Dağların nəğmə
duası
Keçəçioğlu Məhəmməd vardı,
Xarrat Qulu, İslam Abdullayev vardı... Onlar haqda eşitmişdi. Xan Şuşinskini, Bülbülü isə tanıyırdı, onlara fəxr eləyirdi. Bunların hər birinin sorağı ellərə yayılmışdı
- Şuşa adlanan səsi-suyu şüşə şəkilli
şəhərdən çox
uzaqlara getmişdi. O da qala divarlarının hifz etdiyi bu möcüzəli
məkanda doğulmuşdu
- 1924-cü il fevralın
22-də. Başı dumanlı dağların təntənəsi, gül-çiçək qoxulu yamaclar hamısı balaca Süleymanın qulağına bir həqiqət pıçıldayırdı;
«Bu havanın, suyun, torpağın istedad cazibəsi səndən yan keçə bilməz».
Bu gizli duanın sədası ilə böyümüşdü Süleyman. On altı yaşında Şuşa Orta İxtisas Musiqi Məktəbinin tar sinfini bitirib, paytaxta yola düşərkən anlayırdı ki, çətinliklər az olmayacaq. Azərbaycan mədəniyyətində sənət heykəlinə dönmüş bir çoxları kimi, o da Şuşadan - ölkənin mədəni pasportu hesab olunan əfsanə-diyardan gəlmişdi. Və bu böyük məsuliyyət onun çiyinlərindəydi. İncəsənət aləminə səs salmaq üçün bu meyarı uca tutmalı və qorumalıydı.
Süleyman Ələsgərov
1948-ci ildə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını
- professor Zeydmanın bəstəkarlıq sinfini bitirdiyi
zamandan qəlbində ana yurddan gətirdiyi tükənməz
musiqi ehtiyatıyla çalışmağa başladı.
Hələ müharibə
illərində arxa cəbhənin musiqi «səngəri»ndə
onun qədər çalışan az tapılardı. Ön xətdə
konsertlərin təşkili, bəzən iki-üç, bəzənsə
dörd nəfərin işini birdən görmək...
Yaradıcılıq da
ki, öz yerində. 1942-ci ildə onun həyatında əlamətdar
hadisə baş verdi - “Gözlə məni” adlı ilk
mahnısını Bülbül ifa etdi. Bu nəğmənin
bir özəlliyi də onda idi ki, mətn davada həlak
olmuş nakam şair Şirzad Əliyevə məxsus idi. O illər
üçün çox önəmli səslənən ilk
simfoniyasını - “Vətən”i və Həzi Aslanovun xatirəsnə
yazdığı “Poema”sını ictimaiyyətin diqqətinə
çatdırdı.
Milli musiqi mədəniyyətimizdə
ilk «konsert» janrının yaranması məhz Süleyman Ələsgərovun
adı ilə bağlıdır. Bu əsər fortepiano,
violonçel və həm də orkestr üçün nəzərdə
tutulmuşdu. F.Əmirovun ”Şur” və “Kürd
ovşarı”, Niyazinin “Rast” simfonik muğamlarından sonra
növbəti simfonik muğam Süleyman Ələsgərovun
qələmindən çıxdı: “Bayatı-Şiraz”
(1950). Əsər təsnif
və xalq mahnılarıyla zəngin
idi.
Əgər statistik
yanaşsaq, görərik ki, səhnəmizdə ən
çox musiqili komediyaları oynanılan bəstəkar da elə
Süleyman Ələsgərovdur: Musiqili Komediya Teatrında
onun on iki komediyası tamaşaya qoyulub (“Özümüz bilərik”,
“Olmadı elə, oldu belə”, “Sevindik qız axtarır” və
s.) “Milyonçunun dilənçi oğlu” (Ş.Qurbanov)
komediyasının uğurlu alınması dövlətin də
nəzərindən yayınmadı. 1967-ci ildə bəstəkar
Süleyman Ələsgərov, libretto müəllifi
Şıxəli Qurbanov, rejissor Əliheydər Ələkbərov,
rəssam Böyükağa Mirzəzadə Ü.Hacıbəyov
adına Respublika mükafatına layiq görüldülər.
Qəlbən
bağlıydı Qarabağa. Şöhrət onu
uzaqlaşdırmamışdı qədim Şuşanın daş
döşəli küçələrini dönə-dönə
gəzmək həvəsindən. “Cəngi”si, “Lirik pyeslər”i, sözsüz mahnıları, kantataları,
poemaları... qanına
hopmuş lirizmin süzgəcindən axıb
gəlir, könülləri
oxşayırdı. Bəstəkarın
dil-üslubu, fərdi
yaradıcılıq prinsipləri,
kökü «köhnəlik»də olan müasirlik
meyli və işlənmə zənginliyi özünəməxsusluğuyla
seçilir.
1954-cü ildə S.Ələsgərov
Mingəçevir SES-in inşaası ilə bağlı ikinci
simfoniyasını - “Gənclik” əsərini yazır. Ümumiyyətlə
zəhmət adamlarının həyatı bəstəkarın
bir sıra əsərlərində yer alıb: “Əmək və
hünər nəğmələri”, “Hünər və
könül təranələri” silsiləsi buna misaldır. S.Əsgərov
həm də iki opera müəllifidir: “Bahadır və Sona”
(indi bu mövzu bizdən nə qədər uzaqda olsa da),
“Solğun çiçəklər” (lirik-faciəvi
dramaturgiyamızın ən dəyərli nümunələrindən
biri). Klassik ədəbiyyat da bu geniş diapazonlu bəstəkar
partiturasını bəzəyən incilərdəndir: Neylərəm”
(Nəsimi), “Vətənim” (Füzuli), “Sərvi-xuramanım mənim”
(Nizami), “Bilmirəm” (M.Ə.Sabir), “Yada düşdü”
(C.Cabbarlı), “Küsmərəm” (M.Müşfiq) və
başqaları romans janrında tarixiləşib. Müəllifin
kamera-instrumental əsərləri də yaddaqalandır:
fortepiano üçün “Rəqs-tokkata”, “Düşüncə”,
“Sonata”, skripka üçün “Trio”, tar üçün pyeslər...
hələ sadalanası bu əsərlər Süleyman Ələsəgərov
yaradıcılığının çoxcəhətliliyini
əks etdirir.
Ömrünün son illəri
sınağa çəkildi bəstəkar -
Şuşasızlığa dözməli oldu. Ürəyi kədərli
notların zəncirbəndində sıxıldı. Qəlbi
sızıltılı-sızıltılı
çalındı. Amma bunları nota köçürə
bilmədi. Susdu qəlbindəki səsli gəzişmələr.
Muğam bəzəkli nəğmə ilmələri
qırılıb töküldü birər-birər. Yazılmadı
vətənsizlik həsrəti, düzülmədi vərəqlərə
ürək odundan alovlanan nisgilli akkordlar. Tanrı vergisiylə
yaşayan bu insan ahıl yaşında doğma yurdunda baş
qaldıran hərb şələli ağır yük
altında nəfəs almalı oldu.
...Amma bir gün yenə
«qayıtdı» o sehrkar uşaqlığına. Yenə gəldi
qulaqlarına «Cıdır düzü»nün, «İsa
bulağı»nın nəğmədən yoğrulan
duaları. O əsrarəngiz dualar bir gün kinolentə də
çevrildi (sonra yuxuya çevriləcəkdi): ...Budur,
körpə Süleymanın ayaqyalın
qaçdığı küçələr. Üzeyir bəyin,
Xan qızının yaşadığı evlər. Onlar
Şuşanın bu təmtəraqlı günlərindən
məmnun halda Süleymanı səsləyirlər... və bu
nəğməkar uşaq içində məmnunluq hissiylə
onlara tərəf yüyürür...
Bu zaman Bakıda 1999-ci
ilin soyuq yanvar günüydü. O gün Azərbaycan daha bir
görkəmli bəstəkarını itirdi.
Samirə Səma
Mədəniyyət.- 2009.- 20 fevral.- S. 7.