Muzey və
müasirlik
Xalqın
böyüklüyü onun zəngin mədəniyyəti və
həmin mədəniyyəti qoruyub inkişaf etdirmək
bacarığı ilə ölçülür. “Avesta”,
“Kitabi Dədə Qorqud” kimi ruhsal aləmlə bağlı əxlaq
kodeksləri, orta əsrlər dövrünün fəlsəfi
düşüncəsi, özünəməxsus memarlıq,
xalçaçılıq, təsviri və tətbiqi sənət,
musiqi və digər bədii yaradıcılıq sahələrinin
nümunələri Azərbaycan xalqının dünya mədəniyyət
xəzinəsinə bəxş etdiyi incilərdəndir.
Müxtəlif tarixi
dövrləri adlayan, əfsanəvi İpək Yolunun mərkəzində
yerləşən Azərbaycan zəngin yeraltı və
yerüstü sərvətlərə, qədim zaman mərhələlərindən,
xalqın yaradıcılıq ruhundan qaynaqlanan, maddiləşən,
misilsiz estetik dəyər kəsb edən mədəniyyətə
malikdir.
Tarixi faktlar sübut edir
ki, Azərbaycan ərazisində yaranmış erkən
dövlət qurumlarının, iri dövlətlərin
mövcud olmasında mədəniyyət faktoru mühüm
rol oynamışdır. Bir ərazidə yaşayan müxtəlif
soylu tayfalar oxşar mədəni stereotiplər prinsipinə
uyğun və etnopsixoloji ünsürlərin kütləviləşməsi
nəticəsində birləşərək dövlət
yaratmağa nail olmuş, hər biri dövlətin ictimai-siyasi
həyatında fəal iştirak edə bilmişdir.
Xalqımızın
ümummilli lideri Heydər Əliyevin söylədiyi “Öz mədəni
irsini qoruyub saxlaya bilməyən xalq nəyə qadir
olduğunu heç vaxt sübut edə bilməz ” kəlamı
həqiqəti ifadə etməklə bərabər,
xalqımızın yeni-yeni nəsillərini malik olduğumuz
misilsiz milli -mədəni sərvətlərimizi qorumağa
çağırır.
Qloballaşma, dünya mədəniyyəti
məkanına inteqrasiya problemləri mədəniyyət
müəssisələrinin, o cümlədən muzeylərin
fəaliyyətinin beynəlxalq təcrübədən bəhrələnməsini
zəruriləşdirir. Bu zaman muzey işinin ənənəvi
fəaliyyət prinsipləri, təbii olaraq yeniləşməli,
təkmilləşməlidir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin “Muzey işini
daha da yaxşılaşdırmaq tədbirləri” haqqında
sərəncamı bu sahədə göstərilən fəaliyyətin
optimal perspektivlərini müəyyənləşdirir. Muzey
işi sahəsində Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin ardıcıl və səmərəli fəaliyyətini
bu mədəniyyət müəssisələrinin funksional həyatının
dinamikasına müsbət təsiri öz əksini tapıb.
Muzey fəaliyyətinin
müxtəlif cəhətləri
və istiqamətləri
mövcuddur. Bu fəaliyyətin çağdaş
dövrdəki ahəngdarlığı
bir sıra mühüm amillərdən,
o cümlədən ictimai, iqtisadi, ideoloji və mədəni proseslərdən
birbaşa aslıdır.
Digər
tərəfdən, muzey
işi dövrün mədəni prosesləri kontekstində daim dəyişir, təkmilləşir
.Yaşadığımız dövrün özünəməxsus
perspektivi, tendensiyaları,
təbii olaraq mədəni proseslərin
intensivliyinə, proqressiv
meyllərin güclənməsinə
müsbət təsir
göstərir. Belə ki, ölkəmizin
iqtisadi qüdrətinin
artması, getdikcə
Avropa mədəni həyatına inteqrasiya prosesi muzeylərin fəaliyyətinə də
səmərəli təsirini
göstərməkdədir.
Müstəqil dövlət
quruculuğunun çağdaş dövründə cəmiyyət
həyatının bütün sahələrində olduğu
kimi, mədəniyyət sahəsində, o cümlədən
muzey fəaliyyəti ilə bağlı tələblər və
məqsədlər dəyişmişdir. Belə ki,
istər siyasi, istər iqtisadi sistemlərin tamamilə yeniləşməsi, təbii
olaraq, sözügedən
muzey fəaliyyətinin
yeni, daha işlək mexanizmlərinin
yaradılmasını aktuallaşdırır.
Əslində Avropada və bir sıra
Şərq ölkələrində
muzey fəaliyyətinin
çeşidi və istiqamətləri, onun ideya-estetik məzmunu çoxdan müəyyənləşmiş, burada zəngin təcrübə əldə
edilmişdir.
Yaşadığımız
dövrdə muzey idarəetməsi müasir texnologiyaların
tətbiqi, muzeyin cəmiyyət həyatında mövqeyinin bərqərar
olması, onun fəaliyyətinin istiqamətləri tənzim
olunmaqla səmərə verə bilir. Bu zaman idarəetmənin özündə
də təkmilləşmə
prosesi labüdləşir
və onun prinsipləri müəyyənləşir.
Çünki yeni mədəni siyasət xətti, ictimai reallıqlar, elmi-estetik proseslər, təbii olaraq bu işin
məzmununu formalaşdırır.
Çağdaş
dövrdə muzeyin idarəetmə işində ənənəvi
olaraq başlıca prinsip toplama, mühafizə,
araşdırma və təbliğ götürülsə də,
burada məsələnin konseptual elmi-nəzəri dəyərləndirilməsi
vacibdir.
Məsələ
burasındadır ki, çağdaş dövrdə toplama,
mühafizə, araşdırma ilə yanaşı, beynəlxalq
təcrübədə istinad edilən muzey menecmenti də
xüsusi yer tutur. Bundan başqa, muzeylərin
bütövlükdə cəmiyyətin, konkret olaraq, yerləşdiyi
şəhərin ictimai-mədəni həyatında
tutduğu mövqe əsas götürülür.
Gizli deyildir ki, büdcədən
maliyyələşən muzeylərin təminatı onun
geniş miqyaslı işlər görməsi
üçün yetərli deyil. O da bəllidir ki, uzun illər
ərzində muzeylər xalq dili ilə desək, “ver yeyim,
ört yatım” prinsipi ilə yaşamış, beləliklə
maliyyə asılılığı vəziyyətində fəaliyyət
göstərmişdir.
Bugünkü reallıq
belədir ki, muzeylər özləri maliyyə mənbələri
tapmaq, adi dildə desək, pul qazanmaq barədə
düşünməlidirlər. Əlbəttə, bu, sadə və asan məsələ deyil. Amma reallıq
budur və uğurlu fəaliyyətin
bir yolu bundan ibarətdir.
İsrafil İsrafilov
R. Mustafayev adına
Azərbaycan Dövlət İncəsənət
Muzeyinin direktoru,
sənətşünaslıq doktoru, professor
Mədəniyyət.- 2009.- 3 iyul.- S. 9.