Qarşıdan Novruz gəlir
Bir çox milli adət-ənənələrimizi
özündə ehtiva edən ilaxır çərşənbələri
məna gözəlliyi, fikir aydınlığı ilə
olduqca əsrarəngizdir. Etiqada görə, Novruzaqədərki
ilaxır - su, od, külək, torpaq çərşənbələrinin
hər birinin özünəməxsus ayin
və mərasimləri
var. Bütün bunlar əslində Novruz bayramı ilə sıx bağlıdır... Maraqlıdır
ki, əski dövrlərdən bu günə qədər ilaxır çərşənbələri
xalqımız tərəfindən
çox təmtəraqlı
şəkildə qeyd
edilməkdədir...
Külək çərşənbəsi:
Bu çərşənbə xalq arasında «külək oyadan çərşənbə», “külək
çərşənbəsi”, «yelli çərşənbə»,
«küləkli çərşənbə»
adları ilə də söylənilir. Əski etiqadlara görə, bu çərşənbədə
oyanan Yel və ya Külək
hər tərəfi gəzir, oyanmış suyu, odu hərəkətə gətirir və yatmış torpağı qızdırır...
Yel çərşənbəsində
əsən isti külək yazın gəlişindən xəbər
verir. Gün ərzində küləyin
bir neçə dəfə dəyişməsini
isə Yelin özünün tənzimlənməsi
kimi qəbul edilir. Çünki əski etiqada görə «qara nəhrdə» yatmış
külək Yer üzünə çıxaraq
əvvəlcə özü
təmizlənir. Qədim
türk mifologiyasında
ağ libasda. - Ağ yel, qara
libasda - Qara yel, göy libasda
- Xəzri, qırmızı
libasda - Gilavar kimi təsəvvür edilir.
Yel çərşənbəsi
günü Yel bu dördlüyün məcmusundan ibarət
hesab edilir və qısa müddətdə bütün
dünyanı dolaşır. Beləliklə, yer üzündəki
hava təzələndiyi kimi, Yer özü də antropomorfik
obraza çevrilir.
Daha erkən təsəvvürlərdə
isə dilimizdə işlənən küləklə eyni
kökdən olan Yel kultu tanrı səviyyəsinə yüksəlir.
Bir çox xalqların
erkən təsəvvürlərində, eləcə də
müqəddəs kitablarında Yel dünyanı idarə edən
qüdrətli tanrılardan biri hesab olunur. Əski inamlarda Yel
ya özü Tanrıdır, ya da vahid Allah tərəfindən
göndərilən qüdrətli bir antropomorfdur -
insanları əzizləyir, onlara kömək edir, bəzən
də qəzəblənir, yeri gələndə isə cəzalandırır.
Quranda da Yelin Allah tərəfindən
göndərildiyi göstərilir.
Zərdüştilər də
küləyi müqəddəs
hesab etmiş, ona tanrılıq vermişlər. «Avesta»da deyilir ki,
«...Yelin gücü qüdrətli Hörmüzün
gücüdür. Yel
Hörmüzdən güc
alıb dünyaya ayaq açmışdır...»
İlaxır çərşənbələrin
üçüncüsünün Yellə bağlanması
onun müqəddəs varlıq kimi tanınmasının
çox erkən vaxtdan xalq arasında mövcud olduğunu
göstərir. Yelin tanrılığı,
müqəddəsliyi ilə
bağlı müxtəlif
nəğmə, əfsanə,
rəvayət, mif, inanc və başqa
nümunələr yaranmışdır.
Yel haqqında atalar sözləri:
Yel
aparan yerindi, yerdə qalan mənimki.
Yel
əsməyincə yarpaq
tərpənməz.
Yel
gətirib, gün qurudub.
Yelnən gələn, selnən
gedər.
Yelə verdiyin düşmənə
qismət olar.
Yelnən dost olan
yellənə-yellənə qalar.
Yel
bağlayanı el açar.
Yer çərşənbəsi:
Novruz bayramı ərəfəsindəki çərşənbələrin
sonuncusu axır çərşənbədir. Bu
çərşənbə xalq arasında «ilaxır çərşənbə»,
«Yer çərşənbəsi»
adları ilə də işlənir.
Sonuncu çərşənbə torpağın
oyanması ilə əlaqələndirilir. Belə bir
əski inam var ki, dörd
ünsürün sonuncusunun
oyanması ilə yel, sel, atəş
fəallaşır. Ərzin donunu
dəyişir, adamları
yoxluq və qıtlıqdan, çətinlik
və məhrumiyyətlərdən
qurtarmaq üçün
özündə daha böyük qüvvə tapır.
Qədim bir mifoloji təsəvvürə
görə, adamların
məhrumiyyət və
qıtlıqdan əziyyət
çəkdikləri bir
gündə Sel, Yel və Atəş
Torpaq xatunun yeraltı məbədinə
qonaq gedirlər. Yatmış Xatunu oyadıb adamların qıtlıq çəkdiyini söyləyirlər.
Torpaq xatun: «Adamları fəlakətə
salan fəlakətə
düşər» - deyə,
yerindən ayağa qalxır. Yel, Sel, Atəş və Torpaq əl-ələ verib:
Atəş gəldi, zəmzəm gəldi, yel gəldi,
Təzə ömür,
təzə məhsul,
il gəldi.
- deyib
oxuya-oxuya işıqlı
dünyaya çıxırlar.
Deyirlər, üç qardaş,
bir bacının işıqlı dünyaya
çıxdığı həmin gün elin əziz günü olan axır çərşənbə
idi.
Axır çərşənbə ilaxır
çərşənbələrin mərasim, ayin, etiqad, oyun və
şənliklərlə ən
zəngin olanıdır. Şənliklər sübh tezdən suya tapınma ilə başlanır.
Beləliklə, su çərşənbəsində
icra olunan ayinlər təkrar olunur.
Axır çərşənbədə yeni əkiləcək torpaq sahələrində,
əkin yerlərində
kütləvi şənliklər
keçirilir. Bir çox hallarda
isə sayaçıların,
cütcülərin nəğmələri
və mərasimləri
icra edilir. Ümumiyyətlə, torpaq çərşənbəsində
torpaq əzizlənir,
təmizlənir, bostan
və dirriklərdə
müxtəlif ayinlər
keçirilir. Odla bağlı
şənliklər əsasən
axşam tərəfi,
qaş qaralanda başlar və gecə yarıya qədər davam edər.
Atalar deyib ki, torpaqdan
pay olmaz. Torpağa əyilən namərdə
əyilməz. Torpağa xor
baxarsan, o sənə kor baxar. Torpaq ovuclayan - qızıl ovuclar. Torpağın sirrini əli
torpaqda olan bilər.
Torpaq haqda andlar: Torpağı sanı yaşayasan. Torpağın həmişə gül bitirsin. Torpağınnan qara yellər
əsməsin. Torpağına göz dikənin gözü tökülsün.
İnanclar: Çərşənbə
günü təzə
evə köçən
bəlaya düşər.
Axır çərşənbə axşamı
küsülülər barışar.
Axır çərşənbə təbiətdə
nə varsa, hamısı təzələnir.
Qaranquşa daş atanın
başına bəla gələr. Çərşənbə
günü qulağı
cingildəyənə müjdə
gələr...
Torpağa tapınmanı
bütövlükdə özündə
əks etdirən axır çərşənbənin,
ümumilikdə isə
ilaxır çərşənbələrin
İslamdan və Zərdüştlükdən əvvəlki
təsəvvürlərlə daha çox bağlı olduğunu əks etdirir...
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2009.- 6 mart.- S. 3.