“Leyli və Məcnun”
İslam
Şərqində opera janrının əsasını qoyan
şedevr
Üzeyir bəy Hacıbəyov. Dahi. Sadəcə, dahi.
Bundan sonra, yalnız bundan sonra nə
deyirsən de, nə yazırsan yaz...
Yazım ki...
Azərbaycanın musiqi
beşiyi Şuşada doğulub boya-başa çatan bir gənc
22 yaşında ikən Tanrının bəxş etdiyi istedad
qığılcımları ilə bəlkə də o zaman
özünün də bir o qədər fərqinə
varmadığı Azərbaycan musiqisinin əbədi məşəlini
alovlandırdı. Bu alov hələlik cəmisi bir əsrdir
ki, yanmaqda və yandırmaqdadı. Əbədi məhəbbətin,
ilahinin səsi olan musiqi ilə vəhdətində.
Xəritədə
kiçik bir guşəni, mədəniyyət, musiqi, incəsənət
əzəmətilə isə çox geniş bir
coğrafiyanı əhatə edən Azərbaycanın 22
yaşlı yetirməsi əzəli və əbədi məhəbbətin
ulu Şərq şərqisini - “Leyli və Məcnun”unu
yazdı. Bu notlarla 300 yaşı olan opera Avropasına
alternativlik notası verdi. Bəli, qədim Şərqin Azərbaycan
beşiyində daha bir ilklik də doğuldu. Ruhumuzun
laylası muğamlarımız sayəsində həm də
dünyanın ilk muğam operası yarandı.
“Ah eylədiyim...”
“Leyli və Məcnun”
Üzeyir bəyin ilk operasıdır. 1907-ci ildə yazılan
bu opera 1908-ci il yanvarın 25-də Tağıyev teatrında səhnə
həyatını yaşamağa başladı. İlk
variantda 5 pərdə və 6 şəkildə olan əsər
sonrakı quruluşlarda 4 pərdə, 6 şəkildə
gedirdi. “Leyli və Məcnun”la Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
tarixində yeni bir dövr açılmış, eyni zamanda
müsəlman Şərqində opera janrının əsası
qoyulmuşdur. Məhəmməd Füzulinin eyniadlı
poemasının motivləri əsasında yazılmış
bu operanın libretto müəllifi də Üzeyir bəy
özüdür. O, poemanın ayrı-ayrı məqamlarında
dəyişiklik edib, uzlaşma xatirinə bəzi misraları
qısaldaraq kiçicik əlavələr etsə də, əsas
ideya məzmununu saxlamışdır. Bununla da, orta əsr
Şərq aləminin ziddiyyətli mühitini qabarıq şəkildə
göstərmişdir. Milli muğamlarımızla Avropa
operasının vəhdətindən yaranmış “Leyli və
Məcnun” yeni opera janrının - muğam operasının
ilk nümunəsidir.
“Leyli və Məcnun”un
Şərq mühitində çox populyar və öncədən
geniş auditoriyaya bəlli olan süjetinin ilk musiqi dramı
üçün əlverişliliyini vurğulayan
musiqişünas Fərəh xanım Əliyeva Üzeyir
Hacıbəyovun bu operanı yazmaqla Füzuli poemasını
yeni musiqi janrı üçün ideal şəkildə
reallaşdırdığı qənaətindədir: “Məlum
olduğu kimi, “Leyli və Məcnun” Ü.Hacıbəyovun
dramaturq və librettoçu kimi ilk yaradıcılıq təşəbbüsüdür.
Bəstəkar Leyli və Məcnunun nakam məhəbbətinin
poemadakı fəlsəfi-mistik çalarlara, sətiraltı mənalara,
məcazlara bürünmüş real mahiyyətini - sevilmək,
sevmək və qarşılıqlı məhəbbətlə
səadətə qovuşmaq arzularını ön plana
çıxarır. Hacıbəyovun qəhrəmanları
sanki XX əsrin mürəkkəb və təzadlı
dünyasında yaşayır. Ü.Hacıbəyov tam real
hadisələr axarı yaradır: bu hadisələr XX əsr
Azərbaycanındakı həyat olayları ilə korrelyasiya
edilir. Füzulidə qəhrəmanların
qarşısını real sosial maneə deyil, kainatın
nüvəsində gizlənən ziddiyyətlər, paradokslar
alır, xoşbəxt olmağa qoymur”. “Leyli və Məcnun”
operasının romantik musiqi faciəsi kimi XX əsr Azərbaycan
ədəbi romantizminin bir sıra parlaq xassələri ilə
səsləşdiyini deyən Fərəh xanım, Üzeyir
bəyin muğam vasitəsilə bədii təcəssüm
variantını seçməsini milli-tarixi psixologiyanın bədii
yaddaşının nəticəsi adlandırdı.
Operada ifaçı
faktorunun mühüm əhəmiyyət kəsb etdiyini deyən
musiqişünas, muğamın əsas opera forması kimi tətbiqində
subyektiv faktorun önə çəkildiyini bildirdi.
“Leyli və Məcnun”un
həm də maarifçilik ideyaları və mahiyyəti ilə
dolu olduğunu vurğulayan Fərəh xanım burada şəxsiyyət,
azad seçim, fikir müstəqilliyi, qadın
azadlığı, şəxsi iradə kimi dövr
üçün aktual olan problemlərin qabarıq şəkildə
göstərildiyini əhəmiyyətli hal kimi qeyd etdi:
“Bilirsiniz ki, “Leyli və Məcnun” operası yarananda artıq
Avropa operası özünün 300 illik tarixini
yaşayırdı. Amma onların 300 il öncəki
operasını indi nə eşidən var, nə arzulayan. Nə
musiqisini zümzümə edən var, nə də hər
mövsümdə yeni ifaçıların ifasında
eşitmək üçün teatra axışanlar. Amma ilk
Şərq və Azərbaycan operası indi də
yaşayır. XX əsrin möhtəşəm milli musiqi
barigahını Antey kimi öz çiyinlərində saxlayan
Azərbaycan musiqisinin ən incə, ən zərif səhifəsi
- “Leyli və Məcnun” operası bu gün də sevilir. XXI əsrin
qloballaşma çevrəsində hər şeyin yenisini,
modernini əxz edən, kompyuter zamanının rasional, praqmatik
təfəkkürlü insanları yenə də “Leyli və
Məcnun”un tamaşalarına tələsir, onun musiqisindəki
sehrin gücü və açarını axtarırlar. Hələ
neçə-neçə nəsillər bu hissi yaşamaq
üçün yenə də onun tamaşasına tələsəcək”.
Yenə, yenə,
yenə...
“Leyli və Məcnun”un
bu qədər sevilməsinin ən böyük sirri onun
musiqisindədir. Təsadüfi deyil ki, operanın əsas
musiqi materialı olan muğamlar ənənəvi opera
formalarını - ariya, ariozo, reçitativ, vokal ansamblları
əvəz etmişdir. Qəhrəmanların
obrazlarının açılmasında və musiqi
dramaturgiyasının inkişafında mühüm rol oynayan
muğamlar operanın kompozisiya quruluşuna böyük təsir
göstərmişdir. Əsrlər boyu təşəkkül
tapmış Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
haqqında hərtərəfli təsəvvür yaradan operada
muğamların əsrlər boyu təşəkkül
tapmış ənənəvi təsir gücü,
qavranılma xüsusiyyətləri ustalıqla nəzərə
alınmışdır. Bir çox bitkin səhnələri
muğam üstündə quran bəstəkar muğamların
not yazısını verməmişdir. Bununla bəstəkarın
musiqiçilərə, xanəndələrə öz vokal
imkanlarını nümayiş etdirə bilmək imkanı verən
Üzeyir bəy, muğamları yerli-yerində işlətməklə
ifaçının əsərdən gələn dramaturji əhval-ruhiyyəsini,
hiss və həyəcanlarını tamaşaçıya
ötürə bilməsinə kömək etmişdir. Üzeyir
Hacıbəyovun ev-muzeyinin direktoru Sərdar Fərəcov: “Bu
operanın yaranması ilə Azərbaycanda milli musiqili
teatrın əsası qoyuldu. Bu günə qədər mənə
möcüzə kimi görünən məqam 22 yaşlı
gəncin bu cür ağır yükün altına necə
çiyin verməsidir. Çünki başqa xalqların mədəniyyət
tarixini araşdırdıqda görürük ki, musiqili
teatrın yaranması neçə-neçə nəhəng
insanların, neçə-neçə nəsillərin sayəsində
ərsəyə gəlib. Lakin Üzeyir bəy Azərbaycanda
opera teatrı ənənəsi, yəni opera musiqiçiləri,
opera ifaçıları, xoru, baleti olmadığı halda
qısa bir zamanda həvəskarları və dram artistlərini
toplamaqla, Bakıda olan musiqiçiləri cəm edərək
onlardan mütəşəkkil orkestr yaratmış , öz tələbə
dostları və qohumlarını cəlb etməklə nəticədə
“Leyli və Məcnun” kimi dünyada bənzəri olmayan
möhtəşəm bir operanı səhnəyə qoydu”.
Operanın böyük
çətinliklər hesabına ərsəyə gəlməsinə
rəğmən böyük uğur qazandığını
deyən Sərdar müəllim, elə bu uğurdan ruhlanan bəstəkarın
daha bir neçə mükəmməl opera və operetta
yazdığını bildirdi. Sərdar müəllim bu
uğurlu təməl daşının təkcə bəstəkarın
deyil, ümumilikdə Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin
inkişafına və zənginləşməsinə müstəsna
təsir göstərdiyi fikrindədir. “Azərbaycan ərazisində
yaranan bu opera öz coğrafiyasını genişləndirərək
Qafqazda, Şərqdə şöhrət tapdıqca o
xalqların da musiqisinin inkişafına təsir etdi. Bunu həmin
xalqların musiqiçiləri, bəstəkarları dönə-dönə
vurğulayıblar. Bu isə Üzeyir bəyin, ümumilikdə
Azərbaycan musiqisinin böyüklüyüdür. Elə bu
böyüklük, 100 il əvvəl olduğu kimi, hələ
çox yüzilliklər boyu Azərbaycan xalqını
müşayiət edəcək”.
Muğam operası
olaraq, dünyada analoqu olmayan bu opera 100 il ərzində bir
çox sənətkarların həyatından gəlib
keçmiş, onlara sonsuz tamaşaçı sevgisi
qazandırmışdır. İlk Leyli - Əbdülrəhman
Fərəcovdan və ikinci Leyli - Əhməd bəy
Ağdamskidən başlanan yol sonradan Sona Hacıyeva, Sürəyya
Qacar, Həqiqət Rzayeva, Gülxar Həsənova, Yavər Kələntərli,
Sima Haşımlı, Simuzər Hətəmova, Rübabə
Muradova, Flora Kərimova, Zeynəb Xanlarova, Rəsmiyyə
Sadıqova, Nəzakət Məmmədova, Səkinə
İsmayılova, Qəndab Quliyeva, Mələkxanım Əyyubova,
Simarə İmanova, Gülyaz Məmmədova, Gülüstan Əliyeva,
Nəzakət Teymurova, Aygün Bayramova kimi sənətkarların
simasında özünün səhnə həllini tapıb,
sevilib, alqışlanıb.
“Bildiyiniz kimi, adı
tarix səhifəsinə ilk Məcnunumuz kimi
düşmüş Hüseynqulu Sarabski özündən
sonrakı Məcnunlar üçün əsl məktəb
olmuşdur. Ondan sonra uzun müddət səhnəmizin Məcnunu
rolunu Hüseynağa Hacıbababəyov, Xanlar Haqverdiyev,
Şirzad Hüseynov, Əlövsət Sadıqov, Əbülfət
Əliyev, Qulu Əsgərov, Mais Salmanov, Əli Mehdiyev, Arif
Babayev, Baba Mahmudoğlu, Canəli Əkbərov, Alim
Qasımov, Səfa Qəhrəmanov, Mənsum İbrahimov və
Səbuhi İbayev bu yükü çiyinlərində
daşıyıblar. Amma biz bu operanın qəhrəmanlarından
danışarkən digər rolların
ifaçılarını da unutmamalıyıq. Yəqin ki,
bir çoxları Münəvvər Kələntərlini
Musiqili Komediya Teatrının aktrisası kimi tanıyır. Amma
təsəvvür edin ki, aktrisa 30-cu illərdən
başlayaraq uzun müddət Məcnunun və Leylinin anası
rollarını oynayıb. Bu siyahıya Nofəl, İbn Salam
kimi obrazların mahir ifaçılarının da adı
daxildir. Yəni sadaladığımız,
tanıdığımız və
tanımadığımız nə qədər insanın
adı, nəfəsi, ruhu var bu operanın səhnə həyatında.
Onu da deyim ki, adlarını çəkdiyimiz bu insanlar təkcə
Bakıdakı opera teatrında səhnəyə
çıxanlardır. Amma “Leyli və Məcnun” Azərbaycanın
rayonlarında, həmçinin sərhədlərimizdən kənarda
- Aşqabadda, Tiflisdə, Təbrizdə də səhnəyə
qoyulub və böyük şöhrət tapıb”.
Qəribədir ki,
peşəkarlıq cəhətdən bir çox əsərlər
var ki, səhnədə uğurla oynanılıb. Lakin bir
müddət sonra öz ömrünü başa vurub, arxa
plana keçib. Amma “Leyli və Məcnun” davamlı olaraq
öz tamaşaçılarını ətrafına toplaya
bilib. Bu isə təkcə qocalmayan, əbədi olan məhəbbət
mövzusu ilə deyil, həm də təkrarsız
muğamlarımızdan bəhrələnmiş bənzərsiz
Üzeyir bəy musiqisi ilə bağlıdır. İlk dəfə
olaraq muğamlarımızdakı dinamikanı görən bəstəkar,
onu hərəkətə gətirdi. Beləcə, operaya daxil
etdiyi 7 muğam əsərin bədii yükünü
artırmaqla yanaşı, həm də onlar ilk dəfə
nota düşdü. Bu da dahi bəstəkarımızın ən
böyük xidmətlərindən biri kimi dəyərləndirilməlidir.
Akademik Opera və Balet
Teatrının baş rejissoru Hafiz Quliyev: “Bu tamaşa məndə
hər dəfə qəribə təəssürat oyadır. 15
ildir ki, bu əsər üzərində
çalışıram. Elə əsərlər var ki, ona
1-2 dəfə quruluş verəndən sonra hiss edirsən ki,
artıq tükənib, əsərin ədəbi materialı zəifdir.
Amma “Leyli və Məcnun”la 15 ildir ki işləyirəm.
Düşünürəm ki, bundan sonra 4 dəfə də
yeni quruluş verib, 100 Leyli, Məcnun hazırlaya bilərəm.
Çünki əsər çox zəngindir. Buna görə
də hər məşqdə 1 ideya, bir dəyişiklik gəlir
adamın beyninə. Əsər, özümdən
asılı olmayaraq, məndə qəribə hisslər
yaradır; bəzən məni eşqlə, məhəbbətlə
tanış edir, bəzən öyrədir, bəzən o
hissdən qorxmağa sövq edir, bəzən də
izahını tapa bilmədiyim dünyaya gömür...”
Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.-
2009.- 18 fevral.- S. 9.