Milli memarlıq elementləri: şəbəkələr
Müasir dövrdə ən
gözəl memarlıq elementi, Azərbaycan
memarlığının ayrılmaz tərkib hissəsi olan,
ta qədim zamanlardan başlayaraq, bu günümüzə qədər
gəlib çatmış Ş Ə B Ə K Ə lərdən
istifadəyə böyük maraq var. Şəbəkə bitkin
bir sənət əsəri olaraq, bütün zamanların
memarlığında ən çətin və yüksək
zövq tələb edən elementlərdən sayılıb. Hazırda
Azərbaycanda bu işlə davamlı məşğul olan,
onun inkişafına və yayılmasına xidmət edən,
adla tanınan şəbəkə ustaları, memarlar var. Şəbəkəni
yaşadan məhz onlardır.
«Azərbaycan dilinin
izahlı lüğəti»ndə şəbəkə
sözü bir neçə anlamda təqdim olunsa da, əsas
olaraq ağacdan, daşdan, metaldan düzəldilmiş
hörgü, barmaqlıq, ornament kimi izah olunur.
Tarix boyu şəbəkələrdən
tək Azərbaycanda yox, qədim Uyğurustandandan
başlamış Balkan yarımadasına qədər
bütün türk dünyasında geniş istifadə olunub.
Təqribən VI əsrə aid olan ən qədim şəbəkə
Özbəkistanla Türkmənistan respublikaları
arasında, Xarəzmdə Torpaqqala deyilən bir yerdə
qazıntı işləri aparılarkən tapılıb. İlk
şəbəkələr müstəvi şəklində
deyil, cam formasında olub. Belə bir lap qədim şəbəkə
Orta Asiyada qorunub saxlanılır. Bəllidir ki, qədim
zamanlarda indiki kimi böyük şüşələr
istehsal edilmirdi. Uzağı 10-15 sm-lik şüşələr
hazırlanırdı. O çağlar bu şüşələri
bir yerə toplamaq, yapışdırmaq üçün gəcdən
istifadə edirdilər. Öncə xaotik
düzülüşdən yararlansalar da, sonralar bu iş bir qədər
mükəmməlləşdi: xaos həndəsəyə
çevrildi. Gözəllik və həndəsi tənasüblük
birlikdə baxımlı sənət əsərləri yaratdı.
Getgikcə şəbəkələrdən dekorativ element kimi
istifadə olunmaqla, naxışlandırmaya də önəm
verdilər.
Dünyada, eləcə
də Azərbaycanda şəbəkənin iki növü var-
Ş Ə M S İ və C Ə F Ə R İ. «Şəms» ərəb
dilində günəş deməkdir- bu şəbəkələr
günəşə bənzəyən radial bir kompozisiya
olduğundan elə bil ki, şüalanma verir. Şəbəkənin
adı burdan yaranıb. Şəmsilərdə rənglər
bu ardıcıllıqla düzülür: lap mərkəzdə
sarı rəng, sonra narıncı, qırmızı, göy,
yaşıl və ya bənövşəyi. Burda spektr elə
götürülür ki, şəmsin ən isti yeri sarı
olur, sonra qızarır və bənövşəyiyə qədər
yayıla bilir. Şəmsi şəbəkələr mütləq
xırda elementlərdən yığılır və
çox zaman mismarsız, yapışqansız bir-birinə
geydirilir. Şəbəkənin hər xırda elementinin
adı A L Ə Tdir. Alətlər qəliz quruluşda olub, ucluqları
bir-birinə geydirilir. Bu birləşmə riyaziyyatdakı
«Qovşaqlar nəzəriyyəsi»nə («Teoriya uzlov») əsaslanır.
Elə şəbəkələr var ki, bir nöqtədə
32 element birləşə bilir. 32 aləti bir yerdə birləşdirmək,
çox çətindir, fövqəladə bir şeydir. Adətən,
6 x 8 x 12 alət bir yerə yığılır ki, bu da asan
başa gəlmir. 32 alət yüksək sənətkarlıq
nümunəsidir. Orta Asiyada, İranda - Təbrizdə, Ərdəbildə,
Azərbaycanda - Şəkidə, Ordubadda, Şuşada, Gəncədə
şəmsilər daha çoxdur.
Şəmsinin əsas materialı çox nazik qalınlıqlı-2mm-lik
şüşədir. Ancaq bu gün belə kiçik ölçülü
şüşələr tapmaq
çətin olduğundan,
adətən, şəmsilər
4 mm-lik şüşədən
hazırlanır. Şəmsini
şüşəsiz, boşluqlarla
hazırlamaq da olur. Şüşə şəmsini möhkəmlədən
alətlərdən biridir.
Şəmsilər yalnız
taxtadan işlənir.
Əsasən onlar möhkəm ağaclardan-
fısdıqdan, qozdan,
palıddan, bəzən
Rusiyanın qara şamından hazırlanır.
Şəbəkəni düzəltməmişdən
öncə taxtanı
çubuq (reyka) şəklində doğrayır,
onu əlif yağında bişirir, qaynadırlar. Lap bu yaxınlara qədər şəbəkə
ustaları bu texnologiyaya dəqiqliklə
əməl edirdilər.
Ancaq indi tələbat artıb, «bazar» sürətlənib deyə, çoxları taxta çubuqlardan «alət» hazırlamaqla kifayətlənir. Belə
olan halda ağac tezliklə keyfiyyətini itirir, müxtəlif ağac qurdu və göbələkləri
onu çürüdür,
məhv edir.
Cəfəri şəbəkələrsə,
adətən, monument halında olur. Bütöv bir müstəvi götürülüb
müxtəlif üsullarla
orda deşik açılır. Məsələn,
Şirvanşahlar sarayındakı
daş pəncərələr
cəfəri şəbəkənin
gözəl nümunəsidir.
Cəfərilər daşdan,
metaldan, gəcdən,
taxtadan hazırlanır.
Türkiyə məscidlərindəki
minbərlər, kürsülərdə
cəfəri şəbəkələr
çoxluq təşkil
edir.
Azərbaycanda daş şəbəkələrin- cəfərilərin
tarixi XII əsrə gedib çıxır. Qusar rayonunda Şeyx Cüneydin türbəsində XVI əsrə
aid şəmsi şəbəkəli sənduqə
var. Şəkidə,
Ordubadda XVIII, Gəncədə,
Şuşada XIX əsrə
aid şəbəkələr
bu günümüzə
qədər gəlib çatıb. Ancaq bu tarix bir
qədər də əvvələ gedir. Azərbaycanda miniatür sənəti XIII əsrdən
bəllidir. «Kəlilə
və Dimnə»yə, Firdovsinin «Şahnamə»sinə, Rəşid-əd-Dinin «Cam-ət-Təbarrüq» kitabına
çəkilmiş çox
zərif illüstrasiyalar
var. Azərbaycan rəssamlarının çəkdiyi
bu illüstrasiyalarda gözəl şəbəkə
kompozisiyaları yer alıb. XIII əsr miniatürlərində Monqol
xaqanlarının, Elxanilərin
taxt-xacında, onların əyləşdiyi
binanın pəncərə
və qapılarında
şəbəkələr olduğunu görürük.
Aydındır ki, çox qədim şəbəkəni bu gün tapmaq mümkün deyil. Şəbəkə taxtadandır
deyə, çürüyür,
yanğından, müharibələrdən
dağılıb məhv
olur. Təəssüf
ki, biz yalnız
son 30-40 ildə abidələrimizi abidə
kimi dəyərləndirməyə,
memarlıq elementlərini
qorumağa başlamışıq.
Bu səbəbdən qabaqlar gözəl şəbəkəli evləri
söküb yerində
təzəsini tikəndə,
ona sənət əsəri kimi baxılmayıb. Beləcə,
şəbəkələr qorunmayıb.
Gəncədə, Bakıda
Təzəpir məscidinin
minbəri şəbəkəlidir.
Orbubadda, Şəkidə,
Bakıda-Hacı Zeynalabdin Tağıyevin sarayında (indiki Tarix Muzeyi), Nizami muzeyinin bədii-tərtibatında
şəbəkələrdən gen-bol istifadə olunub. Son illər İçərişəhərdə
Cümə məscidinin
bərpasında, İçərişəhərdə
«Lukoyl» neft şirkəti prezidentinin iqamətgahında müasirləşmiş
daş şəbəkələr
işlənib. Şəbəkələr,
adətən pəncərəyə
qoyulsa da, burada şəbəkə
divarda işlənib.
Bakıda, Sumqayıtda
bir çox şadlıq evlərinin fasadlarında, şəxsi
evlərdə, villalarda
şəbəkədən istifadə edilir. Dövlət qurumlarından
- Heydər Əliyev Fondunun binasının fasadında çox böyük şəbəkə
işlənib. Azərbaycanda,
bəlkə də dünyada ən böyük şəbəkə
odur. Təzəpir məscidində tikilən
yeni mədrəsədə
və şeyxin iqamətgahında da şəbəkələr var.
Bakıda, Şəkidə,
Naxçıvanda şəbəkə
işləmək ailə
ənənəsi sayılır.
Yeni şəbəkə
qurmaq çox çətin işdir. Ciddi hesablama və dəqiqlik tələb edir. Azərbaycanda ən çox tanınan, işi yüksək dəyərləndirilən, az
qala məktəb yaratmış şəbəkə
ustası- şəkili
usta Əşrəf idi. Dünyasını dəyişib. Onun sənətini oğlu davam etdirir. Bakıda usta Rövşən, şuşalı
usta Rafiq mükəmməl el sənətkarlarıdır.
Fimar Asimqızı
Mədəniyyət.- 2009.- 7 fevral.- S. 14.