Gümüş göl
əfsanəsi
“Əgər siz bir
az öz qədrinizi
bilsəydiniz, nəinki Azərbaycanda, hətta bütün
dünyada ən məşhur aktyorlardan biri
olardınız”.
(rus
rejissoru Vadim Qorikkerin aktyor Hamlet Qurbanova dediklərndən)
Nədənsə,
qəlbimizdə alışmamız
bir stereotip var: qaraqaş, qaragöz azərbaycanlı
özünəməxsusluğumuzu çox sevirik. Onun simasındakı həmin özəllikdən xaric mimikaları görüb niyəsə bu xanımı quru (hətta bəzən yapışıqsız) hesab
edərdim. Bu o zamanlar idi ki,
mən uşaqlığımdan
hələ yenicə ayrılırdım və
bir neçə kərə “Tütək səsi” filminə baxmışdım. Sözü
gedən filmdə Şükufə xanımın
(təbii ki, o vaxt mən aktrisanın
ismindən xəbərsiz
idim) Tutu adlı bir obrazı vardı: dilli-dilavər, necə deyərlər, od parçası.
Sözünü deməkdən çəkinməyən,
dilinə gələni
geri qaytarmayan. Görünüş etibarilə fransız
xanımlarını xatırladan
aktrisayla obrazı arasında bir yaxınlıq, uyğunluq
duyurdum. Düşüncələrimdə
yanıldığımı universitetdə oxuduğum illərdə hiss etdim. O vaxtlar mən tez-tez Akademik Dram Teatrının binasında
Şükufə Yusupova
ilə rastlaşırdım.
Həm də artıq çox gözəl bildiyim bir həqiqət vardı: komik bayağılığa həddən
ziyadə meyl edən müasir cəmiyyətimizin fövqündə
duran Azərbaycan teatrında bu tipdə, bu ampluada aktrisanı barmaqsayı tapmaq olar. Səsində yüngülcə xırıltı (həmişə
səsi xırıltılı
olanlara həsəd aparmışam), tutqunluğa
qarışmış həzinlik,
çöhrəsi məsumluğun
və susqunluğun ortaq qovuşuğu. Hansı Avropa səhnəsini desən özümsəməyə
qadir, potensiyasına iddialı. Şükufə xanım hamımıza
nəsib olmayan dünyəvi mimik cizgilərin tamamlanması
ilə, oyun estetikasının hərtərəfliliyi
ilə üstündür
bir çox adlı-ödüllü aktrisalarımızdan.
Onu da qeyd etmək
borcumdur ki, “Tütək səsi” (həmçinin “Xoşbəxtliyin
qiyməti”) filmi Şükufə xanımın
həyatında müəyyən
rol oynayıb. Belə ki, 1975-ci ildə İncəsənət
İnstitutunun kino-dram
fakültəsini bitirəndən
sonra (professor Mehdi Məmmədovun kursu) təyinata Şəkiyə göndərilib.
Şükufə xanım
bir qədər sonra sözügedən filmin çəkilişi üçün geri qayıtmalı olur və 1976-cı il
sentyabrın 1-dən Akademik
Milli Dram Teatrına işə götürülür.
Baxmayaraq ki, o, əlli beş
illik ömrünün
düz otuz üç ilini teatra bağlayıb, amma çoxlarının yaddaşında kino aktrisası kimi qalıb.
“Gümüş
göl əfsanəsi”
filmində Səidə
adlı bir xalçaçı qadın
obrazı var və onu da
Şükufə Yusupova
yaradıb. Qadın həqiqi
istedadına, əl işlərinin təbiiliyinə
rəğmən unudulmuş,
uzaq dağ kəndində taleyi ilə baş-başa qalıb. Aktrisanın
yozumunda Səidə, doğrudan da həyatdan, diqqətsizlikdən
küskün, ona çox sonralar gəlmiş (yəni ki, gecikmiş) dəvətə tamamilə
laqeyd, əziyyətlə
başa gələn, həmahəng ilmələrin
göz qamaşdırdığı
sənət əsərlərindən
belə təcrid olunmuş bir imicdə. Hardasa, yetəri istedadının
müqabilində yüzdə
bir tamaşaçının
tanıdığı Şükufə
Yusupovaya bənzər.
“Qəm
pəncərəsində”də oynayıb Şükufə
xanım. Yeganə oğlunu
erkən yaşında,
adi bir səbəbdən
itirən ananın obrazını C.Məmmədquluzadənin
yaratdığı İzzəti
canlandırıb. Eşşəyini itirən Əhmədin xiffətdən tələf
olması ananın ağlını başından
alır və baisin ünvanına olmazın nifrinlər yağdırır. Burda yenə
də təbii, yenə də əvəzolunmaz Şükufə
Yusupova sənəti öz sözünü deyir. Başqa bir ana obrazı
haqqında da danışmaq mümkündür:
“Ümid” filmində aktrisanın həyat bəxş elədiyi ananın balası Qarabağ uğrunda gedən vuruşlarda həlak olub. Ana yavrusunu öz
əlləri ilə Şəhidlər Xiyabanında
dəfn etsə belə onun ölümünə inanmır.
Döyüş bölgələrindən gətirilən hər meyitə, hər yaralıya ümidlə baxır, sağ-salamat yola saldığı oğlunu axtarır.
Teatr səhnəsində bir daha vuruldum
sevimli aktrisamıza.
2004-cü ildə yazıçı-dramaturq Elçinin
“Qatil” pyesinin premyerasıydı. Teatrşünaslıq ixtisasının bizə verdiyi səlahiyyətdən
dolayı kursumuz bütünlüklə tamaşada
iştirak edirdi.
Pyes son dövr Azərbaycan dramaturgiyasının nailiyyəti
sayıla biləcək
qədər orijinal və partlayışlı
idi. Uzun zaman tənhalığa
sirdaş olan, təkliyin acısını
dadan müəllimə
əvvəllər şagirdi
olmuş gənclə
rastlaşır. Onlar məktəb
illərini çıxmaq
şərti ilə, demək olar ki, görüşməmişdilər.
Hələ yeniyetmə çağlarından
müəlliminə aşiq
olduğunu etiraf edən keçmiş şagird tənha qadının illərə
tablamış qürurunu
sındırmağa müvəffəq
olur. Qadınsa bir anlığa
özünü dünyanın
ən xoşbəxt adamı hesab edir. Taleyin ona hazırladığı
ağır sürprizdən
xəbərsizcəsinə xəyalən göylərdə
uçur. Gənc nə
qədər içində
gizlənən məkri
boğmağa çalışsa
da, şeytan ona qalib gəlir.
Qalmağa yeri, yaşamağa
imkanı olmadığı
üçün yeganə
vasitə qadının
ömrü boyu qazandığı ev-eşiyi,
çox da böyük olmayan varidatını ələ
keçirməyə çalışır.
Çıxış
yolunu qadını öldürməkdə
görür.
Milli Dram
Teatrının səhnəsində onlarla
rola imza atıb
Şükufə xanım- hamısı da
lazımınca, dəyərli. İncəsənət İnstitutunu yenicə bitirdiyi
zaman Tofiq Kazımovun
dəvəti ilə Dram Teatrına gəldi:
“Qılınc və qələm” tamaşasında (M.S.Ordubadi) Rəna surətinə həyat vermək
üçün. Sonralar Pırpız
Sonanı (“Dəli yığıncağı”, C.Məmmədquluzadə),
Həmidə xanımı (“Sizi deyib gəlmişəm”, Anar),
Xavəri (“Şeyx Sənan”, H.Cavid), Sədaqəti, Mədinəni (“Büllur sarayda”, “Sevgililərin
cəhənnəmdə vüsalı”, İ.Əfəndiyev),
Radmilanı (“Biganələr hoteli”,
R.İbrahimbəyov), Pollini (“Üç quruşluq
opera”, B.Brext, K.Vayl) və
adını çəkmək istəmədiyim xeyli sayda obrazı
canlandırdı Şükufə Yusupova.
Səhnəmizin pafosdan günü bu gün də ayrıla bilməyən çərçivəsindən
çıxdığı üçün
hərdən anlaşılmayan, hərdən hətta qəbul
edilməyən aktrisa
bacarığına, Tanrıdan gələn istedad
yönümünə heç zaman xilaf
çıxmadı. Tamaşaçını əldə saxlamaq üçün təkrar
və yorucu replikalardan
məharətlə qaçdı. Çevikliyilə, məsum,
solğun bənizli görkəmiylə həmişə
ciddi, dramatik, mükəmməl
və qüsursuz oldu.
Əlli beş illik
ömrünün yarıdan çoxunu sənətinə,
tamaşaçısına fəda edən Şükufə
xanımın yetərincə tanınmamasında bəlkə
də biz tamaşaçılar daha çox təqsirkarıq.
Dəyərli sənətkarlarımızın bir çoxu məhz informasiya
çatışmazlığından tanınmır,
lazımi səviyyədə qiymətləndirilmir. Efirlərimizdə
ənənəvi bir hal
formalaşıb. Müğənni və
aktyorlarımızın bir qismi bu kanaldan
o kanala, o kanaldan bu
kanala (çox vaxt heç qiyafələrini
belə dəyişmədən) üz tuturlar. Hansı kanala
çevirirsən eyni simalar,
təkrar musiqilər. Bu sözü
nə qədər ürək ağrısı ilə işlətsəm
də, yenə deməliyəm: bəs unudulanları (əslində
unudulmağa layiq
olmayanları) niyə bir proqrama
dəvət edən yoxdur? Ömrə
etibarmı var? Xuraman Hacıyeva kimi son dərəcə
istedadlı bir xanım kirayələrdə
başa vurdu ömrünü. Hamlet Qurbanov təki qüdrətli səhnə
adamı xəstəxanalar küncündə, müalicəsi üçün gərəkən vəsaitə
möhtac halda dəyişdi
dünyasını. Səfurə İbrahimova
kimi Azərbayan teatrının və
kinosunun möhtəşəm bir aktrisadan xəbər-ətər
yoxdur. Yadıma bu məqamda böyük dramaturqumuz Cəfər Cabbarlının “Yaylağa gedir” pyesi düşdü. Oxuyanlar biləcək ki,
niyə mən söhbətimin bu yerində
o pyesi
xatırladım, oxumayanlara isə onu əldə etməyi məsləhət
görürəm. Doğrudanmı, istedadlılar ilk növbədə özləri öz qədrini bilməlidir ki,
ətrafdakılar da onu
qiymətləndirməyi bacarsın? Düzdür,
Şükufə xanım da əməkdar
artist fəxri adına, dəfələrlə
dövlət mükafatlarına layiq görülüb, ancaq
kütləvi təbliğatdan çox uzaqda qalıb.
Doğum gününüz
mübarək olsun, Şükufə
xanım. Sizə cansağlığı, bitməyən rollar qalereyası arzulayıram. Sizi mənim qədər sevənlərin
adından təbrik edirəm.
Samirə Səma
Mədəniyyət. - 2009.- 3 iyun.- S.6.