XV əsrin möcüzəsi
Muzeyin yaranmasından 45 il keçir
Zamanın, dövrün daşlaşmış
yaddaşını özündə əks etdirən abidələr
tarixin dərin qatlarından xəbər verən ən
etibarlı şahidlərdir. Özü-özlüyündə
çox dərin mahiyyətə malik olan və insan əməyinin
məhsulu olan bu abidələr elə tarixin özüdür.
Bəzən bir abidə bütöv bir əsri özündə
əks etdirir və insan onu seyr etdikcə, mahiyyətinə
vardıqca, həmin illərin sirli-sehrli təsirinə
düşür. Belə möhtəşəm tarixi abidələrdən
biri də XV əsrdə İçərişəhərdə
tikilən Şirvanşahlar saray kompleksidir. Saray ən gözəl
Şərq memarlıq üslubunu özündə əks etdirən
abidədir. Ekspertlərin bildirdiyinə görə, sarayın
XV əsrdə tikilməsinə baxmayaraq onun bu günə qədər
də qorunub saxlanılmasına səbəb ən yüksək
memarlıq xüsusiyyətidir. Elə bil ki,
saray bir əsrin memarlıq nümunəsidir. Çox kamilliklə
işlənmiş tikilinin hər bir daşı, hörülmə
forması, daşlar üzərində incə Şərq
üslubu ilə həkk edilmiş ornamentlər
bütünlüklə həmin dövrü insan
üçün açır və XV əsrin sehrinə
salır.....
Bütün ornament və yazılar
İslam dinini əks etdirir
Şirvanşahlar saray kompleksinin
memarlıq üslubu maraq doğurur. Belə ki, kompleksə daxil olan binalar bir-birinin arasında 5-6 metr
hündürlük fərqinə malik olan üç həyətdə
yerləşdirilib. Yuxarı həyətin
sol tərəfində sarayın divanxanası, ondan sol tərəfdə
isə saray, yəni şah ailəsinin yaşayış
binası yerləşir. Tarixi məlumatlara
görə, səkkizguşəli zaldan ibarət olan bu
divanxanadan bir sıra məqsədlər üçün
istifadə olunurmuş. Belə ki, bu binada
həm məhkəmə işi, həm də rəsmi qəbulların
aparılması ilə yanaşı onu dörd tərəfdən
əhatə edən eyvanda əsasən tanınmış
feodalların yığıncağı keçirilərmiş.
Diqqəti çəkən məqam kompleksin üzərində
olan bütün ornament və yazıların İslam dinini
özündə əks etdirməsidir. Məsələn,
yəqin ki, divanxananın qapı keçidləri üzərində
6 guşəli medalyonlar heç kimin diqqətindən
yayınmayıb. Bu medalyonların içərisində
6 dəfə «Əli» adı oxunur. Tikilinin 4 tərəfində
bir-biri üzərində tikilmiş ikimərtəbəli
otaqlar saray mirzələrinin iş otaqları olub. Gözəl ornamentlərlə bəzədilmiş əsas
qapı keçidinin yuxarı hissəsində Quranın 10-cu
surəsinin 27-ci ayəsindən sözlər yazılıb.
Dəhlizin qərb hissəsini yüksək əzəmətli
portal təşkil edir ki, bu da oyuqlarla, Şərq
xalçalarıının ornamentlərini xatırladan
naxışlarla, həm də ki, Abşeron florasına
uyğun olan əncir və üzüm yarpaqlarını
xatırladan elementlərlə bəzədilib.
Portalın aşağı hissəsində iki 6 guşəli
medalyon və sol tərəfdəki 6 guşəli medalyonun
içərisində 6 ədəd həndəsi fiqur əmələ
gətirən gül şəklində rombun olması
divanxananın memarlığına xüsusi gözəllik
qatır. Həyətdə dərinliyi 3 metrdən
15 metrə qədər olan çoxlu quyuların olması isə
maraq doğurmaqla yanaşı, divanxananın digər
funksiyasını aşkarlamış olur. Demə, bu quyulardan vaxtilə saray əhlinin yeyinti məhsullarının
saxlanması üçün istifadə olunub. Belə
ki, quyularda saxlanılan ərzaq məhsulları xarab
olmurmuş və bu da il boyu saray əhlinin
bu ərzaqdan istifadə etməsinə imkan verirmiş.
Sarayda olan bütün əşyalar
soyğunçuluğa məruz qalıb
Yuxarı həyətin
mərkəzində yerləşən 2 mərtəbəli
böyük saray və ya şah ailəsinin yaşayış
binası tariximizdə baş verən faciələri də
özündə yaşadır.
Əvvəllər 52
otaqdan ibarət olan sarayın 1-ci mərtəbəsinə
yalnız gözləmə zalı adlanan girişin sağ tərəfindən
aşağıya doğru pilləkənlərlə
düşmək olur. Şahın
qulluqçuları və kənizlərin yaşaması
üçün istifadə olunan bu mərtəbədə 27
otaq var. Şah isə öz ailə üzvləri ilə
birlikdə ikinci mərtəbədə yaşayıb. Əvvəllər sarayın bu hissəsində 25
otaq olsa da, indi onların sayı cəmi 16-dır.
Çünki 10 fevral 1828-ci il Türkmənçay
müqaviləsindən sonra bütün saray kompleksi rus hərbi
qərargahına verildiyindən burada hərbi sursatların
saxlanması üçün bir sıra təmir işləri
aparılır, divarların araları götürülür
və cəmi 16 otaq qalır.
Gözləmə
zalı adlanan və sarayın girişində yerləşən
8 guşəli zal isə ilkin görünüşünü
olduğu kimi saxlayıb. Zalın
divarları arasında olan bir çox yarıqlar diqqətdən
yayınmır. Bu yarıqlar vaxtilə
birinci mərtəbə ilə ikinci mərtəbə
arasında olan əlaqəni təmin edib. Dəftərxananın
daş şəbəkələrlə bəzədilmiş pəncərələri
Bakı buxtasının gözəl mənzərəsinə
açılır. Sarayın digər hissələrində
şahın taxt-tac salonu, ziyafət salonu və
yaşayış otaqları yerləşir. Qeyd edək ki, vaxtilə saray yadelli hücumuna məruz
qaldığından onun içərisində olan
bütün əşyalar ya talan edilib, ya da saraydan
aparılıb. Tarixi mənbələrdə
sarayda zəngin kitabxana olduğu da bildirilir. Hazırda isə sarayın içərisində
heç bir avadanlıq və eksponat yerləşdirilməyib.
İki şir və buğa rəsmi
Şirvanşahların gerbi olub
Kompleksin orta həyətində,
belə demək mümkünsə, orta həyətdə saray
alimi Seyid Yəhya Bakuvinin türbəsi, Keyqubad məscidi, Xəzər
dənizinin dibindən tapılan daşlar və XVI əsrə
aid olan yeganə tikili- Murad darvazası var. Deyilənlərə
görə, əvvəllər Bakuvinin türbəsi
önündə Keyqubad məscidi olub. Lakin
1918-ci ildə ruslar tərəfindən yandırılıb.
Bakuvinin türbəsi iki hissədən ibarətdir.
Yuxarı hissə ibadət üçün
istifadə olunub, aşağıda isə alim özü dəfn
edilib. İkinci həyəti əhatə
edən divarlarda yarıqlar var ki, onlar da mazğallar
adlanır. Bu mazğallar əsasən
müdafiə rolunu oynayıb. Xəzər
dənizinin dibindən tapılan daşlar isə vaxtilə
mövcud olan və sonra su altında qalan Bayıl adasında
olan qəsrin qalıqlarıdır. XIII əsrə
aid olan bu daşların üzərində müxtəlif
heyvan təsvirlərinə rast gəlmək
mümkündür. Üçüncü
həyət adlanan aşağı həyətdə
sarayın üç tikilisi, saray məscidi, şahın ailəvi
türbəsi və sarayın hamamı yerləşir. Hündürlüyü 22 metr olan məscid minarəsinin
eyvanı əvvəllər daş məhəccərlə əhatə
olunub. Şahın ailəvi türbəsinin
portalda olan medalyonlarda ancaq güzgü vasitəsilə oxuna
bilinəcək memarın adı yazılıb ki, bunun da
çox maraqlı tarixçəsi var. Deyilənlərə
görə, əvvəllər memarlara adlarını tikili
üzərinə yazmağa icazə vermirdilər. Lakin
bir memar hiyləgərlik işlədib öz adını bu
yolla medalyonun içərisinə həkk etməyə nail
olub. Türbənin girişində iki xidmətçi
otağı var. Ailəvi türbə olduğundan vaxtlə
burada dini mərasimlər də keçirilib. I Şirvanşah Xəlilullahın qəbrinin
aşağı hissəsindəki iki şir və buğa rəsmi
isə öz-özlüyündə dərin əhəmiyyət
kəsb edir. Belə ki, iki şir və
buğa Şirvanşahlar dövlətinin rəsmi gerbi olub.
Şah sarayında iki şir mərdlik rəmzi,
buğa isə bolluq rəmzini ifadə edirdi. Türbədə
Şirvanşahın anasının, xanımının və
dörd oğlunun qəbri var. Qeyd edək ki, şahın 5
oğlu olub, onlardan 4-ü elə onun sağlığı
dövründə vəfat edib. Amma böyük
oğlu Fərrux Yassar şahın ölümündən
sonra hakimiyyəti davam etdirib. O isə Səfəvilərlə
müharibədə öldürülür. 1945-46-cı
illərdə türbənin içərisində aparılan
arxeoloji qazıntılar zamanı qəbirlərin içərisindən
bir sıra əşyalar, o cümlədən qızıl
sırğa və qızıl sancaq tapılıb.
Saraya məxsus məscidə
üç qapı qoyulması da çox diqqət çəkəndir.
Deyilənlərə görə, məscidə
sağ tərəfdən şah və onun ailəsi, şimal
tərəfdən kişilər, qərb tərəfdən isə
qadınlar daxil olurmuş. Məscidin
içərisində iki otaq var, böyük otaq kişilər,
kiçik otaq isə qadınlar üçün nəzərdə
tutulub. Kişilərə aid olan otaqda
mehrab var, mehrab qiblənin isiqamətini göstərir.
Saray hamamı həm də istirahət
məkanı olub
Bütünlüklə
o dövrün Şərq memarlıq üslubunu özündə
əks etdirən kompleksin tikililərindən biri saray
hamamıdır. Qeyd edək ki, əvvəllər
sarayın üzərində park olub. Bu
tikili 1939-cu ildə aparılan qazıntılar nəticəsində
aşkara çıxıb. Hamama daxil olmaq
üçün pilləkənlərlə bir neçə
metr aşağı düşmək lazım gəlir. Belə ki, temperatur rejiminə görə, yerin
altında tikilən hamamın otaqlarında ancaq gümbəzlər
görünürmüş. Gümbəzlərin
üzərində açılmış yumru dəliklərdən
otağın içərisinə işıq düşmək
üçün istifadə edirlərmiş. Tikilinin sol hissəsi təmirə məruz qalıb,
amma sağ hissə olduğu kimi qalıb. Cəmi
26 otaqdan ibarət olan hamam kompleksi həm də sarayda
yaşayan insanlar üçün istirahət məkanı olub.
Saray əhli burada istirahət edir, qonaq
qarşılayır və hətta müqavilələr
imzalayırmış. Hamamda soyunub-geyinmə
otağı, masaj otağı, tək adamın yuyunması
üçün otaqlar olub. Belə ehtimal
olunur ki, pilləkənə yaxın içərisi
kaşı daşlarla bəzədilmiş otaq şaha məxsus
olub. Hamamdan bir qədər aralıda
şah ovdanı deyilən yeraltı su anbarı olub ki, bu da
qayadan 70 pilləkən aşağıda düzəldilib.
Ovdan təmiz su ilə təmin edilirmiş.
Çox ustalıqla düzəldilmiş ovdan elə
maili istiqamətdə tikilibmiş ki, su öz axarı ilə
sarayın hamamına gəlir, sonra külxanada
qızdırılır, saxsı borular vasitəsilə
otaqlara paylanırmış. Hamamın
otaqlarında hələ də saxsı boruların
qalıqları qalmaqdadır.
Beləliklə,
bütün Şərq memarlıq üslubundan incəliklə
istifadə olunaraq tikilmiş bu kompleks doğrudan da orta əsr
memarlığının şah əsəridir. Belə bir əzəmətli
abidəni yalnız qorumaq lazımdır ki, gələcək
nəsillər də tarixin bu heykəlləşmiş
yaddaşından ibrət götürsün.
Mehparə
Mədəniyyət.- 2009.- 17 iyun.- S. 7.