Orxan Fikrətoğlunun “Vaxt”ından
Tanınmış nasir Orxan Fikrətoğlunun yenicə
ictimailəşən “Vaxt” (“Elm” nəşriyyatı) adlı
hekayə, povest və kinossenarilər toplanmış
kitabını bir qədər “yorulmuş” kimi görünən
çağdaş ədəbi məkanı bütün mənalarda
yeniləşdirəcək nəşrlərdən hesab etmək
olar.
Etiraf edim ki, istedadlı
söz ustasının yeni kitabını vaxt
darlığına baxmayaraq, böyük həvəslə,
bir qədər də acgözlüklə oxudum. Təbii ki, bunu həyatımızda,
içində olduğumuz hadisələrə yeni və
özünəməxsus, həm də gözlənilməz bədii
münasibət görəcəyimə inamla etdim.
Çünki Orxan Fikrətoğlunu həmişə orijinal və
yeni görməyə adət etmişik. Necə ki, bu hissləri
bizə son bir qərinədə poeziyada Ramiz Rövşən
və Baba Pünhan, musiqidə Vaqif Mustafazadə, Alim
Qasımov və Qədir Rüstəmov, rəssamlıqda Səttar
Bəhlulzadə və Mircavad Mircavadov, teatr sənətində
Tofiq Kazımov və Mehdi Məmmədov, Ədil İskəndərov
və Məlik Dadaşov kimi şəxsiyyətlər
yaşadıblar. Onların öz missiyalarını
duymaları və onun gerçəkləşdirilməsinə
vicdanla xidmət etmələri bizi mənəvi aclığa
tuş gəlməkdən xilas edib desək, yanılmarıq.
Bir həqiqətdir ki,
mövzu dairəsi az qala dəyişməz qalan qosqoca
dünyanı, onun tərkib issəsi olan ədəbi məkanı
məlumlara ancaq çox yeni və fərdi münasibətlə
təravətləndirmək mümkündür. Orxan Fikrətoğlunun lap
vaxtında nəşr olunan “Vaxt”ı, bizcə, belə
nümunələrdəndir. Etiraf edim ki, müəllifin
bu kitabda toplanmış çoxsaylı hekayələri,
povest və kinossenariləri bir oxucu kimi məni ovqat
burulğanına saldı. İç dünyamı bu qədər
təzadlı yaşantılarla zənginləşdirən ilk
növbədə oxuduqlarımda həqiqət qüvvəsinin
duyulası dərəcədə güclü olması idi. Ən müxtəlif və ən adi
görünə biləcək hadisələrin şərhindəki
bu həqiqət qüvvəsi bədii gücünə, ifadə
sərtliyinə görə, haradasa, Mirzə Cəlil, Sabir,
Baba Pünhan ruhu ilə anım yaratdı. Orxan Fikrətoğlunun
yazdıqlarını forma və üslub cəhətdən
sələfləri kimi hansısa, “izm”ə də aid etmək
olar, ancaq onun acı reallıqdan, fərdi yaşantılardan və
müşahidələrdən qaynaqlandığı birmənalıdır.
Özü də bu “yeni-Orxan reallığı”
adlandırıla biləcək görüm və ifadə tərzi
təqdimatına, məzmun tutumuna görə bir
çox hallarda klassik və “ölməz” hesab olunan bir ənənəvi
cərəyanın ən çeşidli bədii məziyyətlərindən
qat-qat gözlənilməz və təsirlidir. Bu
ənənəvi reallıqla irreallığın arasında
məhz Orxan Fikrətoğlu təxəyyülünün nəticəsi
olan yeni bir bədii məkandır ki, burada insanlar nə
özlərini, nə də bizləri daha aldada və
riyakarlıq edə, maskalana bilmirlər. Odur ki,
oxuduqlarımız eşitdiklərimizdən çox fərqli
bir həyat hesabatıdır, bəzəksiz-filansız,
pripiskasız... Başqa sözlə desək, nəql olunanlar
bu günümüzə tutulan çox sərt bədii
güzgüdür. Odur ki, “Vaxt”da toplanan və sözə, əslində
isə mənəvi qidaya çevrilənlərə
münasibət də, bizcə, başqa cür
olmalıdır. Kitabı əlinə alan və oxuyub başa
çıxan kəs “Vaxt”ın bizdən nə istədiyini
özünə sual etməlidir. Etiraf edək ki, kitabda insana
düşünüb-daşınmağa, nəticə
çıxarmağa imkan verən, hətta yol göstərən
aforizmsayağı ifadələr kifayət qədərdir. Orxan Fikrətoğlu fikir-tövsiyələrini ulu Dədə
Qorqudun, filosofun və ilahiyyatçının, Molla Nəsrəddinin
layiqli xələfi kimi, mahir bir rəssamın
gözü-sözü ilə təqdim edir və yeniliyinə
görə oxucusunun təfəkkürünə daxil olur.
Çünki Orxan Fikrətoğlunun reallıqdan qaynaqlanan bədii
təfəkkürü az qala yenilməz sayılan,
başımızın üstündən Domokl
qılıncı kimi asılan mentalitetin mənfiliklərini
bütün çılpaqlığı ilə sərgiləyir
və oxucusunda ən azı onlara qalib gəlmək ümidi
oyadır. Fikirlərin çoxunu çıxarmaqla bəlkə
kitabı hələ oxumayanları dediklərimizə
inandırmaq mümkün olardı. Elə
düşünürük ki, buna bir o qədər də
ehtiyac yoxdur. Ancaq hər halda, fikrimizi bir-neçə nümunə
ilə möhkəmləndirmək pis olmazdı.
Əgər “Yol
yerişi vızıltılı, oturuşu yungüldü”
deyimində o şairdirsə, “Sakitcə yumurlanıb yatıb.
Üstünə
örtdüyü içi boş yorğan çiyinləri tərəfdən
elə köpürüşüb ki, deyirsən qanadları
var” (“Milçək” hekayəsi) və “Torpağı xəmirə
döndərdi” (“Təxtu-şəcərə və yaxud Muradəlinin
itmiş sevgisi” hekayəsi), “Qız toxum kimi idi.
Böyüyürdü.”(“Adsız” hekayəsi), “Katibə
yumşaq-yumşaq soyundu. Qıncanıb yumşaq yerişlə
ona sarı gəldi. Yerişi dişi tovuz quşunun
mövsüm rəqsinə oxşayırdı” (“Bayram
şamı”) ifadələrində çox iti müşahidəsi
olan rəssamdır... “Yaddaşı
ağrıya-ağrıya gözünü döyürdü,
hirsi, kini çölə çıxa bılmirdi” (“Cangüdən”
hekayəsi) ifadəsində mahir psixoloq hissiyyatı,
yaşantısı, “Muradəli Abbasuşağı nəslinin
nöqtəsidir” (“Təxtu-şəcərə və yaxud
Muradəlinin itmiş sevgisi”) və “İt səsi kəndin sərhədidir”
(“Axrestomatik əhvalat” hekayəsi) deyimləri
isə fəlsəfi hissiyyatın ifadəsidir.
Bütünlükdə
ədəbi mühitdə yazıya çevrilənlərın
oxucuya təsir göstərəcək çoxsaylı bədii
məziyyətlərindən birincisi ya adının, ya da elə
birinci cümləsinin təsirli və cəlbedici
olmasıdır. Həmin
gözəçarpacaq ifadələrin oxucunu “ələ
almaq” gücündən çox şey asılıdır. Bu
mənada Orxan Fikrətoğlunun belə fikirləri əksər
hallarda aydın bir havada şimşəyin çaxmasına bənzəyir.
Odur ki, oxucu elə ilk cümlədən az qala ovsunlanır və
yazılanların “əsirinə” çevrilir. “Cangüdən”
hekayəsindəki “Qorxusunu qalın şüşəli eynəyinin
arxasında gizlətmiş həkimin arıq çiyinlərindən
tutub silkələyirdi. Gözləri hədəqəsindən
çıxsa da, şişmiş dili, ətə
dönmüş bədəni tərpənmirdi. Beyninə axan
qanın şırıltısını eşidirdi”, “Əmim”
hekayəsindəki “Əmim şəhərə gələndə
elə bil hava təmizlənir. Yəqin o, havatəmizləyən
qurğudur”, “Tarixi-çibi”dəki “Yeddi ay durmadan
yağış yağdı, Kəndin yollarını yudu, kəpənəklərini
öldürdü. İtlərin səsi su çəkdi.
Qoyunlar soyuqladı...” və Çuğul Qulunun sosializmin təəssübünü
çəkmək cəhdi, xüsusilə “Yağış
sosializmi yuyub, ölkə azaddır” və s. fikirləri bu mənada
oxucunu öz arxasınca aparır, desək, həqiqəti ifadə
etmiş olarıq...
Gəlin
bir anlığa kitabın lap əvvəlinə qayıdaq... Davamlı gəlişi ilə
atasından verdiyi “borcu” almaqda israrlı olan övladın
(“Borc” hekayəsi) bir neçə dəqiqəlik dialoqu əslində
məkana tutulan bədii, lakin çox sərt
güzgüdür, baş verənlərin bədii
görüntüsüdür. Bu dialoqa göz qoyanda Orxan Fikrətoğlunun
böyük Sabir və Mirzə Cəlil kimi hələ bundan
çox-çox sonralar da müasir olacağını “təəssüflə”
dərk və etiraf etməli oluruq. Bunu zəmanəmizin bu
gedişi də, davranışımızın bu həddi də
şərtləndirir. Oğulun tez-tez ”Sənnənəm,
borcunu qaytar, gedirəm” deməsinin ardınca atanın “Görəsən,
mən ona nə borcluyam axı?” deməsi oxucunu da onu
dünyaya bəxş etməsinə görə
peşmançılıq çəkən valideyn kimi suallar
burulğanına salır.
“Ögey” hekayəsindəki
olumla-ölüm arasındakı çox qısa məsafəni,
bəlkə də marafonu başa vurmağa hazırlaşan
evin kişisinin yaşantıları da bu
günümüzün sosial-psixoloji məqamlarını bizə
sərgiləyir. Ölüm ayağında arvadına “Ağlama, ağlasan,
durub atanı dalına səriyəcəm” kəlməsi ilə
başlanan bu hekayədə cəmiyyətimizin müxtəlif
təbəqələrinin real durumu çox səciyyəvi
dialoqlarla faş olunur. Ölüm şərbətini içməyə
hazırlaşan evin kişisinin böyük
qardaşına yönəli “Mən istəmirəm Rəna
gedib kişilərin içində işləyə, siz də
onu saxlayan deyilsiz, bəlkə ona bir diplom düzəldəsən!”
söyləməsi cəmiyyətdəki “Məndən
ötdü qardaşıma dəydi” və yaxud “Toxun acdan xəbəri yoxdur” prinsiplərinin hələ də taxtda
oturmasıdırsa, kiçik qardaşa yönəli “O, bu
dünyaya ancaq özünə gün ağlamağa gəlmişdi”
fikrində olması müəllifin onun özünün
yeniyetməlik dövrünün
qızğınlığına işıq salan
“Sınıq çarpayı o gecə düzəlmədi”
və qəhrəmanının vəsiyyət eləməzdən
vaz keçməsi, bu məqamda “Pullu-paralı kişilər
kimi nəyini vəsiyyət edəcəkdi? Nəyi vardı
ki? Qırxı çıxandan sonra unudulub gedəcəkdi.
Otaqdakıların çoxunu buraya gətirib çıxaran
maraq idi. Onu heç kəs istəmirdi” fikrinin
ardınca hamıdan halallıq istəməsi və bu arzusuna
müsbət cavab alması da özündən yaddaqalan
heç nə qoymayan kişini razı salmaması və onlara
“Guya siz halallıq verməsəydiniz, ölməyəcəkdim”
cavabı verməsi də onun yaşadığı məmləkətdə
daha çox “Heç kim heç kimin kitabını oxumur”
prinsipinin mövcudluğundan xəbər verir...
Orxan Fikrətoğlunun
ən müxtəlif məzmunlu yazılarında da yumor var. Odur ki, fikirləri əvvəlcə
insanlarda təbəssüm yaradır, ancaq az
sonra bu, əslində ironik münasibəti başa düşənlər
üçün düşüncə qaynağına
çevrilir. Hiss olunur ki, onun yumoru incə müşahidələrin
nəticəsidir. Yoxsa onları bu qədər “rəngli”
görmək və ifadə etmək olmazdı: «Bizim kəndə
soyuq dəyib, burnu axır. Yolları həmişə yaş
olur. Evləri nəm çəkir. Yayın
cırhacırında itlər öskürür. Meyvələrimiz
qızdırmalı olur. Daxmalarımızın damı yoxdur.
Evdə başıpapaqlı oturur”, “Muradəli bir-iki qız
sevgisi yaşadı. Sonra bir-birinin ardınca altı arvad
aldı, iki öküz. Arvadlarının
altısı da atası evinə qaçdı, öküzlərin
ataları yox idi” (“Təxtu-şəcərə və yaxud
Muradəlinin itmiş sevgisi” hekayəsi), “ Əmim çox
danışmağı sevməzdi. Şəhərə gələndə
əlimdən tutub dəlləyə aparırdı. Sözlərimin
artıq-urtuğunu dəllək Səfərə kəsdirib
sakitləşərdi. Qorxumdan iki hecalı söz öyrənməzdim”,
“Əmim heç vaxt bütöv halda bizə gəlməyib.
O, çox iridir, evə sığmır” (“Əmim” hekayəsi)...
Bütün bu müsbət yaşantıları bizə
Orxan Fikrətoğlunun hekayələri yaşadır. Onlar bəzən duyulası dərəcədə
qısa olsalar da, məzmun yükünə görə tutumlu
və korşalmaqda olan yaddaşları dirçəltmək
gücündədir. Qənaətimizcə, bu hekayələrdə
hadisələrin bu qədər qabarıq göstərilməsi
yəqin ki, Orxan Fikrətoğlunun kinoçuluğundan irəli
gəlir. Əslində o, hekayə və povestlərində ədəbiyyatla
kinematoqrafiyanı uğurla birləşdirməyə nail olub.
Qeyri-ənənəvi rakurslardan təqdim olunanlar öyrəşdiyimiz
görkəmlərini itirsələr də, kökündə
reallıq durduğundan inandırıcı və
düşündürücü, bir çox hallarda isə
duyğulandırıcıdır. Müəllifin kitabda yer
almış povestləri və üç kinossenarisi barədə
də eyni müsbət fikirləri söyləmək olar. Belə
ki, onlarda da bədii təxəyyülün nəhayətsizliyinə
şahidlik etmək mümkündür...
Müəllifin sayca altıncı olan bu kitabı
sübut edir ki, Orxan Fikrətoğlu televiziya ekranlarından
gördüyümüzdən də zəngin məzmunlu və
yazdıqlarında ənənə və müasirliyi
uğurla birləşdirən bir söz adamı kimi duyulası
dərəcədə müdrikdir.
Sonda demək istəyirik
ki, Orxan Fikrətoğlu potensialından hələ də tam
istifadə edə bilmədiyimiz yaradıcılardandır. Nə vaxtsa gecikdiyimizi etiraf etməli
olsaq, buna görə onu yox, bizi qınayacaqlar. Gəlin tələsək.
Sağlığında qiymət verməyə
qızırqansaq da, heç olmazsa canındakıları
çıxarmağa çalışaq. Bunu ki,
bacarırıq...
Ziyadxan Əliyev,
Azərbaycan Respublikasının
əməkdar incəsənət xadimi
Mədəniyyət.- 2009.- 19 iyun.- S. 14.