Qan qırmızı...
Müharibə
uşaqlarına ithaf
Kino üçün müharibə xüsusi çəkili
mövzudu, silkələsən kinematoqrafiya dünyada nə qədər
müharibə olubsa, yüz dəfə ondan çox bu
mövzunu işləyib. Amma elə kino üçün də
müharibə mövzusunun "ağır" (amma ləng
yox) cazibəsi var.
Teatr üçün
müharibə mövzusü yükdür. Nədən ki mənim
müşahidələrimə görə, teatr daim bu
ağır yükün altından hara çıxmaq
sualıyla əlləşir. Heç şübhəsiz ki, hər
iki sahədə (kinoda və teatrda) müharibə
mövzusunun bədii həlli üçün insan faktoru bir
nömrəli variant olub. Məhz bu faktorla incəsənət
hərb və sülh motivləri üzərində gəzişmələr
edib. Elə Azərbaycan kinosu üçün də
müharibə mövzusu yük olmayıb, yenə də
xüsusi çəkili mövzu ub. Bu filmlər kino tariximizin
incilərindəndir. İkinci Dünya müharibəsi tarixdə
irimiqyaslı müharibə idi. Amma həm də insan
mübarizliyinin, insan ümidinin və eyni zamanda müharibə
dəhşətinin "iri çaplı" təntənəsi
idi. Sözsüz ki, bu təntənə estetik detal kimi
kinematoqrafiya üçün əla, vacib və lazımlı
material olub. Bu sahədə teatrın bəxti az gətirmişdi.
O, kinodan da çox missiya daşıyırdı. Ölkə
teatrları isə ən pis halda bu mövzunu plakatvari və məhəlli
çərçivədə həll edirdi. Amma insafən deyək
ki. sosializm realizminin "bədii ötürmə"
mexanizmindən sonra vətənpərvərlik və müharibə
mövzusu "göydəndüşmə" idi. Kütləyə
birbaşa təsir imkanları ilə teatr (yəni sovet
teatrı) bu bəşəri-ictimai mövzunu istiqamətləndirməyi
belə bacardı.
Azərbaycanda müstəqilliyin
ilk illəri Qarabağ savaşının başlanması ilə
üst-üstə düşdü. Və teatr bu mühüm
ictimai-siyasi mühitin içindən çıxdı. Kinoda
isə dalbadal Qarabağ müharibəsi filmləri yer
aldı. "Fəryad", "Ümid", "Ağ
atlı oğlan", "Sarı gəlin", "Arxada
qalmış gələcək", "Girov",
"Yalan" filmləri Qarabağ müharibəsi barədədir.
Teatr isə bu mövzunu hələm-hələm yaxın götürə bilmədi. Yeni yaranmış Gənclər
Teatrının ilk tamaşası "Qətl
günü" (Yusif
Səmədoğlu) adlanırdı.
Bu tamaşa müharibə mövzusuna
toxunurdu. Tamaşanın
qəhrəmanının sifətilə
bir xalqın taleyi əks olunurdu. Bu, Azərbaycanda
yenicə başlamış,
amma kökü çox-çox əvvəldən
qoyulmuş müharibənin
tarixə istinad edən proqnozu oldu. Qarabağ müharibəsinin dəhşətləri
elə ağır yara idi ki,
sanki qaysaq bağlamamış ona toxunmaq olmazdı. Ədəbi dramaturji material elə axan zamanın içində idi və onu bədiiləşdirmək
gərək deyildi. Məğlubiyyət acısını
udmaq istəməyəndə
gözləmək variantı
yeganədir. Elə məhz bu VAXT səhnə və ekran əsərlərinə
zəmin və bəzən material yaratdı. Məsələn,
Rüfət Əsədovun
"Arxada qalmış
gələcək" filmində
və İlqar Cahangirovun "İtən
vaxt" tamaşasında...
Amma bu vaxta
qədər bu mövzudakı boşluğun
yerini teatr çox vaxt tarixi dramlarla doldurdu. Fəqət "müharibə mövzulu tamaşa" və "Qarabağ müharibəsindən bəhs
edən film" səslən(mə)miş tələb kimi teatr və
kinoda öhdəlik yaradanda son illərin
məhsulu olan bəzi maraqlı ssenari (filmlər) və dramlar (tamaşalar) meydana gəldi.
Bir neçə il əvvəl
Akademik Milli Dram Teatrında Ramiz Novruzun "Hələ sevirəm
deməmişdilər" pyesi tamaşaya qoyuldu (rejissor Bəhram
Osmanov) və repertuara salındı. Tamaşa bu mövzuda olan
səhnə əsərləri arasında dinamikliyi ilə
seçilirdi. Qəhrəmanlar adətən belə mövzulu
tamaşalara xas olan pafoslu nitqlərdən imtina etmişdilər.
Məzmun və süjet etibarilə əsər real və
baxımlı ola bilirdi: işğalda tərk olunmuş şəhərlərin
birində ruhi xəstəxananın xəstələri tibb
bacısı ilə birgə düşmən əlində
qalır. Ruhi xəstələr içində kontuziya
almış əsgər də (Nurəddin Mehdixanlı) var. O,
tibb bacısını sevir. Tamaşanı da məhz bu lirik
motivlərə uyğun olaraq belə adlandırıblar-"Hələ
sevirəm deməmişdilər". Hərçənd ki,
Ramiz Novruzun pyesinin əsas maraqlı cəhəti həm də
o idi ki, bütün qəhrəmanlar eyni dərəcədə
maraqlı və baxımlı idi və baş qəhrəmanlar
bölgüsü şərti xarakterliydi. Düşmənlər
xəstəxanaya hücum edirlər. "Sevimli və məzəli"
dəlilər (Əliabbas Qədirov, Əjdər Həmidov, Ələsgər
Məmmədoğlu və başqaları) situasiyaya uyğun
olaraq anbaan mübarizədədirlər. Onların çoxu
qorxu hissini, hamısı ağlını itirib, amma heç kəs
heysiyyatını itirməyib. İtiriləsi təkcə həyatları
qalıb. Və təqdim edir dəlilər:
işğalçıya qarşı maraqlı məntiq
oyunu... Doğrudur, bizim aktyorların təqdimində ermənilər
xeyli insani və rəhmli görünür. Sözsüz ki, dəliləri
güllələyirlər, amma buna qədər özlərindən
də bir-ikisi qırılacaq. Baş qəhrəman -kontuziya
almış əsgər ölür- "sevirəm" demədən.
Bu məqam ağı deyən arvadlar üçün əla
faktdır. Neyləmək olar, bizim teatrlar və
tamaşaçılar belə lirik-kövrək motivlərdən
hələm-hələm imtina etməzlər.
"İtən
vaxt" Bakı Kamera Teatrının tamaşasıdır. Bu
tamaşa da "Arxada qalmış gələcək" filmi
kimi VAXTA həsr olunub. Bizi müharibədən ayıran vaxta,
əmin- amanlıq vaxtına. Və bunu da qəbul edin-məğlubiyyət
vaxtına... Bu vaxt "Arxada qalmış gələcək"
filmində müharibənin içində olan
döyüşçüləri şoka salacaq. Qarabağ
müharibəsi mövzusunda bədii əsərlər
üçün bu VAXT çox əsas detaldır. Təkcə
ona görə ki, bu VAXT var. "Arxada qalmış gələcək"
filmi bu zaman kəsiklərindən təsirli bir süjet-kollaj
düzəltdi. Bakı Kamera Teatrının illər əvvəl
oynadığı "İtən vaxt" tamaşası nə
demək istədisə, adından bəllidi.
Bir vaxtlar “Yuğ” Teatrında
gürcü rejissoru David Sakverelidzenin hazırladığı
"İlan dərisi" tamaşası bütövlükdə
müharibədən bəhs edirdi. Müharibə müharibədi.
Nə fərqi var, ya Bosniyada, ya burda. Bu əhvalat müharibə
qurbanlarına kədərli, dəhşətli yuğlama idi.
Müharibə
mövzusuna ən humanist-fəlsəfi yanaşma realist mənzərə
yaratmaqdı. Zira, müharibədə qalib olmur. Müharibədə
olan yeganə şey qurbanlardır...
Orta əsr rəssamlarının
tabloları arasında tez-tez beləsi rastımıza
çıxır: Nizələrlə az əvvəl
döyüş gedən torpaqlara sancılmış cəsədlər.
Buludsuz səmada dolaşan quzğunlar… və əsrlərdir rəngini
dəyişməyən qan qırmızı...
Aliyə
Mədəniyyət.- 2009.- 25 fevral.- S. 10.