«Gəl dərdimi qan, ay kəklik...»
Bu misraların müəllifi Mirzə Bilal doğma
yurdunda anıldı
Həmin gün Şamaxı bayram libasına
bürünmüşdü. Bəlkə də ötən bir
neçə ildə rayon bunca təmtəraqlı, ancaq sadə
və təbii məclis görməmişdi. Tədbir
sözünü bura yaraşdırmağa dilim gəlmir.
Axı bu, əsl xalq bayramıydı, gündə dörd
divar arasında keçirilən,
ölçülü-biçili, ələnmiş-daranmış
konsert, gecə və ya təqdimat deyildi. Hər mənada rəsmiyyətçilikdən
uzaq bir məclis. Meydan geniş, könüllər şad,
natiqlər də vermir imdad. Lap şairanə alındı.
Öz yazdıqların şahidi olduqlarımın yanında
çox-çox azdır.
Xülasə, gələk
mətləb üstə. Çoxdan söhbət gəzirdi
ki, Şamaxıda repressiya qurbanı aşıq Mirzə
Bilalın anım günü keçiriləcək. Allaha
şükür, keçirildi də. Düzdü, əvvəl
demişdilər mayda olacaq, bir ay yubandılar. Amma gecikməyinə
dəyərmiş. Sən demə, yaznan yayın qovuşan
vaxtının öz gözəlliyi varmış. Təbiət
yazın təzə-tər büsatından ayrılıb,
yerini yaya versə də, göydən hələ od
yağmır.
...Bakıdan səhər
saat səkkizdə çıxdıq. Dörd nəfəriydik.
Səfər yoldaşlarım maraqlı insanlardı. Sürücümüz
Əlibala Əliyevlə, aramızda yeganə qadın olan Zərnişan
Nəbiyeva Zəlimxan Yaqubun sağ əlidilər. Birincisi, Azərbaycan
Aşıqlar Birliyinin sədr müavini, ikincisi baş
mühasibidi. Aşıqlara rəhbərliksə, bildiyiniz
kimi, ötən ildən Zəlimxan Yaqubun boynundadı. Üz
tutduğumuz məclis də onun kimi. O biri yolçusa Maarif
Teymurdu, milli irsimizin, ədəbiyyat və incəsənət
xadimlərinin təbliğçisi, qırx ilin arxiv
işçisi.
Şamaxıya
üç saata çatdıq. Yollarda təmir getdiyindən
120 kilometr adamın gözünə dururdu. Rayon mərkəzindən
məclis keçirilən Çuxuryurdun
qurtaracağındakı «Baba yurd» deyilən yerəsə
göz qırpımında yetişdik. Ətrafın gözəlliyindən
çox, saysız-hesabsız maşın bizi məəttəl
qoydu. Sanki bütün Azərbaycan bura axışmışdı.
Dağların arasında, yarı çökək bir yerdə
elə məclis qurulmuşdu, gəl görəsən. Üstü
həsirli üç-dörd çardaq altına
yığışanları nəzərə almasaq, yüzlərlə
adam ağacların kölgəsində oturmuşdu. Dədə
-baba qaydasıyla, palaz, kilim üstündə. Bəzilərinə
o da çatmamışdı. Eləcə çəmənlikdə
oturub tamaşa edirdi.
Allah, kimlər yoxuydu
burda. Zəlimxan Yaqubdan, Şamaxı Rayon İcra Hakimiyyətinin
başçısı Nazim İsmayılovdan tutmuş,
professorlar- Sədnik Paşa Pirsultanlı, Nizaməddin Şəmsizadə,
Bəhlul Abdulla, Seyfəddin Qəniyev, Mirzə Bilalın
üç oğlundan yeganə salamat qalmış Şəfi
Mikayılov, şair Musa Yaqub və onlarla
folklorşünas-alim, aşıq və müğənniyəcən
kimi istəsən burda görə bilərdin. Azərbaycanın
qərb bölgəsindən aşıqlar təmsil olunsa da,
say hesabında üstünlük şirvanlıların tərəfindəydi.
Bu da başadüşüləndir. Mirzə Bilalın vətənində
Şirvan aşıq məktəbinin nümayəndələri
olmadan məclis keçirmək ağla sığmaz bir
işdir.
Köhnə
tanışlarımdan Nadir Diridağlını görürəm.
O, İctimai Televiziyanın çəkiliş qrupuyla gəlib.
Kameralar qurulub, baş verənləri bir neçə rakursdan
lentə almaq mümkündü. Hamı rejissorun əmrini
gözləyir. Nadir qardaşımız vaxt itirmək istəməsə
də, tələsənə də oxşamır. O qədər
belə böyük çəkilişlər aparıb ki,
yaxşı bilir nə var, nə yox. Əksəriyyəti boz
və göy rəngli milli geyimdə olan aşıqlar xorla
açılış üçün Zəlimxan Yaqubun
yazdığı
El gücü var səsində,
Zilində, həm pəsində,
Sazının pərdəsində,
Ən şirin xal günləri,
Aşıq Bilal günləri
şeir
parçasını «Gözəlləmə» havası üstə
dönə-dönə oxuyurlar.
Nəhayət, məclis
başlayır. Rayon rəbəri Nazim İsmayılov
toplaşanları salamlayaraq bu gözəl günə xeyir-dua
verir. Sonra sinədəftərliyilə seçilən, belə
məslislərdə görməyə adət etdiyimiz, xalq
şairi Zəlimxan Yaqub ətrafa yayılır, təbiətin
qoynunda əks-səda verir. Hamının diqqəti ona yönəlir.
Poetik fikirlər, qanadlı ifadələr bir-birinin dalınca
sel kimi yağır. Tamaşaçıların əli
üzündə, gözü şairin ağzında qalıb.
Mirzə Bilalın həyatından, Azərbaycan aşıq sənətindəki
yerindən danışan Zəlimxan müəllim son on-on iki
ildə sənətkarın anım gününün
üçüncü dəfə keçirilməsinin təsadüfi
olmadığını diqqətə çatdırır. Və
bu məclisin davamı kimi, Azərbaycan Aşıqlar Birliyinin
ölkəmizi oba-oba, oymaq-oymaq dolaşacağını,
ustadlarımızı yad edəcəyini söyləyir. Şairin
çıxışı necə gurultuyla
başlamışdısa, eləcə sürəkli
alqış sədalarıyla da başa çatır.
Aparıcı Pərvanə
xanımın təqdimatıyla
çıxışçılar bir-birini əvəz edir. Yorucu
olmasın deyə, alimlərlə aşıqlar estafeti
bir-birinə ötürə-ötürə şərti
olaraq müəyyənləşmiş səhnədə
görünürlər. Folklorşünaslar - Sədnik
Paşa Pirsultanlı, Elxan Məmmədli, Seyfəddin Qəniyev,
Bəhlul Abdulla, Yaqut Bahadurqızı, Almaniyadan gəlmiş
Nizaməddin Onk, şair Musa Yaqub, aşıqlar- Xanmusa, Əli
Tapdıqoğlu, Ədalət Dəlidağlı, Əhliman
Şirvanlı, Ağamurad, Avdı Musayev, Əvəzxan
Xankişiyev və başqalarının
çıxışı böyük maraqla
qarşılanır. Ustad aşıqlardan, artıq yaşa
dolmuş Şərbət və Xanış kişinin
tamaşaçılarla görüşü hamını həyəcanlandırır.
Son zamanlar hamının əzbər bildiyi «Eşqin, məhəbbətin
düşüb canıma...» misrasıyla başlayan məşhur
aşıq mahnısının müəllifidi Xanış
kişi. Bu gün-sabah səksən yaşı olacaq.
Arada «bir yerdə
dayanmaqdan nə çıxar» deyib camaatın arasında
dolaşıram. Neçə-neçə tanış üz
görürəm. Şamaxı Rayon Mədəniyyət və
Turizm Şöbəsinin müdiri Məleykə Kamilova, onunla
bir yerdə çalışan, iyirmi ildən bəri
tanıdığım və zarafatla «əvəzolunmaz
inspektor» adlandırdığım Rafael Tağızadə,
xanəndə Ağapaşa Xəlilov iş
başındadılar. Rafaellə hal-əhval tuturam,
ömürdən-gündən yadigar bir şəkil çəkdirirəm.
Ağapaşa dayı yaşlaşıb, saç-saqqalı
ağarsa da, şuxluğunu saxlayır. Əlüstü
şirin Şamaxı ləhcəsiylə
«Sağlığına əmin qocalmayıb. Səsim haracan
desən çatır. Dörd dənə şey
yazdırmışam, fonddadı. «Sarıtorpaq şikəstəsi»ni
indi heç kim oxumur. Oxumuşam ki, unudulmasın, bizdən
sonra qalsın. Hə, köhnə dost, bundan danış, ey»
deməklə məni söhbətə tutur. Aşıq
Mahmudun yadigarı Vüqar yerdən oturub, belini ağaca
söykəyib. Başdan ayağa düymələnmiş
paltarının yaxasını açıb, bir balaca sərinləmək
istəyir. Buxara papaqsa başındadı. Qınanası
deyil, dörd yanımız yaşıllıq olsa da, istidən,
meh yoxluğundan bayaqdan dizini qatlamayan, növbə gözləyən
Vüqar kimi neçə aşıq təntiyib.
...Üç-beş
addım o yanda qazanlar asılıb. Ət qovrulur.
Görünür, yeməyin ətri və yanan ocaqların
istisi də bir yandan onlara təsir edir. Vüqar
sağ-solundakılarla danışa-danışa arabir
alışdırdığı qəlyandan bir qüllab vurur.
Bir azdan cavan, şirin səsli aşıq bu dincliyin
ardından rəhmətlik Mirzə Bilalın «Kəkliy»ini
«Naxçıvan gülü» havası üstə ustalıqla
oxuyacaq:
Vurulmuşam camalına,
Gəl dərdimi qan, ay kəklik.
Gəlin kimi ayağına,
Sən qoymusan xına kəklik.
Elə bu vaxt
tanınmış xanəndələr Zabit Nəbizadə, Mələkxanım
Əyyubova, Gülüstan Əliyeva Bakıdan özlərini
yetirdilər. Bir azdan növbəylə oxuyub məharətlərini
göstərirlər.
Əslən Qərbi Azərbaycanın
Dərələyəz mahalından olan, vaxtilə Türkiyədə,
indisə Almaniyada yaşayan Nizaməddin Onk bu məclisdə
iştirakından fərəh hissi keçirdiyini dilə gətirir.
Bu, həmin Nizaməddin bəydi ki, uzun illər bundan qabaq
Ankarada və İstanbulda Aşıq Ələsgərin
külliyyatını çap etdirib.
Səksən altı
yaşlı Şəfi babanın çıxışı
da maraq doğurdu. O, atası Mirzə Bilalın 1937-ci ilin
tuthatutunda haqsız yerə həbs olunması və sonradan
güllələnməsiylə bağlı bildiklərini,
eşitdiklərini söylədi, xatirələrini
danışdı. Ağsaqqal bu gün yaşayan bütün
doğmaları adından göstərilən ehtirama görə
hamıya minnətdarlığını söylədi. Məclisin
bədii hissəsi bununla tamamlandı.
Az sonra qazanların
qapağı açıldı. Təşrif buyurmuş
qonaqlar təbiətin qoynunda masa arxasında ocaq üstündən
təzəcə düşmüş xörəklərdən
dadmaqla yenə bir arada oldular.
Seymur Elsevər
Mədəniyyət.- 2009.- 26 iyun.- S. 12.