Kino 70-80-ci illərdə
Amerikalı sosioloqlar bu
onillikləri ABŞ-da silinmiş, sıfır erası
adlandırmışdılar. Siyasi və ictimai həyatda ilk baxışda nisbi sakitlik yaranmışdı.
Əvəzində kinonun
vəziyyəti gərgin
idi. 70-ci illərin əvvəllərində Hollivud
studiyalarının əksəriyyəti
dərin maliyyə böhranı ilə üzləşmişdi, mustəqil
kinokompaniyaların simasında
ciddi rəqiblər meydana çıxmışdı.
Onilliyin sonlarında isə ölkədə üçüncü elektron
inqilabı baş verdi - evlərdə videomaqnitofon peyda oldu. Bununla belə
«Xaç atası» ( rej. F. F. Koppola) kriminal savaşı, «Qu quşu yuvası
üzərindən uçuş»
(rej. Miloş Forman), «Qəddar küçələr», «Taksi
sürücüsü», «Nyu-
York, Nyu- York» (rej. Martin
Skorseze), «Maral ovu» (rej. Maykl
Çimino) filmləri,
məhz bu onillikdə ekranlara çıxdı. Stiven Spilberqin də adı 70-ci illərin sonlarında kino məkanında hallanmağa
başladı.
Almaniya, İtaliya və Fransa...
Avropada Qərbi
Almaniyanın «yeni kino»su lider mövqeyinə
çıxdı. Hələ 1962-ci ildə Oberhauzen festivalında bir neçə cavan rejissor manifestlə çıxış
etdi. Onlar ölkənin ən böyük kinostudiyasının
dağılmasından duyduqları
sevinci gizlətmədən
kommersiyadan, köhnə
rejimin ştamplarından,
şərtlərindən azad
yeni kinonun doğulduğunu bəyan elədilər. Alman gəncləri yenilənmiş
kino dili vasitəsilə bəzək-düzəksiz,
sosial baxımdan əhəmiyyətli süjetləri
danışmağı qarşılarına
məqsəd qoymuşdular.
60-cı illərdə də
həmin manifestə əsaslanan çoxlu yaxşı filmlər çəkilmişdi, lakin
alman «yeni kino»su nüfuzlu
cərəyana, məhz
70-ci illərdə çevrildi.
Cərəyanın liderləri
rejissorlar Rayner
Fassbinder («Mariya Braunun
evliliyi»), Verner Hersoq («Nosferatu-gecələrin
kabusu», «Aqirre-tanrı
qəzəbi», «Fiskarraldo»)
və Vim Venders («Yalan
hərəkət», «Alisa şəhərlərdə»,
«Hamlet») kimi rejissorlar
idi.
70-ci illərdə
Avropada erotika dəbə minmişdi. Federiko Fellini «Kazanova», P.
P. Pozalini «Min bir gecənin gülü», B. Bertolluçi «Parisdə sonuncu tanqo», Lilian Kavalli «Gecə portyesi», yaponiyalı Naqisa Osima fransızlarla birlikdə «Hisslər imperiyası» filmlərini çəkdi. Bu filmlərin
bəzilərini pornoqrafiyada
ittiham etdilər, ancaq ictimaiyyət onların yüksək bədii səviyyəsini,
fəlsəfi, psixoloji
tərəflərini önə
çəkərək filmləri
qorudu. Amma bu janrda bütün
rekordları 70-ci illərin
ortalarında ekranlara çıxmış, avropalı
xanımın Banqkokdakı
erotik sərgüzəştlərindən
bəhs edən
«Emmanuel» filmi vurdu.
50-ci illərin sonunda
Fransada «Yeni dalğa» cərəyanının filmləri
meydana çıxdı. Fransada isə indi də elə
hesab edirlər ki, 1968-ci il Fransa inqilabının baş verməsində, Dördüncü Respublikanın
yıxılmasında mühüm
rol oynayan amillərdən biri də Trüffonun, Klod Şabrolun, Rene Klerin, Jan- lyuk Qodarın filmləridir. İnqilabçı fransız
gəncləri Qodarın
«Son nəfəsdə» filmini
özlərinin manifesti
elan etmişdilər.
Keçmiş SSRİ...
Sovet İttifaqında
Xruşşovun gəlişi ilə başlamış qısa
müddətli «azadlıq» dövründə kinoda daha Stalin
obrazına müraciət etmirdilər. Onun hakimiyyətdə
olduğu dövr haqqında filmlər çəkilirdi, ancaq həmin filmlərdə rəhbər haqqında nə yaxşı, nə pis bir
kəlmə belə deyilmirdi. Sanki sovet tarixində Stalin adlı şəxs heç olmamışdı. 70-ci illərin
əvvəllərində kinematoqrafçıların
ən yaxşı dostu yenidən ekranları bəzəməyə
başladı. Hərbi
epopeyalarda Stalin əlində
qəlyanı xəritə
üzərinə əyilərək
işğalçıya necə
zərbə vurmağın
yollarını düşünərkən
təsvir olunurdu. Həmin dövrdə kinonun müdirlərindən
birinin dediyi kimi: «Heç bir şəxsiyyətə
pərəstiş kultundan
söz gedə bilməz, sadəcə onun tək-tük təzahürləri var» idi. Onilliyin sonunda, bütün ölkə cidd-cəhdlə,
diqqətlə «Kiçik
torpaq», «Dirçəliş»,
«Xam torpaq» trilogiyasını oxuduğu
vaxt yeni bir dahi kinoqəhrəman
yarandı - L.İ.Brejnev.
Kinoda o da ordunu idarə etməyi, əmrlər verməyi bacarırdı.
Həmçinin Qazaxıstanın
xam torpaqlarında çalışanlara, «Dneproqes»i tikənlərə rəhbərlik edirdi. Rus kinematoqrafiyasının
ən məşhur filmləri də bu illərdə çəkilib. 70-80-ci illər
sovet kinosuna Eldar Ryazanov, Aleksey German kimi rejissorlar, «Taleyin ironiyası və ya həmişə
təmizlikdə», «Yollarda
yoxlama», «Mənim dostum İvan Lapşin», «Müharibəsiz
iyirmi gün», «Onlar vətən uğrunda vuruşurdular» kimi filmləri bəxş eləmişdi.
Və Azərbaycan
Azərbaycan kinosunda yeni
mövzuların, paralel olaraq obrazların yaranması 60-70-ci
illərdə kinoya gənc nəslin gəlişi ilə
bağlı idi. Ssenaristlər Maqsud və Rüstəm İbrahimbəyovlar, rejissorlar
Eldar Quliyev, Oqtay Mirqasımov, Arif Babayev bu
gənclərin sırasındadır.
Onların əksəriyyəti
Ümumittifaq Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutunu
(ÜDKİ) bitirmişdilər və özləri ilə Azərbaycan kinosuna Moskvanın üsyankar ab-havasını
gətirmişdilər. Bu rejissorlar
ÜDKİ-də 50-ci illərin
sonunda Fransada meydana çıxmış
«Yeni dalğa» cərəyanının filmlərini
izləyə-izləyə sənətin
sirlərini, incəliklərini
öyrənmişdilər. Rejissor Eldar Quliyevin 1969-cu ildə çəkdiyi «Bir cənub şəhərində»
filmi o dövr üçün milli kinomuzda hadisə hesab olunurdu. Filmin ssenari müəllifi Rüstəm
İbrahimbəyov, operatoru
Rasim Ocaqovdur. Bu film insanla cəmiyyət arasındakı münasibətlərdən
bəhs edirdi. Filmin qəhrəmanı adi fəhlə - Neft Daşlarında buruq ustası işləyən Muraddır.
O, öz həyatını
yaşayır, dostları
var. Ancaq günlərin
bir günü Murad, əslində heç kimi olmadığını öyrənir.
Onun dostları, yəni cəmiyyət Muradı qanunları pozmadığına görə,
digərlərindən heç
nə ilə fərqlənmək, üstünlük
göstərmək istəmədiyinə
görə içində
saxlayır. Murad nəyisə dəyişməyə,
daha doğrusu, cəmiyyətin tələbinə
qarşı çıxmağa
azacıq cəhd edir və artıq
hamı, hətta ailəsi, doğma qardaşı belə ondan üz çevirir.
Arif Babayevin «Gün keçdi» filmində isə (1972) əsas qəhrəman - Oqtay ali təhsilli
arxitektordur. Ən böyük arzusu «Günəş sarayı»
layihəsini reallaşdırmaqdır,
hələliksə hamam
tikir. Muraddan fərqli olaraq Oqtay öz-özünü
cəmiyyətdən təcrid
edib. Rejissor öz qəhrəmanının
həyatını, tənhalığını
daha böyük həyatla, tənhalıqla
müqayisə edir - İçərişəhərin tənhalığı ilə.
Tamaşaçı Oqtayın
arzusunu tikmək istədiyi sarayda görür. Oqtay ona görə yalqızdır ki, keçmişlə yaşayır,
keçmişi geri qaytarmaq istəyir. O, istəyir ki, onun sarayında hamı mehriban yaşasın - vaxtilə İçərişəhərdə olduğu kimi. Lakin keçmişi qaytarmaq olmaz. Odur ki, filmin
qəhrəmanları özlərini
kamikadzelər kimi tənhalığa məhkum
edirlər.
Rasim Ocaqovun «Özgə
həyat» filmində digər iki filmdən
tanıdığımız qəhrəman geriyə doğru
inkişaf etməyə başlayır, ikiləşir. O, özünü
cəmiyyətdən qoruyur,
qılaflanır. Onun artıq keçmişi yoxdur. Doğulub böyüdüyü məhəllənin
küçələri onu
tanımır.
Beləliklə, zaman
mürəkkəbləşdikcə, onun
böyütdüyü insanlar da dəyişir, özlərinə
qapanırlar.
Aytək.
Mədəniyyət.- 2009.- 11 mart.- S. 10.