Təkliyin təntənəsi
Ruhun şad olsun, Maestro! Nə olsun ki, nə doğum
günündü, nə ölüm - dahilər daim
anılmalıdı. Sən əlamətdar tarixçələrə
sığmaz bir tarixsən. Sənin sehrli barmaqların, sirli
dirijor çubuğun, rübabından süzülüb təlatümlü
dənizə çevrilən nəğmələrin, simfonik əsərlərin
qəlblərin daimi sevgisi, qələmlərin ədəbi
mövzusudur!..
Üzeyir
Hacıbəyovla nəinki bir ölkədə, hətta eyni əsrdə
doğulduğumuzdan məmnunuq. O da ola belə bir dühanın ailəsindən, ata
ocağından çıxasan. Damarlarından onun nəsil-nəcabət
qanı axa. Bu dünyaya göz açıb ilk
gördüyün adamlardan biri də Üzeyir bəy ola!
Zülfüqar Hacıbəyov kimi sənətkar atanın -
teatr fədaisinin musiqisini layla təki canına hopdurasan.
Üstəgəl, öz mayan da istedaddan yoğrula...
Sadə bir
işçi olduğu gündən ta məşhurluğun əlçatmaz
pilləsinəcən bir dəfə də olsun Hacıbəyovluğu
ilə öyünüb-böyünməmişdi. Özünü şəxsiyyət kimi
təsdiqləmək üçün Tanrı ona yetərincə
keyfiyyət bəxş eləmişdi. On birinci ildə -
qorabişirən avqustda Tiflisdə - o vaxtlar bizim mədəni
irsimizin də qorunub saxlandığı bu qaynar Qafqaz şəhərində
doğulmuşdu. Yəqin bu da bir yazıymış ki,
yetmiş üç il sonra elə günəşli avqust
günlərinin birində dünya işığına əbədi
göz yumacaqdı. Amma hələ ki XX əsrin ilk onilliyi idi.
Bu fenomenal insanın ömür kitabını elə birinci vərəqindən
oxumaq istəyirəm. Niyyətim bu böyük kitabdan bir-iki səhifə
çıxarıb, oxucularımıza çatdırmaqdı.
İstəkli
yaxınları, xalqın layiqli övladı Xan qızı
Natəvanın əri knyaz Xasay bəy Usmiyevin şərəfinə
Knyaz adlandırılsa da, zaman bu ada öz düzəliş əlini
çəkdi - Niyazi kimi qaldı xalqın dilində,
dünyanın musiqi yaddaşında. Nə qədər bəstələrə
imza atsa da, dirijorluq fenomenallığı bəstəkarlıq
zirvəsindən yuxarıda göründü. Təfsir etdiyi əsərlər,
az qala, özününküləşdi, yenidən
doğuldu.
Niyazi yeniyetməliyində hərbi
məktəbdə təhsil alıb. Lakin hərb onun xarakterinə
yalnız və yalnız öz sərtliyini, ciddiyyətini
sirayət etdirib - bir peşə kimi gələcək həyatında
heç bir rol oynamayıb. Atasının sənətlə
bağlı uzun sürən səfərləri Niyazinin bir
sıra şəhərlərin mədəni mühiti ilə
tanışlığına zəmin yaradıb. Təbrizdə
yandırılan Xurşid teatrı heç vaxt gözləri
önündən getməyib. Orada toplanan camaatın içərisində
yaşıdı olan bir qız uşağından eşitdiyi
“Vəfa nə bəşəd” mahnısı - not partiturası
üzərində simfonizmlə yoğrulana qədər - gələcək
bəstəkarın ürəyində qırx ilə yaxın
gəzib və sanki bu nəğmə alovlar içində
duman pərdəsi tək uzaqlaşan teatrın leytmotivi kimi səslənib.
Bakıda hərblə
yanaşı, musiqi təhsili də alıb. Skripkanı özünəməxsus
dilləndirməyi bacarırmış. İyirmi
yaşında Maarif Komissarlığı tərəfindən
iş üçün Mahaç-Qalaya göndərilib. Oradan
isə sevgisi naminə baş götürüb gedib - həm də
tək yox, yeganə ömür-gün sirdaşı Həcər
xanımla birgə. Kiçik hesab etdikləri qayğılar
burulğanı onların böyük sevgisini heç zaman
sarsıtmayıb. Beləcə, bir-birini kəşf edə-edə
öz dastanlarını yazıblar.
Niyazi 30-cu illərdə
həm konservatoriyanı bitirib (əmisi Üzeyir Hacıbəyovdan,
Rudolfdan dərs alır), həm də bəzi əsərlərə
həyat bəxş etməklə, bəstəkarlığının
ilk addımlarını atıb. “Almaz” filminə musiqi yazır. Səhhətində
yaranan bəzi problemlər onu əsla qorxutmur, çünki
arxasında Həcər xanım kimi mənəvi təbibi,
etibarlı dostu vardı. Elə həmin illərdən
dirijorluğa hədsiz marağı bütün
yaradıcı planlarını üstələsə də,
1935-ci ildə ilk əsəri olan “Zaqatala süitası”nı
bəstələyir. Həmçinin Akademik Dram
Teatrının səhnəsində tamaşaya qoyulan bir
sıra pyeslərə musiqi yazır. Tədricən musiqi
dünyamızda Qara Qarayev, Fikrət Əmirov və Niyazi
üçlüyünün böyük, qaynar
yaradıcılıq münasibətləri möhkəmlənir.
İstedad və dostluqları dillərdə gəzir.
Q.Qarayevin yaradıcı və ali mürəkkəbliyi,
psixoloji simfonizmi Niyazinin təfsir ruhuna o qədər yaxın,
məhrəm olur ki, o, bir dirijor kimi, Q.Qarayevdən özgə
bir kimsənin qələmindən çıxanları
repertuarına salmaq istəmir. Sonralar F.Əmirovun Şərq
üslubunu əks etdirən harmonik, əsrarəngiz melodizmi də
Niyazini ovsunlayır. Beləliklə, nəhənglər
üçbucağı yaranır. Lakin bəzən bu dahi
üçlük də hisslərə qapılar, münasibətləri
soyuqlaşarmış.
Yaradıcılıq isə
heç nəyə baxmırdı. Məşhur “Vətən
haqda” mahnısı Niyazi patriotluğunun, hərblə
«köhnə» ünsiyyətinin nişanəsi idi. 40-cı illər
bəstəkarın yaradıcılıq müstəvisində
“1920-ci ildə” opera-kantatası, simfonik orkestr
üçün “Rəqs” süitası və bir sıra
kütləvi mahnıları ilə səciyyələnir.
Nizami poeziyasını əsas götürərək “Xosrov və
Şirin” operasını (1942) qələmə alır.
1944-cü ildə Tiflisdə keçirilən Zaqafqaziya
respublikalarının musiqi ongünlüyündə Niyazinin
müharibə mövzusunu xarakterizə edən “Xatirə”,
“Döyüşdə” proqramlı-simfonik lövhələri
səslənir.
Qastrol səfərləri... Elə
ki söhbət qastrollardan düşür, Həcərin
Niyazisiz, Niyazinin Həcərsiz necə keçinməsini
düşünürəm. Axı deyilənə görə,
Həcər xanım sevimli Niyazisini körpə uşaq
gözüylə görür, nazını,
qayğısını doğma balası kimi çəkirmiş.
Maestro da ki, el dili ilə desək, “asan sınan qoz»
deyilmiş. Qəlbindəki kövrəkliyə, içindəki
saflığa rəğmən, bəzən həddən ziyadə
acıdil və dözülməz olurmuş. Həcər
xanım isə artıq ona özü qədər bələd
imiş; bir sözündən də nə inciyər, nə
küsərmiş. Maestronun isə üstündən heç
yarımca saat keçməmiş hirsi soyuyar, yenə ipək
kələfinə dönərmiş. Umub-küsəcəkləri
yer yalnız özləriymiş.
1949-cu ildə onun bəstəkar
yaradıcılığının zirvəsi yaranır: Fikrət
Əmirovdan sonra milli muğamımızı Avropa musiqisi ilə
sintez etmək, milli-simfonik nümunəyə imza atmaq Niyaziyə
də qismət olur. O, Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
xəzinəsinə təkrarsız bir inci bəxş edir:
«Rast»! “Rast” üçhissəli silsiləni özündə
birləşdirən birhissəli kompozisiyadır. Eyniadlı
muğamımızın spesifik ahəngdarlığından,
axıcılığından bəhrələnən müəllif
, əsas quruluşa əlavə kimi, Avropa klassik musiqisinin
sakit lirizmindən, dinamik keçidlərdən istifadə
etmişdir...
1950-ci ildə
bəstəkar bir sıra xalq mahnılarının notla
işlənməsinə müvəffəq oldu:
“Çal-oyna”, “Xumar oldum”, “Qaragilə” kimi əsərlər
bu işlənmə sayəsində dünya arenasına
çıxa bildi. “Konsert valsı”, “Kolxoz süitası”,
“Arzu” mahnısı xüsusilə diqqət çəkən
nümunələrdir. 1962-ci ildə Kuybışev Teatrı bəstəkara
təkliflə müraciət etdi - R.Taqor
yaradıcılığının motivləri əsasında
yazdığı “Çitra” baleti Niyaziyə C.Nehru adına
mükafatı qazandırdı. Bu, Azərbaycana gələn
ilk C.Nehru mükafatı idi. 1972-ci ildə müəllif həmin
baleti M.F.Axundov adına Opera və Balet Teatrının səhnəsində
oynanılmaq üçün yenidən işləyir.
Bəstəkarı
yalnız yaxından tanıyanlar bilirdi ki, o, necə
güclü yumor hissinə malik idi. Hansı məclisdə
ki, Həcər xanım vardı, Niyazi vardı, orada şən
əhval-ruhiyyə mütləq idi. Çöhrələrindəki
daimi təbəssüm daxili əzablarından, sağalmaz mərəzlərindən
uzaq idi. Evləri qonaqlı-qaralı, səsli-küylü, gəlli-getli
olsa da, hamı çəkiləndə öz səssizlikləri,
ikili tənhalıqlarıyla baş-başa qalırdılar.
Son günlərində Maestronun üçüncü «kimsənə»si
tapılmışdı: ürək ağrıları
addımbaaddım onu izləyirdi. Həcər xanım isə
daim yanındaydı - özü gedə bilməsə də,
telefon zəngləri saatda iki-üç dəfə Niyazini
yoluxub qayıdırdı. Məzmun da ki, həmişəkiydi:
“Nə var, nə yox, mənim Qartalım?!” Vəssalam...
Çoxları
bilmirdi ki, Niyazi idman aləmində də ad
çıxarıb. Bir müddət
ağırlıqqaldırma üzrə yarışlarda
iştirak etmiş, uğurlar qazanmışdı. Hətta
Ağır Atletika Federasiyasına rəhbərlik etmişdi.
Amma çox ağrılar vardı ki, ürəyi onlara tab gətirmədi,
bu yükü çəkməyə özündə güc
tapmadı.
...1984-cü ilin isti
avqust günlərindən birində Filarmoniyanin
tamaşaçı salonu ağzınacan adamla doluydu. Hamı
“Rast”ın sədalarından təsirlənmişdi.
Gül-çiçək əllərdə donmuşdu.
Gözlərdə nisgil, üzlərdə həsrət
vardı - hamı Niyaziylə vidalaşmağa
yığışmışdı. Beləcə, “Rast”
Niyazinin də, niyazisevərlərin də həmrəylik
himninə çevrilmişdi...
1938-ci ildən
başlayaraq qısa fasilələrlə M.Maqomayev adına Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasına rəhbərlik etmiş,
M.F.Axundov adına Opera və Balet Teatrının və qısa
müddətdə S.M.Kirov adına Leninqrad (Sankt-Peterburq) Opera
və Balet Teatrının baş dirijoru vəzifəsində
çalışmışdı. Dünya incəsənəti
salnaməsində isə Niyazinin dirijorluq mövqeyi ancaq
birincilik səviyyəsindəydi. Niyazi əlləri, Niyazi biləkləri,
Niyazi barmaqları dünya dirijorluq sənəti və mədəniyyətinin
zirvəsini fəth etmişdi. Ondakı duyum, düşüncə
tərzi, psixoloji manevrlər təkcə özünə xas
idi.
“Maestro” tərcümədə
“ustad” deməkdir və Niyazi bu günəcən Azərbaycan
dirijorluq məktəbinin tək ustadıdır. Bu təkliyin
təntənəsi dünən yeniydi, bu gün aktualdı və
sabah da mütləq müasir sayılacaq!..
Samirə Səma
Mədəniyyət.- 2009.- 12 iyun.- S. 10.