Xocalı kinoxronikanın
yaddaşında
"Fəryad"la
özünə abidə ucaldan rejissor
1993-cü ildə "Azərbaycanfilm" və
"Aşkarfilm" kinostudiyası "Fəryad" filmini
istehsalata buraxdı. Vaqif Mustafayevin ssenarisi əsasında
çəkilən filmə Ceyhun Mirzəyev quruluş verib. "Fəryad"
filmi bu gün də öz aktuallığını
saxlamaqdadır. Bu da ondan irəli gəlir ki, artıq 20 ildir
Qarabağ uğrunda davam edən müharibə həll
olunmayıb. Ceyhun Mirzəyev heç bir müdaxilə olmadan,
öz görüntülərinə arxalanaraq filmi çəkdi.
Rejissorun könlündən
keçirmiş ki, İsmayılı məhz özü
yaratsın. Ancaq rejissor işi ilə birgə filmdə rol
yaratmaq ikiqat məsuliyyət tələb etdiyi
üçün o, könlündən keçməsinə
baxmayaraq, İsmayıl obrazını yaratmağa
razılıq vermək istəməyib. Onu da qeyd edək ki,
Ceyhun Mirzəyev hələ uşaqlıq illərindən
filmlərə çəkilmiş və "Fəryad"
filmi ilə birgə 25-dən artıq filmdə maraqlı
obrazlar yaradıb. Filmin yaradıcı heyətinin müəyyənləşdiyi
anda Bədii Şura yaradılmış və Ceyhun Mirzəyevin
İsmayıl obrazı üçün yeganə namizəd
olduğu təsdiqlənib. Kim nə deyir desin, bu talenin bir qisməti
imiş. Ceyhun Mirzəyev son dəfə olaraq maraqlı bir
obraz, öz deyimi ilə desək, "Ögey ana" filmindəki
İsmayılın sonrakı həyatını
yaratmalıymış.
Ceyhun Mirzəyev hadisələrin
ən qızğın gedişatı zamanı heç kimin
edə bilmədiyi riski etməklə "Fəryad"ı
yaratdı. Hadisələri öz gözləri ilə
görmüş insanları da filmin çəkilişinə
cəlb edib. Doğrudan da, qaçqınlarımız filmin
çəkilişində iştirak ediblər. Onlar çox
böyük həvəslə yaradıcı qrupa kömək
ediblər. Çünki yaşadıqları tarix filmdə
bir daha təkrar olunaraq, gələcək nəsil
üçün lentə alınırdı. Bunu bacaran Ceyhun
Mirzəyev təəssüf ki, bizi vaxtsız tərk etdi. "Fəryad"
əslində Ceyhun Mirzəyevin haqsızlıqlara
qarşı olan fəryadı idi. O, ehtiyat edirdi ki,
bütün fikrini rejissor işinə yönəltsə,
İsmayıl obraz kimi zəif alına bilər və yaxud əksinə,
olardısa filmin rejissor işi yararsız alınardı.
Filmdə görünən
hər xırda detal belə rejissor tərəfindən yüz
ölçülüb bir biçildikdən sonra lentə
köçürülüb. Rejissor filmdəki erməni
obrazlarına çəkəcəyi aktyorların hərtərəfli
yoxlanması üçün çox dəqiqliklə
seçim aparmış və göründüyü kimi, istədiyi
nəticəni əldə edib. Məlik Dadaşovun
yaratdığı erməni Xaçaturyan obrazı o qədər
inandırıcı çıxıb ki, premyera günü
belə bir hadisə baş verib. Filmin ilk nümayişi
Respublika sarayında keçirilir. Filmdə Xaçaturyan
İsmayıla işgəncə verir və qəflətən
onun yaralı ayağını sıxır. Bu kadr zamanı Məlik
Dadaşovdan azca kənarda oturmuş bir qadın sərt
söyüş söyür. Çoxları həmin anda Məlik
Dadaşovun üzünə baxaraq onun reaksiyası ilə
maraqlanır. Ancaq o, heç
bir reaksiya vermədən filmi seyr etməkdə davam edir.
Maraqlı idi ki, mərhum
aktyor eyni situasiya ilə "Axırıncı aşırım"
filmində yaratdığı
Qəmlo obrazına görə də qarşılaşıb. Ancaq Qəmlo özümüzünkü
idi... "Fəryad"da
yaratdığı Xaçaturyan
obrazına görə
Məlik Dadaşov bir gün küçədə
polislər tərəfindən
şübhəli şəxs
qismində saxlanılıb
və sənədləri
yoxlanılıb. Aktyor heç
vaxt belə hallardan incimirdi.
Filmdə İsmayılın başına
gələn hadisələrə
biganə qalmaq mümkün deyil. İsmayılın həbsxanada döyülmə
səhnəsinin daha canlı alınması üçün rejissor aktyor yoldaşlarından xahiş edib ki, onu doğrudan
döysünlər. Nəinki filmdə,
hətta o vaxt Azərbaycanda haqsız olaraq cərəyan edən hadisələr Ceyhun Mirzəyevin səhhətinə pis təsir göstərirdi.
O, baş verən haqsızlıqlarla barışa
bilmirdi. Ona görə də
filmdə çəkilən
hər bir kadrın ağrı-acısını
sözün həqiqi
mənasında yaşayırdı.
Bu ağrı-acıları
yaşamağın nəticəsi
idi ki, Ceyhun
Mirzəyev filmin montajından çıxıb
evinə gedərkən
ürək ağrıları
başladı. Heç
beş dəqiqə
çəkməmiş ölümün
ağuşuna atıldı.
Filmdəki ölüm
səhnələrinin inandırıcı
alınmasında peşəkar
rejissor işi ilə yanaşı, güclü operator işi
də var. Bu baxımdan
operator Kənan Məmmədovun
iş üslubu təqdirəlayiqdir. Ceyhun Mirzəyev
"Fəryad" filminin
çəkilişi ilə
sanki ölümünü
tezləşdirib. Ceyhun "Fəryad"
filmini həyatı bahasına çəkib.
Filmin nümayişi böyük
səs-küyə səbəb
olmuşdu. Ən azından ona
görə ki, hadisələrin içində
ola-ola belə bir film yaratmaq o qədər də asan deyildi. Ancaq Ceyhun Mirzəyev belə bir filmi
yaratdı. Əslində o, "Fəryad"la özünə
abidə ucaltdı.
Son olaraq onu da qeyd edək
ki, "Fəryad"
filmi ən yaxşı rejissor işinə görə Azərbaycan Milli Mükafatlar Komitəsinin qərarı ilə H.Z.Tağıyev adına
mükafata layiq görülmüşdür.
İ.
Hacılı
Mədəniyyət.-
2009.- 25 fevral.- S.10.