Milli mədəniyyətin
özəyi
Hər
bir xalqın mental xüsusiyyətlərini, mədəni
köklərini, fundamentallığını şərtləndirən
ilk cəhət onun mətbəxidir
Azərbaycan mətbəxi ərazi baxımından Azərbaycan
Respublikası, Cənubi Azərbaycan, İrəvan
xanlığı, azərbaycanlılardan zorla təmizlənmiş
digər tarixi torpaqlar - Zəngəzur, Göyçə
mahalı, eləcə də Borçalı başda olmaqla
Gürcüstan, Dərbənd başda olmaqla Dağıstan,
bir sözlə azərbaycanlıların qədimdən bu
günə kimi yaşadıqları torpaqları əhatə
edən geniş arealda yayılıb.
Azərbaycan
Respublikası ərazisindən 9 iqlim qurşağının
keçməsi burada flora və faunanın zənginliyinə,
müxtəlif heyvan və bitkilərin mövcudluğuna səbəb
olmuş, zəngin mətbəxin yaranmasını şərtləndirmişdir.
Burada ovçuluq məhsullarından və yabanı bitkilərdən
istifadə ilə yanaşı, əhalinin inkişaf etmiş əkinçilik
və maldarlıq mədəniyyətinə malik olması da
mühüm şərt idi. Belə ki, məhsul istehsalı
çörək və çörəkəvəzi yeməklərin
hazırlanması üçün tələb olunan miqdardan
çox olduqda mürəkkəb xörəklər meydana gələ
bilərdi. Məhsul istehsalı artdıqca mürəkkəb
xörəklərin çeşidi artır və milli
yaddaşda möhkəmlənirdi. Təkcə çətənin
(aşsüzənin ibtidai forması) mövcudluğu dənli
bitkilərdən hazırlanan yeməklərin, eləcə də
xəmir xörəklərin tarixini eramızdan 5-6 min il əvvələ
aparmaqla bərabər artıq o dövrdə taxılın tələbatdan
çox istehsal edildiyini göstərirdi. Bu həm də
inkişaf etmiş maldarlıqdan, oturaq həyat keçirən
əhalinin yüksək əkinçilik mədəniyyətindən,
onun geniş suvarma sisteminə malik olmasından xəbər
verir. Qeyd etmək lazımdır ki, Cənubi Qafqazda əsas ərzaq
xammalını azərbaycanlılar istehsal etmişlər. Azərbaycanda
olmuş səyyahların yazıları, eləcə də
arxeoloji materiallar vətənimizdə ta qədimdən
buğda, arpa, çəltik, küncüt, paxla,
çuğundur, üzüm, alma, heyva, və s. kimi əkinçilik,
bostançılıq, meyvəçilik məhsullarının
çox böyük miqdarda becərildiyini, əhalinin təzə
(eyni zamanda qurudulmuş) ət və balıq, kürü, bal,
kərə yağı və digər heyvandarlıq məhsullarını
nəinki istehsal, hətta ixrac etdiyini də göstərir.
Azərbaycan mətbəxi
üçün səciyyəvi hal onun əhatədə olan
xalqların (gürcü, fars, erməni, Dağıstan
xalqları və s.) mətbəxinə çox güclü təsir
göstərməsidir. Özü də bu zaman təmasda
olduğu xalqlardan, demək olar ki, heç nə götürməmiş,
götürdüyü cüzi nümunələri də xeyli
dəyişdirib özünə
uyğunlaşdırmışdır.
Milli mətbəximizə
güclü təsir göstərən amillərdən biri də
ocaqdır (təndir, kürə, buxarı, külfə,
çala, ocaq, sac, manqal və s.). Kürədə, əsasən,
müxtəlif çörəklər, qənnadı məmulatı,
həm də gil qablarda piti, bozbaş bişirilir. Manqal,
başqa ocaqlardan fərqli olaraq, əsasən şişlik
(kabab) bişirmək üçündür. Quruluşuna
görə böyük kürəyə bənzəyən və
hazırda çox az istifadə olunan külfədə
külfə çörəyi, kömbə və s.
bişirilirdi.
Yeraltı və
yerüstü təndirlərin «döymə», «badlı»,
«şirəli» və «kərpic» növləri var. Təndirdə
müxtəlif lavaşlar, təndir çörəyi, bəyimçörəyi,
müxtəlif xörəklər, qənnadı məmulatı
hazırlanır. Azərbaycan xörəklərinin
adlarının yaranmasına gəlincə burada müəyyən
qanunauyğunluqlar var. Məsələn, qatlama, dolma, doğramac,
əzmə kimi adlar xörəyin ilkin hazırlanma
qaydalarını; qızartma, pörtləmə, qovurma,
bozartma və sairənin adı istilik emalı əməliyyatlarını;
dindiliküftə, yarpaq xəngəl, lüləkabab, yuxa və
s. xörəyin fiziki formasını; yarpaq dolması, yarma
sıyığı, düyü çənkürü, səbzə-kükü
və s. istifadə edilən əsas ərzaq növü; sulu
xəngəl, sıyıq və s. yeməyin
qatılığını; turşuqovurma, şirin nazik
xörəklərin dadını; saciçi, tavakababı,
taskabab, çölməbuğlama çörəyin
hazırlandığı qabın adını; təndirkabab,
külfə çörəyi və s. xörəyin
bişirildiyi ocağın adını; Gəncə
paxlavası, Qarabağ basdırması, Şəki halvası
xörəyin bölgə xüsusiyyətini və s. əks
etdirir. Bəzi hallarda xörəyin adı onun müəyyən
xörək qrupuna aid olduğunu göstərir. Məsələn,
Azərbaycan xörəkləri içərisində 200-dən
çox plov, 30-dan çox dolma, 20-dən çox kabab
növü və s. mövcuddur. Bütün türk
xalqlarına aid olan daha bir qanunauyğunluq xörəklərin
adında da təzahür edir (imambayıldı, vəzirbarmağı,
xəngəl, tərxan, axsaq oğlaq, qalac və s.).
Azərbaycan mətbəxində
buğda, arpa, qarğıdalı və s. unundan,
acıtmalı və ya acıtmasız hazırlanan
çoxsayda çörək növləri məlumdur. Yuxa, fətir,
lavaş, səngək (səngək kürəsində və
sacın içərisində bişirilir), xamralı (yannama,
bozdamac), təndir çörəyi və s. müxtəlif
üsullarla, cürbəcür formada, ayrı-ayrı ocaqlarda
bişirilən çörəklərdir.
Kulinariyamızda qədimdən
qaramal və davar, həmçinin ov heyvanlarının və
quşların ətindən istifadə edilir. Yaxın illərə
qədər dəvə ətindən də yeməklər
hazırlanırdı. Heyvanların ətindən başqa,
baş-ayağı, quyruğu və içalatından da
istifadə olunur, yemək hazırlanır. Ətin uzun müddət
saxlanması üçün onu qovurub küplərə (və
ya qarın) doldurur, həmçinin cırımlayıb qurudur
və qaxac hazırlayırdılar. Bu sıraya dəniz məhsullarını
da əlavə etmək olar. Xəzər dənizi, Kür, Araz
və başqa su hövzələri azərbaycanlıların
süfrəsini çox qiymətli balıq məhsulları ilə
təmin etmişdir. Azərbaycan mətbəxində
qızardılmış, şişə çəkilmiş,
soyutma, içi doldurulmuş, közdə bişirilmiş,
bütöv və ya doğranmış (qiymələnmiş)
balıq ətindən bişirilən xörəklərlə
yanaşı, müxtəlif çeşidli qara,
qırmızı və yastıq kürülər də
istifadə olunur.
Qida mədəniyyətimizdə
süd və süd məhsulları da mühüm yer tutur.
Süd, ağuz südü, bulama, kərəməz, kətəməz,
qatıq, pendir, duğ, qaymaq, çiyə, ayran, şor, nor, nehrə
yağı, motal pendiri, motal şoru və başqa süd məhsulları,
onların əsasında hazırlanmış dovğa,
doğramac, ayranaşı, atılama, südlüsıyıq
və s. bu kimi xörəklər qədim Azərbaycan mətbəxinin
əsas tərkib hissələrindən biri olmuşdur.
Dənli bitkilərdən
bişirilən plov (aş) çilov, sıyıq, şilə,
hədik, qovurğa və s. xörəklərin süfrədə
özünəlayiq yeri var. Azərbaycan mətbəxinin
şahı hesab olunan plovların qovurmaplov,
çığırtmaplov, balıqplov, toyuqplov, fisincanplov,
boranıplov, şüyüdplov, mərciplov və s. növləri
mövcuddur. Azərbaycanda yetişdirilən xan, sədri, ənbərbu
düyü növləri plov üçün,
ağqılçıq, qaraqılçıq və s.
düyülər isə digər xörəklər
üçün istifadə edilir.
Qənnadı məmulatı
şirniyyat və halvalar da mətbəximizin ayrılmaz hissəsidir.
Hələ X əsrdə Azərbaycanda saf (rafinad) şəkər
istehsal edilirdi. Azərbaycanda qədimdən
çuğundurdan, şəkər qamışından saf
şəkər alınması barədə XII əsrdə
Nizami Gəncəvi, XVII əsrdə Adam Oleari məlumat verirlər.
XX əsrin 60-ci illərinə qədər kəndlərdə
şəkər hazırlayırdılar. Meyvələrdən
şəkərin xüsusi növü olan «nabat»
hazırlanırdı. Paxlava, riştə paxlava, şəkərbura,
bamiyyə, badambura, rahətülhülqum, sucuq, qurabiyyə,
peşmək, mütəkkə, peşvənq, tel halva,
küncüt halvası, umac halvası, qatlama və s. Azərbaycanda
geniş yayılmış qənnadı məmulatlarıdır.
Mətbəxin əsas
hissələrindən biri də çoxçeşidli
içkilərdir. Tut, zoğal və başqa bitkilərdən
araq çəkilir və daha çox müalicə məqsədilə
istifadə edilir. Distillə yolu ilə tərkibində alkoqol
olmayan bitki «araqları» da hazırlanır (nanə, yarpız,
qızılgül, gülab və s.). Müxtəlif tamlı
və rəngli şərbətlər meyvə şirəsi,
bal, şəkər, dəmləmələr və s. ilə
hazırlanır. Bayram süfrəsini bəzəyən
içkilərdən biri də ovşaladır. Xüsusi qayda
ilə hazırlanan səhləb, əzgil suyu, qəndab və
digər içkilər həm də bir sıra xəstəliklərin
müalicəsində işlədilir. Süfrəyə
xörəklə birgə yeyilən göyərtilərdən
başqa, müxtəlif ərzaq qarışıqlarından
hazırlanmış məzələr və yeməkdən
sonra verilən çərəzlər, şirin xörəklər
də Milli mətbəxdə özünəməxsus yer
tutur. XVII əsr türk səyyahı Övliya Çələbi
Azərbaycan mətbəxi haqqında qeydlərində
yazır: «burada hələ 12 növ xörək əlavəsi
və xörək şirələri vardır». Xörək əlavəsi
süfrəyə xörəkdən ayrı hazırlanıb
verilən mətbəx məhsuludur və bəkməz, meyvə
rubları, sarımsaqlı qatıq, sirkə-sarımsaq,
bulama, palçıq turşu, lavaşanadan hazırlanır.
Azərbaycan mətbəxi
xörək növləri ilə çox zəngindir. Azərbaycanda
olmuş ingilis səyyahı Antoni Cenkinsonun (XVII əsr)
yazdığına görə, Şamaxıda xanın verdiyi
qonaqlıqda «əvvəlcə 140 növ xörək gətirdilər.
Sonra süfrə yığışdırıldı, təzə
süfrə salındı və yenidən 150 növ xörək
və çərəz gətirdilər».
Azərbaycanda süfrə
mədəniyyəti, qida gigiyenası da yüksək səviyyədə
olmuşdur. Süfrəyə düzülən məcməyilərin,
sinilərin, boşqabların yanında yeməkdən sonra
barmaqların uclarını isladıb təmizləmək
üçün kasada süfrəyə gülablı su, yemək
qalıqları üçün tüftan qoyulurdu. Süfrə
yeməklərlə birgə dəyişdirilirdi. Nəsirəddin
Tusinin «Əxlaqi-Nasiri»ndə, «Qabusnamə»də, Nizami Gəncəvinin
«Xəmsə»sində, Nizamülmülkün «Siyasətnamə»sində
və s. əsərlərdə süfrə etiketinə dair
müfəssəl məlumatlara rast gəlinir.
Azərbaycanın
yüksək mətbəx mədəniyyətini onun dadlı
xörəklərindən, ətirli içkilərindən və
gözəl meyvələrindən daha üstün olan bir amil
səciyyələndirir - azərbaycanlıların mətbəx
fəlsəfəsinin əsasında qonaq durur.
Tahir
Əmiraslanov,
Azərbaycan
Milli
Kulinariya Mərkəzinin
baş
direktoru
Mədəniyyət.-
2009.- 18 fevral.- S. 24.