İndi isə
reklamlar
Ancaq televizoru
söndürün
Reklamçıların indi hər bir
istehlakçının “beyni” üçün
vuruşduğu dövrdə yaşayırıq. Əslində Azərbaycanda reklam bumu ötən
əsrin 90-cı illərində başladı
və insanlar illərlə informasiya qıtlığında yaşadıqları
üçün bu reklamlar onlar üçün bir növ “qida” mənbəyi rolunu oynadı. Həmən dövrdə hansısa reklamda səslənənlər
hətta dillər əzbərinə çevrilirdi. Küçələrə vurulmuş reklam lövhələri isə
diqqətlə izlənirdi.
Sonralar məlumat mənbələrinin
sayı artdıqca insanlar daha az
reklamları yadda saxlamağa və nəzər yetirməyə
başladı. Əvvəllər
televiziya, qəzet və radio mənbələri
var idisə, indi küçədə
hər addımbaşı
yerləşdirilmiş bilbordlar,
İnternetdə banerlər,
magazalarda asılan plakatlar, evlərə və hətta ofislərimizə göndərilən kitabcalardan,
belə demək mümkünsə, təngə
gəlirik. Bizim üçün yeni olan reklamın bu və ya
digər dərəcədə
bazarı formalaşmaqla
ənənələri yaranıb.
Reklam işini nəzərdən keçirəndə
demək olar ki, bu sahədə
reklam verən, reklam vasitəsi və istehlakçı arasında dairə qapanmadığından bizdə
reklam mədəniyyəti
tam formalaşmayıb.
Reklamı harda
izləyərlər?
Televiziya əsas reklam mənbəyimiz
olaraq qalır. Demək olar ki, reklam
izləyənlərin yarısı
televiziyanın imkanlarından
bəhrələnir. Və
bunların da müəyyən hissəsi
burada nümayiş etdirilən reklamlara etibar edir. Maraqlısı
da odur ki,
TV reklamı çox cüzi faiz insanı reklam olunan məhsuldan istifadə etməyə həvəsləndirir. Deməli,
televiziyada gedən reklamlara hələ də etibar yoxdur və onların yalan olduqlarını hesab edənlər var...Məşhurluğuna görə
ikinci yerdə küçədə yerləşdirilən
reklam şitləri (bilboard) və magazalardakı plakatlar durur. Lakin əgər
5 nəfər küçə
reklamlarına fikir verirsə onlardan yalnız biri həmin yerlərdə gördüklərinə inanır.
Radio reklamı diqqəti cəlb etməsinə görə
reytinqin üçüncü
pilləsində saymaq
olar. Burada da reklamı izləyənlərlə, ona
inananlar arasında ciddi faizli fərq
var. Son dövrlərdə daha geniş yayılmış avtobusların
üzərində olan
reklamlar isə yeni məlumat mənbəyidir. İnsanların
avtobuslarda olan reklamları görmələrinə
baxmayaraq, demək olar ki, nəqliyyatda
reklamı söhbət
mövzusuna çevirib,
reklam olunan məhsula maraq göstərən yoxdur.
Bir faktı xatırladım. Mətbuat
aləminə qədəm
qoyan bir qəzetin marşrut avtobuslarına böyük
həcmli reklamı yerləşdirilmişdi. Lakin
reklam effekt vermədi və qəzet də uğursuzluğa düçar
oldu. Avtobuslarda reklam yerləşdirənlərin
düşünməklərinə dəyər... Bunun ardınca isə metro stansiyalarında, qəzet və jurnallarda reklam, İnternetdə reklam və sairlərini göstərmək olar.
Reklam və
inam
Görəsən, biz
niyə reklamlara etibar etmirik? Hələ də çoxluq bu fikirdədir ki, reklam malın keyfiyyətli olmasına zəmanət verən göstərici deyil. Bəlkə ona görə ki, bu gün pul
verib keyfiyyətsiz nəsnəni də reklam etmək olar. Amma əslində
reklam şəffaflığın
sinonimi olmalıdır.
Hər hansı bir mal reklam
edilirsə, demək, o, bazarda öz
yerini tutur və hansı malın reklamı yoxdursa, ondan ehtiyat etmək lazım gəlməlidir. Bilməliyik ki, mal səhiyyə nəzarətindən, ekspertlərin
rəyindən keçərək
reklam olunur. Tutaq ki, bir
telekanal qənd sexlərindəki antisanitariyadan
qalmaqallı verilişi
ekrana çıxarır
və üstündən
az keçməmiş
bu sexlərin malı elə həmən telekanaldaca reklam olunur. Halbuki həmən verlişə qədər
heç həmən sexlər o telekanala
reklam vermirdilər. Küçə reklamlarında
isə istehlakçıya
düzgün informasiya
verilmir. Burada “ən”, “təkcə”, “yalnız” kimi qeyri-dəqiq terminlərdən geniş
istifadə olunur. Eyni ərzaq məhsulu istehsal elən müxtəlif şirkətlərin hər
biri özü-özlüyündə, məsələn,
”ən yaxşı"
və ya “ən dadlı” sözünü işlədir.
Burada da istehlakçıda çaşqınlıq
yaranır. Yaddan çıxarmaq olmaz ki, “ən yaxşı”,
“ən dadlı” və digər bu kimi sözləri
yalnız və yalnız tamaşaçı,
istehlakçı deyə
bilər. Ümumiyyətlə
isə kreditli mal alışı ilə bağlı olan reklamların əksəriyyətində məlumatlar
bilərəkdən tam
verilmir. Deyilən ünvana yollanan alıcı isə şərtlərin heç
də sərfəli olduğunu görmür.
Reklamını göstər, deyim
kimsən
Reklamın əhəmiyyəti
əmtəə və xidmətlərin mövcudluğunu
geniş auditoriyaya çatdırmaqdır. Reklam pullu fəaliyyət növüdür,
həm də incəsənətin bir çox elementlərindən
istifadə baxımından
mədəniyyət aktıdır.
Lakin informasiya vasitələrində
yayımlanan reklamların
əksəriyyəti xarici
reklamların dilimizə
tərcümə edilmiş
formasıdır və
bu reklamları təkrar-təkrar o qədər verirlər ki, əslində izləyicilərdə
həmin məhsula qarşı mənfi rəy formalaşır.
Yerli reklam bazarına əcnəbi reklam çarxlarının
buraxılması milli
reklamçılığa da böyük zərbə vurur. Yəni hər hansı şirkət Ukraynada reklam hazırlayarkən bilir ki, heç bir xərc çəkmədən
reklamlarını bizdə
nümayiş etdirmək
imkanına malik olacaq. Həmin şirkət Azərbaycanda
hansısa reklam şirkətində sifariş
vermədən televiziya
kanallarından birində
reklamını yayımlamaq
imkanı qazanır. Beləliklə də öz məhsulunu Azərbaycan bazarına gətirən şirkət
ikinci dəfə reklam çəkmək problemi ilə üzləşmir. Belə reklamlar
isə auditoriyanı qıcıqlandırmaqdan başqa
heç bir rol oynamır. Ən azı qüsurlu tərçümə
reklam işinə olub-qalan inamımızı
da sarsıdır. Ümumiyyətlə, bizdə
reklam mətnləri qədər fantaziyadan və yaradıcılıq
elementlərindən uzaq,
şablonluq üzərində
qurulmuş heç nə təsəvvür etmirəm.
Bunun üzərinə
dilimizin bərbad günə qoyulmasını
da konkret faktlarla əlavə etmək olar.
Fantaziya yox,
mətn yox
Xarici ölkələrdən
götürülən reklamlar elə tərcümə edilir
ki, bilmirsən, bu uşaq səsidi, kişi səsidi, yoxsa
qadın? Demək olar ki, bütün
telekanallarda diş məcunları (guya həkim ancaq bunu məsləhət bilir), şampunlar, kompyuterlər, özəl
səhiyyə xidməti
tam eyni mətn, eyni üsulda reklam edilir. Səhiyyə reklamları, elə bil orada işləyən
həkimlər haqqında
sənədli filmdir, iclasa toplaşıblar. Digər mallar isə reklamdan çox elana bənzər təqdim edilir, əladır, filan ünvanda və sairə. Xüsusilə şadlıq evlərinin şablon reklamı elə bil toy
videoçuları tərəfindən
çəkilir. Əvvəlcə
dəbdəbəli bina
görünür, sonra
bəy-gəlin taxtı, sonra mətbəx təqdim edilir. Məgər toy mərasimi ilə bağlı fantaziyamız işləmir?
Əksinə, belə
evlərin reklamında
mətbəx imkanları
təqdim edildikcə adam toya atmalı
olduğu paranı fikirləşib kanalı dəyişmək istəyir.
Daha bir fakt. Nədənsə yerli reklamlarımızda hətta xarici malı övlad-valideyn, qayınana-kürəkən
çəkişməsi fonunda
reklam edirlər. Bu, bəsitliyin, reklam ciddiyyətinin elementar məişət səviyyəsinə endirilməsidir.
Biz hələ reklama çəkilən aktyor və müğənnilərimizin bu
işdə səmərəsizliyindən
də söhbət aça bilərdik. Amma yəqin ki, reklam bazarı
formalaşdıqca bu səmərəsizliyə son
veriləcək.
Yaradıcılıqdan keçməyən reklamlar
Səmərəli reklam
üçün yaxşı rejissor, ssenarist, keyfiyyətli
avadanlıq və səs operatoru tələb olunur. Rejissorlarımız reklamların
yüksək səviyyəli
olmamasını lazımi
texniki avadanlıqların
yoxluğu ilə əlaqələndirirlər. Amma
hər bir problemi texniki avadanlığın olmaması
ilə əlaqələndirmək
də düzgün deyil. Ciddi tələblərlə
yanaşma məqsəd
olaraq seçilməlidir.
Bu gün reklam bazarı pis-yaxşı inkişaf edir. İndi institutlarda reklam fakültəsi açılıb. Gənclər
hazırda bu işə çox maraq göstərirlər.
Reklamla məşğul
olmaq o demək
deyil ki, təkcə küçədə
bilboard qoyasan. Bu iş yaxşı
rəssam, dizayner istəyir. Bu gün Azərbaycandakı
böyük şirkətlərdə
yaxşı marketoloqlara,
piar işləri görən yaxşı menecerlərə ehtiyac var. Bunlar çox
vacib və incə işlərdir. Çünki milli reklamımız həm də mədəniyyətimizin
xidmətçisi olmalıdır.
Sabutay
Mədəniyyət.- 2009.- 10 iyun.- S. 4.