Abşeron məscidləri
“Məscid” mənşəcə ərəb sözü
olub, hərfi mənada müsəlmanların ibadətgahı,
Allah evi, insanların kütləvi şəkildə Allaha səcdə
qıldıqları məkan anlamını verir. Azərbaycan
dini memarlığının tarixində “Sınıq qala
minarəsi” adı ilə tanınan abidə Bakıda ilk dini
tikili hesab olunur. Sınıq qala minarəsi Bakıda,
İçərişəhərdə yerləşir.
Memarlıq kompleksi cəhətindən onu bütünlüklə
yanındakı kiçik məscid tamamlayır.
Sınıq qalanın
üzərindəki kitabədə onun 1078-ci ildə, Əbubəkr
oğlu Məhəmmədin sifarişi ilə tikildiyi qeyd
olunur. Ehtimal edilir ki, binanın memarı da elə ustad Məhəmməd
özü olmuşdur. Sınıq qala Azərbaycan
memarlığında ən qədim minarələrdən
biridir. Minarə özündə qala tikintilərinə xas
olan elementləri cəmləşdirir. Sınıq qala minarəsi
sonralar Abşeronda və Şirvanda tikilən əksər
minarələrə nümunə olub. Silindrik daş qüllədən
ibarət olan minarənin yuxarısına çıxmaq
üçün vintvari formada daş pilləkən
tikilmişdir. Həmin pilləkən qüllənin içərisində
yerləşir. Minarənin yuxarısında isə azançının
gəzməsinə məxsus üç mərtəbəli
stalaktitlər vasitəsilə saxlanan artırma vardır. Silindrik
gövdənin daxilindəki pilləkən şərəfəyə
(balkona) qalxır. Minarənin yuxarı hissəsindəki
stalaktitli şərəfə azan oxuyan üçün nəzərdə
tutulmuşdur. Şərəfədən sonra davam edən
silindrik çıxıntı isə minarənin şaquli
formasının ardı kimi qiymətləndirilir. Memar bu minarənin
tikintisində “optik təshihlər” deyilən memarlıq
üsulundan istifadə etmişdir ki, bu da özünü
qüllənin aşağıdan yuxarıya doğru getdikcə
incəlməsində göstərir.
Bakının XV əsr
dini memarlığında İçərişəhərdə
yerləşən Şirvanşahlar saray kompleksinin tərkibindəki
məscidlər xüsusi yer tutur. Onlar Şah və Keyqubad məscidləridir.
Keyqubad məscidi Seyid Yəhya Bakuvinin türbəsinin
yanında tikilibmiş. Sonradan bu məscid
dağılmış və yalnız izləri
qalmışdır.
Saray ansamblının
aşağı həyətində, Şirvanşahlar türbəsinin
yanında Şah məscidi yerləşir. Adından məlum
olduğu kimi məscid, şah üçün tikilmişdi.
Onun eksteryeri sadə memarlıq həllinə malikdir. Memar
binanın ümumi xarici görünüşündə bir
neçə günbəzi və yuxarıya uzanan şaquli
minarəni harmonik tərzdə birləşdirə
bilmişdir. Minarənin üzərindəki kitabədən bəlli
olur ki, bina 1442-ci ildə Şirvanşah Xəlilüllah tərəfindən
inşa edilmişdir. Şah məscidinin minarəsi XV əsrdən
ta bu vaxtadək qalmış yeganə məscid minarəsidir. Bu
da onu göstərir ki, minarə çox möhkəm
daşlardan inşa edilmişdir.
XVII əsrdə
Abşeronda və ümumiyyətlə, keçmiş
Şirvanşahlar dövlətinin ərazisində tikilən
binalar memarlıq quruluşuna görə XV əsr Şirvan
memarlığı ilə sıx əlaqəli olmuşdur. Şirvan
memarlıq ənənələrini Nardaran kəndində yerləşən
məscid də özündə daşıyır. Nardaran məscidi
1663-cü ildə memar Muradəli tərəfindən
tikilmişdir. Memarın adı binanın üzərindəki
kitabədə qeyd olunmuşdur. Quruluşu və tikilmə
texnikası ilə Nardaran məscidi XV əsrdə Şirvanda
tikilən məscidlərə çox oxşayır. Buradakı
daşların çox gözəl yonulmasını xüsusi
vurğulamaq lazımdır.
Abşeron
yarımadasında yerləşən Əmircan qəsəbəsinin
(köhnə Xilə kəndinin) ən qədim tarixi abidələrindən
biri Nizaməddin məscididir. XIV əsrdə yonulmuş əhəng
daşından tikilmiş bu məscid Xilə kəndinin
adlı-sanlı adamlarından olan Əmir Nizaməddinin təşəbbüsü
ilə bağlıdır. O vaxtlar Şirvan şahı və
şeyxülislamı Əmir Nizaməddini Əmirhac təyin
etmişdir. “Əmirhac” - “hacılar əmiri” deməkdir.
Sonradan kəndin adı məhz bu titul ilə əlaqədar dəyişilərək,
əvvəl Əmirhacıyan, daha sonra isə Əmircan
olmuşdur. Beləliklə, Nizaməddin məscidini Əmir
Nizaməddin Kəsrani Şirvanşahlar dövləti
dövründə tikdirməyə başlamışdır. Məscidin
mərkəzi hissəsinin qapısının üstündə
fars dilində bir beyt yazılıb: “Dünya bir əyləncə,
dəbdəbə, şan-şövkət və iztirabdan
başqa bir şey deyildir”. Kitabənin ərəb dilində
yazılmış ikinci sətri isə belə oxunur: “Bu Allah
evinin tikilməsini əzəmətli Fəxrəddin oğlu Əmir
Nizaməddin Əmirhac əmr etdi. Hicri qəməri 730-cu il
(miladi tarix 1329-1330)”. Əlbəttə ki, memarlıq tikililərində
belə kitabələrin mövcudluğu olduqca böyük
tarixi əhəmiyyət kəsb edir.
1384-1385-ci illərdə
Nizaməddin məscidi Şərifəddin tərəfindən
təmir edilmiş və onun cənub tərəfə baxan həyətində
yeni bir portal tikilmişdir. Qapının üzərində
daş kitabə yerləşdirilib. Ərəb dilində iki cərgə
üzrə həkk olunmuş bu kitabədə yazılıb:
“Bu imarətin tikilməsini Nəsrəddin Qutluqşah oğlu
Şeyx Mahmudun oğlu Şərifəddin əmr etmişdir. Hicri
qəməri 786-cı il (miladi tarix 1384-1385)”. Məscidin
üzərindəki başqa kitabələrə əsaslanıb
qeyd etmək olar ki, 1830-1831-ci illərdə burada ciddi, əsaslı
təmir işləri aparılmış və onun şimal
divarının yanında yeni bir xanə tikilmişdir. Məscidin
qərb fasadının şimal tərəfində olan
qapı yerinin yuxarısında iki üfüqi formalı kitabə
qoyulub. Nəstəliq xətti ilə yazılmış
üst kitabədən aydın olur ki, məscidi usta
Süleyman təmir etmişdir. Faktlardan görünür ki, hər
dəfə aparılan cari inşaat işlərində məscidin
memarlıq ünsürlərinə yeni əlavələr
olunmuş və bu əlavələri edən şəxslərin
adları da yeni qoyulan kitabələrdə öz əksini
tapmışdır. Belə əlavələrdən biri də
1876-cı ilə təsadüf edir. Kitabələrdən
birinin üstündəki yazıda “həqiqətən bu məscidi
Hacı Rəsul qızı Fatma xanım tikdirmişdir. Kitabəni
Məhəmməd Nağı yazmışdır. Hicri-qəməri
1293-cü il, miladi tarix 1876-cı il” qeyd olunub. Məscid Fatma
xanım tərəfindən təmir edilərək cənub tərəfə
genişləndirilmişdir. XX əsrin əvvəllərində
məscidin yenidən təmirə ehtiyacı olmuş və
inşaat işləri aparılarkən qərb
eyvanının mərkəzində vaxtilə Nizaməddinin
tikdirdiyi qapının qarşısında dörd daş
sütundan ibarət giriş yeri düzəldilmişdir. Bu
haqda da qapının üstündə ərəb əlifbası
ilə yazılmış bir sətirli kitabədə qeydlər
var: “Bu portalı Rizvan oğlu Hacı Xələf bina
etmişdir”.
Bakı milyonçusu
Murtuza Muxtarovun maliyyəsi ilə 1908-1909-cu illərdə Əmircanda
tikilmiş iki minarəli məscid də diqqətəlayiqdir. Bu
məscidi ustad sənətkar Kərbəlayi Əhməd Səməd
oğlu ilk azərbaycanlı memar-mühəndis olan Zivərbəy
Əhmədbəyovun layihəsi əsasında tikmişdir. Məscid
tikildiyi vaxtdan etibarən kəndin ən gözəl
memarlıq abidələrindən birinə çevrilib.
Bilgəh qəsəbəsində,
1818-19-cu illərdə tikilmiş məscid də öz
arxitekturası ilə diqqəti cəlb edir. Məscid Bilgəhli
Ağa Əli və onun oğlu Məhəmməd Şərif
tərəfindən inşa edilmişdir. Məscidin üzərindəki
kitabədə onun inşası haqda qısa məlumat verilib.
1895-ci ildə
İçərişəhərdə Bəylər məscidin
inşası ilə yeni memarlıq axtarışlarının
təməli qoyuldu. Burada ilk dəfə Bakı memarlıq məktəbi
üçün xarakterik olan fəzalı-forma
kompozisiyasının tətbiqinə cəhd edilmişdir. Buna
baxmayaraq, məscidin Şirvanşahlar Saray Kompleksinin klassik
tikintisi ilə heç bir ümumi cəhətləri yoxdur,
sadəcə, minarəsinin və daş günbəzinin
quruluşunda müəyyən oxşarlıqların
olduğu sezilir. Cəmi bir minarədən ibarət Bəylər
məscidinin interyerinə vestibül və üç nefli
ibadət zalı daxildir. Ümumiyyətlə, Azərbaycanda məscidlərin
plan sxemində ibadət zalının üç nefli tətbiqi
XIX əsrin II yarısından başlayaraq müşahidə
olunur.
İçərişəhərdə
yerləşən Cümə məscidi də orijinal
arxitekturası ilə seçilən dini abidələrdəndir.
1309-1310-cu illərdə inşa edilmiş məscid orijinal
planı və konusvari, suvarılma bəzəkli günbəzi
ilə fərqlənir. Cümə məscidi interyer
baxımından ibadət zalının genişliyi və
açıqlığı ilə də seçilirdi. Məscidin
mehrabı dekorativ tərtibatda işlənilmişdir. Daxili fəzada
təməl rolunu oynayan nefli, çatma tağlar tətbiq
edilmişdir.
Bakı şəhərində
yerləşən Təzə Pir məscidi öz arxitektur
mahiyyətinə və fəzalı-formalı işlənməsinə
görə nəinki Bakının şəhərsalma
strukturunda, eləcə də Abşeronun kult tikililərinin
inkişafında tamamilə yeni bir mərhələnin
başlandığından xəbər verir. 1905-ci il, 23 iyul
tarixində Təzə pir məscidinin təməl
daşı qoyulur. O, birmərtəbəli görkəmsiz məscidin
yerində Z.Əhmədbəyovun layihəsi əsasında
tikilir. Bakı-Abşeron memarlığı üçün
xarakterik olan tikinti materialı - əhəng daşından
tikilən bu məscid, eksteryeri, interyeri, möhtəşəmliyi
və monumentallığı ilə insanı valeh edir. Kvadrat
plana malik məscidin (19,6 x 19,6m.) daxili fəzasında
böyük ibadət zalı vardır ki, bu zal alçaq
silindrik barabanın sferik günbəzi ilə
örtülür. İnteryerin dekorunda yerli
memarlığın arxitektura motivlərindən və günbəzlə
barabanı saxlayan çatma arkalardan istifadə olunmuşdur.
Bibiheybət ziyarətgah-kompleksi
özünəməxsus memarlıq kompozisiyası ilə
seçilir. Bu kompleks bir-birinə bitişik iki günbəzli
məsciddən və binanı yan tərəfdən əhatə
edən bir şərəfəli minarələrdən ibarətdir.
Ümumilikdə kompleks klassik şərq üslubunda inşa
edilmişdir. Burada uzun müddət təmir-bərpa işləri
aparılmış, indi artıq müsəlmanların ibadət
məkanına çevrilib. Quruluşca iki mərtəbəli
olan məscidin interyerində Qurani-Kərimdən surələr
ərəb dilində qarışıq texnika üsulları
ilə (məsələn, rəngli şüşələrlə)
işlənmişdir. Ziyarətgah kompleksinin içərisinə,
hətta muzey və kitabxana da daxildir. Qeyd etmək
lazımdır ki, bu funksiya Azərbaycan dini tikililərində
ilk dəfədir ki, tətbiq olunur. Muzeydə, əsasən dini-tarixi
eksponatlar yer alır. Məsciddə eyni vaxtda üç min nəfərin
namaz qılmaq imkanı vardır. Dini ehkamlara uyğun olaraq
qadın və kişilərə namaz qılmaq
üçün ayrı-ayrı zallar ayrılıb. Bibiheybət
məscidinin yeni tikilmiş geniş meydançası dini mərasimlər
və müxtəlif müvafiq tədbirlərin keçirilməsi
üçün nəzərdə tutulmuşdur.
Nigar Yunus
Mədəniyyət.-
2009.- 18 fevral.- S. 18.