ağstafa rayonunun komandası oldu. Əgər
əvvəllər çövkənlə məşğul
olan və yarışlarda iştirak edən cəmi 3 rayon
vardısa, ötən 2 il müddətində onların
sayı 13-ə çatıb.
4-cü başlayır
Dekabrın 19-da çövkən
üzrə ənənəvi yarışlar özünün
4-cü ilinə qədəm qoyacaq. Yenə at kişnərtiləri,
oyunçuların nərəsi, azarkeş sədaları
Şəki Daşüz Atçılıq Mərkəzinə
hakim kəsiləcək. Bu turnir həm bir mədəniyyət,
həm də idman bayramına dönəcək.
Atınızın dırnağı iti, qapınız
etibarlı qorunsun, yeni yarışınız mübarək əziz
idmançılarımız. Kimin, hansı komandanın qalib gəlməsindən
asılı olmayaraq hamımız Azərbaycan qələbəsi
üçün çalışaq.
Sabutay
Mədəniyyət.- 2009.- 18 dekabr.- S. 9.