Rəssamlarımızın Xəzəri
Azərbaycan təsviri sənətinin çoxəsrlik
inkişafı ərzində Xəzər bir çox rəssamların
ilham mənbəyi olmuş, istər rəngkarlıq, istərsə
də qrafika sahəsində bu mövzuya həsr olunmuş
saysız-hesabsız sənət inciləri meydana gəlmişdir.
Müxtəlif rəssamların əsərlərində
Xəzər müxtəlif maneralarda, əhval-ruhiyyələrdə
işlənmişdir. Bir çox tablolarda Xəzərin
obrazı, onun ümumi əhvalı, gah günəşin zərrin
şüaları altında bərq vuran, gah da şaxtanın
sazağında donan suları, dalğaları dramatik, ekspressiv,
emosianal patetika ilə doludur, digərlərində isə bu
duyğuları lirik, romantik təəssürat əvəzləyir,
bəzilərində isə Xəzər başqa prizmadan
- sırf industrial nöqteyi-nəzərdən
görünür.
Xəzərin ölməz
obrazlarını yaradan rəssamlar sırasında S.Bəhlulzadənin,
T.Salahovun, B.Mirzəzadənin, N.Qasımovun, M.Rəhmanzadənin,
M.Xəlilovun, F.Xəlilovun, Y.Mirzənin, Q.Yunusun, R.Muradovun,
E.Qurbanovun, M.Allahverdiyevin və bu sıranı zənginləşdirəcək
onlarla rəssamın adını çəkmək olar.
Azərbaycan mənzərə
rəngkarlığına ölümsüz əsərlər
bəxş etmiş təbiət nəğməkarı Səttar
Bəhlulzadənin təkrarsız firçası ilə
doğma təbiətin ayrılmaz parçası olan Xəzər
obrazı özünəməxsus tərzdə
canlandırılmışdır. Bakı lövhələri, dəniz, dəniz
axşamı, sahil kəndləri Səttar tablolarında Azərbaycan
obrazının ayrı-ayrı cizgi və boyalarıdır.
Onun mənzərələrində, eləcə də dəniz
təsvirlərində təbiət sakit və lirik tərzdə
əks etdirilmişdir.
Rəssamın “Neft
daşları” na etdiyi səyahətin nəticəsi olaraq
onlarla eskiz, yüzlərlə rəsm və etüdlər meydana
gəlir. Məhz bu səyahətin verdiyi zəngin material ona
“Neft daşlarının görünüşü”, “Estakada”,
“Xəzər axşamları”(1959), “Xəzər gözəli”(1961)
kimi bənzərsiz sənət nümunələrini
yaratmağa kömək edir.
Səttar Bəhlulzadənin
“Xəzər gözəli” tablosu, doğrudan da, Azərbaycan rəngkarlığında
Xəzərə həsr olunmuş əsərlərin ən
gözəllərindəndir. Əsərdə neft daşlarının
axşamçağı sahildən görünüşü
təsvir edilmişdir. Arxa planda üfüqi xətt boyunca
düzülən neft buruqları dumana
bürünmüşdür. Onlar, demək olar ki,
görünmürlər. Bunun müqabilində isə mavi
koloritdə həll olunan tablonun ön planına kiçik qum
təpələri üzərində sıra ilə
düzülən ağ göyərçinlərin təsviri
çıxarılır.
Rəssam “Xəzər
gözəli” əsərində son dərəcə poetik sənaye
mənzərəsi yaratmışdır. Dənizin mavilyini
özündə əks etdirən quşlar tabloya əlahiddə
lirik ovqat gətirirlər.
“Xəzər
axşamları” əsəri də, “Xəzər gözəli”
kimi romantik əhval - ruhiyyədə işlənmişdir. Tabloda
S.Bəhlulzadə manerasının ifadəliliyi,
emosionallığı özünü aydın büruzə
verir.
Rəssamın 1973-cü
ildə fırçaya aldığı “Xəzər sahili” əsərində
rəng plastikası və intensiv vurulan yaxı tablonun
emosionallığını və dinamik
baxımlılığını daha da artırır. Mavi,
çəhrayı, ağ rənglərin üstünlük təşkil
etdiyi tabloda rəssam ekspressivliyə və təkrarolunmaz ümumiləşdirilmiş
obraz yaratmağa nail ola bilmişdir.
Digər böyük sənətkar
- Tahir Salahovun əsərlərində Xəzərin daha
ekspressiv, dramatik, sənayeləşmiş obrazı ilə
rastlaşırıq. Belə əhval-ruhiyyənin parlaq əksini
rəssamın hələ ilk yaradıcılıq işləri
sırasında olan “Növbədən qayıdış”
(1957), daha sonra “Təmirçilər” (1960), “Neftçi”, “Yeni
dəniz”, dəniz fatehlərinin qəhrəmanlığından
bəhs edən “Xəzərdə səhər” və s. əsərlərində
görə bilərik. Bu tablolarda daha çox zəhmət
insanının Xəzər fonunda ağır əməyi təsvir
olunmuşdur. Xəzərin sərtliyi, soyuqluğu sanki, onlara
da sirayət etmişdir.
Hələ diplom işi
olan “Növbədən qayıdış” T.Salahovu o zamankı
sovet rəssamlarının ilk sıralarına
çıxarır. Müasir və bir qədər də ənənəvi
mövzuya müraciət etməsinə baxmayaraq rəssam bu əsərdə
fədakar əməkdən qaynaqlanan, romantikliyin təminatçısı
olan poetik ritmi və dinamikanı özünəməxsus sərt
bədii şərhlə göstərə bilmişdir.
“Xəzər sahilində”
tablosunun qəhrəmanı müasir və sadə
insandır. O, lakonik və
ifadəli yaxılarla təsvir olunmuşdur. Rəssam öz qəhrəmanını
doğma təbiətlə-Xəzərlə vəhdətdə
canlandırır, onu bu yerlərin hamımıza tanış
olan mənzərəsi fonunda göstərir.
“Təmirçilər” əsərində rəssam
yaradıcı əməyin romantikasını, böyük sənaye
şəhərinin döyünən ürəyinin ritmlərini
canlandırır. Tabloda
Xəzərin dalğaları arasında ucalan polad estakadalara
doğru yol alan qayıqda üzü tamaşaçılara
sarı oturmuş üç təmirçi
görünür. Rəssam bu mərd insanların
obrazını cəsarətlə tamaşaçıya
yaxınlaşdırır. Onların təsvirini iri planda
götürüb, dərin psixoloji xarakterlər yaradır.
Tablonun ümumi ahəngi kifayət qədər tutqun təsir
bağışlayır. Müəllifin fəlsəfi
düşüncələrini ifadə edən qara,
gümüşü-boz və qırmızı rənglərin
kontrastları, qrafik xətlərin dinamikası “Təmirçilər”
lövhəsində açıq-aşkar görünür.
Bu rəng düzümü fəhlələrin nigaran,
dalğın, qayğılı əhvalları ilə səsləşir.
Əmək insanı mövzusu “Xəzərin
sahilində” (1967) əsərində davam etdirilir. Tabloda sahildə
dincələn balıqçı obrazı təsvir olunub. Rəsmdə
gərginlik ovqatı olmasa da, təlatümlü dəniz,
ümumi tünd kolorit balıqçının gərgin əhvalı
ilə səsləşərək dramatik ab-hava yaradır.
“Yeni dəniz”də bənd üstündə duran fəhlələr
yeni dənizə gur suların sürətlə
axmasını izləyirlər. Burada öz əməyinin bəhrəsini görən dənizçilərin
sevinci ekspressiv tərzdə ifadə olunmuşdur. Dinamik
kompozisiya quruluşuna baxmayaraq, tamaşaçıya doğru
çevrilmiş fiqurlar duruxmuş halda, sükut içində
təsvir olunmuşlar. Bu ziddiyət fəhlə geyimlərinin
solğun rəngi altında gizlənən daxili gərginliyi
üzə çıxarır.
Rəssamın Xəzərə
həsr etdiyi digər maraqlı işləri sırasında
“Xəzərin sahilində qum təpələri” (1969), “Xəzəryanı
qayalıq”(1974), “Səhər” (1977), “Tutqun hava” (1977), “Xəzərdə
fırtına” (1978), “Xəzərdə ləpədöyən”
(1978), “Sakit Xəzər” (1978), “Qarpız və dəniz”(1997),
“Nardaransayağı qarpızlar”(1997) və digərlərinin
adlarını çəkmək olar. Bu tabloların hər
birində rəssamın özünəməxsus üslubunun
parlaq təzahürləri öz əksini tapmışdır.
Tahir Salahovun Xəzər
mövzusuna həsr etdiyi sonuncu şedevri “Odlar yurdu” triptixinin
bir hissəsi olan “Xəzər bu gün” adlı
kompozisiyadır. Tabloda
Xəzərin sənaye qüdrəti əks olunub. Rəssam
sanki, qloballaşan iqtisadi dünyada Xəzərin əzəmətini,
möhtəşəmliyini, əvəzolunmaz iqtisadi əhəmiyyətini
tərənnüm edir. Əsərin koloriti də çox uğurla
həll olunaraq mövzuyla həmahənglik təşkil edir.
Görkəmli
fırça ustası Nadir Qasımov vaxtaşırı
olaraq dəniz mövzusuna müraciət etmişdir. Onun tablolarında Xəzərin
müxtəlif əhval-ruhiyyələri ilə
qarşılaşırıq. O, Xəzəri gah sakit, gah
coşqun, gah da faciəvi günlərimizin şahidi kimi təsvir
edir. Rəssamın 1990-cı il 20 Yanvar hadisələrinə
həsr etdiyi “Xəzər. 1990-cı il 20 yanvar” əsəri
bu baxımdan səciyyəvidir.Tabloda xalqın milli faciəsi
Xəzər vasitəsilə əks etdirilmişdir. Əsərin
başlıca ifadə vasitəsi rəngdir. Xəzər
sanki qan gölünə dönmüş, üzərini isə
qara buludlar almışdır. Qırmızı, qara və
mavi rənglərin uğurlu vəhdəti ilə həll
olunan kompozisiya olduqca dramatik səpkidə həll
olunmuşdur.
Rəssamın Xəzər
silsiləsində işlədiyi tabloların əksəriyyəti
romantikliyi ilə diqqəti cəlb edir. “Xəzərin qum təpələri”(1973),
“Dəniz coşur” (1975), “Yeni neft yataqları” (1978), “Xəzərdə
axşamçağı” (1987), “Xəzərin günəşi
və küləyi” (1990), “Xəzərdə qızıl
gün batanda” və s. əsərləri poetizm kökləri
ilə aşılanmışdır.
Xəzərin təkrarsız
obrazlarını yaradan rəssamlarımız içərisində
Mirteyyub Xəlilovun özünəməxsus yeri vardır. Onun tablolarında Xəzərin
anbaan dəyişən hallarını, rütubətli
ab-havasını, qayalara çırpılan
dalğalarını və ancaq Xəzərə məxsus rəngləri
görürük. Rəssam dənizi müxtəlif vəziyyətlərdə
- istər sakit, istər dalğalı, istərsə də
mavi və soyuq - boz rənglərlə işləməyi
sevir. Mirteyyub Xəlilovun dəniz motivi qeyri-adi rəng
variasiyası kimi səslənir. Bu xüsusiyyətlərin
aydın təzahürünə “Dəniz kənarında
uşaqlar”, “Külək”, “Dəniz”, “Dənizdə axşam”
tablolarında rast gəlirik.
Rəssamın “Xəzər
dənizi sahilində” tablosu insanla təbiətin vəhdətini
göstərməklə yanaşı, Abşeron
yayının əlvan rənglərini, dənizin nəhayətsiz
zənginliklərini ifadə edərək seyrçiyə xoş
təəssürat bağışlayır.
Sənətdə öz
izini qoyan görkəmli rəssam Cavad Mircavadovun əsərlərində
Xəzər simvol və alleqoriya ilə ifadə olunur. Rəssam öz yurdunu ifadə etməyin
fərdi axtarışlarında “dərvişə”
dönmüş, Xəzərin sahilinə - Buzovnaya çəkilib
neçə-neçə materialı, üsulu sınaqdan
çıxartmışdır. İllərlə əlinə
keçəni - qətranı, dəmiri, boyanı tablolara
döndərmişdir.
C.Mircavadovun “Xəzərdə”,
“Xəzərdə gəmi” əsərləri folklordan
qaynaqlanan motivləri, dərin fəlsəfi yükü ilə
fərqlənirlər. Təsvir olunan obrazlar, istifadə olunan ifadə vasitələri
fərdiliyi və orijinallığı ilə seçilir.
Qızılı, sarı, qırmızı rənglərin
ümumi ahəngi üzərində qurulan “Xəzərdə
gəmi” adlı tabloda rəssamın Şərq motivi və fəlsəfi
fikrinə rəğbəti bir daha özünü qabarıq
göstərir.
Özünəməxsus
üslubu ilə seçilən Yusif Mirzənin əsərlərində
Xəzər xüsusi ampluada görünür. “Bakının qədim nəğməsi”,
“Xəzərin qədim nəğməsi” tablolarında
Qobustan qayaüstü təsvirlərinin rəqs edən
insanlarının ecazkar səhnəsini görürük. Qədim
türk-Şumer motivlərinin üstünlük təşkil
etdiyi bu əsərlər uğurlu rəng həlli ilə diqqəti
cəlb edir.
Müasir nəsli təmsil
edən Murad Allahverdiyevin əsərləri xüsusi ifa tərzi
ilə fərqlənir. Onun “Xəzər üzərində alaqaranlıq” əsərində
səhər tezdən dan yerinin sökülməsi çox məharətlə
ifadə olunub. Tutqun, bozumtul rəng həllinin
üstünlük təşkil etdiyi tablonu dənizdə
üzən gəmi, kompozisiyanın bir hissəsini tutan və
rəssamın mücərrəd düşüncəsinin
ifadəsi olan rəngarəng tikililər, tarixi Qız
Qalası daha da baxımlı edir.
Tarix boyu parçalanaraq
düşmənə qarşı birlikdə mübarizə
apara bilməyən Bakı da daxil olmaqla tarixi Azərbaycan
vilayətlərinin Xəzər ətrafında xəritə
formasında verilməsi rəssamın dərin
düşüncə qabiliyyətinin təcəssümüdür.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan
rəngkarlığında az-az rəssam tapılar ki,
heç olmasa bir əsərini də bu təbiət incisinə
həsr etməsin. Bu tablolar onlarla məqaləyə
sığışmayacaq saydadır.
Zaman keçəcək
və Xəzərin şahanə obrazı hələ
neçə-neçə rəssam fırçasından həyat
alacaq.
Nuranə Səlimli,
sənətşünas
Mədəniyyət.- 2009.- 17 iyul.- S. 8.