Zamanın təsviri
Onun simasında XX əsr gerçəkliyindən
doğan cizgilər vardı. Diqqətini toplayıb sanki
vaxtın çərçivəsindən qırağa baxmaq
istəyir. Onun yaradıcılığını tədqiq edənlər
milli düşüncə və ümumbəşəri fikirlərin
sintezindən danışırdılar.
Bu haqda özü belə deyirdi: «Bəzən
yaradıcılıqla milli ənənələr sövq-təbii
meydana çıxır. Mən ispan, Vyetnam, bolqar
mövzuları əsasında musiqi yazıram. Mənə isə
deyirlər ki, bu əsərlərdə mənim millətimin,
mənim azərbaycanlı əllərimin izi qalır. Mən
bunun necə baş verdiyini aydınlaşdıra bilmirəm və
bu barədə düşünmürəm». Bu fikirlər
böyük bəstəkarın bəlkə də həyat,
kainat, sənət haqqındakı düşüncələrinin
bir fraqmentidir. Amma bircə naxışa baxmaq kifayət edər
ki, bütöv xalça haqqında təsəvvürün
olsun.
I təsvir. Həyat naxışları
O, dünyaya 1918-ci ilin soyuq fevral günü göz açıb. Bu vaxt siyasi təriqətlər tərəfindən dəmir pərdələr arasında səhnələşdirilən «Yeni tarix» tamaşası başlanırdı. Dekorasiyalar və mənzərələr sürətlə bir-birini əvəz edirdi. Keçmiş, köhnə lövhədə həlli tapılmayan məsələ kimi silinib təzədən yazılmalı idi. Bu səssiz filmlərin musiqinin müşayiəti ilə göstərildiyi bir dövrə təsadüf edirdi. Nə vaxtsa o, öz əzəmətini ifa edə bilməyən «səssiz əsr»in musiqisini yaradacaq. Amma bu musiqi də labirintdən çıxmaq istəyən zamanın obrazı olacaq. Təkcə yaddaşındakı əksləri - qalaları, ağacları, dağları, islanmış ot tayalarını, kəndli komalarının kasıb, bərəkətli işığını qoruyub saxlamaq istəyən idilliya yox, həm də əlyazmaların külünü göyə sovurmaq istəyən Kafkanın «Qəsr»i, Sartrın «Divar»ı, Pikassonun «Gernika»sı, Pasternakın «Hamlet»i ilə mübhəm bir dildə danışan obraz. Bu dilin sirlərinə yiyələnmək üçün Qara Qarayevin iki böyük ustadı vardı. Ü.Hacıbəyov və D.Şostakoviç.
Uzun illərin kəsişdiyi
nöqtədə, özünün ustad kimi sevildiyi vaxt o,
müəllimlərini hörmətlə yad edərək,
onlardan aldığı bilgini dilə gətirəcək. 1961-ci
ildə Qara Qarayev «Oqonyok» jurnalında belə yazıb: «Mən
düşünürəm ki, insana əlifba ilə
yanaşı, həm də göy qurşağının rənglərini,
qammadakı səsləri öyrətmək lazımdır. Bu
insanı zənginləşdirər, müxtəlif
dünyagörüşləri, nöqteyi-nəzərlərə
alışdırar. Sonra o, anlayır ki, rənglərin sehri
ona koloriti başa saldığı kimi, səslərin sehri
harmoniya ahəng melodiya aşılayır». Bu məqalədə
Q.Qarayev insanı zamana və musiqiyə alışdırmaq
istəyir, onun qəlbində humanizm ideyalarının
işığını, toxumlarını səpməyə
çalışır. Çünki bu sirrin
başlanğıcında onun ustadları
dayanmışdı. Böyük Üzeyir bəy filosof təbiətli
şagirdinin timsalında vaxtla əsər arasındakı məsafəni
qısa yolla keçmək istəyən dahinin
çırpıntılarını görmüşdür. Bir tərəfdən o, tələbəsinə qoca,
müdrik Şərqin
sirrinə yiyələnməyi,
milli musiqi ənənələrinə bələd
olmağı tövsiyə
edirdi, digər tərəfdən ümumbəşəri
xəzinəyə sarı
yeni cığırlar,
yeni kəşflər
ilə getməyin yolunu öyrədirdi. Çox-çox sonralar
ustadının üfürüb
alova çevirdiyi bilgini belə dilə gətirirdi: «Mən dərindən inanıram ki, milli kolorit folklor
nümunələrindən sitat gətirməkdən yox, sənətkarın mahiyyətindən doğur».
Bu təcrübədən
irəli gələn həqiqətdir; hardakı
sənətkar özününkünü
ümumidən ayırmağı
bacarır.
Moskvada dahi bəstəkar
D.Şostakoviçdən kompozisiya dərsləri alanda da, o,
bu həqiqətin dərinliyinə sirayət edə
bilmişdi. Şostakoviç tələbəsinin
dünyagörüşündə böyük
çevrilişlərin baş verdiyini hiss edirdi. Bir tərəfdən
də qaranlıq əsrin uğultusu dünyanı lərzəyə
gətirir, orduların bir qayda ilə yeri döyəcləyən
çəkmələri daş səkiləri, meydanları
diksindirirdi. Digər tərəfdən, Sotan Məhəmmədin
«Kitab oxuyan gənc»i, Leonardonun «Mono Liza»sı işaran
qaranlıqdan boylanırdı. Ustadı Şostakoviçin
musiqisi bu soluxmuş, çat vermiş gözəl təsvirlərin
üzərində dövrə vururdu, ona sənətlə
müdrikliyin birləşə biləcəkləri nöqtələri
göstərirdi.
II təsvir. İrəli
- klassiklərə tərəf qayıdış
Zamanı məhvərindən
oynadıb, insanın və tarixin cizgilərini dəyişə
biləcəyi hadisələr uzaqlaşdıqca, insan
dönüb keçmişə sarı baxmağa cəhd edir.
İkinci Dünya müharibəsinin vahiməli surətləri
arxada qaldıqca, Q.Qarayev bu dəhşətin çiyinləri
arxasından boylanaraq keçmiş əsərlərin pak,
ülvi qəhrəmanlarını görmək istəyirdi. 800
il uzaqdan universal təfəkkürü ilə kainat, əbədiyyət
adlı yozulmaz metaforaların sirrini açmağa
çalışan böyük Nizaminin əksi
görünürdü.
1947-ci ildə Q.Qarayev
Nizaminin əsərlərinin motivləri əsasında «Leyli və
Məcnun» simfonik poemasını yaradır. Bu simfonik əsər
dünya mədəniyyəti xəzinəsinə bir inci kimi
daxil olaraq, ABŞ-da, Avropada qramofon vallarına yazılır.
Bir müddət sonra
Qara Qarayev bir daha Nizamiyə tərəf üz tutur. Artıq
bu, iki böyük sənətkarın arasında dialoqdur. İlahi
eşq, insan mənəviyyatı, vaxt adlı sirrin
hüdudlarından çıxmaq istəyi və buna bənzər
əbədi suallar bu dialoqun mövzusu olur. Bəlkə də
bu dirilik bulağından əyilib su içmək istəyidir.
Təkcə Xızır peyğəmbərə nəsib olan
və insan övladı üçün qadağada qalan bu əbədiyyət
sirri heç cür açılmaq bilmir. Bəstəkar bu dəfə
yeddi müdriklik zirvəsini aşaraq «Yeddi gözəl» əsərini
yaradır. Yaradıcılığının
dönüş nöqtəsində, elə bil dünyanın
yeddi şah əsərinə baxaraq, hind, bizans, xarəzm,
slavyan, məğrib, Çin, İran gözəllərinin
surətini üzə çıxarır bəşəri
düşündürən əzəli problemləri, dərin
qatlarda gizlənən mənaları onların obrazları ilə
açıqlayır. Bu başqa-başqa qütblərdə
yaşayan insanları sevməyə, inanmağa, ali mənaları
dərk etməyə çağıran əsər yeni
traktovka, yeni ifadə vasitələri ilə sənətsevərlərin
diqqətini cəlb edir. Sanki bəstəkar eşq, mərhəmət,
«fələk çərxi» simvollarını
sındırmaqla, onlara yeni bir şərh, yeni bir ruh gətirmək
istəyir. Amma bu mümkündürmü? XX əsrin qana
bulaşmış qarı postsənaye, postmodern
dünyasının «hay-küy və hiddət»i bu sualı
işaran köz kimi külün içində saxlayır. Alovun
sonuncu arqumenti közərən sükutdur. Ötən yüz
ilin filosofu deyirdi ki, sükutdan gələn şimşək də
elə sükutdur. D.Şostakoviçin «XX əsr»i
sükutdur. V.Vendersin «Berlin üzərində səma»,
T.Manın «Venesiyada ölüm», Q.Qarayevin
«İldırımlı yollarla» əsəri həqiqi mənada
sükutdur. Hamı onu dinləməyə can atdığı
vaxt özünü eşitməyə çalışan
insanın sükutu. «İldırımlı yollarla» əsərində
qara qitənin ağ qızı Sari ilə mulat oğlan Lenni arasında
mümkün olmayan «lal məhəbbət»in faciəsi
yaşanır, lirika ilə intellektual ənginlik birləşərək
musiqinin strukturunu təşkil edir. Bu ecazkar musiqi
dünyadakı ədalətsizliyin qarşısında məğlubedilməz
məhəbbətə həsr edilib. Sonda qəhrəmanlar «dəmir
əsr»in yanmış dekorasiyaları, külün altında
qalan çiçəkləri, kitabları və bütün
bunların üzərində işaran ulduzları ilə
heçliyə yuvarlansa da, insanlar bundan ibrət alır, ədaləti
və sevgini qorumaq üçün irqi, sosial sərhədləri
qırıb birləşirlər. Sənətkar başqa
insanın faciəsində bəşər üçün
çalınan zəngləri eşidir. «Bir insanın
ölümü məni də azaldır. Əgər dalğa
sahili yuyursa torpaq da azalır. Ona görə heç vaxt
soruşmayın, kimin üçün çalınır bu zənglər»
- deyir D.Donn.
1958-ci il yanvarın 4-də
Sankt-Peterburq Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrında
tamaşaya qoyulmuş «İldırımlı yollarla» əsəri
az zamanda bir çox böyük ölkələrin səhnəsinə
çıxır.
III təsvir. Miflə
söhbət
Klassikaya
qayıdışı 1960-cı ildə Q.Qarayev «Don Kixot
simfonik qravüralarını» yaratmağı ilə davam
etdirir. Pikassonun bir neçə cizgi ilə
canlandırdığı və Borxesin qısa bir miniatür
ilə ifadə etdiyi «Don Kixot» dahi bəstəkarın musiqisinə
köçərək daha bir rəmzi aşkarlayır.
Borxes bu rəmz
haqqında təxminən belə deyir: «İspaniyada darıxan
qoca əsgər ruhunu Aristonun nəhayətsizliyi ilə ovudur
- hardakı hətta zaman boz yuxularda, ay işıqlı vadilərdə
yaşayır. Özü ilə zarafat edərək o, hər
şeyi aldanan adamın obrazını uydurur. Bu adam
qeyri-gerçək romanların oxucusudur və igidlik,
möcüzə göstərmək üçün çox
adi yerlərdə - Monteldə, Tabassoda gəzib dolaşır.
İspaniyanın gerçəkliyində məğlub olan Don
Kixot 1614-cü ildə öz doğma kəndində
ölür. Migel de Servantes ondan cəmi bir neçə
il çox
yaşayır. Hər
iki şəxs, yuxularda yaşayan və yuxu görən
adam üçün
bircə süjet var - iki dünyanın
müqayisəsi. Biri cəngavər
romanlarının yalançı
dünyası, bir də XVII əsrin gerçəkliyi. Onlar bilmirdilər
ki, tarix bu fərqi aradan
götürəcək, tənha
cəngavərin siması
Sindibadın səyahəti,
Aristonun aylı vadiləri kimi gələcək nəsillərin
pozisiyasına çevriləcək.
Çünki ədəbiyyat miflə
başlayır və miflə tamamlanır».
Q.Qarayev min illərin sərgərdan dolaşan miflərini qəribə bir şəkildə yaradıcılığına
gətirirdi. Bu, artıq
sadə zaman çərçivəsində ucalan musiqi yox,
insan tarixinin başlanğıc nöqtəsi
ilə əbədiyyət
işarələri arasında
körpü salan rəmz idi.
IV təsvir. İşıq
notları
Qara Qarayevi tanıyan adamlar onun qəribəliklərindən
danışırdılar. O, rahatlıq
tapa bilmirdi. Hətta şöhrətin zirvəsində
də yeni ifadə vasitələri axtarmaqdan yorulmurdu. Onun düşüncələrini,
kəşflərini, axtarışlarını,
bəlkə də «dəyərləri təftiş
etmək» istəyən
filosofun bir sözü ilə cəmləşdirmək olar:
«İncəsənət alovun
üşüməyidir».
1965-ci ildə Q.Qarayev 3-cü simfoniyasını yazır. Bu, yeni bir mərhələdir.
3-cü simfoniya yeni bir üslubun,
texnikanın tətbiqidir.
Bu mürəkkəb əsərin hüdudlarında
yeni estetik və bədii kodlar dayanır. Müsahibələrinin birində
bəstəkar bu haqda deyir: «Əgər
insan yaşadığı
dövrün hissləri
və idealları ilə nəfəs alırsa, öz zamanının həqiqəti
ilə ifadə vasitələrini birləşdirirsə,
bu, yenilikdir. Bütün bunlar ancaq fikri
ifadə etmək üçün vacibdir».
Amma həyat belə qurulub ki, fikir
bitmir. Hətta böyük bir
şairin dili ilə desək, insan doğulanda kimsə lampa gətirir, beləcə onun üzü işıqlanır kainatda.
Bitməyən fikrin kainatda
işığı var. Bəlkə
də işıqlı
notu.
V təsvir. Əbədiyyət
düyünü
Düz 65 il bu «üşüyən
alovu» ürəyində
gəzdirən sənətkar
öz məqsədinə
sarı yol getdi. 1982-ci ilin may ayının 13-ə qədər.
Sonra bəşər övladı
üçün bir xəzinə qaldı.
Onun mədəni irsi dünyanın bir çox yerlərində araşdırılır, öyrənilir.
Bu gün Azərbaycanda
yaşayan və şöhrəti sərhədlər
keçən bəstəkarların
çoxu bu nəhəng sənətkarın
irsindən bəhrələnir.
Qara Qarayev onlar üçün
bir dahi surəti yadigar qoymaqla yanaşı, həm də tələbələrini ata
məhəbbəti ilə
sevən ustad odrazı yaratmışdır.
O, həqiqətən tələbələrini
sevirdi - elmini, işığını, ümidlərini
onlarla bağlayırdı.
Çünki vaxtın gözə
görünməyən ipləri
ilə toxunan bu bağlılıq ardıcıllığı saxlayır.
Dünyanın böyük şəhərlərində
də, balaca ucqar qəsəbədə
də royal arxasına
əyləşəndə və yaxud not vərəqlərində yazanda
bu iplər gərilir. Ustad ilə şagirdin
arasında bir əbədiyyət düyünü
vurulduğu bilinir.
Bir rəvayətdə
deyilir ki, məşhur filosofu cəmiyyət içində
tərif edib, onun ali keyfiyyətlərini
sadalayan adam söhbətin sonunda ehtiyatla bu alimdən
soruşur: «Səni heç müəllimin bu qədər tərif edibmi?» Filosof deyir:
«Heç vaxt. Amma indi sadaladığın
o ali keyfiyyətlərin
çoxunu mənə
müəllimim öyrədib».
Vəli Novruzov
Mədəniyyət.-
2009.- 18 fevral.- S. 13.