Müqəddəslərin model gerçəkliyi
Dədə Nəzərlinin “Yusifin
qəmi” pyesinə konseptual baxış
İstedadlı publisist,
yazıçı və
dramaturq Dədə (Şirməmməd) Nəzərlinin
“Yusifin qəmi” pyesi (Moskvada ayrıca kitab şəklində rus və Azərbaycan dillərində çap edilmişdir) ölkəmizdə
dini mövzuda yazılmış dramaturji
materiallar arasında fəlsəfi baxımdan seçilən fərqli bir əsərdir. Çox maraqla oxunan əsərin əsas mənbəyi tarix və müqəddəs kitabımız Qurani-Kərim
olsa da, müəllif tarixi faktların dəqiqliyinə
nail olmaq üçün
bir sıra məxəzlərdən istifadə
etmişdir.
Dədə Nəzərli
din tarixində maraqlı
şəxsiyyət kimi
tanınan Yusif peyğəmbər əhvalatından
“Yusifin qəmi” pyesi üçün həyati model kimi istifadə etməklə yanaşı, onu daxili və zahiri gözəlliyin təcəssümü kimi
əks etdirmişdir. Pyesin maraqlı cəhəti ondadır ki, burada təkallahlılığın
prinsipial əhəmiyyəti,
insan ağlının
qadir gücü, Allaha tapınmağın insan üçün fəziləti, məhəbbətin
saflığı göstərilir.
Qulluqçulardan İreanın
monoloqunda olan: “Doğrusu, adam
məəttəl qalır,
bilmir ki, Yusifin gözəlliyi çoxdur, ağlı üstündür, yoxsa həyası-izzəti artıqdır”-cümləsi
bir daha anladır ki, Allah sevdiyi, seçdiyi bəndəsinə
hər cür gözəl məziyyəti
verməyə qadirdir.
Obrazların psixoloji durumu, təsvir olunan hər xarakterin bütövlüyü elə
ilk mini-dialoqda böyük
təəssürat oyadır. Elə dramaturji
materialın gücü
də ondadır ki, natamam obraz,
kəsirli epizod olmasın.
Əsərin “Yusifin qəmi”
adlandırılmasının mahiyyəti pyesdə birbaşa açıqlanır;
qəhrəmanı baş
verən hadisələrin,
namərd qardaşların,
ümumilikdə insanlığın
tale oyunundakı ağır
yükünün qəhrəmanı
qəmləndirdiyini anlayırıq.
İnsanların tək Allaha
yox, qeyri varlıqlara etiqadı Yusifi qəmləndirsə
də, həyatını
böyük inamla yaşayır, çünki
İmanı böyükdür.
Yusifin qardaşının kisəsindən
cam çıxarkən və
o, oğurluqda haqsız
yerə günahlandırılarkən
qardaşlarından birinin
“Binyaminin o biri qardaşı da (burada Yusif nəzərdə
tutulur - R.R.) oğurluq
etmişdi” deməsi onun qəlbində dərin ağrı oyadır və böyük təəssüf
dolu monoloq söyləyir. Bu, sadəcə, monoloq
deyil, - bu monoloji prosesdə İbrahim peyğəmbərdən
Yusif peyğəmbərə
qədər olan bütün tarixi gedişat öz əksini tapır.Həm də təkallahlılıq dininin
tələb etdiyi qayda-qanunlar mətnaltı
mənalarda açıqlanır.
Obrazın monoloji prosesi o qədər
dəqiq və mənalı işlənmişdir
ki, oxucunu (gələcəkdə isə
tamaşaçını) böyük
həqiqət qapısına
aparır.
Ümumiyyətlə, pyesdə təqdim olunan monoloji, dialoji, polioloji proseslər ağıl və məntiqin nəticəsi kimi sadə mətndən vizuallığa doğru yön alır. Dramaturq həyati
modelin səhnə təsvirində sözlə
tablo yaradır.
“Yusif: İnsan hər işdə Allaha ümid bəsləməlidir.
Amma günahlarının
bağışlanacağına görə Tanrıya arxayın olmamalıdır”.
Bəli, Qurani-Kərimdə də belə bir açıqlama
var ki, insan
etdiyi günahının
müqabilində üzr
istədikdə əks
tərəfdən bağışlanırsa,
bu o demək
deyil ki, Allah da həmin
günahkarı bağışlayır.
Dramaturq bütün fikir çözmələrində İlahi
hikmətə sığınır.
Qadın şəhvətini böyük
ustalıqla təcəssüm
etdirən müəllif
bizi bu hisslərin
təbiiliyinə inandırmaqla
yanaşı, həm də hadisələrin reallığına, təbiiliyinə
güclü inam aşılayır. Züleyxanın
monoloqu bu qadının şəhvani
düşkünlüklə sönməz bir alov burulğanında çabaladığını bir
daha sübuta yetirir. “Züleyxa: (şərbət süzür)
Yusifin təridir... oxayy!.. Müşk-ənbər qoxusu gəlir (içir, sonra ovcuna töküb
boyun-boğazına sürtür və taxta uzanıb balışı qucaqlayır).
Sinəsi tüklü
yarım, aç yaxanı, köynəyini çıxart! Sənin ətrini-qoxunu ciyərlərimə çəkim...
hə, nə oldu?..” Belə güclü ehtirasın, şəhvətin qarşısında
Yusif kişilik nəfsini ram edir və Züleyxaya:
“... öz ağlınla
ehtiraslarına məlhəm
ol”- deyir.
“...Nəfsimə baş
əysəm, nemət
sahibinə xəyanət
etmiş olaram” - deyən Yusif bütün ruhu, ağıl və məntiqi ilə ona həyat verənə bağlıdır.
Və müəllif bütün
İlahi gerçəklikləri
baş qəhrəmanın
dili ilə sübuta yetirir.
“Yusif: Mən iman məclisində
suda üzən balıq kimi sərbəst oluram, ürəyim gülür.
Allahsızların əhatəsində isə qəfəsdəki
quşa bənzəyirəm”.
Bu fikirlər həm də müəllifin özünütəsdiq, ağıl
və məntiqinə
inamı və nəhayət, ona can və ilham verənə
sədaqətidir.
Baş qəhrəman qadınla bağlı səhnələrdə
çox güclü sınaqlardan keçir, lakin heç bir halda əqidəsindən
dönmür. Qız adlı obraz Yusifə var-dövlət, böyük
maddi və mənəvi imkanlar vəd edir. Yusif ağlının gözəlliyi, müəllif
məntiqi bu kiçik misalda özünü bariz sübuta yetirir: “Yusif: Yanılma, Qız! Gözəl mən yox, Yaradandır.Yaradan gözəl yaradıb. Ulu Tanrımız gözəl
sifətlərindən yalnız
bir kiçicik zərrəni lütf qılıb, bizlərə
minnət qoyub, verib”.
Qız: Aldatma məni, ayüzlü Yusif! Sən gözəlliyin, ağlın rəmzi və təəssüf ki, çox qəmlisən. Başa düşürəm, azad,
sərbəst deyilsən...
Mən sənə sərbəst həyat vəd edirəm.
Yusif: Heç də elə deyil. Sən əks ilə əsli səhv salırsan. Get, əsli axtar. Ürəklə, imanla axtarsan, taparsan və görərsən ki, “qəmli Yusif” haqlı imiş”.
Obrazların fəlsəfi durumuna köklənən Həzrət
Yusif təfəkküründən
süzülən bu fikirlər əslində müəllifin söykəndiyi
Ali Mənbə - Qurani-Kərimdir. Əks ilə əsli səhv salmaq dedikdə müəllif hər bir şeyin
İlahi qismətdən
gəldiyini , insan həyatının
iman qüdrətində
qadağa və icazələrə münasibətini
açıqlayır.
Yusif ağlı, dərin elmi ilə onun
gözəlliyinə valeh
olub bütün var-dövlətini qurban verməyə hazır olan Qızı katarsis halına salır. Bu gözəl məhz Yusifin ağlının və məntiqinin təsiri nəticəsində təmizlənir,
bütpərəstliyə nifrət
edir, bəsirət gözü açıldığı
üçün düz
yola - Allah yoluna qayıdır, qalan həyatını məhz
dinə itaətə həsr edəcəyini bildirir.
Yusifə dəlicəsinə vurulan
gözəl Züleyxa
da səhvini anlayır, kor olmasının səbəbini
başa düşür,
günahının dərəcəsini
dərk etdiyi üçün daxili özünütəmizləmə prosesinə məruz qalır.
Ağlının gözü həyati gerçəkliyin nə olduğunu və onun verdiyi imkanlardan
necə istifadə etməyi anladığı
üçün Yusif
adil hökmdara çevrilir. Onun ağlı və geniş dünyagörüşündən
nəinki öz bölgəsi, həm də yaxın ərazilərdə yaşayanlar
belə bəhrələnir,
aclıqdan və qıtlıqdan qurtulurlar. Faktiki olaraq hökmran olduğu ölkədə bərabərliyi,
ədaləti, sərbəst
yaşayışı bərqərar
etdiyi üçün
Yusif obrazı əhəmiyyətli həyat
modeli kimi populyarlaşır. Elə
buradan da obrazın didaktik cəhəti diqqəti çəkir.
Yusif qardaşlarını islah
edir, onları dünyaya kor baxmaqdan qurtararaq, xilaskara çevrilir. Həyatın psixofizioloji gerçəkliyində
onlara mövqe anlamının əhəmiyyətini
anladır.
Yusif bütpərəstliyə
qarşı çıxaraq,
ulu babasının yolunu tutaraq təkallahlığın təbliği
ilə məşğul
olur, insanlara yalnız Allaha tapınmağı tövsiyə
edir,Yaradanının ona
verdiyi böyük imkanlar, daxili və zahiri gözəlliyə görə
Ona sədaqət nümunəsi nümayiş
etdirir.
Müqəddəslərin obrazlarının
səhnəyə gətirilib
açıq göstərilməsi
həmişə mübahisə
doğurub. Yaxşı
olardı ki, bu pyesə həyati
model kimi müraciət edəcək
hər bir teatr və ya
kino rejissoru, birinci növbədə, hansı obrazın örtülü, hansının
açıq olacağını
müəyyənləşdirsin. Biz də öz
növbəmizdə təklif
edirik ki, peyğəmbərlərin obrazlarının
səhnə təcəssümünü
verən aktyorların
üzləri parlayan hicabla örtülməsi məqsədəuyğundur.
İndiki dövrdə “Yusifin qəmi” tamaşa mətninin məna yükü və tərbiyəvi əhəmiyyəti
olduqca böyükdür. Əsərin
didaktik cəhəti, sekulyarlığı barədə
qısa şərhimizdən
sonra bunu da xatırlatmaq istərdik ki, Qurani-Kərim hikməti, peyğəmbərlərin
həyatı əxlaq
mücəssəməsi kimi
diqqəti cəlb edir. Bir sözlə,
hazırkı yaradıcılıq
atmosferində bu həyati model vizuallığa - teatr və film çəkilişi
üçün olduqca
yararlıdır.
Rafiq Rəhimli,
Teatrşünas
Mədəniyyət.- 2009.- 11 mart.- S. 7.