Ulu tariximizin yadigarları...
İçərişəhər
-keçmişimizin gələcəyə əmanəti
Evləri dəcəl
uşaqlar kimi bir-birinin belinə dırmaşan, dar-dolanbac
küçələri labirinti xatırladan, hər
daşı min bir xatirə danışan İçərişəhər!
Bu məkan haqqında bir çox tarixi mənbələrdə
olduqca maraqlı məlumatlara rast gəlmək
mümkündür. Tarixi məlumatlara görə İçərişəhərin
“yaşı” eramızdan əvvəllərə gedib
çıxır. Hətta, bəzi qaynaqlarda İşərişəhərin
4 min ildən artıq yaşı olduğu göstərilir.
Qədim İpək
yolunun üstündə salınmış bu məkan
bütün əsrlərdə Şərqlə Qərb
arasında mühüm körpü rolunu oynamış,
iqtisadi, siyasi, mədəni əlaqələrin
inkişafında müstəsna əhəmiyyət kəsb
etmişdir. Əcnəbi səyyahlar, tarixçilər, şərqşünaslar
öz əlyazmalarında, yol qeydlərində, gündəliklərində
İçərişəhər haqqında rəngarəng məlumatlar,
fikirlər, mülahizələr söyləmişlər.
Hazırda 22 hektara
yaxın ərazini əhatə edən İçərişəhərin
arxitektura baxımından diqqətçəkən tikililəri
sırasında Qala divarları, Şirvanşahlar Saray
Kompleksi, Qız Qalası, qədim bazar, məscid, karvansara,
hamam, habelə ötən əsrlərdə tikilmiş evlər
və binalar diqqəti xüsusilə cəlb edir. Bəzi
tarixçilər İçərişəhərin Qala
divarlarının Dəmirqapı Dərbəndin qala
divarları ilə oxşar arxitekturaya malik olduğunu söyləyirlər.
Tarixçilərin,
arxeoloqların və etnoqrafların tədqiqatlarından və
aparılan araşdırmalardan məlum olur ki, İçərişəhər
zaman-zaman yadelli qəsbkarların,
işğalçıların dagıdıcı
hücumlarına məruz qalib. Bu müharibələr, qarət
və soyğunçuluq xarakteri daşıyan hərbi
yürüşlər İçərişəhərin “taleyinə”
təsirsiz ötüşməyib. XVII-XIX əsrlərdə,
o cümlədən XX əsrin əvvəllərində
yadelli işğalçıların qurudan və dənizdən
Bakıya olan hücumları intensiv xarakter almış, daha
böyük tarixi itkilərlə nəticələnmişdir.
Deyilənlərə
görə, vaxtilə İçərişəhərdə
28 məhəllə olub. Burada Şərq memarlıq
üslubunda tikilmiş məscidlər, karvansaralar, hamamlar və
digər abidələr avropalı səyyahlarıın, şərqşünasların,
alimlərin böyük marağına səbəb olmuş,
onları zaman-zaman heyrətləndirmişdir. Təsadüfi
deyil ki, orta əsrlərin məşhur səyyahları
Cenkinsonun, Marko Polonun, Afanasi Nikitinin, fransız yazarı
Aleksandr Dümanın (ata) və başqalarının səyahətnamələrində,
yol qeydlərində, gündəliklərində bu məkan
haqqında maraqlı məlumatlara rast gəlmək olur.
İçərişəhərin
bərpası və təmirinə ilk dəfə olaraq
1924-1925-ci illərdə başlanılıb. İkinci Cahan
savaşından sonra, 1945-ci ildə bərpa işləri davam
etdirilmişdir. Hazırda İçərişəhər
Dövlət Tarixi Qoruğu YUNESKO-nun Dünya Mədəni
İrsi Siyahısına daxil edilmişdir.
Şirvanşahlar
sarayı - dövlətçiliyimizin,
özgürlüyümüzün möhtəşəm rəmzi
İçərişəhərin
memarlıq tacı sayılan Şirvanşahlar Saray Kompleksi Azərbaycan
xalqının qədim və zəngin mədəniyyətinin
möhtəşəm rəmzidir.
Tarixi mənbələrdə
qeyd olunur ki, 1191-ci ildə Şamaxıda baş vermiş
güclü zəlzələdən sonra Şirvanşah
Axsitan müvəqqəti olaraq paytaxtı Bakıya
köçürür. Bu zamandan etibarən, yəni XII əsrin
sonu - XIII əsrin əvvəllərində Şirvanşahlar
Bakının inkişafına qüvvətli təkan verir,
böyük quruculuq işlərinə başlanılır. Həmin
dövrün məhsulu olan binaların, qala divarlarının,
müdafiə xarakterli hərbi tikililərin və digər
arxitektura nümunələrinin az bir hissəsi
çağdaş zəmanəmizədək gəlib
çatmışdır. Bu abidələrin içərisində
ən möhtəşəmi, heç şübhəsiz ki,
Şirvanşahlar Saray Kompleksidir. Tarixi mənbələrin
verdiyi məlumatlara görə, bu saray Şirvanşah I Xəlilüllahın
zamanında, 1420-ci ildə inşa olunmuşdur. Sarayın tam
tikilişi isə 30 il ərzində tədricən, hissə-hissə
davam etdirilmiş və nəhayət, 1585-ci ildə “Şimal
darvazası”nın inşası ilə başa çatmışdır.
Müasir tarix kitablarında bu tikili “Şirvanşahlar Saray
Kompleksi” adlanır. Kompleksə 1420-ci illərdə tikilmiş
Şah sarayı, ona bitişik olan və 1450-ci ildə
tamamlanmış divanxana binası, 1442-ci ildə
ucaldılmış minarəli məscid, 1435-ci ildə
Şirvanşahlar ailəsinin şərəfinə
salınmış türbə, habelə 1450-ci ildə saray
alimi Seyid Yəhya Bakuvinin şərəfinə tikilmiş
türbə daxildir.
Şirvanşahlar saray
ansamblına daxil olan tikililər ərazinin relyefinə
uyğun olaraq 3 səviyyədə - aşağı yarusda,
orta hissədə və lap yüksək təpəlikdə
qruplaşdırılmışdır. Saray binası 2 mərtəbədən
ibarətdir. Birinci mərtəbədə 27 otaq, ikinci mərtəbə
isə 25 otaq vardır.
İçərişəhərin
ən hündür nöqtəsində yerləşən
Şirvanşahlar sarayı, hündür portalı, minarəli,
günbəzlə tamamlanan binaları, ornament və kitabələrinin
təkraredilməz incə oyma təsvirləri, yüksək bədii
zövq və ustalıqla yaradılmış detalları, son
dərəcə zərif və qüsursuz daş
hörgüsü, əsrlər boyu öz təravətini
saxlayaraq zəmanəmizədək gəlib çatmış
memarlıq texnikası, interyer və eksteryer dizaynı
baxımından da diqqəti cəlb edir. Sarayın klassik
Şərq arxitekturasının nadir incilərindən
sayıla biləcək nəbati və həndəsi ornamentlərlə
süslənmiş əzəmətli portalını çox
zaman donmuş musiqi də adlandırırlar. Saray kompleksin
maraqlı tikililərindən biri də divanxanadır.
Buradakı giriş qapısının uzərindəki
yazı da binanın təyinatından xəbər verir. Divanxana
təyinatına gorə dövlət işlərinin kecirildiyi
yerdir. Divanxana binası, həmçinin şahın öz əshabələri
və saray əhli ilə müxtəlif məsləhət və
məşvərətlər keçirdiyi, mühüm qərarlar
qəbul edilən məkan olmuşdur. Divanxanaya daxil olan yerdə,
qapının üstündə Qurani-Kərimdən
götürülmüş yazıda deyilir: “Allah öz istədiyi
insanları düz yolla aparır”.
Şirvanşahlar
sarayının bir çox sirlərini özündə gizləmiş
tikililərdən biri də Şirvanşah I Xəlilüllahın
anasının və oğlunun dəfn olunduğu türbədir.Türbənin
giriş qapısının sağ və sol tərəfindəki
daş medalyonların üzərində ərəb əlifbası
ilə “Allah, Məhəmməd, Əli” sözləri və
memarın adı həkk olunub. Bu sözlər iki dəfə
təkrar olunur. Türbənin giriş qapısında daha bir
yazı var: “Mərhəmətli Böyük sultan Xəlilüllah
hicri tarixlə 839-( miladi tarixlə 1436) ildə bu müqəddəs
türbəni anasının və oğlunun xatirəsinə
tikdirimişdir.” Yuxarı hissəsini Qurani-Kərimdən
götürülmüş sözlər bəzəyən
portalin sağ və sol tərəfində damcışəkilli
iki daş medalyonun hər birində isə iki dəfə təkrar
olunan “Memar Əli” sözləri həkk olunub. Maraqlıdır
ki, bu yazılar uzun illər boyu gizlin qalmışdır.
Memarın daş medalyonların üzərində həkk
olunmuş adını heç kəs oxuya bilməmiş,
yalnız 1945-ci ildə sarayda tədqiqat işləri aparan Azərbaycan
alimləri bu gizlin yazını oxumağın sirrini
tapmış və oradakı sözləri oxumuşlar.
Xüsusi maraq doğuran
və xalq arasında “Dərvis türbəsi” kimi
tanınmış Seyid Yəhya Bakuvinin məqbərəsi isə
sarayın cənub hissəsindədir.
Orta əsrlər
İslam mədəniyyətinin nadir nümunələrindən
olan hamamxana binası isə Şirvanşahlar sarayının
xüsusi maraq doğuran tikililərindəndir. Hamamxana
sarayın ən aşağı hissəsindəki həyətdə,
demək olar ki, yerin altında yerləşir. Bu tikili Şərq
hamamlarına xas olan bütün spesifik cəhətlər nəzərə
alınmaqla heyrətamiz bir ustalıq və texnika ilə
inşa edilmişdir. Digər tikililərə nisbətən
daha çox dağıntıya məruz qalmış
hamamxanada hovuz, suyun qızdırılması üçün
külxana, təklikdə çimmək üçün xəlvətxana,
nəhəng su tutumu olan yeraltı kəhriz və sair diqqəti
cəlb edir. 1733-cu ildə Şirvanşahlar sarayında
olmuş avropalı səyyah Lerx hamamxanaya heyran
qaldığını bildirib.
Şirvanşahlar
sarayı 1964-cü ildən qoruq-abidə elan olunmuş, 1997-ci
ildə isə Şirvanşahlar Saray Kompleksi YUNESKO tərəfindən
qorunan abidələr siyahısına daxil edilmişdir.
Qız Qalası - ərən
qalaların “Qız balası”...
İçərişəhərin
ən mükəmməl və sirri bu günədək tam
açılmamış nadir abidələrindən biri də
Qız qalasıdır. Bu unikal tarixi tikili haqqında müxtəlif
mənbələrdə, fərqli məlumatlara rast gəlmək
mümkündür. Əsasən sovet dövrü
tarixçilərinin fərziyyələrinə görə,
Qız Qalası XII əsrin əvvəllərində, monqol
istilaları dövründə inşa edilib.(?!) Bu fikrin tam əksini
söyləyən tədqiqatçılar isə Qız
Qalasının 13,7 metr hündürlüyü olan
aşağı əsas hissəsinin eramızdan əvvələ,
təqribən VII-VI əsrlərə aid olduğunu təsdiqləyirlər.
Bu versiya müəlliflərinin qənaətinə görə,
qalanın yuxarı hissəsi müxtəlif zamanlarda və
dövrlərdə dağıdılmış, sonradan əsas
hissənin üzərində yenidən bərpa olunmuşdur. Bu
bərpalar zamanı qalanın həm ilkin görkəmi dəyişikliklərə
uğramış, həm də onun xarici divarlarına
qalanın ilkin görkəmi ilə səsləşməyən
daşlar hörülmüşdür. Məsələn,
Qız Qalasının bayır tərəfində, cənub-şərq
səmtindəki divarında kufi xətlə
yazılmış və tarixçilərin qənaətinə
görə, sonrakı dövrlərdə qoyulmuş kitabə
diqqəti cəlb edir. Kitabədə “Məsud ibn Davud” adı
aydın oxunur. Bəzi mütəxəssislər bu adın
qalanı inşa etmiş memarın adı olduğunu söyləyirlər.Tarixi
faktlar isə bunun doğru olmadığını sübut
edir. Maraqlıdır ki, elmi tədqiqatların ümumi nəticəsi,
habelə qalanın tikintisində istifadə olunmuş
daşların növü, keyfiyyəti, geokimyəvi tərkibi
daş kitabənin qala divarlarına çox-çox sonralar
hörüldüyünü göstərir.
Qız Qalasının
eradan əvvələ aid olduğunu təsdiqləyən
tarixçilər, hətta bu qalanın bir vaxtlar dənizin
içərisində tikildiyini söyləyirlər. Qalanın
İçərişəhərə doğru 250-300 metr
uzanaraq qapalı liman əmələ gətirdiyi indi də
aydın hiss olunmaqdadır. Maraq doğuran digər cəhət
isə qalanın tikildiyi yerin relyefidir. Qız Qalası şəhərin
cənub-şərq hissəsində, sərt
qayalığın üzərində, eramızdan əvvəlki
sivilizasiyaya məxsus mükəmməl memarlıq bilgiləri
əsasında tikilib.
Qala həm də
memarlıq forması və üslubuna görə dünyada bu
tipli yeganə tikilidir. Nəhəng qayalıq üzərində
salınmış qalanın hündürlüyü 29.5 metr,
diametri 16 metrdir. Orijinal quruluşa malik 8 mərtəbəli
qalanın divarlarının qalınlığı
aşağı mərtəbələrdə 5 metrə,
yuxarı mərtəbələrə qalxdıqca isə tədricən
azalaraq 4 metrə çatır. Qala öz həcminə
görə eyni vaxtda təqribən 250 -300
döyüşçünün müdafiəsini təşkil
etməyə imkan verir.
Qız Qalasının
interyeri də olduqca orijinal biçimli, bənzərsiz
quruluşa malikdir. Burada mərtəbələr divarlara
hörülmüş daş pilləkənlərlə
tamamlanır və bu pilləkənlər qalanın lap
başınadək davam edir. Birinci mərtəbənin tavan
hissəsinin tən ortasından başlayan dairəvi deşik
yuxarıya doğru tədricən daralaraq, qalanın zirvəsində
tamamlanır. Qala iki hissədən ibarətdir. Əsas hissə
silindr formasında, digər hissə isə dəniz tərəfə
uzanmış uzunsov dayaq divar şəklindədir. Bu cür
formaya əsasən orta əsr müdafiə tikililərində
və istehkamlarında rast gəlinir.
Qalanın içərisinin
işıqlanma sistemi də memarın orijinal istedad sahibi
olmasından xəbər verir. Maraqlıdır ki, qalaya
gündüzlər təbii işıq divarlardakı enli dəliklərdən
düşdüyü halda, gecələr tikilinin içərisi
təbii yağla, (ola bilsin ki, neftlə) dolu xüsusi
çıraqların vasitəsilə
işıqlandırılırmış. Burada uzun müddətli
mühasirə zamanı keşikçilərin qidalanması və
hətta su ilə təminatı üçün də şərait
yaradılıbmış. Qalanın içərisindəki dərinliyi
21 metr olan su quyusu bunu təsdiq edir. Bir sıra mənbələrdəki
məlumatlara görə, qalada hətta müxtəlif səmtlərə
aparan gizlin yeraltı yollar da olub. Təəssüf ki, bu yollar
dağılmış, itib-batmışdır.
Əslində Qız
Qalasının hər kəsi heyrətə gətirən
“sirləri” çoxdur. Bu “sirlərdən” biri də onun
birinci mərtəbəsində yuxarıya doğru qalxmaq
üçün daş pilləkənlərin
qoyulmamasıdır. Bəzi tədqiqatçıların qənaətinə
görə, qalaya qalxmaq üçün asma pilləkəndən
istifadə edən keşikçilər sonradan onu yuxarı
qaldırırmışlar. Məqsəd düşmənin
qalaya girəcəyi təqdirdə yuxarı mərtəbələrə
qalxa bilməsinin qarşısını əngəlləmək
olub. Lakin bu məsələdə də alimlər arasında
yekdil fikir yoxdur. Çünki dünya ölkələrinin
tarixində birinci mərtəbəsində
başlanğıc pilləkəni olmayan qalalara rast gəlinmir.
Qız Qalasının açılmayan sirlərindən biri də
onun yan tərəfinə bitişik tikilidir. Bəziləri bu
nəhəng sütunvarı tikilinin guya qalanı saxlayan, ona
dayaq verən köməkçi vasitə olduğunu güman
edirlər. Digərləri isə sütunun içərisinin
boş olduğunu və oradan bizə məlum olmayan məqsədlər
üçün istifadı edildiyi fikrindədirlər. Maraqlıdır
ki, bu məsələdə də alimlər indiyə kimi qəti
bir rəy söyləyə bilmirlər.
Bu unikal tikilinin nə
üçün məhz Qız Qalası
adlandırılması da dürüst məlum deyildir. Bəzi
tarixçilər bu adın rəmzi xarakter
daşıdığını, qalanın olduqca möhkəm,
təslimolmaz, ələkeçməz, bakirə qız kimi
pak və toxunulmaz olması faktı ilə əlaqələndirilər.
Digər versiya müəllifləri isə Qız Qalası
adı altında ümumiyyətlə Azərbaycanda çoxlu
qalalar, tikililər, hətta dağ olduğunu və bu toponimin
dəqiq izahının hələ də tam aydın
olmadığını bildirirlər.
Hazırda YUNESKO-nun
Dünya Mədəni İrs Siyahısına daxil olunmuş
Qız Qalası təkcə Azərbaycanın deyil, həm də
dünyanın nadir sənət incilərindən
sayılır.
Cəlal Tağıyev
Mədəniyyət.-
2009.- 18 fevral.- S. 6-7.