Şöhrət ondan qaçaq idi...
Bir payız günüydü. Bığ yeri
təzəcə tərləmiş ortaboylu,
qarayanız oğlan dərsə tələsirdi.
Beşmərtəbə həndəvərində
bir kişi ona yaxınlaşdı. Həyatında ilk dəfə gördüyü
saçı çallamış, dolu,
cüssəli kişinin «bala,
texnikuma gedirsən» sualı oğlanı yolundan saxladı. O düz
tapmışdı. Səkkizilliyi yayda bitirmiş bu yeniyetmə
Asəf Zeynallı adına Musiqi Texnikumunun birinci kurs tələbəsiydi. Hələ sənət
yollarında ilk addımlarını
atırdı. Qarşısında dayanmış altmış
yaşlı bu kişisə həyatın
çox dolanbaclarından keçmiş,
uğur və şöhrət, qibtə və
nifrət görmüş birisiydi.
Artıq onu sənət aləmində heç nəylə təəccübləndirmək
mümkün deyildi.
Kişi ilk dəfə
gördüyü oğlanın bayaqdan əlində bərk-bərk tutduğu tardan gözünü çəkmədən ikinci sualını verdi:
«Məni tanıyırsan?». Oğlan
utandığından dilini sürüyə-sürüyə
bircə kəlmə «yox» deyə bildi. «Xanəndə Mütəllim Mütəllimovam»-söylədi
kişi. Amma bu təqdimat da
qarayanız oğlanın yadına heç
nəyi salmadı. Xanəndə atüstü
tanışlıq və söhbəti yekunlaşdırdı:
«Dərslərini yaxşı oxu...
İndisə get, oğlum,
gecikərsən». Əslindəsə o qəfil
tanışından ayrılmaq istəmirdi. Onu
yolundan saxlayan
oğlanın əlindəki tarıydı. Qarabağdan
başlayan sənət yollarında, yeri gələndə bir orkestri əvəzləyən, daim
yanğısıyla onu oxutduran,
yol yoldaşı saydığı tar. Oğlan gözdən
itənəcən arxasınca baxdı. Doluxsunmuşdu.
Təkrarsız səsinin, ifasının, min bir qatlı
istedadının müqabilində altmış
yaşını təltifsiz-filansız qarşılayan, çox haqsızlıqlar görmüş
xanəndənin sənətdən küsüb
getmək istədiyi vaxtda səhər o başdan tarla
görüş onu təsirləndirmişdi.
Xanəndə sanki hamının görəcəyindən
ehtiyatlanıb, ehmalca qəhərlənmiş
gözlərini sildi və sakitcə yola düzəldi.
Bu
Möhlət Müslümovun Mütəllim
kişiylə ilk
tanışlığıydı. O, xanəndənin böyük sənətindən xəbərsiz
olduğundan görüşün
əhəmiyyətini anlamamışdı. Yalnız dərsdən
evə dönərkən səhər başına gələnləri
danışanda atasının «sən heç bilirsən, kimlə tanış olmusan» sözlərindən sonra
sanki ayılmışdı. İndi Azərbaycanın tanınan tarzənlərindən
sayılan Möhlət Müslümov
qırx il əvvəlki görüşü
təəssüflə xatırlayır. Sonralar
nə səbəbdənsə geniş
ünsiyyət qura və ətraflı
tanış ola bilmədiyi xanəndəylə
o vədə doyunca
danışmamaq acısıdı onu
yandıran:
Mütəllim Mütəllimov Bakının Maştağa qəsəbəsindəki Seyidlər
qəbiristanlığında uyuyur. Öz vəsiyyətinə görə. Onun son aqibəti bəzilərini
çaş-baş salır. Gözlərimin
və qulaqlarımın şahidiyəm. Maştağada
bununla bağlı mübahisə edənləri
güclə inandıra bilmişəm ki,
Mütəllim kişi sizin
kənddən deyildi. «Bəs
haralıydı» sualının cavabında o
əsl azərbaycanlıydı deməyim öcəşənləri
sakitləşdirirdi. Nədən ki, bütün muğamsevərlərin onu özününkü,
həmyerlisi bilməsinin səbəbi məhz budu.
Əlavə izah və şərhə, nəsə
axtarmağa ehtiyac
qalmır. Hərçənd doğulduğu
yer, kökü-köməci bəllidi
Mütəllimin. Yüz il
əvvəl Ağcabədidə Kərbəlayi Ələkbərin
ailəsində dünyaya gəlmişdi.
İldən savayı doğum tarixinə şahidlik edən dəqiq ay
və gün yoxdu. Bir o məlumdu ki, payızda təvəllüd tapıb. Bu barədə soruşanlara
«əzgil dəyəndə doğulmuşam»
söyləyərdi. Dünyadan köçünü sürəndəsə
1980-ci ilin ortasıydı. Yayın nəfəsi
təzə-təzə duyulurdu. Yetmiş bir
yaşını bitirməyə macal tapmayan sənətkar canını götürüb gedirdi. Mənə
elə gəlir, içi özü
qarışıq buna sevinənlər çoxuydu. Ta heç kimin
yerini dar eləməyəcəkdi.
Özününsə «gör-gövdən efirə
yaraşmır» deyib onu
televiziya ekranına buraxmayanlardan,
«iranlı» damğası üzündən fəxri ad almamaq
umu-küsüsündən canı qurtaracaqdı.
Qocalığın gəlişini heç
bir mükafatsız və
danışılanlara görə, vur-tut
iyirmi yeddi manat təqaüdlə
qarşılayan xanəndə sarsılmışdı. O belə
sonluğa layiq deyildi və güman ki, gözləmirdi də. Çox
da sənəti onu xalq məhəbbəti və bir
parça çörək sarıdan heç zaman darda qoymamışdı. Amma
on illər boyu səsi
və yüksək peşəkarlığıyla xalqa, dövlətə xidmətinin
qarşılığını tam
almamışdı. Nə qədər mübahisə doğursa belə, azacıq vicdanı və
insafı olanlar, yəqin, mənimlə
razılaşarlar. Açığı, ölməz
ifasının vurğunu kimi
onun «Qarabağ xanəndələri»
albomuna və «Muğam»
ensiklopediyasına daxil edilməsindən xəbər
tutanda xeyli sevinmişdim. Demək, Mütəllim
ifasıyla muğam dünyasını zənginləşdirmişdi.
Unudulmadığının və zaman-zaman yaşayacağının təsdiqi bir daha ortaya
çıxmışdı. Bir yana baxanda xanəndənin
arxasız-dayaqsız öz «gücünə»
yerini, qiymətini alması adamı nə
qədər sevindirirsə, o biri yandan bəzi məsələlərə
təəccüblənirsən. Doğrudanmı, belə
böyük layihələrdə diqqətdən
kənarda qalmayan sənətkarın radio-televiziyada yada
salınmasına, xatirə və yubiley
gecələrinin keçirilməsinə, adının əbədiləşdirilməsinə
əngəl olası ciddi səbəblər
var. Yalanı yoxdu, həmişə
bu barədə düşünəndə
mənə elə gəlir ki, lazımi
addımların atılmasına səbəb rəsmi, bürokratik əngəllərdən daha çox, qeyrət məsələsidi.
Belə olmasıydı, hələ iyirmi beş il əvvəl xalq musiqisinin yorulmaz tədqiqatçısı,
mədəniyyətimizin cəfakeşi Firudin
Şuşinski Azərbaycan
Televiziyasında müəllifi və aparıcısı olduğu «İfaçılıq sənəti»
verilişini Mütəllim Mütəllimovun
ifasında «Mirzə Hüseyn segahı»yla
başlamazdı. Onda hələ
ölkəmiz müstəqil deyildi. Firudin Şuşinski heç nəyə məhəl qoymadan dünyasını dəyişmiş
Mütəllimin səsini əsirlikdən, unudulmaqdan
qurtarmışdı.
Xanəndə Mütəllimlə bağlı həmsöhbətimlərin
sırası genişdi. Oğlu Qəhrəman,
qızı Dilguşə, nəvəsi, adını yaşadan Mütəllim, xalq
artisti Canəli Əkbərov, sənət
vurğunu, xeyriyyəçi Arif Mədətov, qocaman
tarzən Firudin Ələkbərov, onun həmkarı Valeh Rəhimov
və başqaları məxsusi ehtiram və
yanğıyla xatırladılar onu.
Həmsöhbətimin ən yaşlısı Firudin müəllimin tanınmış muğam ifaçısı qırxıncı
illərdən tanıması, o zamankı
dövlət estradasında, filarmoniyada,
«Azkonsert»də birgə çalışmaları, el məclislərində və rayonlarda
konsertlərdə iştirakı barədə söylədikləri
daha maraqlıdı: «Bir
dəfə ona çoxdan
deyilmiş toyun gününü unudub, başqa məclisə gedən Müətəllimi
birinci sifarişçi
cəzalandırmaq qərarına gəlir. Özü
də məhz toy günü,
necə deyərlər, sənətkar iş
başındaykən. Xanəndəni camaat
bu kənddə gözlədikləri halda, sorağı qonşu
kənddən gəlib. Xəbəri həmin kənddən
növbəti məclisə təşrif buyurmuş
qonaq gətiribmiş. Mütəllimin onu saymadığını düşünən
birinci sifarişçi
sarsılır və heyfini almaq üçün həmin
yerə yollanır. O mağara daxil olanda xanəndə həmişəki
təki şövqlə oxumağındaymış.
Çağırılmamış qonaq
adamların diqqətlə qulaq
asdığını görüb, ayaq saxlamaq məcburiyyətində
qalır. Muğam dəstgahı bitir. Bu ifaya
hayıl-mayıl qalan
tamaşaçıların gözləri dolur,
alqış sədaları göyə yüksəlir. Sən
demə, acıqlı qonaq da
bu ifaya laqeyd qala bilmədiyindən
əli-qolu boşalır. Mütəllimə xətər toxundurmaq əvəzinə, ona
yaxınlaşaraq, «sənətin qanının arasına girdi» deməklə ordan
uzaqlaşır».
1963-cü ildən xanəndəylə ünsiyyətdə
olmuş Canəli müəllimin
ağızdolusu danışdıqlarından bir-iki
yarpaq: «Ləyaqətli kişiydi,
abır-həya mücəssəməsiydi. Ailəvi get-gəlimiz
vardı. Böyüyün-kiçiyin yerini gözləyən, pərdə saxlayan adamıydı. Sənətinəsə
söz ola bilməzdi.
Bizim böyük xanəndələrimiz
içərisində hörməti gözlənilənlərdəniydi.
Ona «əmi» deyə müraciət
olunardı. Mən bu fikirdəyəm ki, nə qədər xalqımız var, o yaşayacaq,
seviləcək».
Xanəndədən yadigar lentlər
çox deyil.
1951 və 1963-cü illər
arası yazılan «Mirzə Hüseyn segahı» (iki variantda), «Bayatı Şiraz», «Orta Mahur», «Çahargah» muğamları, «Apardı
sellər Saranı», «Şirin olur» və «Nazlı yarım» mahnıları, ölümündən bir
az qabaq Rafael Hüseynovun onunla müsahibəsi və ola bilsin daha
bir-iki xırda-para şeydən savayı, radionun fondunda nəyinsə qaldığı
söylənmir. 1967-ci ildə Hövsanda el şənliyində ifa etdiyi «Bayatı Qacar» muğamını həvəskarların maqnitofona
yazması faktı məlumdu. Həmin ifanı audiokasetdə
bu günədək tarzən Valeh Rəhimov qoruyub saxlayır. Bir də ki, Bakıda xanəndənin sənətini çox yüksək qiymətləndirən
Kürdəxanı və
Hövsan kəndlərində
məhərrəmlik aylarında
məxsusi dəvətlə
müəyyən məclislərdə
mərsiyyələr oxuduğu
bəllidi. Ehtimala
görə şəxsi
əllərdə həmin
məclislərə şahidlik
edən lent yazıları
da mövcuddu. Televiziyayasa
buraxılmadığından, təəssüf ki, heç bir təsvirli material yoxdu.
Seymur Elsevər
Mədəniyyət.
- 2009.- 23 dekabr.- S. 5.