«Söndürmə odu, xan...»
İnanclara
görə, Od çərşənbəsində
ocağı boş qoymazlar
Od çərşənbəsi
ilaxır çərşənbələrdən ikincisidir. Buna xalq arasında «Üsgü
çərşənbə», «Üsgü
gecəsi», yaxud əzizləmə məqsədi
ilə «Adlı çərşənbə» də deyilir. Od çərşənbəsi
əski görüşlərlə bağlı olub Günəşi, Odu qoruyub saxlamaq inamına
tapınma ilə əlaqədar yaranıb. Zərdüşt
görüşlərindən hələ çox-çox
əvvəl insanlar təbiəti
canlandıran, torpağı isidən Günəşi, onun yerdəki rəmzi olan
odu təsəvvürlərində rəmzləşdiriblər.
Belə bir etiqad
yaranıb ki, insanlar
Günəşi və odu nə qədər
əzizləyib oxşasalar, təbiət o qədər tez isinər,
adamlara xoşbəxtlik gətirər.
Əski inamlara görə, Günəş-Od-Atəş
tapınmasının ilk nümunəsi, daha doğrusu, mənbəyi
Ağacın gövdəsində yatan
istiliklə bağlıydı. Əski etiqadlarda
insanın qızındığı ilk mənbə
də ağac kultu hesab olunurdu. Atəşpərəst
etiqadlarına görə, «Müqəddəs od»u insana ağac
vermişdi. Daha doğrusu, insan iki ağacı bir-birinə sürtməklə
od əldə etmişdi.
Od çərşənbəsi - Günəş
- Od- Atəş inamı ilə
bağlı yaddaşlarda qalan
bir çox nəğmə,
etiqad, mərasim, mif və
rəvayətlər bu günümüzədək
gəlib çatıb.
Odlu çərşənbədə
adamlar sübh tezdən
hündür bir təpənin
üstündə tonqal qalayardılar. Həmin
tonqalın dövrəsinə toplaşaraq
Günəşin doğmasını gözləyərdilər.
Elə ki, Günəş doğdu,
hamı onu salamlayan «Qodu xan» nəğməsini
oxuyar, tonqalın başında dövrə
vurar, sonra da hərə tonqaldan öz məşəlini yandırıb
ocaqlarını alışdırmaq üçün
evə tələsərdi. Adamlar
tonqalın dövrəsinə dolandıqca, eləcə də,
gəlib öz ocaqlarıını
yandırdıqca oxuyardılar:
Qodu xan, Qodu xan,
Söndürmə odu, xan.
At üstə ad gətir,
Ulusa od gətir.
Sözü bal Qodu xan,
Özü al, Qodu xan.
Günəş istisini arzulayan
ulu babalarımız Odlu çərşənbədə
sübh tezdən Günəşə qurban
aparardılar. Daha erkən
çağlarda aparılan
belə qurban adətən kəhər
at olardı. Bir nəfər
yedəyindəki atı
uca bir təpənin
üstünə çəkərdi.
Əlində balta olan başqa bir nəfər isə arxadan onları müşahidə edərdi.
Gün doğanda at təpənin
üstündə olar,
günəşin doğması
şərəfinə onu
qurban kəsərdilər.
Xalqda belə inam olardı ki, qırmızı kəhərin
Günəşə qurban
kəsilməsi adamlara
xoşbəxtlik və
səadət gətirəcək.
Xalqımızın ən qədim
görüşlərindən olan bu mərasim
bir sıra qayaüstü rəsmlərdə
də əks edilb. Od
çərşənbəsi ilə bağlı günümüzə qədər
gəlib çatan inanclar və adətlər arasında oda, ağaca olan inam da
xüsusilə diqqəti
cəlb edir. Onlara ən maraqlı misal kimi, "Ocağı şər vaxtı söndürməzlər",
"Od çərşənbəsində
ocağı boş qoymazlar" və sair deyimləri xatırladırıq.
Biz də
həmin inanclara istinad edərək, sizlərə və bütün inanc sahibi olan xalqımıza
bu çərşənbə
günlərində ocaqlarının
heç zaman sönməməsi və heç zaman boş qalmamasını arzu edirik. Qoy gələn od çərşənbəsində
tonqallarımız Qarabağda
çatılsın!
Həmidə Nizamiqızı
Mədəniyyət. - 2009.- 27 fevral.- S.6.