Neft milyonçularımıza ev-muzeyi
Məşhur xeyriyyəçi və neft
milyonçusu Murtuza Muxtarovun Mərdəkandakı şəxsi
bağındayam. 1895-1920-ci illərdə onun
istifadəsində olmuş 24 ha bağ indi
Mərdəkan Dendrarisi adlanır və Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasına tabedir. Hələ o
dövrdə milyonçu Muxtarov
bağda əkin üçün
yararlı torpaq örtüyünü
Lənkəran bölgəsindən gətizdirmişdi. Burada dendrarinin əsas sərvəti
sayılan 1800 növədək ağac, kol və sairə bitki
kolleksiyaları mövcuddur. Bundan başqa, inşası hansı əsrə aid olduğu məlum olmayan, mağara və
keçidlərlə zəngin yeraltı su
kəhrizləri, milyonçunun xüsusi memarlıq üsulu
ilə tikilmiş bağ
evi, Mərdəkanda olmuş
və yaşamış S.Yeseninin ev-muzeyi dendrariyə təşrif buyuran ekskursiyaçıları
maraqlandıracaq gəzməli-görməli yerlərdəndir.
Dendrari landşaft
memarlığı kimi milli
sərvətimiz hesab olunur,
elə landşaft parkı əsasında da salınmışdır. Nəzərə alsaq ki, dendrari
növlərin miqdarına və yaş tərkibinə
görə ən yaxşı dünya
kolleksiyaları səviyyəsindədir, deməli, burada üzləşdiyimiz arzuolunmuz
görüntülərə mütləq reaksiya
göstərməliyik. Axı bura həm
də xarici turistlərin böyük
maraq göstərdiyi məkandır. Beləliklə,
istirahət günü bir
manatlıq bilet pulumdan
keçib dendrariyə daxil
oluram. Dediyim kimi, məqsədim heç
də burada mövcud
və 300 növ qızılgüllərdən,
yaxud nəsli kəsilməkdə olan 69 bitki növündən
danışmaq deyil.
Məşədi İbadın
halı və tanış olmadığımız ev
Dendrariyə giriş xarici
turistlər üçün 4 manat, mənim kimi yerli vətəndaş üçünçə
1 manat müəyyənləşdirilib.
Deyirlər ki, hansı məkana daxil olursansa, birinci ev yiyəsini soruşarlar. Nə olsun ki, sovet hakimiyyəti bu bağı M.Muxtarovun əlindən
alıb. Hər halda, bura
«Muxtarov bağı» kimi
də tanınır. Məhz bunun üçün ilk olaraq milyonçunun xüsusi memarlıq üslubunda
tikilmiş bağ evini ziyarət edirəm. Evin
qarşısında kiçik bir bağça var. Burada da
növbənöv bitkilər, çarhovuz
diqqəti cəlb edir. Qeyd
edim ki, məhz bu bağçada bir çox bədii filimlərimizin
epizodları lentə alınıb. Yəqin ki,
«O olmasın, bu olsun» filmini xüsusi olaraq xatırlatmağa ehtiyac
yoxdur. Tələbə Sərvərlə
Rüstəm bəyin qızı Gülçöhrənin çarhovuz ətrafında söhbətləri
də burada lentə alınıb. Düzü, milyonçunun
nəzarətçisiz bağ evi ərazisinə daxil olanda sıx bitkilərin dövrələdiyi çarhovuz ətrafında söz
açdığım filmin, bir növ, oxşar
epizodunun və daha müasir variantının şahidi
olacağam. Bu qəfil
şahidliyim müasir
Sərvər və Gülçöhrəni necə
çaşdırdısa, yalnız nəzarətçi
qadının peyda olmasından sonra özlərinə gəlib buranı tərk
etdilər. Nəzarətçi qadın isə bağ haqqında məlumata elə məhz Məşədi
İbadın gənc Gülçöhrəni almaq
istəyindən doğan komediyanın, «O
olmasın, bu olsun» filminin burada çəkilməsindən
başlayır. Mənsə, «Allah heç kimi Məşədi
İbadın vəziyyətinə salmasın» deyərək,
üzləşdiyim mənzərəyə işarə vururam. Milyonçunun bağ evi isə
bağlıdır. Nəzarətçi bunun
səbəbi barədə qeyri-müəyyən cavab verdi. Təəssüf
ki, arxitekturası yetərincə
maraqlı, tariximizin bir
parçasına çevrilmiş bu tikili ilə nə bizim, nə də xarici
ekskursiyaçıların tanış olmaq
imkanı yaradılmayıb. Halbuki milyonçunun evini
Azərbaycanın neft
milyonçularının ev-muzeyinə çevirmək, bu sənayenin dünəni, bu
günü ilə əlaqədar dünya səviyyəli unikal
məlumat ocağı yaratmaq çox yaxşı olardı. Axı bu milyonçular
vaxtıilə ictimai-siyasi həyatda da rol oynayıb, maraqlı
və rəngarəng tale yaşayıblar.
Onların timsalında bu tip muzey həm də 20-ci əsrin
əvvəllərini, Azərbaycan həyatının böyük bir
parçasını bizə tanıtdırardı. Evinin qapıları üzümüzə
bağlı Muxtarovu, onlarla
neft milyonçularımızı yetərincə
tanıyırıqmı? Ümumiyyətlə, dendrariyə təşrif
gətirən turistə qapısı bağlı evi göstərməklə nəyi izah etmək olar? Adama deməzlər ki, bu böyüklükdə bağ
sahibinə bu nə münasibətdir,
axı bura sizin tarixinizin bir
parçasıdır. Nəzərə alsaq
ki, neft
milyonçularımızın bir çoxu xeyriyyəçi, maarifçiliyə
yardım göstərən şəxslər olublar,
ən azı buna görə onları unutmamaq lazımdır. Buradaca
xatırladım ki, M.Muxtarov
özü neft
avadanlığı ilə bağlı dünya
üzrə patentləşdirilmiş bir
neçə qiymətli ixtiranın da
müəllifi olub. Bir
də ki, bizdə kifayət qədər standart profilli muzeylər var və yetərincə fəaliyyət
göstərir. Bu günsə dünya turizmində qeyri-standart
muzeylər olan ölkələrə daha çox maraq var. Məsələn,
qonşu Türkiyədə bu tip muzeylər var və kifayət qədər maliyyə də
qazanırlar. Elə bu fikirlərlə bağ evinə daxil tikililərin
şüşəsi tozlu, sınıq
qapılarını nəzərdən keçirib
qapısı bağlı məşhur evin
nəzarətçisi ilə xudahafizləşirəm və
dendraridə gəzintimi davam etdirirəm.
Oxunmayan
lövhələr, bitməyən zibilliklər
Gəzinti boyu tez-tez
qarşıma çıxan lövhələrin vəziyyəti
də ürəkaçan deyil. Bu lövhələrdə müxtəlif məlumatlar,
kəlamlar yazılıb. Məsələn, müqəddəs
Qurani-Kərimdən götürülmüş
təbiət haqqında olan ayələrin
yazıldığı lövhədə çirkdən və
rəng töküntüsündən hərfləri oxumaq çox çətindir.
Digər lövhələr də bu vəziyyətdədir.
Ümumiyyətlə, məgər lövhələri ən azı
ildə 1 dəfə, özü də zövqlü seçimlə rəngləmək
bu qədərmi çətindir?
Çoxlu sayda nəzarətçilərin,
təmizlik işlərinə cavabdeh şəxslərin
olduğunu görməsəydim, bəlkə
də gördüyüm natəmizlik mənzərələrinə
haqq qazandırardım. Məsələ
burasındadır ki, hətta dendrariyə
qoyulmuş zibil
qutularından belə üfunət iyi gəlir.
Qapağı olmayan və
köhnə qutuları təzələri ilə dəyişmək
pis olmazdı. Yoxsa nədənsə
əksəriyyəti tum çırtlayan
təmizliyə cavabdeh işçilərə
qalsa, dendrarini təmiz
görməyəcəyik, dendrarinin
ucqarlarına çıxdıqca isə yerdə
qalaqlanmış zibil topaları adamın
gözünü deşir.
Bir tərəfdən qalın tüstünün qalxdığını
görəndə fikirləşdim ki, yəqin
müharibə dövrünə dair
hansısa bir filmin
çəkilişlərini izləyə biləcəyəm. Amma yox, sən demə, od vurulan elə zibil qalıqları imiş
ki, tüstüsü
qiymətli bitkilərə sarı yönəlib. Əgər
dendraridə zibildən belə can
qurtarırlarsa, M.Muxtarovun min
bir zəhmətlə gətizdirdiyi
torpağın halına acımamaq olmur. Səkilərdə
tökülüb qalmış
kağız parçalarını və s.
sadalamaq fikrində deyiləm. Amma süni şəlalələrin
içindəki suyun çoxdan
təmizlənmədiyini görən yalnız mənəm? Ağaclar əhənglənərkən ətrafa
da bu məhlulun səpələnib
qalması məgər yaxşı assosiasiya
yaradır? Fikrimcə, saysız ziyarətçilərin (və
onların maliyyəsinin) daxil olduğu dendrarinin səkilərini
müasir üzlüklü
materiallarla döşəmək burada həm səliqə-sahmana, həm də
rahatlığa kömək edərdi. Yoxsa
üzü getmiş,
tozlu-daşlı asfalt səkiləri təmizləmək
heç də asan deyil. Eyni zamanda
sovetdən qalma skamyaları dəyişmək
də pis olmazdı. Bir
sözlə, dendrarinin tarixi
görünüşünə xələl yetirmədən, müasir imkanlarla ziyarətçiləri
təmin etmək mümkündür və
vacibdir.
Qəlyanaltı milçəkləri,
40 qəpiklik «Fanta»...
«Coca-cola» firmasının
gözündən iraq… 30 qəpiklik
«Fanta»nı 50 qəpiyə alıb ayaqüstü
qəlyanaltı üçün nəzərdə
tutulmuş masalara üz tuturam.
Nümayişkaranə surətdə aldığımın
qapağını açıb masada
qalaqlanmış tör-töküntünün
içinə atıram. Amma bu, ət tüstülədən dönərçinin,
laqqırtı vuran yaşıl
uniformalı dendrari xidmətçilərinin
heç vecinə də deyil.
Baxmayaraq ki, dendrari ərazisində zibil
atmaq qadağandır. Amma
ziyarətçilər ya fanta
qabını, ya da
hansısa ərzaq qalığını yerə atmaqdan da çəkinmirlər.
Əgər qadağaya nəzarət edən
yoxdursa, niyə də etməsinlər? Qida qırıntılarına dadanmış
milçəkləri danlamayacaqlar ki... Əslində dendraridə bir
neçə kafe və çayxana
fəaliyyət göstərir. Sadəcə olaraq,
dendrarinin ümumi mənzərəsinə
uyğun gələn kafe
yoxdur. Sanki hansısa yol
qırağında bir çayxanaya
girirsən. Özümüz heç, hansısa xarici turistin milli mətbəx
nümunələri ilə tanış ola
biləcəyi, yerli adət-ənənələrin
nümayiş etdirildiyi,
xüsusi memarlıq üslubu
ilə tikilmiş kafenin
mövcudluğu yaxşı
olmazdımı? Yoxsa ki,
maşın qarajına oxşayan tikililərin
nə mənası var? Nəzərə alsaq ki, dendrari
ziyarətçi sarıdan heç də
korluq çəkmir, deməli, bu təklifim həm də vəsait
baxımından məntiqlidir. Bayaq
dediyim kimi, bağda kino tariximizə aid bir çox filmlər çəkilib. Məgər bu filmlərlə bağlı xüsusi lövhə yaratmaq mümkün deyil?
Ayının dostu
Dendraridə qəfəslərdə olmaqla, ayı, qartal, çöl quşları və s. saxlanılır. Qəfəslərin natəmizliyindən danışmaq
bir tərəfə, yekəpər ayının
bu isti yay
günündə qəfəsdə
susuz qalması diqqəti cəlb edir. Onun su qabına
baxmaq isə yəqin nəzarətçilərin
heç yadına da düşmür. Ziyarətçilər isə əllərində
olanı ayıya atmaqdan, bir növ
ləzzət alırdılar.
Düzü, soruşmaq istəyirdim
ki, ayının üfunət qoxuyan qəfəsi sonuncu dəfə nə vaxt təmizlənib.
Fikrimdən daşındım. Qorxdum ki, şüurlu varlıq olan adamlardan - nəzarətçilərdən
«Sən ayının dostusan, yoxsa bizim» məşhur lətifədəki cavabı
alaram. Necə ki, əksər
qapılarında qıfıl
sallanan üstü şəffaf materiallarla örtülü kolleksiya istixanaların niyə bağlı olmasına sərt «bağlıdır»
cavabını eşitdim.
Buradakı bitkiləri görməməyim
bir tərəfə, şəffaf materiallı üst örtükləri
xeyli köhnədir, bəzi yerlərdə sınıqdır. Deyəsən, bu barədə də fikirləşmək
lazımdır. Bir çox
yerlərdə biçilib
qalaqlanmış ot-ələf
topalarının çürümüş
iyinin xarici turistə necə təsir etdiyini deyə bilmərəm.
Amma deyim ki, dendrarinin
müdriyyət tərəfindən
təsdiq edilmiş daxili intizam qaydalarına nəzarət
edəni yoxdur. Məsələn, rəhbərliklə razılaşmadan bitkilərin
şəklini çəkmək
olmaz. Amma bəndənizin (sonradan bu qaydanın
olduğunu öyrəndim)
fotoaparatı bitkiləri
«pulemyot» kimi, necə gəldi biçəndə, kimsə
bununla maraqlanmadı.
Üstəlik, buradan gül-çiçək
dərsəydim də,
kimsə xəbər tutmazdı. Qadağa olmasına baxmayaraq,
yüksək səsli
telefonlardan musiqilər
ucalır, yetərincə
zibil də atılırdı. Baxmayaraq ki,
qaydaları pozanları
qanunvericiliyə uyğun
məsuliyyət gözləyir,
amma deyəsən, bu məsuliyyətə nəzarət edən yoxdur. Ən azı dendrariyə
daxil olanda, hər bir kəsə
qayda-qanunlar izah edilməlidir. Digər tərəfdən,
bağın əsas və strateji yerlərinə nəzarəti
mərkəzləşdirilmiş qaydada videokameralarla həyata keçirmək daha effektli, təhlükəsizlik baxımından
da yaxşı olardı.
Çekimi verin!
Bu da
bir müdət Mərdəkanda yaşamış
rus şairi S.Yeseninin ev-muzeyi. Müəyyən müddət dendraridəki
bu evdə yaşamış Yeseninin muzeyinə daxil oluram. Bir qrup məktəbli muzeylə tanış
olur və onlar ev-muzeyinin rəhbəri olan qadının məlumatını
dinləyirlər. Muzey
rəhbəri uşaqlardan
5 manat aldıqdan sonra muzeylə tanış olmaq istəyimi bildirirəm. Bilmirəm, bu, hansı
qayda-qanuna uyğun idi, hər halda,
xanımın muzeylə
tanışlıq üçün
istədiyi 1 manatımdan
keçirəm. Yeseninin ruhu
şad olsun, bu bir manata
görə heç xanımdan çekin verilib-verilmədiyini də
soruşmadım. Kiçicik söhbətdən
məlum oldu ki, muzeyin burada
olmayan işçisini
də saysaq, kollektiv cəmi iki nəfərdən ibarətdir. Muzeydə təmir
işləri aparılsa
da tavanında az-çox yeni təmirə ehtiyac var. Öyrənirəm ki, əsasən Rusiyadan gələn müxtəlif
səviyyəli şəxslər
buranı maraqla ziyarət edib. Yeseninin Azərbaycan xatirələri ilə tanış olurlar. Muzeydən çıxarkən diqqətimi bir şey cəlb edir. Bu, ev-muzeyinin
dendrarinin ümumi mənzərəsindən kənar
təsir bağışlayır,
onu tamamlamır.
Dendraridə həmçinin İ.N.Vavilov
muzeyi də fəaliyyət göstərir.
Niyə də burada yaxşıca muzeylər şəbəkəsi yaradılmasın,
muzeylər artırılmasın?
Axı bunun üçün zəmin
də var, ərazi də.
Sabutay
Mədəniyyət. - 2009.- 3 iyun.- S. 8.