Qara Qarayevin musiqi dünyası – dünən,
bu gün, sabah
Zəngin və yüksək mədəniyyətə
malik olan xalqımız daim özünün yetişdirdiyi
adlı-sanlı, görkəmli, istedadlı övladları ilə
fəxr edir. Dahi bəstəkar, ictimai xadim, akademik,
böyük müəllim və gözəl insan olan Q.Qarayev
məhz belə nurlu, işıqlı insanlardandır. Ömrü
əbədiyyətə qovuşmuş dahi bəstəkarın
bu gün 91 yaşı tamam olur. Bildiyimiz kimi, Azərbaycan
Respublikası Prezidenti cənab İlham Əliyevin sərəncamı
ilə dahi bəstəkarın 90 illik yubileyi bütün
dünyada böyük təntənə ilə qeyd olundu.
Q.Qarayevin adı Azərbaycan
xalqı üçün daimi və əzizdir. Azərbaycanın
elə bir guşəsi yoxdur ki, orada hər bir kəs bu dahi sənətkarın
musiqi dühasının sehrinə düşməsin, onun
“Yeddi gözəl”, “İldırımlı yollarla” baletlərindən,
“Leyli və Məcnun” simfonik poemasından xəbərsiz olsun.
Q.Qarayev öz əsərləri ilə daim sevilən və
insanı düşündürən sənətkardır,
çünki o, həmişə doğma torpaqdan qüdrət
almış, muğam, aşıq musiqisi, xalq nəğmələri
kimi milli musiqimizin saf çeşməsindən su
içmişdir.
Eyni zamanda Q.Qarayev bəşəri
hörmət qazanmış sənətkardır.
Çünki sənət yolunda yeni cığırlar
açaraq, yalnız özünəməxsus üslub
yaratmış bəstəkar təkcə öz
xalqının deyil, həm də dünya musiqi tarixinin
bütün dövrlərinin nailiyyətlərini mənimsəmiş,
dünya musiqi mədəniyyəti xəzinəsini misilsiz əsərləri
ilə zənginləşdirmişdir.
Qudrətli bəstəkarın
irsi son dərəcə geniş və zəngindir. Bunu onun
müraciət etdiyi müxtəlif janr və rəngarəng
mövzularda görmək olar. Demək olar ki, Q.Qarayev
bütün janrlarda eyni coşqunluqla
çalışmış, novatorluğu və bədii cəhətdən
yüksək səviyyəsi ilə fərqlənən yeni əsərlər
yaratmışdır. Bəstəkarın geniş şöhrət
qazanmış və musiqi mədəniyyətinin qızıl
fonduna daxil olmuş baletləri, simfonik poeması, simfoniyaları,
kamera-instrumental əsərləri, kinofilm və teatr
tamaşalarına yazılmış musiqisi bunu bir daha təsdiq
edir.
Qeyd etdiyimiz kimi, bəstəkarın
yaradıcılığı mövzu cəhətdən də
çox zəngin və rəngarəng olmuşdur. Onu ən
müxtəlif dövrün şair və
yazıçılarının yaradıcılığı,
xalq əfsanələri cəlb edirdi. Bura N.Gəncəvi,
V.Şekspir, A.Puşkin, İ.Servantes, Ö.Xəyyam kimi dahi
korifeylərin adları daxildir. İstər klassik Şərq,
istər müasir məişət və istərsə də
bir sıra dünya xalqlarının mövzularından bəstəkar
eyni ilhamla və məharətlə istifadə edərək
onları özünün təkrarolunmaz musiqisi ilə ölməzlik
zirvəsinə qaldırmışdır.
Q.Qarayevin ən vacib
mövzulara, kəskin həyati konfliktlərə həsr olunan
yüksək idealları, insan mənəviyyatının zənginliyini
və gözəlliyini tərənnüm edən baletləri
həqiqi insanpərvərlik ruhu ilə doludur. İncə,
lirik hisslərlə yazıb-yaradan sənətkar heyranedici
ustalıqla öz qəhrəmanlarının daxili aləminə
nüfuz edir. Bəstəkarın baletləri Azərbaycan balet
sənətinin inkişafında əhəmiyyətli və
keyfiyyət etibarı ilə yeni bir mərhələ
sayılır. Sənətkar öz əsərlərində rəqslərin
əyləndirici ünsürlərə malik olması təsəvvürlərinə
tamamilə üstün gəlmiş, realist musiqili - xoreoqrafik
dram yaratmışdır.
Q.Qarayevin “Yeddi gözəl”
baletində klassik irsə müraciət edilmişdir. O,
keçmiş və qədim bir əfsanə vasitəsi ilə
öz xalqının gözəl mənəvi xüsusiyyətlərini
və azad surətdə sevib-sevilmək arzularını tərənnüm
etmişsə, “İldırımlı yollarla” baletində
müasir dövrün olduqca mühüm bir mövzüsunu-
irqi ayrı-seçkilik və müstəmləkə
xalqlarının azadlıq uğrunda mübarizə
mövzusunu təcəssüm etdirmişdir.
Bəstəkarın
musiqili səhnə əsərləri içərisində
onun C.Hacıyevlə birlikdə yazdığı və milli
opera sənətini zənginləşdirən “Vətən”
operasını da xüsusi qeyd etmək lazımdır. Böyük
vətənpərvərlik ruhu ilə yazılmış “Vətən”
operası öz ideyası ilə bu günlərlə səsləşərək,
vətənpərvərliyi tərənnüm edir, Azərbaycan
gənclərinə vətənə böyük sədaqət
hisslərini aşılayır. Heç təsadüfi deyil
ki, 28 yaşlı sənətkar bu operaya görə SSRİ
Dövlət mükafatına layiq
görülmüşdür.
Azərbaycan simfonik və
kamera-instrumental musiqisinin inkişafında ən mühüm səhifələrdən
biri Q.Qarayevin adı ilə bağlıdır. Onun bu
janrda yazdığı əsərləri bütün
dünyanı gəzərək ən müxtəlif ölkələrin
simfonik orkestrləri tərəfindən ifa olunur. İllər
boyu simfonik musiqinin müxtəlif janrları üzərində
işləyən Q.Qarayev mühüm yaradıcılıq
prinsiplərinə daim sadiq qalmışdır. Bəstəkar,
simfoniya, poema və süitalarında muğamlardan, xalq
mahnı və rəqslərindən, aşıq
yaradıcılığından ustalıqla yararlanmışdır.
Bununla yanaşı, rus, türk, ispan və başqa
xalqların musiqisnin bir sıra xüsusiyyətlərindən
istifadə etmişdir.
Q.Qarayevin
yaradıcılığında onun istedadını eyni dərəcədə
parlaq və maraqlı sürətdə xarakterizə edən
daha bir musiqi sahəsi vardır. Bu, kamera-instrumental musiqidir. Azərbaycan
musiqisi üçun bu sahə olduqca yeni idi. Məhz buna
görədir ki, Q.Qarayevin instrumental-kamera əsərləri
xüsusi ilə diqqətəlayiqdir.Gənc bəstəkarın
Puşkin şeirinin gözəlliyinə valeh olduğu və
“Tsarskoye selo” heykəlinin - sındırdığı su
qabına kədərlə əyilmiş qızın poetik
obrazını musiqi vasitəsi ilə əks etdirdiyi vaxtdan
uzun illər keçsə də, fortepiano üçün
yazılmış əsər bu vaxta qədər radio
verilişlərində və konsertlərdə səslənir.
Bəstəkarın
bütün yaradıcılığı boyu müraciət
etdiyi və yalnız doğma xalqının poetik folklorunu
deyil, həmçinin digər xalqların da lirik şeirlərini
əhatə etdiyi vokal əsərləri onun
yaradıcılıq qüdrəti və əzəmətini
çox gözəl təcəssüm etdirir. Bəstəkarın
romansları, mahnıları bu janrda yazılmış ən
gözəl sənət nümunələridir.
Kinonu öz xarakteri
etibarı ilə “böyük müasir bəstəkarlıq məktəbi”
adlandıran Q.Qarayev, kino musiqisi üzərində də
çox məhsuldar işləmiş, klassikaya çevrilən
əsl sənətkarlıq nümunələri
yaratmışdır. “Leyli və Məcnun”, “Tarixin ibrət dərsi”,
“Uzaq sahillərdə”, “Bir məhəlləli iki oğlan” və
s. kinofilmlərə, “Nikbin faciə”, V.Şekspirin “Antonio və
Kleopatra” dram tamaşalarına yazdığı musiqi onun
yaradıcılığının parlaq səhifələrini
təşkil edir.
Q.Qarayev istedadlı
publisist kimi özünün musiqi-estetik görüşlərini
də son dərəcə inandırıcı və sadə
şəkildə ifadə edib. Müasir bəstəkarlıq
yaradıcılığı üslubundakı tipik və
xarakterik cəhətləri elmi dəlillərə əsaslanır.
Bəstəkarın tutarlı fikirləri və uzaqgörənliyi,
həmçinin Azərbaycan musiqisinə həsr olunmuş məruzə
və məqalələrində də öz əksini
tapmışdır.
Q.Qarayev yaradıcı
kadrların tərbiyəsinə böyük əmək sərf
etmişdir. 1946-cı ildən etibarən Ü. Hacıbəyov
adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında bəstəkarlıq
sinfini aparan Q.Qarayev onlarca bəstəkar yetişdirmiş,
bütöv bir musiqi-yaradıcılıq məktəbi
yaratmışdır. Arif Məlikov,Vasif Adıgözəlov,
Adil Bəbirov və başqaları onun ənənələrini
davam etdirmişlər.
İllər keçəcək,
qərinələr dolanacaq, dahi Azərbaycan bəstəkarı
Q.Qarayev musiqisinin zəngin xəzinəsi insanların ilham mənbəyi
olaraq qalacaqdır. Onun
özünə qarşı sonsuz tələbkarlığından
doğan və bizə qoyub getdiyi irs dərinliyi və zənginliyinə
görə tükənməzdir. Bizdən sonra gələcək
nəsillər bu tükənməz xəzinədə özləri
üçün hər dəfə yeni-yeni tapıntılar kəşf
edəcəklər.
Jalə Qulamova,
sənətşünaslıq namizədi
Mədəniyyət.-2009.-5 fevral.-S.3.