Bakı və Abşeronda İslam mədəniyyəti abidələri:
məscidlər
İslam memarlığının ən
dayanıqlı və inkişaf etmiş memarlıq nümunələrindən
biri məscidlərdir. Tarixi mənbələrdə
böyük Səlcuq sultanlarının məscidlərin
tikintisinə xüsusi maraq göstərdikləri, bunun
üçün çoxlu vəsait ayırdıqları
bildirilir. İslam ölkələrində məscidlər təkcə
ibadət üçün nəzərdə tutulmurdu, eyni
zamanda onun içərisində keçirilən tədbirlər
insanlar arasında ünsiyyəti gücləndirmək məqsədi
daşıyırdı. XI-XIII əsrlərdə Azərbaycan ərazisində
çoxsaylı kənd və məhəllə məscidləri,
böyük camelər tikilmişdir ki, bunlar da öz
memarlıq dəyərini bu gün də qoruyub saxlayır. Memarlıq
- planlaşma həllinə görə İslam
memarlığının dəyərli abidələrindən
hesab olunan Bakı və Abşeron məscidlərinin bir
neçəsinin xüsusiyyətini açıqlayaq.
XI-XII əsr dini tikililər
içərisində Sınıq qala adı ilə tanınan
Məhəmməd məscidini qeyd etmək olar. 1723-cü ildə
I Pyotrun Xəzərsahili boyu işğalı zamanı
Bakı atəşə tutulduqda məscidin minarəsi zədələndiyindən
el arasında ona «Sınıq qala» adı verilib. Abidənin
ilkin adı bəlli deyil. Lakin mütəxəssislərin
fikrincə, onun sifarişçisi ustad rəis Məhəmməd
Əbubəkir oğlu olduğundan, məscidi Məhəmməd
məscidi adlandırmışlar. Sınaq qala Bakının
salamat qalmış ən əski məscidi olub, İçərişəhər
ərazisində yerləşir. Relyefdən bacarıqla istifadə
edildiyindən memar gözəl kompozisiyaya malik ikimərtəbəli,
təkminarəli məscid binası yaratmışdır.
Dördbucaq plana malik məscidin
altı qatı tağbənd örtüklü olub, güneyə
baxan bir qapısı və iki kiçik pəncərəsi
vardı. Sahəsi 40 kv.m olan üst qatında ibadət salonu
yerləşir. Şirvan memarlıq məktəbinə xas olan
- binanın içərisi ilə bayır tutumu arasında
uyğunluğun olması prinsipi Məhəmməd məscidinə
də aid idi. Memarlıq kütlələrinin məntiqli və
sərbəst düzülüşü, hörgü
işinin yarıyonulmuş daşlardan aparılması, məsciddə
zəngin işıq-kölgə effekti binanın dinamik məkan
quruluşuna xüsusi ifadə verir. Məscidin minarəsi
silindr şəklində olub, yuxarıya getdikcə daralır.
Mütəxəssislərin fikrincə, tutduğu mövqeyə
görə bu minarədən müşahidə məntəqəsi
kimi istifadə edilmişdilər. Minarənin yuxarı hissəsini
əhatə edən iri stalaktitlər burada təkcə bəzək
elementi rolunu oynamır, eyni zamanda konstruktiv xarakter
daşıyaraq daş eyvanı saxlayır. Eyvanaltı
daşların üzərində gözəl həndəsi
ornamentlər yonulmuşdur. Minarənin XI əsrdə tikildiyi
ehtimal olunur.
Şəhərin XIV əsr
memarlığını özündə əks etdirən
dini abidələrdən Bakı Cümə məscidi
xüsusi yer tutur. Dövrünün xarakterik tikinti xüsusiyyətlərini
özündə əks etdirən bu abidənin maraqlı memarlıq
quruluşu vardır. Məscidin başlıca xarakterik cəhəti
onun mərkəzi boşluğunun çadırvari günbəzlə
örtülməsi və şirli lövhələrlə
üzlənməsidir. Kişilər üçün nəzərdə
tutulmuş kvadratşəkilli ibadət zalı xüsusilə
fərqlənir. Zala bir neçə otaq və içərisində
dini mərasimlər zamanı dəstəmaz almaq
üçün hovuzu olan kiçik həyət birləşir.
Eyni zamanda bura binanın şimal və qərb hissələrindən
qadınlar üçün otaq birləşir. XV əsrə
aid olan çox yaxşı qalmış məscidin minarəsi
Şirvan minarələrinin ən yaxşılarından biri
hesab olunur. Tağbəndin yuxarı qalxan hissəsi
qabırğalı səthə malik günbəzlə
tamamlanır. Minarənin içində dar pəncərələrlə
zəif işıqlandırılan kəskin dolama pilləkən
sarılır. Eyvana kiçik oxvari açırım
açılır. Bu məscidin minarəsi Sınıq qala
minarəsinin kompozisiyasını bir növ təkrarlasa da,
Cümə məscidinin minarəsi daha da təkmilləşmişdir.
Bu da memarlıq peşəkarlığının yüksəlişindən
xəbər verir.
İçərişəhərdə
yerləşən Aşur məscidi el arasında «Ləzgi məscidi»
adı ilə tanınır. Üzərində olan kitabədən
məscidin hicri tarixi ilə 567-ci ildə (1169-cu il) ustad
Aşur İbrahim oğlu tərəfindən tikildiyi qeyd
olunur. Kənardan baxanda Aşur məscidi sadə prizma
formasındadır. Abidənin tağbəndlə
örtülü olan zirzəmisi uzunsov formada olub, yarımdairəvi
tağlı iki gözlə bayıra yönəlir. Tağbəndlə
örtülmüş, sahəsi 55 kv.m olan ibadət
salonundakı iki mehrabın zəngin dekor həlli var. Üst
qatın sonradan tikilməsinə baxmayaraq, alt qatın əvvəldən
müxtəlif ölçülü daşlardan tikildiyi
görünür. Baş fasad sadə karnizlə tamamlanır.
Baş fasadın üzərinə qoyulan kiçik
daşın taxçasının içərisində kufi xətti
ilə «Allah» kəlməsi yonulub.Öz memarlıq üslubu ilə
seçilən Aşur məscidi İçərişəhərin
relyefinə uyğun həll edilib.
XV əsr dini tikililəri
içərisində dövrünün memarlıq üslubu
xüsusiyyətləri ilə diqqəti çəkən bir
neçə abidələr içərisində Mərdəkan
kəndindəki yerləşən Tübaşahi məscidini
xüsusi qeyd etmək olar. Məscidin həcmi-fəza
kompozisiyası çox sadədir. Məntiqli şəkildə
bir-biri ilə bağlı olan memarlıq həcmlərinin
uyğunluğu, daxili həcmlərin fasad hissələri ilə
üzvü bağlılığı onun simasına bədii
ifadəlik verir. İbadət zalının xarici
divarının hamar fonunda oxvari taxça ilə tünd
kölgələndirilmiş giriş baştağı
görünür. Baştağ öz quruluşuna və bər-bəzəyinə
görə saray məscidinin baştağı ilə
oxşardır. Bundan əlavə, digər detallar -medalyonlar,
stalaktitlər onu digər abidələrə
yaxınlaşdırır. Məscidin daxili məkanının
təşkili saray məscidinin və şirvanşahlar
türbəsinin planına yaxındır. Kvadratvari künclərdə
ibadət zalı ilə tağlı açırımlar vasitəsilə
birləşən dörd xırda otaqlar yerləşir. Zalın
mərkəzi kvadrat zirvəsi yüngülcə sivri sferik
günbəzlə örtülmüşdür. Məscidin bir
qədər uzunsov formalı şimal otaqları da oxvari
tağbəndlə örtülmüşdür. Tikilinin cənub
hissəsindəki kvadratplanlı otaqlardan qərbdə yerləşənləri
səkkizbucaqlı günbəzlə, şərqdə yerləşənləri
isə ulduzvari örtüklə örtülmüşdür.
Girişin üstündəki kitabədə onun
inşasının hicri tarixi ilə 886-cı ildə
(1481-1482-ci il) aparıldığı və
sifarişçisi Tübaşahın adı qeyd olunur.
Nardaran kəndindəki
Hacı Baxış məscidi XVII əsr Abşeronun ən səciyyəvi
tikililərindən biridir. Abidənin üzərində olan
kitabədə onun 1662-1663-cü illərdə ustad-memar Muradəli
tərəfindən tikildiyi qeyd olunur. Plana əsasən məscid
iki hissədən:ortada dörd sütunlu kvadratşəkilli
ibadət zalı və ona bitişik olan taxçalı
baştağ girişli otaqdan ibarətdir. İbadət
zalı günbəz örtüklə
örtülmüşdür. Memarlıq həllinə görə
məscid Abşeronun digər məscidlərindən fərqlənir.
Günbəzin dayaqları nazik sütunlar şəklində həll
edilib. Görünür, usta sütunları aralarından
atılmış tağlarla əlaqələndirib və mərkəzi
günbəzi tağbəndlə dövrələməklə
etibarlı konstruksiya yaratmağa cəhd göstərib. Məscidin
divarları yaxşı hamarlanmış yerli əhəngdaşı
ilə üzlənmişdir.
XIII-XIV əsrdə
Bakı və Abşeronun bəzi iri kəndlərində
Xıdır məscidi (1301-ci il), Mirzə Əhməd məscidi
(1345-ci il), Gilək məscidi (XIV əsr), Çin məscidi
(XIV əsr) və b. kimi məhəllə məscidləri də
tikilmişdir.Onların çox az hissəsi öz əvvəlki
görkəmini qoruyub saxlamışdır. Bu məscidlərin
çox da böyük olmayan prizmavari həcmləri adətən
oxvari tağbəndlə örtülmüş geniş bir
ibadət zalından ibarətdir. Xarici fasadı və interyeri
yaxşı tərtib olunmuşdur. Onların bəzək
elementləri giriş və pəncərə
açırımlarının sadə şəkildə
haşiyə, seyrək yerləşdirilmiş ornamentli
medalyonlardan təşkil edilmişdir. Onların interyerlərini
yalnız səliqəli şəkildə işlənilmiş
və detallarla aydın çəkilmiş kiçik mehrablar
bəzəyir.
Tarixin sonrakı dönəmlərində
Bakıda və Abşeronda müxtəlif quruluşlu məscidlər
inşa edilmişdir. Bu məscidlərin bəzisi son illər
Azərbaycan hökumətinin yaxından qayğısı ilə
təmir, bərpa edilərək Allaha tapınan insanları, cəmi
müsəlmanları Tanrı dərgahına
yaxınlaşdıran ən müqəddəs məkan olaraq
qalmaqdadır.
Məlahət Nəcəfova,
Azərbaycan Memarlıq
və İnşaat Universitetinin
müəllimi
Mədəniyyət.- 2009.- 25 fevral.- S. 14.