Çinlilər
xalçalarımızı saxtalaşdırır
Standartlaşdırma və müəllif
hüquqlarının qorunmasındakı problemlər Azərbaycan
mallarına da təsir etməyə başlayıb. Lazımi
ehtiyat tədbirləri görülmədiyinə görə,
xaricdə Azərbaycan xalçaları
saxtalaşdırılır. Dövlət qurumları vəziyyətdən
çıxış yolunu şirkətlərin əmtəə
nişanı almasında görürlər.
Əmtəə
nişanlarının olmamasına görə ilk zərbə
Azərbaycanın qədim xalçalarına dəyib. Bu haqda
bir qədər sonra..
Xalçaçılıq
Azərbaycan tətbiqi incəsənətinin ən qədim və
geniş yayılmış növlərindən biri
sayılır. Müxtəlif naxış elementləri və
təsvirlərlə bəzədilən xovlu və xovsuz
xalçalar dəyələrin, çadırların,
alaçıqların, habelə yaşayış evlərinin
və digər binaların divar bəzəklərində,
döşənməsində istifadə edilir.
Azərbaycan xalçaları
hazırlanma texnologiyasına görə xovlulara və
xovsuzlara bölünür.
Xovlulardan daha qədim olan
xovsuz xalçalar özünəməxsus naxışı və
parlaq koloriti ilə fərqlənir. Xovsuz xalçaları həm
də xalqın gündəlik həyatı və fəaliyyəti
ilə bağlı olaraq “məişət xalçaları”
adlandırırlar. Bunlar palaz, kilim, cicim, şəddə, vərni,
zilli, sumaxdır ki, onlar xalçaçılığın
inkişafında ilkin mərhələni təşkil edir. Bu
mərhələdə xalçalar bəsit üsulla əriş
və arqac saplarının bir-birinə keçirilməsi və
qıraqlarının toxunması vasitəsilə istehsal
olunurdu.
Çoxsaylı
kompozisiyalı sxemlər və zəngin ornamentli motivlərdə
olan xovlu xalçalar da xüsusi seçilirlər. Bununla
yanaşı, Azərbaycan xalçasının estetik prinsipi
“rəsmlərin” müstəvi həllində, şəkillərin
ritmikasında, mərkəzi və köbə hissələrə
bölmə ənənəsində, elementlərin lakonik həndəsəsində
öz əksini tapmışdır. Qubanın “Pirəbədil”,
“Qımıl”, “Sirt-çiçi” xalçaları zərif
işləmələri və xırda bitki rəsmləri,
parlaq boyaların sıx rəng qamması ilə insanı
valeh edir. Şirvanın “Muğan”, “Tabistan”, “Şilyan”
xalçaları isə daha çox ciddi ritm ideyası və
sakit, əzəmətli koloritlə zəngin qədim
kompozisiyalara meyllidir. Qarabağın “Xanlıq”, “Malıbəyli”,
“Lyampa” xalçaları özündə peşəkar
kompozisiya, yaradıcı təxəyyül, rəngarəng
koloriti əks etdirir. Bakının “Hili-buta“, “Novxanı”,
“Fatmayi” xalçaları isə zərif rəsmləri və
mürəkkəb ornamenti ilə diqqəti cəlb edir. Gəncə
və Qazağın qabayunlu, məxmər çalarlı “Fəhralı”,
“Şıxlı” və “Borçalı” xalçaları sadələşdirilmiş
üslubda iri həndəsi cərgələrlə, Təbrizin
«Sarabi”, “Əfşan”, “Ləçək-turunc”
xalçaları dekorativ hörmə naxışlar,
dünyanın əbədi harmonik obrazını yaradan dairəvi
və spiralşəkilli bəzəklərlə zəngindir.
Ermənilərdən sonra
indi də çinlilər xalçalarımızı
saxtalaşdırmağa başlayıblar. Daha dəqiq desək,
Çin də bizim naxışlarla xalça toxuyur və
bunları Avropada “Azərbaycan xalçasi” adı ilə
satır. Standartlaşdirma, Metrologiya və Patent üzrə
Dövlət Komitəsinin patent şöbəsinin müdiri
Miryaqub Seyidov bu məsələyə aydınlıq gətirərək
bildirdi: “Əlimizdə artıq faktlar var ki, Çində Azərbaycan
xalçaları toxunur və Avropaya çıxarılır.
Avropada hətta erməni mağazalarında erməni
xalçası adı ilə satılan xalçaların əksəriyyəti
Azərbaycan xalçalarıdır”.
Yəni Azərbaycanın
özündə əsl xalçaların satışı
azaldığı halda, xaricdə saxta xalçalar
satılır. Azərbaycan tərəfi çinlilərin bu hərəkətinin
qarşısını almaq üçün yollar axtarır. İndi
məlum olur ki, çıxış yolu Azərbaycan
xalçaları və xalça naxışlarının əmtəə
nişanı kimi qeydiyyatdan keçməyidir. Belə olsa, bu
naxışlardan istifadə edənləri məhkəməyə
verib onlara qadağa qoymaq olar. Artıq «Azərxalça»
İstehsalat Birliyi bunun üçün Patent Komitəsinə
müraciət edib, qurum da məsələni Ümumdünya Əqli
Mülkiyyət Təşkilatı qarşısında
qaldırıb. Təşkilatın nümayəndəsi Berti
Bernsonun sözlərinə görə, xalçaların və
ornamentlərin qorunması üçün bir neçə
üsul var. Əvvəla, bu naxışlar sənaye nümunələri
kimi qoruna bilər. Təbii ki, ayrı-ayrı bölgələrin
özünəməxsus ornamentləri var. Azərbaycan bununla
bağlı mövcud olan beynəlxalq sazişlərə
qoşulmaqla, həmin ornamentlərin mənşəyini qoruya
bilər.
Ümumiyyətlə, Azərbaycanda
hesab edirlər ki, məhsulların əmtəə
nişanı alması üçün ən yaxşı
variant onları bölgələrlə əlaqələndirməkdir.
Məsələn, Azərbaycanda buraxılan şərabların
adları rayonlarla əlaqələndirilir. Yəni regional
xüsusiyyətlərə malik olan əmtəələr
yaxşı olar ki, coğrafi göstəricilərlə məşhur
olsunlar. Məsələn, Bakı xalçası, Gəncə
xalçası, Qarabağ xalçası. Bunun nəyi pisdi
ki?!
Turan
Mədəniyyət.- 2009.- 10
iyun. – S. 14.