Kinomuzun bəyi.
Ağasadıq Gəraybəylinin
doğum gününə.
Ağasadıq Gəraybəyli.
Bu ad hamımıza nə isə deyir. Oturub maraqlı söhbətlər
edən köhnə Azərbaycan kişisini, əsil-nəcabətli
bəyi xatırladır. Bica demədim, bəy olması həqiqidir.
Ağasadıq Gəraybəyli 15 mart 1897-ci ildə
Şamaxıda bəy ailəsində anadan olub. Onun çox
maraqlı bir sənətin dalınca getməsi insanda təəccüb
hissi yarada bilər; «bəy olasan, aktyorluq sənətini
seçəsən». Görünür, sənət
yanğısı güclü olub. Bu səbəbdən də
aktyor olmağı qərara alıb.
Gəraybəylinin
simasında köhnə insanın cizgilərini duymaq elə də
çətin deyil. Ona baxarkən adama elə gəlir ki, oturub
onunla uzun müddət maraqlı söhbət etmək,
yaxşı məsləhətlər almaq olar. Danışığının
tələskənliyi isə onda azərbaycanlı koloritini
daha da artırır. Onun danışıq tərzini eynilə
belə bir aktyorlar Eldəniz Zeynalovla müqayisə etmək
olar. İkisində də Bakı «qədeş»lərinə
xas olan iddialar, hərəkətlər və
danışıq tərzləri tam uyğun... Aktyorun uşaq
yaşlarından Bakıda yaşaması buna dəlalətdir.
Hər ikisini eyni nöqtələrdə birləşdirmək
mümkündür. Amma Ağasadıq Gəraybəylinin
sanballı kişi görünüşü və bir sıra
iddialı hərəkətləri onun əyilməz bəy nəslindən
olmasına bir eyhamdır. «Yox-yox canım eee... indicə
Hüseynova bacıları öz məharətlərini görsədəcəklər!»
Daha jestli hərəkətlərlə hər hansı
halı, ovqatı göstərmək bacarığı
aktyorda ideal idi.
Ağasadıq Gəraybəyli
aktyorluq məharətini
80 il səhnədə
sübut edib. 1908-ci ildə Hüseyn Ərəblinskinin truppasında
işləyən rejissor
qardaşı Ağayarın
köməyi ilə səhnəyə çıxıb.
Professional səhnəyə
1921ci ildə Bakı Türk Azad Tənqid və Təbliğ Teatrının
səhnəsindən başlayıb.
Bundan öncə isə 1932-ci ilə kimi bu teatrda
çalışır. Kino
sənətinə də
1920-ci illərdən çəkilməyə
başlayıb. İlk
dəfə «Qız qalası» səssiz filmində (Əyan) epizodik obrazını oynayıb. Sonra «Hacı Qara»da Əsgər bəy rolunu oynayır. Cəfər Cabbarlı «Sevil» filmində Balaş rolunu məhz ona həvalə edir. Ağasadıq Gəraybəyli 1916-cı
ildə Politexnik Məktəbinə daxil olan vaxtlardan Cəfər Cabbarlı ilə tanış olur. Sonralar aktyor Tənqid və Təbliğ Teatrından Akademik Milli Dram Teatrına
keçir. İyirminci
ildən aktyor kimi Milli Dram
Teatrının yenicə
təşkil olunmuş
truppasında çalışıb.
Akademik teatrda daha çox faciəli rollara üstünlük verir. Bilinmir, bəlkə də, maraqlı alınıb. Amma inanmaq olmur ki,
Ağasadıq Gəraybəylini
gülüşsüz görəsən.
Daha çox komik temporitmli aktyorun faciədə bütün
bunları yığışdırması
onun müsbət dəyərlərini göstərən
vasitə ola bilər. «İblis», «Xəyyam», «Səyavuş»
(H.Cavid), «Qaçaqlar»
(F. Şiller), Altunbay
(«Od gəlini», C.
Cabbarlı), Lorensio («Romeo
və Cülyetta», V.Şekspir), Knyaz Abrezov («Canlı meyit», L.Tolstoy) və neçə-neçə saymaqla bitməyən faciəli rollar. Maraqlı budur ki, aktyora
həmişə baş
qəhrəmanları həvalə
ediblər. Faciəli obrazları da maraqlı və rəngarəng etməyi Ağasadıq Gəraybəyli
bacarıb. Amma aktyor istedad
sayəsində obrazlar
da yarada bilib. Əsgər bəy və Naçalnik, Xan («Hacı Qara», «Lənkəran xanının
vəziri»), Əliqulu
və Mindilli («Əliqulu evlənir», «Nişanlı qız»), Ser Tobi («On
ikinci gecə», V. Şekspir), Anton Antonoviç («Müfəttiş»,
N. V. Qoqol) və başqa
komik rolları ilə aktyor öz məharətini bəyan etdirib. Saymaqla bitməyən həm komik, faciəli, həm də dramatik rolları Ağasadıq Gəraybəylini tamaşaçılara
tanıdıb və sevdirib. Ağasadıq Gəraybəylinin teatrdakı
bu rollarını- Xosrov («Fərhad və Şirin»), İbrahim xan («Vaqif»), Stalin («Xanlar») qeyd etməmək
heç cür olmur. Vaxt ötdükcə, aktyor yaşa dolduqca kinoda da maraqlı obrazlarını yaradır
və kinolentlərlə
tarixdə bir nişan qoyur. İran sərdarı («Fətəli xan»), Sərdarov («Qızmar günəş altında»),
Rüstəm dayı
(«Bizim məhəllənin
uşaqları»), Jandarm
(«Ulduzlar sönmür»)
filmlərində elə
də maraqlı obrazlar yaratmır. Amma iki filmi
əldə dəstəvuz
edib demək olar ki, Ağasadıq
Gəraybəyli kino sənətində də az iş görmədi.
Bu iki film
«O olmasın, bu olsun» (Rüstəm bəy) və «Bəxtiyar»dır. Bu obrazlar kino
sənətində kifayət
qədər geniş tamaşaçı kütləsini
özünə cəlb
etdi və sevdirdi. «O
olmasın, bu olsun» filmindəki Rüstəm bəy elə bil onun
genetik prototipidir. İç dünyasının qaranlıq
nöqtəsində gizlənən
obrazıdır. Ümumiyyətlə, obrazlarının əksəriyyətində
onun genetik səcərəsi açıq-aşkar
görsənir. Rüstəm bəyin daxilində bir kişilik yatır. Onun ifadəlirində iradəsiz
adam xarakteri
duyulur. Amma o, bəydir, əsilzadədir
və xaraktercə güclü adamdır.
Bütün bu keyfiyyətlərinə
görə Rüstəm
bəy, aktyor Ağasadıq Gəraybəyliyə
borcludur. Rüstəm bəy dərin düşüncə və
savadlı görünməsə
də, onun irsən gələn bəy ədaları var ki, bu
da hərəkətə,
jestlərə, meyilli
olan aktyorun ifa xüsusiyyətlərini
açır.
«Bəxtiyar» filmində
bu çeviklik Ağabalanın özünəməxsusluğu
və işbazlığı kimi yozulur. Hər kəlməsi dəqiq tapılmış üz ifadəsi və jestlə müşayiət
olunan Ağasadığın
qəhrəmanı komik
obraza çevrilir. Sözsüz
ki, hərəkətə
meyillilik, jest və mimikalardan istifadə, səssiz filmlərdən olan obraz üçün
(Balaş, «Sevil») xüsusilə vacib idi. Diqqət etmisinizsə, bu
filmdə Ağasadıq
Gəraybəylinin üzü
«oynayır». Tamaşaçılara təkcə süjeti izləmək qalır.
Çünki ilk kadrlardan aktyor
Balaşı tanıdır.
Səssiz film olmasına baxmayaraq,
«Sevil» təbiətcə
çox enerjili və ehtiraslı aktyora görə səs-küylü bir film
kimi baxılır.
Bunu ona görə əminlikə demək olar ki, artıq
«Sevil» mövzusunun yaratdığı hay-küy
keçib gedib və bu gün
filmə aktyor oyununun sərgisi kimi baxılır.
Martın 15-i aktyor
Ağasadıq Gəraybəylinin 109 yaşı tamam olur. Amma
yüz il sonra da onun qəhrəmanları bizimlə olacaq.
Aytək.
Mədəniyyət.- 2009.- 13 mart.- S. 10.