“Arazın ləpələri...”
yaxud bir müsahibənin tarixçəsi
Dünyaya göz açdığımız ulu yurdun
sirli-soraqlı keçmişini birər-birər vərəqləyən,
sələflərdən xələflərə yadigar
qalmış “hər saxsı parçasını, hər məzar
daşını” böyük bir yanğı ilə arayıb-axtaran,
“yeddi yol boşalıb dolan” bu qosqoca dünyanın kiçik
bir guşəsi olan Şamaxının “tərcümeyi-halı”nı
öyrənən və öyrədən təəssübkeş
alimlərimizdən biri də tarix elmləri namizədi,
arxeoloq Hüseyn Ciddi idi.
Ötən əsrin
70-80-ci illərindən başlayaraq Şamaxı şəhəri
ərazisində, o cümlədən adı Nizami Gəncəvinin
“Xəmsə”sində çəkilən məşhur
Gülüstan qalası, Narın qala, Buğurt qalası,
Qız qalası, habelə şəhərin Sarıtorpaq,
İmamlı. Qalabazar və digər yaşayış sahələrində
silsilə arxeoloji qazıntılar aparan xüsusi
ekspedisiyanın rəhbəri Hüseyn Ciddinin milli tarix elmimizə
verdiyi töhfələri qədirbilən şirvanlılar bu
gün də unutmayıb. Hüseyn müəllimlə
unudulmayan daha bir olay isə bu cəfakeş tarixçi-alimlə
olan son müsahibəmlə bağlıdır ...
1985-ci ilin qızmar yay
günü idi. Hüseyn müəllimin arxeoloji
ekspedisiyası şəhərin axar-baxarlı guşələrindən
birində qazıntı işləri aparıırdı. Alimlə
görüşüb bir ovqat söhbəti etmək həvəsim
iyun günəşinin 40 dərəcəyə çatmaqda
olan hərarətinə üstün gəldi. Sadəcə qələmimi
və cib dəftərçəımi götürüb
Qalabazar məhəlləsinə yollandım. İri çətirlər
qurulmuş meydançaya çatanda ayaq saxladım. Kiçik
bir kətilin üstündə oturmuş Hüseyn müəllim,
torpağını təmizlədiyi qədim sikkəni zərrəbinlə
nəzərdən keçirirdi. Doğrusu, yayın bu “cırhacırında”,
küçə-bacada ins-cinsin gözə dəymədiyi,
susuzluqdan dil-dodağın təpidiyi, imkanı olanların
özlərini sərin meşələrə, kölgəliklərə
verib istirahət etdiyi bir vaxtda cadar-cadar olmuş torpaqda
qazıntı işləri aparan alimin “fanatikliyi” məni heyrətləndirdi:
Buna bax, deyə düşündüm,- bu da sənətdir?..
Bu cəhənnəm istisində, gəl otur toz-torpağın
içində ki, iş bilmişəm.
Lakin elə həmin
andaca bu sualı özümə də verdim: Bəs mən
özüm, yayın bu qızmarında redaksiyada bir nəfərin
belə tapılmadığı, həmkarlarımın
özlərini kölgəyə verib “Bəzirganın”,
“Qırxbulağın” buz kimi soyuq suyundan içərək sərinləndiyi
bir vaxtda, bu toz-torpağın içinə niyə gəlmişəm.
Bəlkə, məni də buraya gətirən elə
“fanatikliyimdir”, öz peşəmə olan
vurğunluğumdur?... Şübhəsiz ki, belədir.
Hüseyn müəllimlə
çox səmimi və mehribanlıqla görüşdük.
Qarşıdakı kvadratşəkilli sahədə
qazıntı işləri aparanlar qurşağadək
soyunmuşdular.Onların mis rənginə çalan bədənləri,
nədənsə, mənə qədim Romanı,
qladiatorları xatırlatdı. “Spartak” filmindəki
döyüş səhnələri yadıma düşdü.
Mənə elə gəldi ki, əllərindəki
külünglə, bellə, kərki ilə “torpaqla
vuruşan” bu insanlar da əsil döyüşçülərdir
- tarixin sirlərini öyrənmək üçün əsrlərlə,
qərinələrlə, keçmişlərlə
vuruşurlar. Və vuruşa- vuruşa “ zamanın əli ilə
oğurlanmış tariximizin” min illərə səpələnmiş
vərəqlərini toplayıb “ömür
kitabımızı” bərpa edirlər...
Hüseyn müəllim
iri çətirin altındakı su bidonlarını göstərərək-bax,
bu bidonlar nə eramızdan əvvələ aiddir, nə də
orta əsrlərə,- deyə şirin bir zarafatla söhbətimizə
özü körpü saldı. Uşaqlar susuzluqdan əziyyət
çəkməsin deyə, “Bəzirgan” bulağının
suyundan gətizdiririk. Buyurun, qonaq olun.
Buz kimi su ilə dolu stəkanı
birnəfəsə başıma çəkdim. Bəh... Bəh...
su deyil həyat iksiridir. Hə söhbətimizə su ilə
başladıq, demək aydınlıq olacaq...
Hüseyn müəllim
özünəməxsus bir təbəssümlə, - bu
gün səhər üzümüzə xeyirlə
açılıb,- dedi. İlkin və orta əsr
Şamaxısına dair xeyli əşya tapmışıq.
Bilirsiniz, bu diyarın hər qarışı, hər
daşı, hər kəsəyi bir tarixdir. Bu torpağın
altında tarixin min bir sirri yatır. Hər layın, hər
qatın, hər təbəqənin öz “sirri” var.
Bütün bu tapıntılar, əşyayi-dəlillər,
maddi-mədəniyyət nümunələri
Şamaxının iki min ildən artıq yaşı
olduğunu göstərir. Əslində şəhərlər
də insanlara bənzəyir. Hər birinin öz taleyi, öz
“alın yazısı” var. Götürək, elə
Şamaxını. Yaşı Romanın, Pompeyin
yaşından heç də az olmayan bu ulu diyarın hətta
ən yaxın keçmişinə dair belə bir neçə
yerüstü maddi-mədəniyyət abidəsi qalıb.Vəssalam,
zəlzələlər, qırğınlar hər şeyi
viran qoyub.
Hüseyn müəllim
sözünə davam edərək, biri digərindən qiymətli
olan hər belə tapıntı məni çox
sevindirir,-dedi. Bilirsiniz, niyə? Nədənsə, bu torpaqda Təbrizin
doğmalığını duyuram. Hüseyn müəllim
birdən-birə mövzunu dəyişərək
Böyük Vətəndən-güneyli-qüzeyli,
şimallı-cənublu Azərbaycandan danışmağa
başladı. Sonra xəyala dalaraq, Arazın o tayında Təbrizdə
keçən uşaqlıq illərini xatırladı. Bu an mənə
elə gəldi ki, tarixçi-alim doğma vətənini ikiyə
bölən Arazın qırmızımtıl, qan rənginə
çalan sularının pıçıltısını
dinləyir:
Dağdan gəlir lillidir,
Necə şirin dillidir.
Əzəldən nisgillidir,
Arazın ləpələri...
Söhbəti məcrasına
yönəltmək, Hüseyn müəllimi nisgilli xatirələr
aləmindən ayırmaq üçün söz arasına
söz qatdım:
- Hüseyn müəllim,
öz aramızdır, neçə illərdir ki, bu boyda şəhərin
altını üstünə çevirirsiniz, heç
“qızıl küpünə” rast gəlmisinizmi?
Həmsöhbətim qəhqəhə
çəkib güldü. Bayaqkı nisgil çöhrəsindən
əriyib getdi:- o qədər küplər tapmışıq
ki,- dedi. Amma içərisi qızılla dolu küp hələ
ki qismətimizə çıxmayıb. Lakin bir dəfə...Qulaq
asın, sizə məzəli bir əhvalat danışım:
- Günlərin birində
Şamaxının Xınıslı kəndi ərazisində,
məşhur Gülüstan qalası
yaxınlığında qazıntı işləri
aparırdıq. Gözlənilmədən torpağın altından
adam boyu hündürlükdə iri bir küp tapdıq.Orta əsrlərdə
şərabçılıq məqsədilə istifadə
olunmuş bu küpün sorağı az keçməmiş
bütün rayona yayıldı. Maraqlananlar dəstə-dəstə
gələrək küpə tamaşa edirdilər. Qəribə
şayiələr yayılmağa başladı. Hər
şeyi bəzəyib- düzəməyi xoşlayanlar “bir
küp qızıl” tapılmasından dəm vururdular. Nəhayət,
iş o yerə gəlib çatdı ki, rayon milis şöbəsindən,
OBXSS (Sovet milisində ibtidai cinayətlərə qarşı
mübarizə aparan qurum) sahə müvəkkili də gəldilər.
Dedilər ki, gərək tapılan qızılları
aktlaşdıraq. Doğrusu, matım-qutum qurumuşdu.
Sınıq küpü asayiş keçikçilərinə
göstərərək dedim ki, tapılan küp budur, içərisində
də heç bir qızıl-flan olmayıb. Xalis şərab
küpüdür. Buyurun, yoxlayın. Şahidlər-filan da
öz yerində. Onlar da o ki var güldülər. Sonra da
çıxıb getdilər.
Söhbətin bu yerində
qazıntı aparanlardan biri iri küp
qırığını Hüseyn müəllimə göstərərək,-indicə
tapdıq,- dedi. Alim ayağa qalxdı. Sevinclə
qazıntı aparılan sahəyə yönəldi.
Görüşüb ayrıldıq. Redaksiyaya qayıdan kimi,
təəssüratlar soyumamış qələmi işə
saldım. Güman etdiyimdən daha səmimi və maraqlı
bir ovqat söhbət alınmışdı. Ertəsi gün
qəzetdə müsahibəni oxuyan arxeoloq redaksiyaya zəng
çalıb öz təşəkkürünü bildirdi. Səmimi
müsahibə Hüseyn müəllimin çox xoşuna gəlmişdi.
Təəssüflər
olsun ki, o qızmar yay günü, o bəyaz çətirin
altındakı görüş Hüseyn müəllimlə
son görüşümüz oldu. Ekspedisiya işini başa
vurduqdan sonra Hüseyn müəllim də Bakıya
qayıtdı. Bir müddətdən sonra dəhşətli
bir xəbər hamı kimi məni də sarsıtdı...Hər
zərrəsində Arazın ləpələri kükrəyən
Xəzərin qoynunda bir alim ömrünün vaxtsız-vədəsiz
sona yetdiyinə inana bilmədim...Daha doğrusu, inanmaq istəmədim.
Sən demə, Hüseyn müəllimin özü demişkən,
bu da bir tale, bir alın yazısı imiş. Mənə elə
gəlir ki, Arazın ləpələri bu gün də ikiyə
bölünmüş vətən və yarımçıq
qalmış bir alim ömrü haqqında xatirələr
pıçıldayır:
Haraylı himə bənzər,
Qırılmış simə bənzər.
Onun qəlbinə bənzər,
Arazın ləpələri...
Cəlal Yaquboğlu
Mədəniyyət.- 2009.- 8 iyul.- S. 8.