Bənzər o, bir qocaman dağa ki...
«...1995-ci ilin yayı idi. Avqustun 25-də mənim 60
yaşım tamam olmalı idi. Ulu öndər Heydər Əliyev
vətəndaş müharibəsinin ilk ocaqlarını
söndürmüşdü. Gərginlik nisbətən sakitləşmişdi.
Soyulmuş, talanmış bir ölkənin yaralarını
sağaltmağa çalışırdı, eyni zamanda gələcəyinin
layihəsini işləyirdi. İyun ayı idi. Əslində
mən 60 illiyimi qeyd etmək fikrində deyildim. Ölkənin
bu vəziyyətində yubiley keçirmək arsızlıq
kimi görünərdi. Şair Ramiq Muxtar mənə
yanaşdı. Dedi: «Sədərək» şirkəti var, sizin
yaradıcılıq gecənizi keçirmək istəyir.
Etiraz etmək istədim. Sözümü yarımçıq
qoydu: «Anar müəllimlə danışmışıq,
şirkət vəsait ayırıb, Mədəniyyət
Nazirliyi iyunun 26-sı üçün filarmoniyanı verib».
Mən fakt
qarşısında qaldım. Xülasə, gün gəlib
çatdı. Səhər Anarla görüşdük, dəvətnamələr
paylanmışdı. Anar Prezident Aparatına, ulu öndər
Heydər Əliyevə dəvətnamə göndərməyimi
məsləhət gördü. Dedim ki, bu qədər
işin-gücün içində mən də dirənim ki,
ad günümü edirəm. Ayıbdı! Anar bir an susdu.
- Bəs sonra biləndə
ki, ölümdən qurtardığı bir adamın
yaşı olub, bir dəvətnamə də göndərməyib,
ona necə təsir edər? Sənə, mənə ayıb
olmazmı? Biz dəvətnamə göndərək. Onsuz da
işi başından aşır. Prezidentin vaxtı dəqiqə-dəqiqə
hesablanıb. Prezidenti dəvət etmək ona sayğı deməkdir.
Əlbət ki, gəlməyə vaxtı olmayacaq.
- Düz deyirsən, dəvətnamə
göndərmək lazımdır.
Göndərdik. Anar
Prezidentin köməkçisinə zəng etdi. Bir saat sonra hər
şey dəyişdi. Heydər Əliyev kimi bir dahinin məntiqi
də, təsəvvürü də çaşdırıb
mat qoyması təbiidir. Belə olmasa, o, ulu öndər Heydər
Əliyev olmazdı».
Bu əhvalat 1995-ci ilin
yayında baş verib, tarixin on beş il öncəki səhifələrinə
yazılıb. Düzü, əksəriyyətimiz həmin yay
bizim həyatımızda nələrin baş verdiyini
çoxdan unutmuşuq. Amma xalq şairi, bütün Azərbaycanın
nəğməkar şair kimi çox sevdiyi Fikrət Qoca həmin
95-ci ilin yayını, ənənəyə xilaf
çıxaraq (adətən, yubileylər ləngidilir
axı...) vaxtından əvvəl keçirilən 60 illiyini,
ölkənin çox ağır zamanlarında dövlət
başçısının onun yubileyinə təşrif
buyurmağını, fasilədə Azərbaycan
yazıçıları ilə səmimi söhbətini
ömür vəfa etdiyi qədər xatırlayacaq.
Çünki Fikrət müəllim, bütövlükdə
Azərbaycan mədəniyyətindən ötrü əməyi
keçmiş, istedadı ilə mənəviyyatımızı
zənginləşdirmiş bütün insanlar kimi,
xalqımızın ulu öndərinin
qayğısını, diqqətini şəxsən hiss edib.
Vəfatının növbəti
ildönümünü kədərlə
andığımız Heydər Əliyevin istər sovet
dönəmində, istərsə də müstəqillik illərində
mədəniyyətimizin inkişafı, tanınması
üçün gördüyü işləri, mədəniyyət
insanlarının istedadına daha geniş meydan verilməsinə
göstərdiyi daimi qayğını unutmaq, bütün
bunların üstündən sükutla keçmək, ən
azından vicdansızlıq olardı. Düzdür, sovet
hakimiyyəti illərində bu sayaq diqqəti,
qayğını açıb-ağartmaq, mətbuat vasitəsilə
yaymaq o qədər alqışlanmasa da, mədəni mühitə
bir qədər yaxın olanlar nələrin baş verdiyindən,
hansı əsərin uğurunda kimin xidmətinin olduğunu,
kimin güclü əlinin təkan verdiyini yaxşı bilirdilər.
Və bu söhbətlər istər-istəməz dildən-dilə,
eldən-elə yayılırdı.
...Uşaqlığı mənim
kimi sovet vaxtına təsadüf edənlərin yadında
olar: televizorda Azərbaycan filminin göstərilməsi az qala
hadisəyə çevrilirdi. Bəzi filmlərimizinsə təkcə
adını bilirdik, kitabda, jurnalda gördüyümüz
şəkillərindən tanıyırdıq. Səhv eləmirəmsə,
VIII sinifdə oxuyurdum. Həftəlik proqramda «Bir cənub
şəhərində» filminin adını görəndə
çox maraqlandım. Adını eşidib özünü
görmədiyim filmin nümayişini həsrətlə
gözlədim. Həm də təkcə mən yox, məndən
yaşca böyük olan ailə üzvlərimiz də. Film
başladı, baxdım, xoşuma gəldi. Sonra istər-istəməz
içimdəki sualı böyüklərə
ünvanladım: «Burda nə vardı ki, onu göstərmirdilər?»
Qəlbən sovet ideologiyası ilə heç zaman
barışmamış rəhmətlik atamın milli adət-ənənələrin,
yalnız Azərbaycana, Bakıya xas milli koloritin Sov.İKP-nin
göstərişlərinə nə qədər uyğun gəlmədiyi,
«Bİr cənub şəhəri»nin baş qəhrəmanının
sovet adamına oxşamadığına görə
eşitdiklərinə qulaq asdım. İndi dumanlı
xatırladığım həmin söhbətdən mənim
yeniyetmə dünyagörüşüm üçün təzə
və maraqlı bir məqam yaddaşıma ilişdi: «Əgər
Heydər Əliyev o vaxt işə qarışmasaydı, filmi
tamam qadağan edəcəkdilər, müəlliflərin də
başına, kim bilir, nə gələcəkdi».
İllər keçəndən
sonra «Bir cənub şəhərində» filmi ilə
bağlı təkcə mən yox, bütün maraqlananlar
çox şey öyrəndi. Sadəcə, o zaman mənim
uşaq ağlım bir kəşf etdi: «Deməli, dövlət
başçısı sənətə, sənətkara qahmar
çıxmalı, ona yiyə durmalıdır ki, mədəniyyət
inkişaf etsin».
Heydər Əliyevlə cəmi
bir neçə dəqiqə söhbət edən sənətkarlar,
həm də təkcə Azərbaycan və ya postsovet məkanında
yaşayan sənətkarlar yox, dünyaşöhrətli əcnəbi
sənət adamları da bu insanın erudisiyasına, mədəniyyətin
bütün sahələrindən professional nəzəriyyəçi-tənqidçi
səviyyəsində xəbərdar olmasına heyranlıqlarını
gizlətmirdilər. Həm də bu məlumatlılıq təkcə
informasiya, bilik səviyyəsində yox, şüurun intuitiv
qatında idi. Ulu öndər sənəti çox gözəl
duyur və anlayır, həm də öz duyğularını
dəqiq ifadə etməyi bacarırdı. Gəlin
razılaşaq ki, nadir rast gəlinən belə böyük
istedad həm siyasət adamına, həm də söz
adamına eyni dərəcədə lazımdır. O həm də
öz haqqını qorumağı bacarırdı.
Bu yerdəcə
oxucularımızın yadına bir məqamı salmaq istəyirəm.
Böyük bəstəkarımız Tofiq Quliyevin 80 illik
yubileyi qeyd olunurdu. Yubiley tədbirinin sonunda yubilyar minnətdarlığını
bildirərkən ağzından qaçırtdı ki, cənab
Heydər Əliyev, Sizin mənə təbrik məktubunuzu kim
yazıbsa, mənim barəmdə çox yaxşı, səmimi
fikirlər işlədib. Salon ahıl mədəniyyət
xadiminin bu deyimini xəfif gülüşlə qarşıladı.
Əslində, burada qəribə və gözlənilməz
bir şey yox idi. Dünya siyasət və dövlətçilik
tarixində qəbul olunmuş normalara görə istənilən
sənədi, o cümlədən hər hansı məktubu
dövlət başçısının aparatında
çalışan mütəxəssislər yazar. Sadəcə,
qocaman bəstəkarın pərəstişkarları onun səmimiyyətinə,
dövlət başçısına etdiyi ərkə öz
reaksiyasını bildirdilər. Və birdən salonda əyləşmiş
Heydər Əliyev kimsənin gözləmədiyi halda səhnəyə
çıxdı, üzündəki mənəvi zövq ifadəsini
pozmadan çıxışına başladı:
«Əziz Tofiq! Mən sənin
80 illik yubileyin münasibətilə sənə təbrik məktubu
göndərmişəm. Onu da bil ki, mən göndərdiyim
və ümumiyyətlə, yazdığım məktubların
hamısını əvvəldən axıradək
özüm yazıram. Siz də, hamınız da bilirsiniz ki, mənim
dediyim sözlərin hamısı öz beynimdən gələn
sözlərdir, heç vaxt əlimdə kağız
olmayıbdır. Sənin bu yubileyini belə təntənəli
şəkildə keçirməklə biz hamımız
borcumuzu yerinə yetirmişik».
Mərhum Heydər Əliyevin
iştirak etdiyi hər tamaşadan, dinlədiyi hər konsertdən
sonra səhnə arxasına keçib sənətkarlarla
söhbət etməsi sənətsevərlərə bir ədəbi-bədii
müzakirə təsiri bağışlayırdı. O
özü də bunu etiraf edirdi: «Mən sadəcə olaraq gəlib
«sağ olun, çox yaxşıdır» demirəm. Mən
hökmən pyesin özünün, müəllifin, sonra da
tamaşanın quruluşunun məziyyətlərini
saf-çürük etməliyəm. Bu, heç kimdən - nə
məndən, nə də onlardan asılıdır. Bunu
heç kim düşünüb tapmamışdır. Bu, sadəcə,
həmişə, bütün həyatım boyu olmuşdur. 30
il əvvəl Azərbaycanın rəhbəri olduğum
vaxtdan bəri mən biganə qala bilmirəm. Mən öz
fikrimi, öz rəyimi söyləməliyəm. Məsələn,
mən bir neçə dəfə demişəm ki, səhnə
xadimlərinin əməyi ən ağır əməkdir, hətta
şaxtaçıların əməyindən də
ağırdır, dənizdə neft çıxaran
neftçilərn əməyindən də ağırdır.
Bir sözlə, mən bunu təsəvvür edirəm. Mən
teatrın səhnə arxasındakı bütün həyatını
təsəvvür edirəm, səhnədə nələr
baş verdiyini təsəvvür edirəm. Buna görə də
bütün bunları bilərək və qiymətləndirərək
sadəcə «sağ olun, yaxşıdır, sizə təşəkkür
edirəm» sözləri ilə kifayətlənə bilmirəm.
Bunu tamaşaya baxmağa gələn hər kəs edə bilər».
Təxminən iki ay əvvəl
gözəl aktyor, Azərbaycanın xalq artisti Hacımurad
Yegizarovdan müsahibə alırdım. Söhbət gəlib
incəsənətə, mədəniyyətə dövlət
qayğısından düşəndə görkəmli sənətkar
ulu öndərimiz Heydər Əliyevi xatırladı:
- Çox maraqlı insan idi
Heydər Əliyev. Təsəvvür edin, mənim həyatım
barədə elə məlumatları bilirdi ki, onları
yalnız mənim ən yaxın adamlarım billə bilərdi!
Bəs tamaşaların, obrazın təhlili? Onunla hər
ünsiyyət insana xüsusi zövq verirdi. Belə bir insana
xidmət etmək özü bir fəxrdi. Bir dəfə dedim
ki, əgər cavan olsaydım, aktyorluqdan (müsahibim gəncliyində
idmanla, xüsusilə də boksla məşğul olmuşdu) əl
çəkib Heydər Əliyevin mühafizə dəstəsində
işləyərdim. Mənə ondan heç nə lazım
deyildi. Bir aktyor həyatda öz zəhməti ilə nəyi
qazana bilərdisə, mən hamısına özüm nail
olmuşdum. Sadəcə, Heydər Əliyev kimi dahi şəxsiyyətə
xidmət etməyi özümçün böyük şərəf
bilərdim.
Mərhum prezidentimiz Heydər
Əliyevin Azərbaycan mədəniyyətinə
qayğısından, sənət adamlarına hamiliyindən
danışmaqla, yazmaqla bitən deyil. Həm də dahi şəxsiyyətlər
uca dağ kimidir. Ona yaxın olduqca,
böyüklüyünü layiqincə dərk edə bilmirsən.
Amma uzaqlaşınca, əzəmətini daha yaxşı
anlayırsan. Olsun ki, ulu öndərin xarakterinin
bütövlüyünü, dünyagörüşünün
genişliyini, dünyaduyumunun dərinliyini, uzaqgörənliyinin
miqyasını tam qavramaqdan ötrü bizə hələ illər
gərəkdir. Onun ruhuna ehtiram isə Azərbaycana, dövlətimizin
maraqlarına, mədəniyyətimizin inkişafına
töhfəmiz ola bilər.
Bu yazıya sonluq da elə
ulu öndərin özünün müdrik kəlamı ola
bilər: «Xalq bir çox xüsusiyyətləri ilə
tanınır, sayılır və dünya xalqları içərisində
fərqlənir. Bu xüsusiyyətlərin ən yüksəyi,
ən böyüyü mədəniyyətdir».
Gülcahan MİRMƏMMƏD
Mədəniyyət.- 2009.- 11 dekabr.- S. 3.