Ədəbiyyat öz şinelində
Mətbuat günü qeyd edilməkdədir. Bu gün
müstəqil Azərbaycanda təsis edildi. Nədənsə
hər il ədəbi mətbuatımız, ədəbi dərgilərimiz,
bu mətbularda zəhmət çəkənlər bayram
günündə o qədər də xatırlanmır. Məhz
bu baxımdan ədəbi sahənin orqanlarının mənzərəsini
oxuculara çatdırmaq istədik. Xatırlatmaq istədik ki,
müasir mətbuatda çağdaş ədəbi
orqanların da öz yeri var. Dövrülüyü tam
qaydasında olmayan dərgilərimiz də var, nəşri
tez-tez dayanan ədəbi qəzetlərimiz də. Mənzərəyə
baxsaq, hələ ki, ədəbi prosesi çiyinlərinə
alıb daşıya biləcək ədəbi nəşr
mövcud deyil. Amma bu faktdır ki, cəhdlər var, davam edir və
inkişaf qaçılmazdır. Bu yazı da sadəcə
müasir Azərbaycan ədəbi mətbularının
yaradıcılarına kiçik bir hədiyyədir.
Əkrəmin “Azərbaycan”ından
Anarın «Qobustan»ına
Azərbaycan ədəbi
mətbuatının tarixini tədqiq etmək istəmirəm.
Amma bu və ya digər şəkildə ədəbiyyat
yönümlü mətbuatın cəmiyyət həyatına
təsiri danılmaz faktdır. Ötən əsrin 70-ci illərində
(1978-1983) Əkrəm Əylislinin baş redaktor olduğu “Azərbaycan”
jurnalı sözün həqiqi mənasında cəsarətli
mövqeyi ilə cəmiyyətdə ədəbiyyata
böyük ümidlər yaratdı. Üstəlik,
jurnalın ətrafında əsl istedadlar ordusu
formalaşmağa başladı. Bu jurnalda çap olunan gənclik
az keçmədən qəbul edilən imza sahiblərinə
çevrildi və bu gün də ədəbiyyatdadırlar.
Dövrün bədii
yönümü, yaradıcılıq xətti ilə fərqlənən,
sənətlər jurnalı saymağın mümkün
olduğu “Qobustan” toplusu isə 1969-cu ildən nəşr edilməyə
başladı və əvvəlki şöhrətə malik
olmasa da, bu gün də çap olunur. Toplunun ilk baş
redaktoru xalq yazıçısı Anar olmuşdur. Toplunun
yaradılmasında, dəyərli nəşr kimi
formalaşmasında, tanınmasında
qarşılaşdıığı çətinliklərdən,
o zamankı senzura sədlərindən qorunmasında məhz
Anarın rolu danılmazdır. Elə bu dövrlərdə də
yazıçı yazdığı bəzi əsərlərlə
cəmiyyət həyatına qarşı
narazılığını bildirmişdi.
İldə dörd dəfə
çıxan toplunun indiyəcən 132 sayı işıq
üzü görmüşdür.
«Qobustan» öz səhifələrində
bütün sənət sahələrini əhatə edən
araşdırmalara, nəzəri-tənqidi yazılara, klassik
irslə və çağdaş dünya sənətçilərinin
yaradıcılığı ilə bağlı materiallara
geniş yer ayırırdı. Hazırda «Qobustan»ın
baş redaktoru Ələkbər Salahzadədir.
Ədəbi mübarizə
Ədəbiyyatımızın
37-ci il repressiyasından aldığı məhvedici zərbədən
sonra məhz 60-70-ci illərdə müəyyən dirçəliş
müşahidə olunmaqdaydı. Həmən dövrlərdə
diqqətçəkən məqam dünya ədəbiyyatından
tərcümələrin SSRİ-yə daxil digər
respublikalarla müqayisədə azlığı idi. Tərcümə
sahəsində peşəkar mətbunun olmasına bu və ya
digər səbəbdən əngəllər vardı. Milli
azadlıq hərəkatının başlandığı,
Qarabağ ətrafında məkrli siyasət planının
işə düşdüyü vaxt isə məhz ədəbi
yönümlü mətbuat respublikanın problemlərini cəsarətli
şəkildə işıqlandırmağa başladı. “Ədəbiyyat
qəzeti”nin, “Azərbaycan” jurnalının o dövr
saylarına baxmaqla bunun şahidi olmaq mümkündür.
Qarabağın erməni terroruna uğraması, vətənpərvərlik
mövzusu bu mətbuatın əsas mövzusuna,
yazıçı-ziyalıların tribunasına
çevrilmişdi. Müstəqillik uğrunda mübarizənin
ilk illəri həm də müəyyən mənada ədəbi
mətbuların meydana çıxmasına şərait və
zərurət yaradırdı.
Azadlıq havasında ədəbi
mətbuat
Qeyd edək ki, dünya
ölkələrinin müstəqillik tarixi də bu zərurəti
təsdiq edir. İlk növbədə ədəbiyyat
azadlıq uğrunda çağırışların
carçısı olur. Məhz bizim tariximizdə də Bəxtiyar
Vahabzadənin bir çox şeirləri azadlıq
ideyalarının stimulçusu rolunda gənc nəslin
mübaribəsini şərtləndirirdi. Müstəqilliyin
havası ilə meydana çıxan bu qəzet ve dərgilərin
əksəriyyəti indi tarixə çevrilsə də, hər
halda, yaddaşlarda iz qoydular. Məsələn, 1988-ci ildə
tezliklə ədəbi gəncliyin formalaşmasında
müstəsna rol oynayacaq “Gənclik” jurnalı ortaya
çıxdı. O vaxt "Gənclik" 70 min tirajla dərc
olunurdu. Jurnalın nəzdində fəaliyyət göstərən
Ədəbi Birliyin məşğələlərində bir
il ərzində jurnal səhifələrində dərc
olunmuş şeirlərin müzakirəsi keçirilirdi.
Bundan başqa, «Karvan» jurnalı ədəbi toplu olaraq öz
oxucularını qazanmışdı. Jurnal tarixi-publisistik məqalələrə
üstünlük verməklə yanaşı, o dövrdə
qıt sayılan ədəbi tərcümə nümunələrini
də imkan daxilində təqdim edirdi. Tərcümə sahəsində
əsl dönüş isə “Xəzər” jurnalının nəşrə
başlaması ilə yarandı. “Xəzər” Azərbaycan Bədii
Tərcümə və Ədəbi Əlaqələr Mərkəzinin
jurnalı olaraq 1989-cu ildən çap olunur. İlk dövrlərdə
jurnal aylıq olmuşdur. 2004-cü ildən ildə 4 dəfə,
500 nüsxəylə işıq üzü görür.
Tanınmış şair Vaqif Bayatlının redaktorluğu
ilə nəşrə başlayan dərgi indi nasir Afaq Məsudun
redaktəsindən keçir. İlk müstəqil ədəbiyyat
orqanlarından olan “Qala” qəzeti şair Məmməd
Kazımın redaktorluğu ilə 90-cı illərin əvvəllərində
Masallıda nəşr olunsa da, bütün ölkəyə
yayımlanırdı. Qəzet qısa zamanda çoxlu
istedadlı Azərbaycan yazarını ətrafına
yığdı. Bir neçə il ardıcıl işıq
üzü görən bu maraqlı qəzet o zamanlar
müharibə və inflyasiyanın qurbanına çevrildi...
Əlisəmid
Kürün baş redaktorluğu ilə ötən əsrin
90-cı illərində nəşrə başlayan «Yol» da ədəbi
qəzet olaraq, az vaxt içərisində yüksək
tirajı ilə fərqlənir. Mövcud olduğu 3-4 il
ərzində qəzet əsasən 80-ci illər ədəbi
nəsli deyilən yazarlara üstünlük verir. Lakin qəzetdə
sonradan tanınmış imzalara çevriləcək Salam,
Xanəmir, Orxan Fikrətoğlu, Fəxri Uğurlu, Məhəmməd
Astanbəyli, Qulu Ağsəs, Etimad Başkeçid kimi
90-cılara xas imzalara da yetərincə və qayğıkeşliklə
yer ayrılır. Sonradan nəşri obyektiv səbəblərdən
dayanmış qəzetin bərpasına cəhdlər
uğursuzluqla nəticələnsə də, bu qəzet ədəbiyyat
tarixində öz rolu ilə fərqlənən mətbu
orqanı kimi xarakterizə ediləcək. Bu dövrdə bir
çox ədəbi orqanların çapına cəhdlər
edilsə də, bu və ya digər səbəbdən
onların ömrü qısa olmuşdur. "Dədə
Qorqud" adlı ədəbi dərgi cəmi 1 nömrə
çıxır. Əlisa Nicatın "Turan" ədəbi-fəlsəfi
dərgisi yalnız 4 sayla oxucu görüşünə gələ
bilir. Niyazi Mehdinin "Dünya" ədəbiyyat dərgisinin
də 5-6 sayı işıq üzü görmüş oldu.
Ölkənin ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
düşdüyü qeyri-sabitlik ədəbi mətbuatın
da normal məcrada inkişafına mane olur, ədəbiyyat
işi, kitab şəbəkələri iflic vəziyyətində
uzun müddət durğunluq keçirir.
Dirçəliş!
Ötən əsrin
sonu, yeni əsrin başlanğıcı isə bir çox ədəbi
mətbuların təsisi ilə yadda qaldı. Həmçinin
AYB-nin ədəbi orqanları dövlət büdcəsi
hesabına dirçəldilir, bu təşkilat nəzdində
yeni dərgilər ortaya çıxır. “Azərbaycan”,
“Ulduz” kimi ənənəvi jurnalların sırasına
“Mütərcim” dərgisi də qoşulur. Baş redaktoru
professor Telman Vəlixanlı olan jurnal əsasən dünya ədəbiyyatı
korifeylərinin əsərlərinin orijinaldan Azərbaycan
dilinə, Azərbaycan yazarlarının əsərlərinin
xarici dillərə tərcümələrini, həmçinin
bədii tərcümə işinin aktual problemləri, tərcüməçilik
işi, tərcümə sənəti, tərcümə nəzəriyyəsi
və tarixi, ədəbiyyatşünaslıq və s.
mövzuda respublikamızın tanınmış mütəxəssislərinin
elmi məqalələrini öz səhifələrində
işıqlandırır. 1996-cı ildən fəaliyyət
göstərən «Mütərcim» ədəbi, elmi, tərcümə
jurnalı Azərbaycan Yazıçılar Birliyi, Bakı
Slavyan Universiteti və «Mütərcim» Tərcümə Mərkəzinin
həmtəsisçiliyi ilə nəşr olunur.
Respublikamızın ədəbi mühitində öz dəst-xətti
ilə seçilən dərgi ildə 4 dəfə buraxılır.
Məqsədi dünya ədəbiyyatı
nümunələrinin, eləcə də tərcümə
praktikası və nəzəriyyəsi həqqındakı
araşdırmaların Azərbaycan dilinə tərcüməsi
və təqdim edilməsi olan «Dünya ədəbiyyatı» dərgisinin
əsası 2004-cü ildə qoyulub. Konseptual olaraq
heç bir ideoloji bazaya, nəzəriyyəyə söykənmir.
Yaradıcısı Səlim Babullaoğludur. Fəaliyyətində
əsasən gənc və orta nəsil tərcüməçilərin
işindən bəhrələnməyə meyillidir. İndiyədək
üç sayı işıq üzü görüb (bir
sayı 2004-cü ildə, iki sayı 2005-ci ildə). Daha
çox orijinaldan olan tərcümələrə
üstünlük verir. Dərginin işıq üzü
görməsində Mədəniyyət və Turizm, Gənclər
və İdman nazirliklərinin çox əhəmiyyətli
rolu vardır. Habelə «Dünya ədəbiyyatı» dərgisininin
əlavəsi olaraq 2005-ci ildən qısa adı «DƏB» olan
«Dünya ədəbiyyatından books» seriyası nəşr
olunmağa başlamışdır. «Dünya ədəbiyyatı»
dərgisi öz praktikasında icazəli bədii ədəbiyyat
nəşretmə mexanizmini son illərdə işə salan
ilk qurumdur. Belə ki, nəşr olunan Orxan Vəli
«Bütün şeirləri» kitabı icazəylə nəşr
olunmuşdur. «Körpü» jurnalı isə ilk dəfə
2004-cü ildə almanax kimi işıq üzü
görüb. Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
17.05.2004-cü il tarixdə keçirilən XI
Qurultayının qərarı ilə almanax rüblük ədəbi-tənqid
dərgisi kimi təsis olunur. Dərginin daş redaktoru tənqidçi
Əsəd Cahangirdir. «Körpü» respublikada ilk ədəbi
- tənqid dərgisidir. Almanax kimi dərc olunmuş ilk
sayını nəzərə almasaq, indiyə qədər dərginin
3 sayı işıq üzü görüb. Dərginin əsas
məqsədi çağdaş ədəbi prosesdə meydana
çıxan faktların nəzəri-estetik şərhini verməkdir.
Bununla bərabər, klassik ədəbiyyatımız və
ictimai şüurun digər sahələri - din, incəsənət,
fəlsəfə və sair haqqında yazılar da dərginin
səhifələrində öz əksini tapır.
Alternativlər
Bu dövrdə bir
çox alternativ mətbu orqanları da fəaliyyətə
başlayır. Eyvaz Tahanın baş redaktor olduğu
"Cahan" dərgisinin cəmi 5 sayı çıxsa da,
yaddaşlarda parlaq iz buraxdı. 1997-ci ildən nəşrə
başlayan, kifayət qədər həcmli “Cahan” dərgisinin
nəfis, müasir poliqrafik nəşri rüblük nəzərdə
tutulurdu. Ədəbi, bədii, elmi, ictimai yönümlü
jurnal müasir Azərbaycan ədəbiyyatına yer verməklə
yanaşı, Orxan Vəli, Frans Kafka, Alber Kamyu, Pol Elüar,
Artur Rembo, Edqar Allan Po, Xorxe Luis Borxes, Antonen Arto, Tomas Bernhard, Səid
Faiq, Xose Asunsion Silva kimi yazarlardan tərcümələr verməklə,
bir növ “İnostronnaya literatura” jurnalının
missiyasını təkrar edir.
Bədii ədəbiyyat
kimi, bədii tərcümə də “Cahan”ın ilk
saylarında aparıcı xətti təşkil etmir. Ədəbi
publisistika jurnalın sevimli xəttinə çevrilir.
"Sənət qəzeti",
"Roman-qəzet" kimi müstəqil ədəbi orqanlarda
ədəbi mühit də ciddi izlənilir. Şair Xanəmirin
baş redaktor olduğu "Səhifələr",
Salamın rəhbərlik etdiyi “Ruh” (cəmi 12 sayı nəşr
edilib) qəzetləri, "Mars" dərgisi daxil, bu nəşrlər
də maliyyə problemləri üzündən dayanmalı
oldular. Xanəmirin naşirliyi ilə nəşr edilən
"9 iqlim" jurnalı isə dövrü olmasa da, oxucularla
görüşə gəlməyə
çalışır.
“Alatoran" jurnalı
isə postmodernizmi ədəbi yaradıcılıda əsas
tutan yazarların birləşdiyi nəşr olaraq ədəbi
həyata vəsiqə alır. Jurnal rüblük olaraq
çap edilir və baş redaktoru Rasim Qaracadır. Jurnalın
ən maraqlı layihəsi “jurnal içində jurnal”
adlanır. Bu çərçivədə müxtəlif
ölkə ədəbi jurnallarının materialları tərcümə
edilərək oxuculara təqdim edilir.
«Tənqid.net»
jurnalı 2006-cı ilin may ayından çıxmağa
başlamışdır. Jurnalın təsisçisi və
baş redaktoru Tehran Əlişanoğludur. Neoakademik nəşr
vurğusuyla çıxan jurnal çağdaş ədəbiyyatın
və elmi ədəbi fikrin tənqidi, analizi və şərhini
verir. Rüblük nəşr olunur. “Körpü” jurnalı
kimi tənqid missiyalı bu jurnal xələfindən fərqli
olaraq, dövrülüyünü qoruyur, tənqidin başqa
rakurslarına üstünlük verməyə
çalışır. Jurnalın ilk sayında Tehran Əlişanoğlu
“Analiz yazıları”, «C.Məmmədquluzadə və XX əsr
modernizmi”, Aydın Talıbzadə “El bilir ki...”, Kamal Abdulla
«Xaron, mərhəmətli Xaron” kimi maraqlı yazılarla oxucu
görüşünə gəlib. Jurnalda həmçinin «Dəyirmi
masa” rubrikasında “Sehrbazlar dərəsindən virtual söhbət”,
etnoqrafik esselər, Keril Emersonun “Bir postsovet jurnal polemikasına
dair” məqalələr oxucu reaksiyası ilə müşayiət
olunub.
Sabutay
Mədəniyyət.- 2009.- 22 iyul.- S. 12.