Sadə və oyunsuz adam
Səttar Bəhlulzadə yüz il əvvəl
Bakının qədim Əmircan kəndində çörəyi
torpaqdan çıxan Bəhlul kişinin ailəsində
dünyaya göz açmışdır. Ata iki qız
övladının ardınca ona sonsuz sevinc bəxş edən
ilk oğlan uşağının ona tezliklə ev-eşik
işlərində dəstək olacağına çox
ümidliydi. Lakin bu oğul payı Bəhlul kişinin istəyinin
əksinə olaraq çörək pulunu torpaqdan, əkib-becərməkdən
yox, torpağa sonsuz sevgidən çıxaran oldu. Sonda da təkcə
ata-anaya, qohum-əqrəbaya yox, bütün millətə
qürurverici övlad olaraq sənətinin qüdrəti ilə
başqa millətlərə də doğmalaşdı. Ən
böyük qazancı da yəqin ki, bir vaxtlar
saç-saqqalını ağartdığı atasının
üzünü ağartması, xalqına
başucalığı bəxş etməsi oldu.
Doğma Azərbaycanı
başdan-başa böyük məhəbbətlə dolaşıb,
onun təbiətinə, sayagəlməz nemətlərinə
vurğunluğunu bənzərsiz bir bədii biçimdə
dünyaya göstərdi. Sonda da, dünyanı öz
boyaları, öz cizgiləri, bənzərsiz və əlçatmaz
“Səttar görümü” ilə tərk etdi, ecazkar rənglərində
“əriyib” əbədiyyətə qovuşdu, adını sənət
tarixinə yazdı. Rəssamlıq tarixində isə
oxşarı olmayan “Sənətin Məcnunu” ayamasını
qazandı. Məcnunluğu özünə kədərə bələnmiş
sevinc gətirsə də, başqalarına “Səttar
dünyası” adlı qeyri-adi, nəhayətsiz bir gözəllik
qaynağı bağışladı.
Özünün və sənətinin
bənzərsizliyinin nəticəsidir ki, o, bir ömürdə
bəlkə də bir neçə tale yaşadı. 65
illik ömür payında dahi hesab edilməsi ilə
yanaşı, onun özündə təzadlı dəyərləri
hifz edən qəribə şəxsiyyət kimi qəbulu da, təbii
idi. Çünki Səttar doğrudan da bənzərsiz və
təkrarsız idi, ona görə ki, o, dünyanı
müasirlərindən, rəssam həmkarlarından da
çox fərqli duyur, görür və kətanda gerçəkləşdirirdi.
Əslində, o qəribə barmaqlar və sanki “magik
kristal”dan dünyaya göz qoyan baxışlar məhz belə
bir nağılvari-ideal bədii gerçəklik yaratmaq
üçün ona bəxş olunmuşdu.
O, bu qədər təzadlı
olan dünyamızda özünü həm də lirika ilə
ifadə edən “Kədər Məcnunu” idi. Odur ki,
bütün ömrü də kədəri dərk etmiş
bir şəxsiyyətin acılı-şirinli hekayətidir.
Özü seçilən olsa da, bütün böyük
şəxsiyyətlər kimi onun da qeyri-adi keyfiyyətləri
ilə yanaşı, qəribə meyilləri, hətta
çatışmazlıqları da vardı. Hələ
uşaqlığından gələcək qeyri-adiliyinin
qeyri-adi işığını özündə gəzdirən
Səttar yəqin ki, elə bu cür də, ömür
sürməliydi. Bu səbəbdən də zamanın maneələr
dramatizmi də onu sındıra bilmədi. Sənət tarixinə
də, yaratdığı ecazkar əsərləri ilə
daxil oldu, müasirlərinin də yaddaşında həm də
elə başqalarına bənzəmədiyinə,
bütün ömrü boyu onu izləyən və zaman-zaman
dramatikləşən kədəri sevinclə əvəzləyə
bilmək qüdrətinə görə qaldı. Onu görənlərə,
təmasda olanlara görkəmini xatırlatmağa ehtiyac
yoxdur. Elə görməyənlər də bizə yadigar
qalan çoxsaylı fotoşəkillərdən onun çox
qəribə olduğunu görə biləcəklər. Əgər
rəssamın sözlə portretini çəkmək kimi bir
çətin işə qol qoysaq, onda deməliyik ki, onun
çox sadə görkəmi vardı. Nimdaş geyimdən
“boylanan” bu sadəlik zəmanəsinə görə o dərəcədə
qabarıq idi ki, bəzən ona onu tanımayanların
münasibəti də ağlasığmaz dərəcədə
təzadlı və gözlənilməz olurdu. O, bundan
çox vaxt inciməzdi də... Az qala bu dünyanın
adamı olmadığını hər addımda hamıya
sübut etdirən Səttar yəqin yəqin ki, elə bu
cür də olmalıydı.
Moskvalı sənətşünas
Qriqori Anisimovun təbirincə desək, Səttarın bu
dünyaya sığışmadığını söyləməyə
tam əsası vardı. Fiziki mənada bizimlə -
hamı ilə olsa da, əsl dünyası emalatxanası, bir də
ünsiyyətdə və əhatəsində olduğu
çox sadə adamlar idi. Adi kənd adamına ən qiymətli
əsərini qızırqanmayan rəssam, onu xoşu gəlməyən
ən yüksək vəzifəliyə belə verməzdi. Bu
gün rəssamlarımızdan biri çox baha qiymətə
alınmış əsərlərinin Roma Papasının,
Monika Beluççinin kolleksiyasında
saxlanılmasını özünə böyük fəxr
sayırsa, o vaxt Səttar təmənnasız verdiyi əsərini
Azərbaycanın ucqar bir dağ kəndində, sadə bir
insanın evində asılmasından qürur duyurdu. Onun el məhəbbəti
qazanmasında bu amilin də mühüm rol oynadığı
danılmazdır. Səttarın el içində hələ
sağlığında “Aramızda gəzən dahi” deyə
çağırılması da artıq hökuməti onu ən
yüksək formada dəyərləndirməsindən də
çox yüksəkdə dururdu.
Səttar əgər
özünə həmdəm saydığı təbiət
motivlərilə onların öz “dilində”
danışmağı bacarırdısa, bu onun həm də
xalqına, Vətəninə bağlılığından irəli
gəlirdi. Yalnız vətənin, xalqının dərdini və
sevincini bilən, ona acıyan, bundan fərəhlənən kəs
ona qəlbində bu cür təsirli və çoxmənalı
qürur heykəli ucaltmağı bacardı.
Onun sehrkar
fırçası, bu cür təsirli, çoxmənalı,
ecazkar və solmaz boyaları doğma Azərbaycan təbiətini
sözün əsl mənasında bizim üçün yenidən
kəşf etdi. Səttar fırçası bizə Vətən
torpağını Vətəndə yaşaya-yaşaya təzədən
tanıtdırdı desək, yanılmarıq.
Səttar sözü üzə
deməkdən çəkinməzdi,
qarşısındakı adamın kimliyindən asılı
olmayaraq. Bunun da “əvəzini” ona dolayısı
çatdırırdılar. Daha çox gücləri ona
veriləcək qonorarı azaltmağa çatırdı. Təsəvvür
edin, əgər səviyyəcə ona az-çox bərabər,
hətta aşağı olan rəssamların əsərinə
10-15 min rubl verirdilərsə, 1961-ci ildə ona onda da, indi də
Azərbaycan rəngkarlığının şah əsərlərindən
biri sayıla biləcək “Xəzər gözəli” əsərinə
cəmisi 600 rubl qiymət qoyub almışdılar. Bu əsəri
tablonun artıq alındığından bixəbər olan
qazaxıstanlılar Moskvada sərgidə görüb, onu almaq
üçün Bakıya uçaraq rəssama bu işin təkrarı
üçün 25 min rubl verməyə hazır
olduqlarını bildirmişdilər! Amma təbii ki, Səttara
belə yollarla təsir etmək çətindi. O, pul
qazanmaqdan çox uzaq olub, alnına yazılan
missiyasını həyata keçirməklə məşğul
idi. Dilində Füzulinin qəzəlləri olan rəssamın
missiyası isə başqalarına xoşbəxtlik, sevinc bəxş
etmək idi və o, bunu yaxşı duyduğundan şərəflə
də yerinə yetirdi. Yaşadığı zamandan
asılı olaraq doğma yurdu Azərbaycan
sağlığında onu sona qədər tanıda bilməsə
də, onun özü Azərbaycanı tanıtdı.
Şəxsi
maşını-zadı yoxdu. İstəsəydi ala da bilərdi,
amma elektrik qatarını onu Əmircandan şəhərə
aparıb-gətirən ən gözəl minik sayırdı.
O, həyatdan, təbiətdən götürdüyü sadəliyə
və təbiliyə sanki haram qatmaq istəmirdi. Görkəmli
filoloq Kamil Vəli Nərimanoğlunun təbirincə desək,
“Səttar bu günahlı dünyanın günahsız
uşağıydı. O, günaha batmadı”. Bu fikrə əlavə
edib deyirik ki, sadəcə Səttarın buna heç vaxtı
da, yoxuydu. Onun bu əvəzsiz keyfiyyətini müasirləri də
bilirdilər. Əlindən heç nə gəlməyən də,
böyük ixtiyar sahibi olan da... Onu Azərbaycanın hər
yerində sevirdilər. Çünki adamlarla ünsiyyəti
sadə və oyunsuz idi.
Böyük rəssamlar
insanlara sevinc və gözəlliyi duymanı bəxş edən
gül-çiçəyə bənzəyirlər. Odur ki,
onların nəyisə “qazanmaq” iddiası yox,
acılı-şirinli taleləri olur.
Bəziləri ən gözəl
əsərini lap cavanlığında, çoxları isə
orta yaş dövründə, bir qismi də
qocalığında yaradır. Səttar o az sənətkarlardandır
ki, yaradıcılıqda həmişə cavan və təravətli,
amma müdrik qaldı. Odur ki, yaratdıqları hər
hansı dəyərləndirmə çərçivəsinə
də sığışmır. Belə olan halda rəssam
adına iddialı olan hər kəs başının
üstündə həmişə Səttar Bəhlulzadə
kimi bir sənət dühasının olduğunu
unutmamalıdır...
Tanrı ona nəyisə
qızırqansa da, ondan inam və arzulamaq istedadını əsirgəməmişdi.
Elə bu kifayət idi ki, sadə və qəribə
çöhrəli əmircanlı balasını, Azərbaycan
oğlunu dahi zirvəsinə yüksəltsin, onu rənglərin
sehrkarına çevirsin. Səttar bir qərinəlik
yaradıcılığının lap əvvəlindən
donmuş sayılan sənət zirvəsinə yönəli
istedadların, ehtirasların və zövqlərin
yürüşünə qoşuldu. Sonda da, elə bir zirvəni
fəth etdi ki, çoxları hələ də bu ucalıqdan
səslənənin kölgəsində itməyə məhkumdurlar.
Bütün varlığı, qeyri-adi duyğular aləmi olan
bu çəkdikləri də, görünənləri zahiri
görkəmdən daha çox daxilinin-mahiyyətinin ifadəsi
olan Səttar dühasının sonda nur heykəlinə
dönməsi də, məntiqi sonluq idi.
Ana təbiət
yorğanına büküb Səttarı bağrına basanda
da, onun qoyub getdiyi “bədii iz”dən heç bir
nigaranlığı yoxdu. Bir çoxları kimi
heç vaxt Fəxri Xiyabanın həsrətini çəkməyən
rəssamın ruhən sevimli anasına, ünsiyyətə
üstünlük verdiyi sadə adamlara qovuşmaq istəyinin
əleyhinə getməyə də, heç kəs cürət
etmədi, bunu ona qıymadılar. Səttar belə Səttar
idi. Bu haqqı o, sağlığında qazanmışdı.
Rəngləri sanki nağıllar dünyasından baş
alıb gələn Səttar yaratdıqları ilə ona qədər
adi sayılan mənzərə janrını poetika, lirika və
romantika, ən başlıcası isə fəlsəfə ilə
zənginləşdirdi. Bu sənətə əsl xidmətin
nəticəsi idi.
Odur ki, bundan sonra biz bildik-bilmədik, Azərbaycana
- onun
bənzərsiz bir guşəsi olan qədim Əmircan kəndinə dünyanın hər yerindən ömründə onun adını eşitməyən adamlar üz tutacaqlar, Səttar sənətinin ziyarətinə, onun ruhunun iksiri olan ecazkar rənglər dünyasını görməyə, zövq almağa və dəyərləndirməyə tələsəcəklər.
Ziyadxan Əliyev,
əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2009.- 18 dekabr.- S. 8.