Azərbaycan qalaları
Çox vaxt müəyyən bir məsələ
haqqında əsl həqiqəti öyrənmək
üçün yazılı tarixi mənbələr kifayət
etmir. Bu zaman əsrlərin daş yaddaşı olan abidələrə-qalalara,
bürclərə, məscidlərə, ibadətgahlara və
s. müraciət etmək lazım gəlir.
Azərbaycan ərazisində
belə abidələr kifayət qədərdir. Bu cəhətdən
qalalar diqqəti daha çox cəlb edir. Əzəmət,
vüqar, yenilməzlik rəmzi olan qalalar xalqımızın
öz torpağına necə möhkəm bağlı
olduğunun daha bir göstəricisidir. Qız qalası, Ramana
qalası, Mərdəkan qalası, Koroğlu qalası, Əlincə
qalası və onlarca digər qalalarımız həm də
yüksək tarixi memarlıq dəyərlərinə malikdir.
El sənətkarlarımız özlərinin bütün sənət
təxəyyülünü, arzu-istəklərini, xalqın bədii-estetik
və mənəvi duyumunu qalalarda da əks etdirmişdir.
Azərbaycanda ən qədim qalalar sillop tikintiləridir.
Sillop tikintiləri
Eneolit, ən çox Son Tunc, III Dəmir dövrələrinə
aiddir. Erkən orta əsr qəsr və qalaları son sillop
tikintiləri sayılır.
Sillop tikintilərinin
adı qədim yunanlar tərəfindən əfsanəvi nəhənglərə
(silloplara) aid edilən Migena mədəniyyəti tikilisinə
verilmiş və Meqalit abidələrinə aid edilmişdir. Meqalit
tikintilər təbii və ya kobud yonulmuş iri sal
daşlardan hörülmüş abidələrə deyilir. Menhir,
dolmen, örtülü sərdabə, İromlex, daş qutular,
sillop tikintilər meqalit tikintilərə aiddir.
Sillop tikintilərin əsas
xüsusiyyəti onların iri və yonulmuş qaya
daşlarından, inşaat məhlulu (gəc, sement) işlədilmədən
tikilməsidir. Bu qalaların giriş yolu, adətən, bir
yerdən olurdu, təhlükə zamanı qapını əvəz
edən iri sal daşlarla bərkidilirdi. Sillop qalalar yerləşdikləri
ərazinin relyefinə uyğun olaraq düzbucaqlı, trapesiya,
oval və başqa planlarda tikilirdi.
Sillop tikintiləri
İtaliyada Balcar və Malta adalarında, Mərkəzi və
Cənubi Amerikada, keçmiş SSRİ ərazisində
(Krım, Sibir və s.) mövcuddur.
Azərbaycan ərazisindəki
sillop tikintiləri eramızdan təxminən min il əvvələ
aid tikililərdir. Aparılan arxeoloji tədqiqat işləri
göstərmişdir ki, sillop qalaları Azərbaycanda
çox geniş bir ərazidə, xüsusən Kiçik
Qafqaz dağları ətəklərində və
Naxçıvan ərazisində yayılmışdır. Yerli
əhali bu tikintiləri «qalaça» və ya
«hörüldaş» adlandırır.
Kiçik Qafqaz
rayonlarının sillop tikintilərindən fərqli olaraq,
Naxçıvan ərazisindəki bəzi qalaçaların
müdafiə divarları yonulmuş nəhəng daşlardan
hörülmüşdür. Bunlardan İlk Dəmir
dövrünə aid Oğlanqala özünün miqyası və
möhtəşəmliyi ilə seçilir.
Azərbaycanın qədim
qalaları bir, iki və üç divardan ibarətdir. Üç
cərgə divarı olan qalalar müdafiə
üçün daha möhkəm və əlverişli idi. İlk
və üç cərgəli sillop qalaların divarları
bir-birindən 10-15 m aralı olub, bir-birinə paralel şəkildə
tikilmişdir.
Qeyd edək ki, Azərbaycanda
sillop tikintiləri ilk dəfə 1927-ci ildə
İ.İ.Meşşaninov tərəfindən müəyyən
edilmişdir. Bu abidələrin geniş ərazidə qeydə
alınıb öyrənilməsi isə Azərbaycan
arxeologiyasının əsasını qoymuş tədqiqatçılardan
biri olan görkəmli alim İ.M.Cəfərzadənin adı
ilə bağlıdır. Azərbaycanda 1948-ci ilədək
120-yə qədər sillop tikintilər məlum idi.
1961-1963-cü illərdə
Azərbaycan EA Tarix İnstitutunun yaratdığı arxeoloji
ekspedisiya Xaçbulaq yaylağında Tunc dövrü
kurqanlarını və daş qutu qəbir abidələrini tədqiq
edərkən, burada bir neçə sillop tikintilərini də
qeydə almışdır (Nağaradağ,
Çobandaşı).
Arxeoloji tədqiqatların
nəticələri göstərir ki, Azərbaycanda
qalaların əsasən üç tipi olmuşdur:
I. Məbədləri və
din xadimlərinin əmlakını qorumağa xidmət edən
qalalar. Ləkit məbədi (Qax rayonu), Yovur qala (Ağdam
rayonu), Xanəgah (Pirsaat çayı kənarında) və s.
qalalar bu qəbildəndir.
II. Feodal şəhərlərinin
yaranması ilə meydana gəlmiş şəhərtipli
qalalar. Bu tipli qalalar bəzən iki və üç qat
divarlarla və xəndəklə əhatə olunurdu. Bu qalalar
üçün dördkünc, dairəvi və yarımdairəvi
bürclər xarakterikdir. Qəbələ, Dərbənd, Beyləqan
və Bakı qalaları şəhər tipli qalalara
misaldır.
III. Sığınacaq rolu oynayan
qalalar. Bunlar daha möhkəm və əlçatmaz yerlərdə
tikilirdi. Məsələn, Çıraqqala, Cavanşirqala, Əlincə
qala, Gülüstan qalası, Qız qalası, Buğurt
qalası və s.
Uzaq keçmişin
yadigarı olan bu abidələr xalqımızın tarixini, mədəniyyətini
öyrənmək baxımından dəyərli mənbələrdir.
Onları sevə-sevə qoruyub saxlamaq, təbliğ etmək,
gələcək nəsillərə çatdırmaq bizim
borcumuzdur!
Afina Abdullayeva,
Mədəniyyətşünaslıq
üzrə
EMM Mədəni
İrs şöbəsinin əməkdaşı
Mədəniyyət.- 2009.- 13 fevral.- S. 4.