Böyüklərin yaratdığı uşaq ədəbiyyatı
Orada vəziyyət elə də yaxşı deyil
Bildiyimiz kimi, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əiyevin sərəncamı ilə 2009-cu il
uşaq ili elan olunub. Ölkəmizdə istər hökumət,
istərsə də qeyri-hökumət təşkilatları
bu sahədə müxtəlif tədbirlər həyata
keçirirlər. “Təhsil”, “Aspoliqraf”,
“Çaşoğlu”, “Tutu” və b. nəşriyyatlar dərsliklər,
dərs vəsaitləri, eləcə də bədii nümunələr
toplusu nəşr ediblər. Amma ölkəmizdə hələ
də uşaq ədəbiyyatı haqqında az
danışılır. Etiraf edək ki, valideynlər də
uşaqlarına kitab almağa, onları kiçik
yaşlarından mütaliəyə həvəsləndirməyə
çox da maraqlı deyillər. Hələ ibtidai siniflərdən
hansı universitetə gedəcəyini müəyyənləşdirən
uşaqlar nədənsə bədii ədəbiyyatla
maraqlanmırlar. Bu, başqa bir söhbətin mövzusudur.
Bizi isə uşaq ədəbiyyatının bugünkü vəziyyəti
və bu sahədəki mövcud problemlər
maraqlandırır. Elə bu məqsədlə “Göyərçin”
jurnalının baş redaktoru Rafiq Yusifoğlu və Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetinin professoru, tanınmış
uşaq şairi Zahid Xəlilə aşağıdakı
suallarla müraciət etdik.
1) Azərbaycan ədəbiyyatının ümumi
fonunda uşaq ədəbiyyatımız necə
görünür?
2) Bu analogiyanı dünya ədəbiyyatı ilə
aparsaq, Azərbaycan uşaq ədəbiyyatında hansı mənzərənin
şahidi olarıq?
3) Yaşadığımız günlərdə
yaranan uşaq ədəbiyyatını necə səciyyələndirirsiniz?
4) İbtidai siniflərin dərsliklərinə
salınmış ədəbi-bədii nümunələri
necə qiymətləndirirsiniz?
Rafiq Yusifoğlu
- Uşaq ədəbiyyatı
ümumən ədəbiyyatın ayrılmaz tərkib hissəsidir,
bunu təcrid eləmək şərtidir. Səməd
Vurğunun gözəl bir fikri var: “Uşaq haqqında
danışanda bilməliyik ki, insan haqqında
danışırıq”. Yəni uşağı aldatmaq, kələk
gəlmək olmaz. Uşaq daha səmimidir, onları zamanın
çirkabı hələ batırmayıb. XX əsrin
böyük ispan şairi Lorkadan jurnalist soruşur ki, nəyə
görə sizin şeirləriniz qısa, aydın və mənalıdır?
Lorka cavab verir: “Mən şeir yazanda gözümün
qarşısında balaca bir qız uşağı
canlanır, o, özündən hündür gülü dərmək
üçün boylanır, amma əli çatmır”.
Uşaq ədəbiyyatı özündən hündür
gülə boylananların ədəbiyyatıdır. Amma məsələ
təkcə bunda deyil. Uşaq ədəbiyyatının
oxucuları yaşca kiçikdirlər. Çox təəssüf
ki, biz yaş hədlərini hələ tam müəyyən
eləyə bilmirik. Bu, xüsusi bir institutun işidir. Məktəbəqədər,
ibtidai sinif, yeniyetməlik dövrü var. Amma hələ
çoxları elə bilir ki, uşaq ədəbiyyatının
təyinatı ancaq təzə şeir öyrənən
uşaqlar olmalıdır. Böyük ədəbiyyatın
problemini uşaq ədəbiyyatı da yaşayır. Nazim Hikmət
deyir: “Pətəyimdə balım olsun, arısı Bağdaddan
gələr”. Ümumiyyətlə, ədəbiyyatı oxuyan
uşaq və onları maraqlandıran, həvəsləndirən
müəllim və valideynlər lazımdır. Tam bədbin
deyiləm, amma görülməli işlər həddindən
artıq çoxdur. Məsələn, “Ulduz” jurnalının
tirajı 500, “Azərbaycan” dərgisininki 1000 ədəd
olduğu halda, “Göyərçin” 2000 nüsxə ilə
çap olunur. Bu mənada uşaq ədəbiyyatının
taleyi barədə nikbin olmağa dəyər.
Azərbaycanda 8 milyon
insan yaşayır. Azərbaycan ədəbiyyatını bu mənada
dünyayla müqayisə etmək, bəlkə də
uyarlı olmazdı. Məsələn, Rusiya, Türkiyə və.s.
ölkələrlə. Amma dünya uşaq ədəbiyyatını
dilimizə çevirmişik, bu baxımdan, müəyyən
qədər nailiyyətlərimiz var. Bu işləri XX əsrin
əvvəllərində A.Şaiq, R.Əfəndiyev və b.
görüblər. Lev Tolstoy vaxtilə dünyanın ən
maraqlı uşaq ədəbiyyatı nümunələrini
toplayıb dərslik yaradıb. Xalqlar bir-birinin mədəniyyəti
ilə əlaqə yaratmağa çalışır. Eləcə
də ölkəmizdə 50 ildir ki, “Göyərçin”
jurnalı nəşr olunur. Bu illər ərzində dünya ədəbiyyatının
ən yaxşı nümunələri dilimizə
çevrilib. Sovet dövründə uşaq ədəbiyyatı
ilə bağlı dörd festivalda iştirak etmişəm. Mən
heç də uşaq ədəbiyyatımızı xarici ədəbiyyatdan
zəif görmədim. Əksinə, bizdə bəzi cəhətlər
onlardan daha güclü idi. Uşaq ədəbiyyatı
ayrı-ayrı fərdlərin ədəbiyyatı deyil, bu
işə dövlət qayğısı
artırılmalıdır. Rusiyanın məşhur uşaq
şairi Valentin Beriskovu bütün dünya tanıyır. Azərbaycanın
məşhur uşaq şairləri İlyas Tapdıq və Məstan
Günər onunla eyni nəslə mənsubdurlar. Amma onları
biz lazımınca tanıtmamışıq. Təbliğat
işimiz ürəkaçan səviyyədə deyil.
M.F.Axundov adına Milli
Kitabxanada rus ədəbiyyatı nümunələrinin sərgisi
keçiriləndə gördüm ki, dünya
xalqlarının nağıllarını 5000 tirajla nəşr
ediblər. Qismən təskinlik tapdım. Analogiyanı bu
kontekstdən aparsaq, tiraj və nəşr səviyyəsinə,
eləcə də tərcümə işinə görə
dünyadan elə də geri qalmırıq.
Son illər “Daha uşaq
deyiləm”, “Dəniz səviyyəsi” adlı uşaq
kitabları yazmışam. Zahid Xəlilin 6-cildliyi, Ələmdar
Quluzadənin və b. kitabları cap olunub. Eləcə də
Sevinc Nuruqızı və Vaqif Bünyadzadənin uşaqlar
üçün yazılmış çox maraqlı
kitabları işıq üzü görüb. Yazanlar var, amma
günün tələblərinə cavab verən kitablar
çox deyil. Sovet dövründə də bizim çox
gözəl uşaq ədəbiyyatımız olub. Onları
yenidən toplu halında nəşr edib balaca oxucuların
ixtiyarına vermək lazımdır. M. Dilbazi, Teymur
Elçin, Xanımana Əlibəyli və başqa şairlərin
çox maraqlı şeirləri var. Böyüklərin
yazıçısı kimi tanıdığımız Ə.Cəfərzadə,
Ə.Vəliyev, S.Rəhimov, İ.Şıxlı, M.Hüseyn
uşaqlar üçün də çox gözəl hekayələr
yazıblar. Yaşadığımız dövrdə yaranan
uşaq ədəbiyyatının bəzi bədii nümunələrində
uşaqların yaş və dünyagörüşü
psixolgiyası nəzərə alınmır. Orta və
yaşlı nəsil az-çox nəsə yazıb və
müəyyən uğurlar da əldə ediblər. Ancaq
bugünkü gənc yazarlar uşaq ədəbiyyatı ilə
maraqlanmırlar.
Bütün uşaq ədəbiyyatının
sonuncu ünvanı dərsliklərdir. Dünya ədəbiyyatının
gözəl nümunələri, o cümlədən
Puşkin, L.Tolstoy, Qrim qardaşları və s. əsərləri
bizim dərsliklərimizdə öz yerini alıb.
Razılaşıram ki, dərsliklərdə olan nümunələr
arasında zəif əsərlər həddindən artıq
çoxdur. Bunları aradan qaldırmaq üçün Təhsil
Nazirliyi əsaslı işə başlayıb. Dərsliklərlə
bağlı tender elan olunub. Ötən il birinci siniflər
üçün ilk dərsliklər tenderdə öz layiqli
qiymətini aldı. Həmin dərsliklərin müəlliflərindən
biri də mənəm. Bu il ikinci siniflər üçün
tender elan olunub. Əlbəttə, dərslik müəllifi
olanda uşaq ədəbiyyatındakı boşluğu daha
aydın görmək olur. Məsələn, hər hansı
bir mövzu lazım olur, axtarırsan, həmin mövzuya aid bədii
nümunə tapmırsan. Məlum olur ki, yazıçı və
şairlərimiz uşaqlar üçün həmin
mövzuda heç nə yazmayıblar. Dərsliklərlə
bağlı hər şeyin yaxşı olacağına
inanıram. Onu da qeyd edim ki, ”Göyərçin” jurnalında
nəşr olunan bəzi bədii mətnlər artıq dərsliklərə
salınıb. Uşaq ədəbiyyatı sürətlə və
çox yaranmalıdır ki, biz onların içərisindən
ən dəyərlilərini seçə bilək. Təkcə
sovet dövründə yaranmış bədii nümunələrlə
uşaq ədəbiyyatının səviyyəsini
qaldırmaq olmaz.
Zahid Xəlil
- Azərbaycan ədəbiyyatının
ümumi fonunda uşaq ədəbiyyatımız xeyli zəifdir.
Bu gün uşaq ədəbiyyatını yaradanlar sovet
dövrünün yazarlarıdır. Məsələn,
İlyas Tapdıq, Ələmdar Quluzadə, Qəşəm
İsabəyli, Rafiq Yusifoğlu və b. Gənc yazarlar
uşaq ədəbiyyatına çox laqeyddirlər. Məsələn,
80-ci illərdə olan uşaq ədəbiyyatımız (hansı
ki, böyük bir qarşısıalınmaz axınla gəlirdi
və gözəl nümunələr yaranırdı) indi
yoxdur. Bunun konkret səbəbləri var. Uşaq ədəbiyyatının
əvvəlki səviyyəsi hələlik görünmür
Bu gün ədəbiyyatda həvəskar bir əhval-ruhiyə
hökm sürür. Ədəbiyyatsa ciddi sahədir, orada həvəskarlıqla
keçinmək olmaz. Bu gün uşaq ədəbiyyatına
mövzu verən yenilik və hadisələr çoxdur, amma
bunu yazan və yazmaq istəyənlər, demək olar ki, yox dərəcəsindədir.
* Bu analogiyanı
dünya uşaq ədəbiyyatı ilə aparmaq nəinki
çətindir, əslində heç mümkün deyil. Bizdə
yaranmış problemlərin səbəblərini
araşdırmaq lazımdır ki, niyə bu gün uşaq ədəbiyyatı
zəifdir. Ənənələrin dağılması,
yeniliyin tam şəkildə yaranmaması problemin əsas səbəblərindəndir.
Bir məsələ də var ki, uşaq ədəbiyyatını
yaşadan xalqdır. Skandinaviya ölkələri dünya
uşaq ədəbiyyatının paytaxtı hesab olunur. O
ölkələrin çox yaxşı ənənələri
var. XIX əsrin birinci onilliyində Skandinaviyadan təxminən
bir milyon adam Amerikaya köçüb. Amerkada Xarb soyadlı
bir alim fikirləşir ki, görəsən, bu xalq gələndə
özləri ilə nə gətirib. Hansı ailəyə
gedirsə, orada ən azı on-on beş uşaq kitabı
görür. Yəni xalq özü ədəbiyyata maraqlı
olmalıdır. Dünyanın uşaq ədəbiyyatı
üzrə Nobel və Andersen mükafatçıları da
skandinaviyalılardır. Bu baxımdan analogiya aparsaq, biz
çox pis görünərik. Mətbuatda mən uşaq ədəbiyyatının
zəif olduğunu yazanda bəziləri fikirləşmədən
danışırlar ki. Azərbaycanda uşaq ədəbiyyatı
yoxdur. XIX əsrdən bu günə qədər bizim çox
zəngin bir uşaq ədəbiyyatımız yaranıb. Həmin
ədəbiyyat, nədənsə, bu gün tam yararlı və
sistemli şəkildə oxucularına ünvanlanmır.
Yaxşı cəhətləri vurğulayaraq demək istəyirəm
ki, “Bala dili”, “Elli”, “Göyərçin” jurnalları, “Tonqal”
qəzeti nəşr olunur. Bu nəşrlər güclü
bir uşaq ədəbiyyatının yaranacağından xəbər
verir.
Yeni yaranan uşaq ədəbiyyatı
daha çox dərslik xarakterli olmalıdır. Bu elə
yaranmalıdır ki, məktəbdə uşaqlara lazım
olsun. Bunu elə yazmaq lazımdır ki, seçilən
sözlər, ritm, qafiyə uşaqların psixologiyasına,
dilinə uyğun olsun. Məsələn, birinci sinif
üçün yazılmış şeirdə
uşağın başa düşməyəcəyi bir
söz belə varsa, artıq o şeir məktəbliyə
xeyir verməyəcək. Gülarə Nuruqızı güldən,
çiçəkdən, hərflərdən şeirlər
yazır. O çalışır ki, hər şey
uşaqların qavraya biləcəyi şəkildə olsun.
Biz Avropa təhsilinə inteqrasiya eləyirik, onlar bu sahədə
bizdən çox irəlidədirlər. Bu təcrübədən
məharətlə faydalanmalıyıq.
“Oxu” dərsliklərinə
salınan əsərlər həmin dərsliklərin müəliflərinin
zövqündən və savadından asılı olan amildir.
Mən dərsliklərdə elə şeirlərə rast gəlirəm
ki, o əsərlər son dərəcə zəif və
lazımsızdır. Bəziləri iddia edirlər ki, bu
şeirlər zəif olsa da, dərslik üçün
vacibdir. Başa düşə bilmirəm ki, zəif olan əsər
dərsliyə niyə salınmalıdır?! Əgər əsər
obrazlı təfəkkürün məhsulu deyilsə,
uşağa xeyir vermirsə, dərsliyə
salınmamalıdır. Təəssüf ki, belə əsərlərə
dərsliklərdə yer verilir. Məna və məzmunu olmayan
əsərləri şəxsi münasibətlər zəminində
dərsliklərə salıb uşaqların
zövqünü korlayırlar.
Fərid Hüseyn
Mədəniyyət.- 2009.- 19 iyun.- S. 12.