Müqəddəslərin həyat
modeli
Dədə (Şirməmməd) Nəzərlinin
«Yusifin qəmi» pyesinə konseptual
baxış
İstedadlı publisist,
yazıçı-dramaturq Dədə (Şirməmməd) Nəzərlinin
«Yusifin qəmi» pyesi (Moskvada rus və Azərbaycan
dillərində çap edilmişdir)
ölkəmizdə dini mövzuda
yazılmış dramaturji materiallar arasında ideya və
fəlsəfi baxımdan seçilən bir
əsərdir. Əsərin əsas mənbəyi tarix və müqəddəs
kitabımız Qurani-Kərim olduğundan
müəllif tarixi faktlara
sadiq qalaraq məxəzlərdən
istifadə etmişdir.
Dədə Nəzərli din tarixinin maraqlı şəxsiyyətlərindən
olan Yusif peyğəmbərin
əhvalatından pyesində istifadə etmiş,
onu daxili və zahiri gözəlliyin təcəssümü kimi vizuallaşdırmışdır. Pyesdə
təkallahlığın prinsipial əhəmiyyəti,
insan ağlının gücü,
Allaha tapınmağın fəziləti,
məhəbbətin saflığı vəsf olunur.
Qulluqçulardan İrlanın monoloqunda olan “Doğrusu, adam məəttəl qalır, bilmir
ki, Yusifin gözəlliyi
çoxdur, ağlı üstündür,
yoxsa həyası-izzəti
artıqdır” - cümləsi bir daha anladır ki, Allah sevdiyi bəndəsinə
hər cür gözəl məziyyəti
verməyə qadirdir.
Obrazların psixoloji durumu,
təsvir olunan xarakterin
bütövlüyü elə ilk dialoqda böyük
təəssürat oyadır. Bunu da müəllifin əsas uğurlarından hesab etmək olar. Elə dramturji materialın gücü
də natamam obraz və
kəsərli epizodların olmasındadır.
Əsərin «Yusifin qəmi»
adlandırılmasının səbəbini baş
verən hadisələrin, namərd qardaşların,
ümumilikdə insanlığın ağır yükünün fonunda
anlayırıq. İnsanların tək Allaha
yox, qeyri varlıqlara
etiqadı Yusifi qəmli etsə də, həyatını
böyük inamla yaşayır,
çünki imanı böyükdür.
Yusifin qardaşının kisəsindən cam
çıxarkən və o, oğurluqda günahlandırılarkən
qardaşlarından birinin «Binyaminin
o biri qardaşı da (burada Yusif
nəzərdə tutulur - R.R.) oğurluq etmişdi» deməsi
onun qəlbində dərin ağrı
yaradır və o, çox
böyük təəssüflə monoloq söyləyir. Bu monoloqda İbrahim peyğəmbərdən
Yusif peyğəmbərə qədər olan bütün tarixi gedişat öz əksini tapır. Qəhrəmanın,
insanlığın keçib gəldiyi
tarixə nəzər saldığı bu
monoloqda təkallahlıq dininin
tələb etdiyi qayda-qanunlar
mətnaltı bir formada
açıqlanır.
Ümumiyyətlə, pyesdə təqdim olunan
monoloji, dialoji, polioloji proseslər ağıl və məntiqin
nəticəsi kimi sadə mətndən
vizuallığa doğru yön
alır. Dramaturq həyati modelin səhnə təsvirində
dramaturji material sayəsində
teatr vizuallığına
nail olur.
Yusifin fikrinə diqqət yetirək: «İnsan hər işdə Allaha ümid bəsləməlidir. Amma günahlarının
bağışlanacağına görə Tanrıya arxayın olmamalıdır».
Bəli,
Qurani-Kərimdə də
belə bir açıqlama var ki, insan etdiyi
günahının müqabilində
üzr istədikdə
əks tərəfdən
bağışlanırsa, bu
o demək deyil ki, Allah da həmin
günahkarı bağışlayır.
Dramaturq bütün fikir
və məntiq çözümündə ilahi
hikmətə sığınır.
Qadın şəhvətini böyük ustalıqla təcəssüm etdirən
müəllif bizi bu hisslərin təbiiliyinə və hadisələrin reallığına
inandırmağa çalışır.
Züleyxanın monoloqu bu qadının şəhvani
düşkünlüklə sönməz bir alov burulğanında çabaladığını bir
daha sübuta yetirir. Züleyxa: (Şərbət süzür).
Yusifin təridir oxayy! Müşk-ənbər qoxusu gəlir
(içir, sonra ovucuna töküb boyun-boğazına sürtür
və taxta uzanıb balışı
qucaqlayır). Sinəsi
tüklü yarım,
aç yaxanı, köynəyini çıxart!
Sənin ətrini-qoxunu
ciyərlərimə çəkim…
hə, nə oldu?..» Belə
güclü ehtirasın,
şəhvətin qarşısında
Yusif, kişi
tamahına güc gəlir, nəfsini ram edir və Züleyxaya
«Öz ağlınla ehtiraslarına məlhəm
ol», - deyir.
Müəllif həyat həqiqətlərini
vizuallaşdıranda, ağıl
və hikmətin əhəmiyyətini təsdiqləyir.
«Nəfsimə baş
əysəm, nemət
sahibinə xəyanət
etmiş olaram», - deyən Yusif bütün ruhu, mənəvi dünyası,
ağıl və məntiqi ilə ona həyat verənə bağlıdır.
Müəllif bütün ilahi
gerçəklikləri baş
qəhrəmanın dili
ilə bir növ sübuta yetirir.
Yusif: “Mən iman məclisində
suda üzən balıq kimi sərbəst oluram, ürəyim gülür.
Allahsızların əhatəsində isə qəfəsdəki
quşa bənzəyirəm».
Baş qəhrəman qadınla
bağlı səhnələrdə
çox güclü sınaqlardan keçir, lakin heç bir halda əqidəsindən
dönmür. Qız adlı
obraz Yusifə var-dövlət, böyük
maddi və mənəvi imkanlar vəd edir. Ancaq Yusif ağlının qüdrəti ilə nəfsinə qalib gəlir.
Yusif: “Yanılma, qız! Gözəl mən yox, Yaradandır.
Yaradandır. Yaradan gözəl yaradıb.
Ulu Tanrımız gözəl
sifətlərindən yalnız
bir kiçicik zərrəni lütf qılıb bizlərə,
minnət qoyub verib».
Qız: “Aldatma məni, ayüzlü Yusif! Sən gözəlliyin, ağlın
rəmzisən. Təəssüf ki, çox qəmlisən. Başa
düşürəm, azad,
sərbəst deyilsən...
Mən sənə sərbəst həyat vəd edirəm”.
Yusif: “Heç də elə deyil. Sən əks ilə əsli səhv salırsan. Get, əsli
axtar. Ürəklə, imanla axtarsan,
taparsan və görərsən ki, qəmli Yusif haqlı imiş».
Yusifin təfəkküründən süzülən bu fikirlər əslində müəllifin söykəndiyi
Qurani-Kərimdən su
içir. Əks ilə
əsli səhv salmaq dedikdə, müəllif hər bir şeyin İlahi qiymətdən gəldiyini, insan həyatının iman qüdrətində qadağa
və icazələrə
münasibətini açıqlayır.
Yusif ağlı, dərin
və batini elmi ilə onun
gözəlliyinə valeh
olub bütün var-dövlətini qurban verməyə hazır olan qızı katarsis halına salır. Bu gözəl
qız məhz Yusifin ağlının və məntiqinin təsiri nəticəsində
təmizlənir, bütpərəstliyə
nifrət edir, bəsirət gözü açıldığı üçün
düz yola - Allah yoluna qayıdır.
Yusifə dəlicəsinə vurulan gözəl Züleyxa da səhvini anlayır, kor olmasının səbəbini başa düşür, günahının
dərəcəsini dərk
etdiyi üçün
daxili özünütəmizləmə
prosesinə məruz qalır.
Tanrının bəxş etdiyi
nur, bəsirət gözünün açılması
sayəsində Yusif adil hökmdara çevrilir. Onun ağlı
və dünyagörüşündən
nəinki öz bölgəsi, həm də yaxın ərazilərdə yaşayanlar
belə bəhrələnir,
aclıqdan və qıtlıqdan qurtulurlar.
Hökmran olduğu ölkədə
bərabərliyi, ədaləti,
sərbəst yaşayışı
bərqərar etdiyi üçün Yusif obrazı əhəmiyyətli
həyat modeli kimi sekulyarlaşır.
Elə buradan da obrazın
didaktik təfəkkürü
diqqəti çəkir.
Yusif qardaşlarını islah edir, onları
dünyaya kor baxmaqdan qurtararaq, xilaskara çevrilir.
Həyatın psixoloji gerçəkliyində
onlara mövqe anlamının əhəmiyyətini
anladır.
Yaşadığımız günlərdə «Yusifin qəmi» əsərinin məna yükü və tərbiyəvi əhəmiyyəti
olduqca böyükdür.
Əsərin didaktik cəhəti,
sekulyarlığı barədə
qısa şərhimizdən
sonra yalnız bunu xatırlatmağı özümüzə borc bilirik ki, Qurani-Kərim
hikməti və peyğəmbərlərin həyatı
əxlaq mücəssəməsi
kimi həmişə diqqəti cəlb edir. Hazırkı yaradıcılıq atmosferində bu həyat modeli teatr vizuallığına
və film çəkilişinə
ən layiqli nümunələr sırasında
durmağa layiqdir.
Rafiq Rəhimli,
Teatrşünas
Mədəniyyət. - 2009.- 3 iyun.- S. 13.