Uşaqlar kinoda
1 iyun Uşaqları Beynəlxalq
Müdafiə Günündə ilin bir günü
yığışıb kütləvi şəkildə
uşaqları müdafiə etmək ideyası XX əsrin kəşflərindəndir.
Amma XX əsr uşaqlara
qarşı xüsusi qəddarlığı
ilə də seçilib. Uşaq
əməyindən istifadə, uşaq
fahişəliyi bu əsrdə daha geniş miqyas alıb. XX əsrdə Şimali
Koreyada anadan xəstə
doğulmuş uşaqları elə xəstəxanadaca
qətlə yetirirlər - işıqlı və sağlam gələcək naminə… XX əsrdə
bombalar uşaqların çox
sevdiyi oyuncaqların, şirin
konfetlərin içinə yerləşdirilir. Klassik
kinoda - Fellininin, Viskontinin, Eyzenşteynin
filmlərində XX əsr uşaqlardan imtina edən aləm kimi
göstərilir. Həmçinin uşaqlar
da qəddar və böyüklərdən
daha tənhadırlar.
Dünya kinosunda
bütün uşaq
filmlərini birləşdirən ümumi
cəhətlər var. Amerika
filmlərinin süjet xətti, bir qayda olaraq,
atalar və oğullar,
valideyn-övlad münasibətləri,
yaşlı nəsillə gənc nəsil arasındakı
ziddiyyətlər üzərində qurulur.
Daha səviyyəli filmlər isə bir qədər dərin işlənmiş olur. Hətta komediyalarda
belə böyüklər və kiçiklər
arasındakı ziddiyyətlər nifrət həddinə qədər
gərilir və dramatikləşdirilir («Evdə tək »
trilogiyası», «Çətin uşaq» və
s).
Avropanın uşaq filmlərində
də eyni problem var - övladlar daima valideynlərindən narazıdırlar. Lakin bu, Hollivud
filmlərindəki kimi faciə həddində
deyil. Avropalı uşaqları sərbəstliklərinin
məhdudluğu, valideyn sözünü
dinləmək məcburiyyətində olmaları narahat edir. Onlar valideynin
həyat təcrübəsindən yararlanmaq,
onun dayandığı nöqtədən
yola davam etmək deyil, öz təcrübələrini
toplamaq, öz
yollarını cızmaq istəyirlər. Əgər Amerika filmləri «yolunu
azmış oğulun ata
evinə qayıtması», yaşlı nəsli qəbul etməsi
ilə sonuclanırsa, Avropa filmlərində
əks proses baş verir - yaşlılar gəncləri qəbul
edirlər, onlarla uzlaşmağa
çalışırlar («Billi Elliot», «Mən Sezaram», «Bum 1-2»).
Azərbaycan
kinematoqrafiyası uşaq filmlərinin
sayına görə azlıqdadır - «Şir
evdən getdi», «Asif, Vasif, Ağasif», «Mən
mahnı qoşuram», «Bir
qalanın sirri», «Sehirli
xalat», «Gəmi saatının sirri», «Skripkanın sərgüzəştləri»
və s. Əgər uşaq
filmlərini mövzuları baxımından kateqoriyalara
bölsək, yuxarıda adlarını sadaladığım
filmləri şərti şəkildə «əyləncəli
filmlər»ə aid etmək olar. Uşaqlı-böyüklü bütün tamaşaçılara həmişə
həvəslə baxırıq. Təsadüfi deyil ki, filmlərin əksəriyyəti
birbaşa rus dilində
çəkilib (filmlər bilavasitə Moskvanın sifarişilə
çəkilib).
İkinci kateqoriyaya
isə «Şərikli çörək», «Ağ
atlı oğlan», «Pəncərə», «Arxada qalmış gələcək» fimləri
aiddir. Bu filmlər daha ciddi mövzulardan
bəhs edir. Onlara «uşaq filmi»ndən daha çox, «qəhrəmanları uşaqlar olan film» təyini uyğun gəlir.
Adları çəkilən filmlərdə hadisələr, mühit uşaqların gözü
ilə və onların timsalında təqdim olunur.
Məsələn, «Şərikli çörək» filmini götürək: müəlliflər
tamaşaçıya müharibə zamanı tez-tez
istifadə olunan «arxa
cəbhə» birləşməsinin əsl mənasını anlatmağa çalışır. Arxa cəbhə yalnız öndə
döyüşənlərin, canlarını qurban
verənlərin ümid yeri,
dəstəyi deyil. Burda müharibə gedir və bu müharibə
ön cəbhədəkindən daha dəhşətli və qəddardır. Çünki ordan fərqli
olaraq burdakı düşmənlər
gözə görünmür, onlara əllə toxunmaq, bir güllə ilə öldürmək mümkün deyil. Bütün bunları tamaşaçıya
çatdırmaq, anlatmaq üçün
uşaqlardan yaxşı vasitə ola bilməz.
Milli kinomuzda
sırf uşaqlara və onların problemlərinə
həsr olunmuş bircə film
var. Həsən və Ənvər
Əbluc qardaşlarının İsi Məlikzadənin
ssenarisi əsasında çəkdikləri
«Pəncərə» sosial dramı. Bu film internat
uşaqlarının həyatından, daha
doğrusu, həyat uğrunda
mübarizəsindən bəhs edir.
Son illərdə çəkilən
yerli filmlərdə isə uşaqlar Qarabağ mövzusunun qəhrəmanlarına
çevriliblər. «Ağ atlı oğlan», «Arxada
qalmış gələcək» filmlərində onlar mübarizədən yorulmuş,
unutmağa başlamış
böyükləri ruhlandırmağa
çalışırlar. Ancaq bu filmlərin müəllifləri bir şeyi unudurlar
ki, uşaqlar hətta
oyun oynayanda belə təbiidirlər.
Onlar üçün
reallıq və oyun arasında sərhəd
mövcud deyil.
İntiqam
Mədəniyyət. - 2009.- 3 iyun.- S. 10.