“Məsumiyyət muzeyi”nin eksponatları
“Qoy bir az baxım!”
Puşkin
Bir ədəbi əsərdə ən çox
axtarılan səmimiyyətdir. Oxucu - yəni mütəmadi
olaraq oxumaq vərdişinə sahib olan biri - hansı ədibin
hansı əsərdə, hətta hansı cümlələrdə
səmimi olub-olmadığını duyur.
Ədəbiyyat ilk
öncə duyulur və beləliklə oxucuyla əsər
arasında doğmalıq yaranır. Ədəbi əsər
duyulub doğmalaşdıqdan sonra, onu anlama prosesi
başlayır.
Orxan Pamukun sonuncu
romanı “Məsumiyyət muzeyi” guya bir sevgi romanıdır.
Romanın ilk hissələrini
oxuyanda adama ucuz bulvar ədəbiyyatı təsiri
bağışlayır. Belə ki, oxucunun yaddaşı zəifmiş
kimi davamlı olaraq əsərdə təkrarlar baş verir. Əgər
türk insanı mədəni bir həyat yaşamaq istəyirsə,
bu, onun Avropaya olan həsədinin nəticəsidir. Müasir dəblə
geyinirsə, maşınlarda gəzirsə, ad günləri
keçirirsə, səyahətə çıxırsa, deməli,
avropalını yamsılayır. Bu, məsələnin bir tərəfi.
Sevgi romanında
anladılan “sevgi”, əslində tutqudur. Əsərin qəhrəmanı
Kamalın dərdi sadəcə özüdür. O, Füsunu
çox sevdiyini sözlərlə ifadə edir.
Amma yazıçı
olmağın əsas məharətlərindən biri də
duyğuları zamanla, məkanla, əməllərlə
göstərməkdir.
Kamal Füsuna aid olan,
onu xatırladan, toxunduğu bütün əşyaları
oğurlayaraq evinə gətirir, qəhrəmanın əşyalara
fetiş bir münasibəti var.
İlk vaxtlar sevdiyi
qızın qulağındakı sırğanın fərqində
olmayan biri, əsərin sonunda sevgilisinin toxunduğu
bütün əşyaları toplayaraq muzey yaradır.
Bəlkə də Orxan
Pamukun ədəbiyyatda olma səbəbi ədəbi
gücündə deyil, ədəbiyyat dünyasına gətirdiyi
forma yeniliklərindədir.
Orxan Pamuk məkanlarla, əşyalarla
münasibətləri çox yaxşı anlada bilir. Onun bəhs
etdiyi otaqda özünüzü rahatlıqla hiss edə bilərsiniz.
Amma obrazlar üçün bunu demək olmaz. Yəni əsərlərində
məkan var, insan yoxdu. Obrazların daxili dunyaları, psixoloji təzadları,
insan ruhunun dərinliklərində baş verən təlatümlər
sezilmir. (Bu, ədəbiyyat dünyasında Dostoyevski
yaradıcılığında daha mükəmməldi). Əsərinin
qəhrəmanları soyuq , qapalı, oxucudan uzaqdırlar.
Romanın sonlarına
doğru yazarın yazıçılıq məharəti
inkişaf edir. Belə ki, romanın sonları daha peşəkarcasına
qələmə alınıb.
Əsərdə
türk cəmiyyətində sevginin necə yaşanması,
tabular və arzular öz əksini tapıb, amma mənəviyyatdan
əsər-əlamət yoxdur. Sinfi təbəqələşmə
bu sevgini nakam sevgi edir.
Yazıçının
deyiləcək bir şeyi olmalıdır. Bu romanda səmimi
saxtakarlıq daha çoxdur. Yazıçı tryukları, manevrləri
«n» qədərdir. Amma ruha
xitab edən bir cümlə yoxdur. Heç bir sosial, maddi, etnik, ictimai,
siyasi sıxıntısı
olmayan bir adamın uzaq bir qohumu ilə
macərası forma baxımından,
V.İ.P bucağından çox
məharətlə anladılır.
Roman boyu insan
düşünməyə məcbur olur: muzey sevgidən
yaranır, yoxsa sevgi muzeydən. Sanki romanın qəhrəmanı
Füsun həyatından getdikdən sonra əşyalar vasitəsilə
onu sevməyi öyrənir.
“Məsumiyyət
muzeyi»ni oxumamışdan qabaq, Əhmət Uzunun bir
romanını (“Yitik bir aşkın gölgesində”)
oxumuşdum.
Sırf ədəbiyyat
baxımından deyə bilərəm ki, yazarın ədəbi
səmimiyyəti məni ovsunlamışdı. Bu əsər də
bir sevgi romanıdı. Zatən bütün
ədəbiyyat adamları
illərdi bizə eyni mövzuları başqa tərzdə, fomalarda anladırlar.
Kimiləri “nələr
olacaq” deyə soruşarlar, kimiləri isə “nələr edə
bilərəm” deyə. İkisi arasındakı fərq taledir
deyə başlayan roman sevgiyə və yurda olan həsrətin
yanğısıdır.
Bir insanın dayana biləcəyi
bütün həyat şərtlərinə rəğmən
sevgisinə qovuşmaq cəhdlərindən vaz keçməyən
Səlimin məyusluğunu hardasa dərinliklərdə
yaşayırsan.
Bu vaxt “Məsumiyyət
muzeyi”nin qəhrəmanı Kamalla bu romanın qəhrəmanı
Səlim arasındakı sevginin fərqini görürsən. Kamaldan
“Xoşbəxt olmamaq üçün sənin dərdin nə?”
-deyə soruşmaq istəyirsən.
Romanda dəbdəbəli
həyatlar təsvir olunmur. Elitanın kaprizlərinə,
özü üçün deyil, ətraf üçün
yaşamlara baxıb başını bulamaq keçir
içindən .
Mənim
üçün ədəbi qurğular, texnikalar, ədəbi
oyunlar, avanqard formalar sadəcə vasitədir. Bunları bilmək
çox gözəl, amma gərək deməyə bir
sözün olsun.
Müasir ədəbiyyatımızda
da səmimi saxtakarlıqlar və bu saxtakarlıqların
müəyyən ədəbi priyomlarla bəzədilməsi
çoxdur.
Amma və lakin oxuculuq
hazırlığı olanlar bir əsəri sevgi ilə
yazıb-yazmadığını duyacaqlar...
Turan
Mədəniyyət.- 2009.- 19 iyun.- S. 13.