Bir şahidin beş şəhidi...
Azərbaycan dilində deyirlər ki, rəssam
çəkdi, rus dilində deyilir ki, “xudojnik napisal”, yəni rəssam
yazdı. Mən isə düşünürəm ki, rəssamlarımız
Xocalı dərdini çəkərək bu faciəni rənglərlə
yazmışlar...
Baharın gözəl
bir çağında - gül-çiçəyin bir-birinə
nəğmə oxuyan vaxtında Qarabağda göyçək
bir qız uşağı göz açdı dünyaya. Ailənin
sevinci, fərəhi olan bu qızın adını Gülyaz
qoydular. Gülyaz böyüdükcə şirin dili, səmimiyyəti,
işgüzarlığı ilə hamının istəklisinə
çevrilir, şən gülüşləri, ürəyəyatımlı
nəğmələri ilə sanki təbiətə meydan
oxuyurdu. Ev işləri görəndə də, bulaqdan su gətirəndə,
qonşuya isti fəsəli payı aparanda da nəğmə
oxuyardı. Elə qonşu oğlan da onun gülər
üzünə, ağappaq bənizinə, yaraşıqlı
səsinə olan qumral gözlərinə, xurmayı
saçlarına vurulmuşdu. Gülyazın toyu da elə
baharda oldu. O, bəxtəvər idi - ailəsi,
övladları. Nəğmələr əskik olmayan dilində
laylaların da payı artmışdı: beşinci oğul
böyüdürdü axı!
Bu xoşbəxtliyin
üstünü qara buludlar aldı. Daha nəğmələr
əvəzinə mərmi səsləri eşidilirdi. Soyuq
fevral gecəsi topların zərbindən yer-göy lərzəyə
gəldi. Sütun-sütun alov dilləri ərşə
qalxdı. Əlisilahlı həyat yoldaşı tələsik
evə gəlib onları evdən çıxartdı.
Oğlanlarından birini ağsaqqal qayınata, ikisini həyat
yoldaşı özləri ilə apardılar. Gülyaz
sonbeşiyini belinə bağladı və ulu babası
İbrahim Xəlil Xan Cavanşirin adını verdikləri
oğlunun əlindən tutub yola düzəldi.
Həyat yoldaşı
onu tələsdirsə də, Gülyaz evindən-elindən
ayrıla bilmirdi . O, ayaq saxlayıb geriyə baxır,
baxırdı: orada onun əzizlərinin qəbri, doğma
ev-eşiyi qalırdı. Evindən yalnız balasını -
gələcəyini götürmüşdü. “Bu necə
müharibədir? Axı müharibənin də, düşmənçiliyin
də bir qaydası var” - deyə özünə yüz dəfə
sual vermişdi. Müdhiş gecənin soyuğu, Xocalını
alt-üst edən mərmilərin səsi onu fikirlərdən
ayırdı. Pərən-pərən düşmüş həmyerlilərinə
qoşulub həyat yoldaşının arxasınca getdi. Nə
ağır, nə çətin gediş idi bu gediş. Ayaqlar
sustalır, gözlər qaralır. Ətraf od tutub yanır,
insanların fəryadı yeri-göyü lərzəyə gətirir...
Bəs qarşıda onu nə gözləyir? Arxa-düşmən,
qənşər-düşmən... Qışın ilik
donduran soyuğu da sanki onların qəsdinə durmuşdu... Gülyaz
dəstədən geri qalmışdı. Ətrafda atılan
mərmilər, avtomat şaqqıltıları, irəlilədikcə
rastlaşdığı qanlı cəsədlər... Birdən
Gülyazın qulağına zarıltı səsi gəldi. Səs
gələn tərəfə yaxınlaşadıqca milli
ordumuzun əsgərinin qırıq-qırıq sözlərini
eşidirdi: “Bacı, üzümü qibləyə
çevir... Bax, görürsən, son ana qədər
silahımı yerə qoymamışam... Sizin
qarşınızda üzüm qara deyil... Amma heyif ki, sizi
axıra qədər müdafiə edə bilmədik... Əsgər
sanki bu sözləri kiməsə deyib ürəyini
boşaltmaq istəyirmiş kimi, gözlərini yumdu. Gülyaz
dəhşət içində ona baxır, nə edəcəyini
bilmirdi. Axı bu vurhavurda, meşənin içində qiblənin
istiqamətini haradan biləydi? Elə bir az qabağa
getmişdi ki, qoca qayınatası və yanındaca
balasının qanlı cəsədləri ilə
rastlaşdı. Lakin özünü itirmədi, ona
sığınmış balalarını xilas etmək naminə
yoluna davam etdi...
Xocalıda o səhər
qan içində açıldı. Gülyaz istiqaməti də
itirmişdi. Cavanşir onu səsləyib geri
çağırdı. Gülyaz axı ona
tapşırmışdı ki, səsin çıxmasın,
ürəyində narahatçılıqla geri dönəndə
həyat yoldaşını və iki balasını da qan
içində gördü. Gülyaz onların cəsədiləri
qarşısında diz çökdü. Heç ağlaya da
bilmədi. Avtomat lüləsinin kürəyinə dirəndiyini
hiss etdi. “Pulları, qızılları ver!”. Bu, erməni əsgərinin
əmri idi. Gülyaz başını qaldırıb heç
ona tərəf baxmadı da. Əlini qoynuna salıb gəlinlik
qızıllarını çıxartdı və ərinin
qanlı cəsədi üzərinə qoydu. Erməni bar-bar
bağırdı: ”Niyə belə elədin?” Qadın zorla
özünü toplayıb erməninin üzünə baxmadan
”Bunları mənə o gətirmişdi. Mən də ona
qaytardım. Onsuz da sizin hər işiniz qanladır. Di get, götür”
- dedi.
Erməni onu təpiklə
vurub yerə yıxdı. Qadın qucağındakı
körpəsini bərk-bərk sinəsinə sıxdı. Bu
zaman Gülyazın qulağına tanış səs gəldi:
”Ara, ona dəymə, o mənlikdir”. Gülyaz ilk dəfə
başını qaldırıb baxdı: bu ki onların
qonşusu Ararat idi: həmişə yazıq görkəmli,
sonsuz Ararat. İndi isə çiynində avtomat, təkəbbürlü,
qəzəbli görünürdü. Ararat Gülyaza
yaxınlaşanda oğlu Cavanşir yüyürüb
anasının qarşısında dayandı. Ararat
Cavanşiri zərblə kənara itələdi, amma
Cavanşir yenə də ayağa qalxıb anasının
yanına gəldi. Bu dəfə Ararat onun yaxasından tutub az
qala boğmaq istədi, hirsli-hirsli: “Ədə, türkün
küçüyü, əl-ayağıma dolaşma. İndi
sənin də axırına çıxaram. Anan
ilaşırı bir oğlan doğurdu ki, əsgərimizdir.”
Sonra da üzünü Gülyaza tutub “Sənin əsgərini...”
- söyüş söydü. Cavanşir onun əlində
dartınıb “Səni görməyə gözüm yoxdur”
-deyə çığırdı. Ararat hirs-hikkə ilə
kəmərindəki bıçağı
çıxarıb “Gözün yoxdur ki?! İndi doğrudan
olmaz!“ - deyib bıçağı Cavanşirin gözlərinə
soxdu. Cavanşir “Ana!” - deyib yerə yıxıldı. Gülyazı
elə bil məngənəyə salmışdılar: qan
içində hərəkətsiz balasına baxa-baxa
qalmışdı. Ararat ötkəm baxışla Gülyaza
yaxınlaşıb qanlı əlini bu dəfə
qucağındakı körpəsinə uzadanda ana
balacasını bağrına basıb vahimə içində
bir az da geri çəkildi. Həmişə yazıq, bədbəxt
görkəmli Araratın üzündə qisas, nifrət, intiqam
tüğyan edirdi. O, körpəni ananın əlindən
öz tərəfinə çəkir, ana isə vermək istəmirdi;
dişi aslana dönmüşdü Gülyaz! Onları
dövrəyə almış ermənilər dayanıb bu səhnəyə
baxırdılar, Ararat isə bu tamaşanın baş qəhrəmanı
idi. O, dartıb uşağı güclə ananın əlindən
aldı, Araratın sanki əlinə fürsət
düşmüşdü - özünü qalib
sanırdı. Gülyaz özünü toplayıb Araratın
üstünə şığıdı. Ararat yenə də
güclü zərbə ilə onu vurub yıxdı və
dönüb ətrafdakılara: Bunların hamısı belədir
- kişisi də, arvadı da, uşağı da” - dedi. Körpəni
yerə çırpıb bıçağı
boğazına sancdı. Ana bıçağa baxdı -
bıçaq gözlərində böyüyüb əvvəl
xəncərə, bir az da böyüyüb qılınca
çevrildi - bu qılınc balasına yox, vətən
torpağının sinəsinə, Xocalının
bağrına sancılmışdı.
Gülyaz iki gündən
sonra özünə gəldi. Gözlərini açanda əvvəlcə
harada olduğunu, nələr baş verdiyini kəsdirə bilmədi.
Ətrafındakı yaralı, əsir həmyerlilərini, əlində
bərk-bərk sıxıb saxladığı körpəsinin
qanlı köynəyini görəndə, qarnına, belinə
dəyən təpiklərin ağrısını duyanda faciənin
böyüklüyünü dərk etdi... Gülyazı və
bir neçə xocalıları bir qədər sonra dəyişdilər:
ürəyi dağlı ananı qaniçən, başkəsən
quldurla əvəz etdilər. Dəyişilən zaman
ağır-ağır yeriyən Gülyaz birdən sürətlə
geri qaçmağa başladı; ermənilər də, azərilər
də gəlinin bu hərəkətindən özünü
itirmişdi. Ürəklənmiş Gülyaz isə düz
Araratın üstünə şığıyaraq əlləri
ilə onun gözlərini didirdi. Ararat bar -bar
bağırır, əsgərlərimiz gəlini ondan
ayırıb geri çəkməyə
çalışırdılar...
...Xocalı
soyqırımının baş verdiyi o müdhiş
günün üstündən illər keçib. Vətəni
tapdalanan, bir gecədə saçları ağaran gəlin bu
gün qoca qarıya bənzəyir. Gülyazın ev-eşiyi
, ailəsi var idi, balaları böyüyürdü. Bir gecədə
hər şey tar-mar edildi. “Xocalı tac qurbanı, Xocalı
xaç qurbanı” oldu. İndi isə ona qalan bir qanlı
köynək, bir qaçqın adı, bir də alınmayan
qisasıdır - dörd balasının, həyat
yoldaşının, yüzlərlə Xocalı sakininin, minlərlə
qarabağlıların qisası...
Elmira
Qasımova
Mədəniyyət.-
2009.- 25 fevral.- S.6.